شناسهٔ خبر: 27487116 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون دریایی سازمان محیط زیست:

سند گردشگری دریایی در حال تدوین است/ تقسیمی برای دریای خزر انجام نشده

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین سند گردشگری دریایی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پروین فرشچی عصر امروز در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان در هتل بوتانیک گرگان اظهار کرد: سه سال است این جلسات را به طور استانی و ملی برگزار می‌کنیم اما تا زمانی که نظرها را به هم نزدیک نکنیم به راه حلی نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه توسعه استان گلستان مانند دیگر استان‌ها حائز اهمیت است، گفت: گلستان پتانسیل خوبی برای گردشگری دارد و گردشگری دریایی و ساحلی را به عنوان یکی از اقدامات سازنده محیط ‌زیست می‌دانیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: گردشگری پایدار ساحلی یک بازوی حفاظتی برای محیط‌زیست به‌شمار می‌رود و سرمایه‌گذاران در این بخش مجبور به حفظ محیط‌زیست و رعایت مسائل زیست‌محیطی هستند.

فرشچی یادآور شد: دو سال از نجات خلیج گرگان گذشته ولی این زمان کمک کرده که به یک اجماع برسیم و این جلسه نتایج خوبی خواهد داشت و یکی از آنها بررسی محوطه تالاب گمیشان است که باید بازنگری شود و اگر منطقه‌ای از این تالاب نیاز است برای فعالیت‌های گردشگری پایدار قرار گیرد این اتفاق بیفتد.

وی افزود: قانونی در گذشته مشخص شده که حریم دریا را 60 متر بیان کردند که ضابطه علمی آن باید مورد بازنگری قرار گیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آب منطقه‌ای همکاری خوبی با محیط‌زیست داشته و از نتایج مطالعاتی این نهاد در راستای حل مشکلات خلیج گرگان بهره می‌جوییم.

فرشچی افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم که بودجه مورد نیاز که 43 میلیارد تومان برآورد می‌شود برای فعالیت‌های کمک به زیست‌محیطی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان تامین شود.

وی گفت: کشاورزی و گردشگری دو محور شناخته شده استان است و اگر قرار است گلستان توسعه پیدا کند باید پهنه‌بندی فضایی فعالیت‌های گردشگری و کشاورزی آن اتفاق بیفتد و باید آینده آن از نظر مجوز مشخص شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سرنوشت تالاب گمیشان و میانکاله بسیار به هم مرتبط است و باید یک تصمیم‌جدی برای آن گرفته شود تا ارتباط بین دو تالاب برقرار شود و موانعی که مانع دسترسی دو تالاب می‌شود برطرف شود.

فرشچی با بیان اینکه حیات دو تالاب گمیشان و میانکاله بدون ارتباط با یکدیگر امکان‌پذیر نیست، افزود: برای تامین آب شرب هیچ راه دیگر به جز استفاده از آب‌شیرین‌کن نداریم البته استثناهای استفاده از آن باید مورد به مورد بررسی شود.

وی تاکید کرد: آن چیزی که در مورد آب‌شیرین کن مطرح است استقراریابی و محل و عمق نصب آن و برگشت آب است و اگر پیشنهاد برای آب‌شیرین کن در استان است مطالعات آن انجام شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مخالف احداث آب‌شیرین‌کن نیستم، افزود: مخالف جدی انتقال آب هستیم و اعتقاد داریم احداث آب‌شیرین‌کن در استان باید مورد استفاده خود استان باشد.

فرشچی افزود: همانطور که از محیط‌زیست انتظار دارید در مورد فعالیت و نحوه مدیریت بازنگری داشته باشد ما نیز انتظار داریم مدیریت کشت و آبیاری باید مورد بازنگری قرار گیرد.

* تقسیمی برای دریای خزر انجام نشده/ کشورهای حوزه خزر خواستار افزایش سهم ماهیگیری هستند

وی تصریح کرد: سند گردشگری دریایی در دست تدوین است و این سند در سطح ملی بوده و می‌توانید این سند را بررسی کنید که برای استان گلستان چه چیزهایی در نظر گرفته شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سند توسعه دریایی از دیگر اقدامات ما است که می‌تواند جز اسنادی باشد که به آن تکیه کرد، افزود: مساله سهم دریای خزر خوشبختانه به جلسات آینده موکول شده و مساله تقسیم در خصوص دریای خزر صورت نگرفته است.

فرشچی گفت: تنها تقسیمی که برای سهم دریای خزر در گذشته اتفاق افتاده بود ۱۰ مایل برای ماهیگیری بوده که درخواست شده به ۱۵ مایل برای هر کشور افزایش یابد.

انتهای پیام/ع

نظر شما