شناسهٔ خبر: 27568085 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استان کردستان، در عید سعید قربان حال و هوایی دیگر دارد

با فرارسیدن عید سعید قربان مردمان مومن و متدین استان کردستان، حال و هوای دیگری دارند و شهرها و روستاهای مناطق مختلف این استان رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،عید سعید قربان به عنوان یکی از اعیاد اصلی و مهم اسلامی در میان مردم مومن و متدین ایران اسلامی و همچنین استان کردستان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و با نزدیک شدن به این عید سعید شهرها وروستاهای این استان حال و هوایی معنوی به خود می گیرد.

امیر صادقی کارشناس مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در گفتگوبا خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، می گوید:عید سعید قربان به عنوان یکی از مراسمات سنتی و باستانی کردستان، جشن و آیینی است که ریشه در باورهای کهن مردم این دیار دارد و اغلب تاریخی و پاره ای اسطوره ای است.

استان کردستان، در عید سعید قربان  حال و هوایی دیگر دارد
وی می افزاید:این روز فرخنده در استان کردستان که اقوام و مذاهب اسلامی متعددی را در خود جای داده رنگ و بوی دیگری دارد، چرا که در کردستان اقوام مختلفی اعم از شیعه وسنی در کنارهم زندگی می¬کنند و هر یک از این اقوام برای عید سعید قربان آئین¬های خاص خود را برگزار می کنند.

صادقی می گوید:دید و بازدید اقوام و آشنایان، اقامه نماز عید، پخت خوراکی-های سنتی، مراسم عقد و ازدواج زوج های جوان،زیارت اهل قبور و غیره از جمله برنامه ها و آئین های ویژه در روز عید سعید قربان است.

آیین ها و سنت های خاص جشن عید سعید قربان  در استان کردستان

برگزاری جشن عید سعید قربان  در استان کردستان همواره با آیین ها و سنت های خاص و ویژه ی این منطقه همراه بوده است.

کاک هیمن مرادی یکی از شهروند سنندجی با اشاره به  آداب ورسوم مردمان استان کردستان در عید سعید قربان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،می گوید: اولین کار برای قربانی دادن در کردستان، خرید گوسفند است؛ گوسفندی که مردم این منطقه برای قربانی انتخاب می کنند باید از لحاظ ظاهر خصوصیات خاصی داشته باشد؛ ‌شاخ این حیوان نباید شکسته شده باشد و هیچ زخمی هم نباید داشته باشد همچنین بیشتر مردم ترجیح می دهند این گوسفند باید یک ساله باشد.

مرادی می افزاید: گوسفند قربانی در کردستان با احترام و آداب خاص و ذکر اوراد و دعاها و صلوات ذبح می شود، وگوشت آن بین افراد فامیل، آشنایان بخصوص  فقرا توزیع می شود.

وی در ادامه بیان می کند: از دیدگاه مردم کردستان خوردن گوشت قربانی برکت دارد و حتی خود صاحب قربانی نیز برای اینکه از این برکت بی ‌نصیب نماند به اندازه سهم یک همسایه از گوشت قربانی بهره‌مند می‌شود.

حاج ابراهیم یکی دیگر از شهروندان سنندجی می گوید: شب قبل از عید و پس از اقامه نماز عشا، آیین های خاصی در مساجد محلات برپا می شود و امام جماعت مسجد پس از قرائت مناجات نامه و دعا و نیایش عید را اعلام می کند و مردم با سردادن تکبیرهای 'الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، الله اکبر' از فرا رسیدن عید قربان استقبال می کنندو قبل از طلوع فجرروز عید قربان ، افراد با بر تن کردن لباسهای نو و آراسته به سوی مسجد رهسپار شده تا نماز عشق، خلوص و بندگی به جا آورند و این عید بزرگ را به همدیگر شادباش گویند.

استان کردستان، در عید سعید قربان  حال و هوایی دیگر دارد
وی می افزاید: یکی دیگر از آیین های خاص در استان کردستان که به اصطلاح محلی به آن "گردن آزادی" یا هلالیت طلبی  می گویند، در دو عید فطر و قربان بسیار مورد توجه است که خوشبختانه همچنان این آیین درعصر حاضربین مردمان کرد زبان همانند گذشته پابرجاست .

حاج ابراهیم  در ادامه می گوید:یکی از آداب و رسوم مردم کردستان در اعیاد مختلف به جای آوردن صله رحم است ودر این روز، اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان به دیدن اقوام و بستگان خود بویژه بزرگترهای فامیل رفته و اگر کینه و کدورتی در میان باشد با این دیدار از بین می رود.

وی می افزاید:برگزاری آیین مولودی خوانی و دف نوازی از دیگر آیین های خاص و ویژه عید سعید قربان در استان کردستان است که در نقاط مختلف شهری و روستایی این استان به گوش می رسد.

وی می افزاید: زیارت اهل قبور در روزهای عرفه و اعیاد فطر و قربان از رسوم دیرینه مردم استان کردستان است، مردم منطقه بر این باورند که قرائت فاتحه و خواندن قرآن در روزهای عید قربان بر سر مزار اموات باعث خوشنودی خداوند و شادی روح درگذشتگان می شود.

عید قربان نماد استکبارستیزی و برائت از مشرکان است

امام جمعه موقت سنندج  نیز در خصوص اهمیت روز عید قربان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، می گوید: عید قربان  یک فریضیه الهی و واجب کفایی است واز نظر سیاسی نماد استکبارستیزی و برائت از مشرکان است و برهمه مسلمانان واجب است که این روز را جشن بگیرند،

وی می افزاید:«قربان » به چیزی گفته می شود که به وسیله آن به پروردگار تقرب می جویند؛ خواه این وسیله، عبادتی از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد یا گوسفندان و سایر حیوانات قربانی یا صدقه ای در راه خدا.

ماموستا راستی می گوید:این عید پربرکت در استان کردستان بسیار عزیز و بزرگ است، از آن‌جایی که در این روز فضیلت‌های زیادی آمده است به سنت بزرگ الهی قربانی کردن می‌پردازند.

امام جمعه موقت سنندج افزود: قربانی کردن در راه رضای خدا بسیار مهم و مورد تاکید است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

ماموستا راستی امام جمعه موقت سنندج با اشاره به رسم و رسوم مردمان این استان در روز عید قربان، گفت: مردم هرساله از روز عید قربان استقبال خوبی کرده و خود را برای نذری دادن در این روز آماده می‌کنند وهرساله  این سنت الهی با جمع‌آوری پول در مساجد این شهرستان به صورت مشارکتی برگزار می‎شود که در نهایت گوشت قربانی میان فقرا تقسیم می‎شود.

همزمان با فرا رسیدن روز عرفه و در آستانه عید سعید قربان برخی از سازمان ها ونهادها نیز تمهیداتی برای برگزاری هرچه با شکوه تر این مراسم اتخاذ می کنند.

آماده باش نیروهای سازمان آرامستان ها در روز عرفه

توفیق سرفراز مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری سنندج در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، می گوید: با توجه به رسم دیرینه در خصوص حضور شهروندان در روز عرفه برای زیارت اهل قبور نیروهای این سازمان با همکاری سازمان های اتوبوس رانی و تاکسی رانی و همچنین راهنمایی و رانندگی تدابیر لازم جهت رفاه حال شهروندان  را انجام می دهدوتمامی نیروهای این سازمان تا پایان مراسم روز عرفه در آماده باش کامل هستند.

تعیین برخی نقاط برای عرضه دام زنده

تورج سلطنت پوری سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری سنندج نیز با اشاره به تعیین برخی نقاط برای عرضه دام مورد نیاز مردم در عید قربان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،می گوید: خدمات در این محل ها با هدف ساماندهی و متمرکز کردن فروش دام زنده به صورت رایگان انجام می شودو اکیپ های خدمات شهری مستقردر نقاط تعیین شده و محل های عرضه دام نیز نسبت به تنظیف و شستشوی محل اقدام می کنند.

استان کردستان، در عید سعید قربان  حال و هوایی دیگر دارد
عید قربان یکی از مناسبت‌های مذهبی است که مردمان متدین ودیندار خطه سرسبز کردستان خود را موظف به انجام مراسم و آئین¬های ویژه این روز مبارک می¬دانندو هرساله با فرارسیدن این عید سعید وبرگزاری آئین¬های خاص خود، زیر پرچم ارزش¬های مشترک دینی و اسلامی به ریسمان واحد و محکم الهی چنگ می زنند.
انتهای پیام/م

نظر شما