شناسهٔ خبر: 27588380 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

به رسم ابراهیم(ع)

گروه معارف- تسلیم در برابر پروردگار، رسم بندگی است و حقا که ابراهیم(ع) این رسم را به خوبی به جای آورد.

صاحب‌خبر -

به رسم ابراهیم(ع)

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، چه زیباست وقتی خود را در برابر پروردگار آن چنان کوچک ببینی که از تمام دارایی‌ات بگذری.
امروز، 10 ذی الحجه است و ابراهیم(ع) می‌رود تا در مسلخ عشق پسرش اسماعیل را به اذن خدا قربانی کند. می‌رود تا رها شود از تعلقات زمین تا به آسمان برسد. به ملکوت خدا می‌رود تا رها شود از بندهای نیاز تا به بی‌نیازی پروردگارش متصل شود، تا عشق برای همیشه سبز باشد و بندگی تا ابد شکوفه بار.
اما خدایا چه سخت و توان فرساست این آزمایش. در دل ابراهیم آشوبی به پا است و صدای امواجی پریشان را در قلبش می‌‌توان حس کر. اما این آشوب لحظه‌ای او را از بندگی خدایش بازنداشت.
به راستی که باید برای رسیدن به اوج بندگی دلی چون ابراهیم(ع) و شجاعتی چون اسماعیل(ع) داشت. انسان‌هایی که عطر ناب انسانیت در تمام زندگی آنان جاری بود و این عطر در دل تاریخ تا ابد پابرجا خواهد  ماند.
مردم خراسان‌جنوبی همچون مردم سایر مناطق کشور برای گرامیداشت عید بندگی آیین‌ها و مراسماتی را اجرا می‌کنند تا یادشان بماند لحظات ناب بندگی این نقطه از تاریخ را.
آداب و رسوم خراسان‌جنوبی‌ها در عید قربان
عید سعید قربان در خراسان‌جنوبی با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود، آداب و رسومی که ریشه در فلسفه دینی عید قربان و طینت پاک این مردمان نیک اندیش دارد.
عید سعید قربان یکی از اعیاد اصلی و مهم اسلامی است و تمام مسلمانان خود را موظف به انجام مراسم و آئین‌های ویژه این روز مبارک می‌دانند.
قربانی کردن و عید قربان یکی از سنت‌های الهی است که مردم خراسان‌جنوبی مانند مردم سایر مناطق کشور، این فریضه الهی را انجام می‌دهند که اصل آن برای همه یکسان است اما شیوه‌ها و تفکرات مردم است که تفاوت‌هایی را در مناطق مختلف ایجاد می‌کند.
عید سعید قربان یکی از مراسمات سنتی و باستانی خراسان‌جنوبی است، جشن و آیینی است که ریشه در باورهای کهن و باستانی مردم دارد و اغلب تاریخی و پاره‌ای اسطوره‌ای است.

مردم این دیار در این روز مراسم قربانی را انجام می‌دهند. قربانی بیشتر گوسفند است اما گاهی شتر یا گاو نیز قربانی می‌شود.
یادی از اموات
در برخی مناطق قبل از شب عید قربان یک جلسه برای متوفی می‌گیرند، برق چراغ خانه متوفی را روشن می‌کنند و یک فاتحه و مراسم مداحی سر سالی با حضور اقوام و نزدیکان انجام می‌شود، سپس اعلام می‌شود که مراسم قربانی فردا صبح در منزل متوفی انجام خواهد شد.
صبح روز عید اقوام آشنایان در منزل میت جمع شده، گوسفند را نیز به آنجا می‌برند و قبل از طلوع آفتاب و پس از قرائت فاتحه، گوسفند را قربانی می‌کنند.
مردم این خطه کویری در این روز صبح زود از خواب برمی‌خیزند و به گورستان شهر می‌روند و بر قبر بستگان خود به خواندن فاتحه و قرآن می‌پردازند. بعد از این کار، به خانه آمده، غسل می‌کنند و پس از صرف صبحانه به مسجد جامع شهر رفته و به خواندن قرآن و دعا می‌پردازند و تا آمدن امام جماعت، تکبیر بلند می‌گویند. سپس پشت سر امام جماعت دو رکعت نماز عید به جای می‌آورند.

به رسم ابراهیم(ع)
بازدید از اقوام، سور دادن به آشنایان و پذیرایی از آنان با گوشت قربانی از جمله آیین‌های این اقوام است که برگزار می‌شود و مردان نیز با فرارسیدن عید قربان مانند عید نوروز علاوه بر لباس‌های نو برای اعضای خانواده، شیرینی، شکلات، آجیل و میوه خریداری می‌کنند و پس از تدارک مراسم عید بهترین لباس خود را پوشیده و چشم به راه رسیدن عید می‌شوند.
عید قربان و الفت بین قلب‌ها
در روز عید قربان تمام مردان از کوچک و بزرگ در مراسم عید شرکت می‌کنند، در این روز اگر دو نفر با هم قهر بوده یا دعوا کرده باشند، با وساطت فامیل و بزرگترها، روی هم را می‌بوسند و با هم آشتی می‌کنند.
در گذشته مرسوم بود در بازدیدهای عید در ابتدا به دیدن پدر، مادر، خواهر و برادر و سپس به دیدن اقوام دور بروند و این دید و بازدید تا سه روز ادامه داشت.
مردم از سالیان دور بنا بر رسوم ویژه‌ای که دارند از مدت‌ها پیش از روز عید قربان، خود را آماده جشن کرده و مقدمات این مراسم را با خرید حیوان قربانی آغاز می‌کنند.
خانه تکانی، رفت و روب، شستشو، حمام و نظافت نیز از جمله آدابی است که ایرانیان به ویژه مردم خراسان‌جنوبی پیش از عید قربان آن‌ها را به جا می‌آورند. دید و بازدید دوستان و آشنایان، اقامه نماز عید، پخت خوراکی‌های سنتی، مراسم عقد و ازدواج زوج‌های جوان از دیگر برنامه‌ها و آئین‌های ویژه در روز عید سعید قربان است.
اهل سنت نیز چند روز قبل از فرارسیدن عید قربان به نظافت و غبار روبی منازل و محیط اطراف خود پرداخته و خود را برای به جا آوردن مراسم عید بزرگ اسلامی آماده می‌کنند. عید قربان یکی از واجبات است که در قرآن آمده و اهل سنت هر ساله این روز را به عنوان بزرگترین عید خود جشن می‌گیریند.
لبخند نیازمندان در روز عید
گوشت قربانی به سه قسمت تقسیم می‌شود که یک قسمت آن صرف امور خیریه، قسمتی برای پذیرایی از مهمانان و جماعت مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرد، قسمت باقی مانده نیز در میان اعضای خانواده صرف می‌شود.
در عید قربان پس از برگزاری نماز صبح، مردم به خانه‌های یکدیگر رفته و پس از سلام و احوال پرسی فرارسیدن عید را تبریک می‌گویند.
در بین اهل سنت مرسوم است هر خانواده‌ای که از لحاظ شرعی قربانی کردن بر آن واجب باشد، باید حداقل یک گوسفند قربانی کند.
هنگام ذبح دعایی بر سر ذبح می‌خوانند که آن دعا، الله و اکبر، الله و اکبر، لا اله الا الله والله و اکبر است.
در بین اهل سنت مرسوم است، پوست گوشت قربانی نباید برای خود قربانی‌کننده باشد و باید بین فقرا توزیع شود. هم‌چنین اهل سنت از صبح روز عرفه بعد از هر نماز واجب خود«تکبیر» می‌گویند.
گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

نظر شما