شناسهٔ خبر: 27598020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

آداب و رسوم مردم خراسان‌جنوبی در عید قربان/ قربان؛ نماد وحدت شیعه و سنی

عید قربان جلوه گر تسلیم در پیشگاه معبود یکتا و روزی است که دومین فرستاده حق در برابر فرمان خالق خویش مبنی بر قربانی کردن فرزند خود سر تعظیم فرود می‌آورد و اینگونه بر نفس اماره پیروز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قربان، عید بندگی و دلدادگی و گذشتن از خویشتن خویش است، روز شادی مسلمانان و قبولی در جشن بندگی خداوند، برآمدن انسانی نواز خاکستر شراره‌های نفس اماره، قربان عید طلوع روزی نو و انسانی نو و یک زندگی با رنگ و بوی خدایی و رسیدن به قرب الهی است.

قربان نماد رهایی از تعلقات است، رهایی از هر آنچه غیرخدایی است، عید قربان نقطه اوج حج است، امروز روزی است که فرمان خداوند متعال براى ذبح اسماعیل صادر شده و ابراهیم با بردن اسماعیل به قربانگاه آماده اجراى این فرمان شد.

بت‌شکن تاریخ این بار ابلیس‌شکن شد، جهاد اکبر کرد و با تصمیمی قاطع آماده قربانی کردن فرزندش اسماعیل شد اما درست زمانی که اراده به شروع کار کرد از جانب خداوند ندای قبولی در سخت ترین امتحان الهی فرارسید(گوسفند بهشتی را ذبح کن).

عید قربان جلوه‌گر تسلیم در پیشگاه معبود یکتا و روزی است که دومین فرستاده حق در برابر فرمان خالق خویش مبنی بر قربانی کردن فرزند خود سر تعظیم فرود می‌آورد و اینگونه بر نفس اماره پیروز می‌شود و اینچنین فرشته وحی می‌فرماید:«ابراهیم! تو از این آزمون سربلند بیرون آمدی؛ پس دوستی خدا گوارایت باد» اکنون پس از گذشت چندین سده از این رخداد بزرگ حاجیان در مراسم حج به درگاه پروردگار خواسته‌های مادی را قربانی می‌کنند تا نشان دهند در این روز از تعلقات دنیوی رهایی یافته‌اند و به سر منزل مقصود نزدیک شده‌اند.

آداب و رسوم مردم خراسان‌جنوبی در عید قربان

عید سعید قربان در خراسان‌جنوبی همانند سایر استان‌ها دارای آداب و رسومی است، آداب و رسومی که ریشه در باورهای کهن این منطقه دارد، در این بین حضور در نماز عید قربان، قربانی کردن و قربانی دادن نمود بیشتری در بین مردم دارد و مردم استان با انجام دادن این فریضه الهی جلوه‌ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی را نشان می‌دهند.

مردم خراسان‌جنوبی در روز عید قربان برای برپایی نماز عید، به مصلی‌ها و مساجد می‌روند، پس از نماز اغلب افرادی که قبلا به حج تمتع مشرف شده‌اند، گوسفندی قربانی کرده و میان فامیل، همسایه‌ها و مستمندان تقسیم می‌کنند.

در برخی مناطق قبل از شب عید قربان جلسه‌ای برای متوفی که هنوز یک سال از فوتش نگذشته می‌گیرند، دوستان، اقوام و همسایه‌ها به منرل متوفی می‌روند و با ذکر فاتحه‌ای با خانواده مرحوم ابراز همدردی می‌کنند، سپس اعلام می‌شود که مراسم قربانی فردا صبح در منزل متوفی انجام خواهد شد و صبح روز عید اقوام آشنایان در منزل میت جمع شده، گوسفند را نیز به آنجا می‌برند و قبل از طلوع آفتاب و پس از قرائت فاتحه گوسفند را قربانی و گوشت آن را بین اقوام و نیازمندان توزیع می‌کنند.

حنا بستن گوسفند قربانی، تزئین گوسفند قربانی، بردن گوسفند به عنوان پیشکش برای عروسی که تازه عقد شده، سرمه کشیدن چشم گوسفند قربانی، گذاشتن حبه‌ای قند یا تکه‌ای نبات در دهان گوسفند قربانی از جمله آداب و رسومی است که در برخی نقاط خراسان‌جنوبی همچنان همانند گذشته اجرا می‌شود.

آداب و رسوم عید قربان در بین اهل سنت

عید قربان در بین اهل سنت خراسان‌جنوبی به صورت ویژه برگزار می‌شود، اهل سنت چند روز قبل از فرا رسیدن عید قربان به غبارروبی منازل خود می‌پردازند و خود را برای به جا آوردن عید سعید قربان آماده می‌کنند.

مردم اهل سنت جامه‌های نو بر تن کرده و برای خواندن نماز راهی می‌شوند و پس از خواندن نماز به دید و بازدید می‌پردازند.

از دیگر آداب و رسوم عید قربان در بین اهل سنت قربانی کردن است، خانواده‌هایی که از لحاظ شرعی قربانی کردن بر آن‌ها واجب باشد گوسفندی را ذبح می‌کنند و آن را به سه قسمت کرده؛ قسمتی برای نیازمندان، قسمتی برای میهمانان و قسمتی برای خانواده است.

عید قربان؛ نماد وحدت شیعه و سنی

حجت‌الاسلام ابراهیم مرکی کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی عید قربان را از اعیاد بزرگ اسلامی دانست و اظهار داشت: در این عید هیچ اختلافی بین مسلمانان نیست و شیعه و سنی در این روز اتحاد و انسجام را به نمایش می‌گذارند.

کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی دستگیری از نیازمندان، صله رحم و عیادت از بیماران را از ویژگی‌های بارز عید قربان اعلام و تبیین کرد: عید قربان بستری برای جاری کردن عبودیت و بندگی است و مهمترین فلسفه این روز بازگشت انسان به سوی فطرت پاک انسانی و جشن و شادی است.وی با بیان اینکه قربانی کردن یکی از اعمالی است که مردم خراسان‌جنوبی طبق سنت دیرینه آن را اجرا می‌کنند، تبیین کرد: قربانی کردن سبب از بین رفتن حسادت و کینه می‌شود و در روایات بیان شده اولین قطره خونی که از قربانی جاری شود تمام گناهان شخص قربانی کننده بخشیده می‌شود مشروط بر اینکه خالص و در راه رضای خدا باشد.

مرکی عید قربان را زمینه‌ساز تهذیب نفس دانست و با تأکید بر اینکه حضرت ابراهیم(ع) به ما آموخت چگونه می‌توان از بندهای دنیوی آزاد و رها شویم، مطرح کرد: عید قربان بیانگر ایثار، اخلاص و فداکاری است و حضرت ابراهیم(ع) تمام این مؤلفه‌ها را با بردن فرزندش به قربانگاه و قربانی کردن وی نشان داد.

نظارت ۳۷ اکیپ بازرسی دامپزشکی بر ذبح دام

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی از نظارت ۳۷ اکیپ بازرسی دامپزشکی خراسان‌جنوبی بر ذبح دام در روز عید قربان خبر داد و گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های احتمالی در این رابطه هشدارهای لازم به مردم استان داده شده است.

اصغرزاده با تأکید براینکه گوشت باید برای مصرف حداقل 24 ساعت فریز شود، بیان داشت: آموزش‌های لازم به این افراد برای رعایت شرایط بهداشتی ذبح دام داده شده است.

وی از افزایش ناظران شرعی بر ذبح شرعی دام در کشتارگاه‌ها خبر داد و تبیین کرد: برای جلوگیری از بیماری‌‌های احتمالی توصیه‌های لازم به روستاییان داده شده و در این راستا دام باید به لحاظ بهداشتی معاینه شود تا در صورت مشاهده کنه به دام از ذبح آن جلوگیری شود.

ایجاد قربانگاه در کنار مصلی‌ها

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی از ایجاد «قربانگاه» در تمام مصلی‌ها و مساجد برپایی نماز عید سعید قربان خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر قربانگاه، پایگاه‌های این نهاد در سطح میادین، معابر اصلی، مراکز نیکوکاری و ادارات تابعه آماده دریافت نذورات قربانی مردمی به صورت دام زنده و گوشت قربانی را دارد.

احمد رفیعی هدف از برپایی این پایگاه‌ها را در نظر گرفتن بخشی از قربانی برای کمک به نیازمندان دانست و گفت:  شهروندان می‌توانند نذورات قربانی خود را به صورت وجه نقد به شماره حساب 0111676518005  نزد بانک ملی شعبه دادگستری بیرجند بنام کمک‌های مردمی کمیته امداد خراسان جنوبی یا از طریق شماره گیری#8877* واریز کنند.

انتهای پیام/ح

نظر شما