شناسهٔ خبر: 27479492 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل محیط ‌زیست گلستان:

بازنگری در میزان مساحت تالاب گمیشان ضروری است

گرگان- مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان گلستان گفت: بازنگری در میزان مساحت تالاب گمیشان ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، امیر عبدوس عصر شنبه در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان، اظهار کرد: در خرداد سال ۵۶ که پایین ترین سطح ثبت شده نیم قرن اخیر است مساحت خلیج گرگان ۳۰۱ کیلومتر مربع و تراز آن هم منفی ۲۸.۰۸ بود.

وی افزود: در اردیبهشت سال ۷۷ این مساحت به ۵۳۰ کیلومتر مربع و تراز منفی ۲۶.۰۲ رسید و سال ۹۶ مساحت خلیج ۴۳۳ کیلومتر مربع و تراز آب هم منفی ۲۶.۹۵ شد.

عبدوس گفت: ۱۱۰ کیلومتر خط ساحلی در استان گلستان داریم که دو و نیم کیلومتر آن بین تالاب گمیشان و میانکاله خط ساحل آزاد است.

وی بیان کرد: سواحل گلستان بکر و دست نخورده باقی مانده اند اما این امر خیلی به نفع محیط زیست نبوده است.

عبدوس افزود: دلیل این امر هم فقر مطلقی است که در حوزه شهرهای شمالی وجود دارد مردم منطقه به دلیل عدم اشتغال به سمت بهره برداری های غیرمجاز که تخریب محیط زیست را در پی دارد روی آورده اند.

وی در خصوص تالاب گمیشان گفت: این تالاب قبل از این که به عنوان تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شود منطقه شکار ممنوعه بود.

عبدوس با بیان این که این منطقه را باید از تالاب جدا کرد، افزود: این منطقه جزو مزارع کشاورزی مردم بوده که منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

ایجاد ایستگاه پمپاژ

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان اظهار کرد: وقتی اسم تالاب روی منطقه ای گذاشته می شود ممنوعیت واگذاری به غیر پیدا می کند. در سال ۲۰۰۱ که بالاترین سطح دریای خزر بوده این منطقه از آب بیرون بوده است.

وی تأکید کرد: بنابراین این منطقه باید از تالاب کسر شود و برای فعالیت های آبزی پروری گردشگری و سازگار با اکوسیستم مورد استفاده استان قرار گیرد.

عبدوس با بیان این که تالاب ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد، گفت: بخش شمالی تالاب گمیشان در حوزه اترک واقع شده و آب دائمی ندارد و صرفاً توسط سیلاب های فصلی تغذیه و بخش جنوبی تالاب در حوزه گرگانرود است که آب های سطحی و زهکشی به آن منتهی می شود.

وی در پایان گفت: تبادل آب بین سرانه شمالی و جنوبی و ایجاد ایستگاه پمپاژ از پیشنهادات بنده برای احیاء خلیج گرگان است.

نظر شما