شناسهٔ خبر: 27465375 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عمران خان سوگند یاد کرد

نخست وزير پاکستان سوگند ياد کرد در جهت حفظ تمامیت ارضی، افتخار، همبستگی و رفاه پاکستان گام بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از اسلام آباد؛ عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان سوگند یاد کرد. نخست وزیر جدید پاکستان در کشورهای غربی به عنوان ورزشکاری که در دوران فعالیت خود به موفقیت هایی استثنایی دست یافت در کشور خود چهره ای کاملا محافظه کار از خود به جا گذاشته است. این مراسم که در کاخ ریاست جمهوری در اسلام آباد برگزار شد، نشان دهنده پایان چند دهه رهبری دوره ای حزب مسلم لیگ پاکستان (یک حزب راست و محافظه کار در پاکستان) و حزب مردم پاکستان بود. عمران خان در این مراسم سوگند ياد کرد که به پاکستان وفادار باشد و صادقانه همه وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهد و همیشه در جهت حفظ تمامیت ارضی، افتخار، همبستگی و رفاه پاکستان گام بردارد.

عمران خان سوگند یاد کرد عمران خان سوگند یاد کرد عمران خان سوگند یاد کرد عمران خان سوگند یاد کرد عمران خان سوگند یاد کرد عمران خان سوگند یاد کرد

عمران خان سال هزار و نهصد و نود و شش پای به عرصه سیاست گذاشت اما سالها تلاش کرد تا این که بتوان به راس هرم قدرت در پاکستان دست پیدا کند. مجمع ملی پاکستان روز جمعه عمران خان را که حزبش در انتخابات پارلمانی ژوئیه به نتایج درخشانی دست یافت ، به عنوان رئیس دولت ائتلافی جدید این کشور انتخاب کرد و نخست وزیر جدید روز شنبه سوگند یاد کرد.
عمران خان در مراسم تحلیف خود با لحنی قاطع در حضور نمایندگان مجلس پاکستان گفت:" من پس از بیست و دو سال مبارزه و بدون کمک هیچ دیکتاتوری به این جا رسیده ام."
عمران خان با این سخن در واقع این اتهام را که با حمایت ها و مداخله جوییهای ارتش پاکستان در جریان مبارزات انتخاباتی به پیروزی رسیده است، بی اساس دانست.
کاپیتان پیشین تیم ملی کریکت پاکستان مبارزات انتخاباتی خود را بر محور مبارزه با فساد بنیان نهاد. عمران خان سیاستمداري است  که یک "دولت-رفاه اسلامی" و یک " پاکستان جدید" را به مردم کشورش وعده داده است. 
عمران خان که شصت و پنج سال سن دارد به خاطر این که در دوره ورزش حرفه ای خود توانست تیم ملی کریکت پاکستان را در جام جهانی سال هزار و نهصد و نود و دو به تنها عنوان قهرمانی خود برساند، در چشم مردم پاکستان از محبوبیت خاصی برخوردار است.
وي به تازگی اعلام کرد فمینیسم نقش و وظیفه مادری را تضعیف کرده است. اما طرفداران پرشمار عمران خان به ویژه قشر جوان پاکستان، او را فردی سخاوتمند و دشمن سرسخت فساد می دانند.
وی سالها پس از کناره گیری از ورزش حرفه ای به ساخت بیمارستانها و یک دانشگاه مشغول بود.
حزب عمران خان موسوم به تحریک انصاف پاکستان PTI ( جنبش برای عدالت در پاکستان) تا مدتها مجبور بود به داشتن تعداد محدودی کرسی در پارلمان پاکستان بسنده کند.
این وضعیت تا سال دو هزار و دوازده ادامه داشت تا این که در آن سال عمران خان به علت بازیهای درخشانی که انجام می داد توجه و محبوبیت میلیونها پاکستانی را به خود جلب کرد.
طبقه متوسط پاکستان که از فساد مزمن و ریشه دار در دستگاه حاکم به ستوه آمده و از مشاهده قیافه های تکراری رهبران انحصارطلب در راس قدرت، خسته شده بودند خواسته ها و مطالبات خود را در شعارهای عمران خان پیدا کردند.
انتخابات پارلمانی سال دو هزار و سیزده به عمران خان این فرصت را داد تا در استان خیبرپشتونخواه واقع در شمال غربی پاکستان نتایج درخشانی به دست آورد و حزب تحریک انصاف پاکستان را به عنوان اولین حزب مخالف دستگاه حاکم در عرصه ملی پاکستان معرفی کند.
با این حال در پایان دوره فعالیت پارلمان پاکستان ، عمران خان فوریه گذشته اذعان کرد که حزب تحریک انصاف پاکستان به واسطه نداشتن تجربه در مدیریت امور این استان فقیر و ناامن، مرتکب گناه شده است اما لازم است که از این مرحله عبور کنیم و از اشتباهات خود درس بگیریم.
عمران خان که در سال هزار و نهصد و پنجاه و دو در خانواده ای ثروتمند در لاهور به دنیا آمد در بهترین دانشگاههای پاکستان و انگلیس تحصیل کرد.
وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه آکسفورد انگلیس، به سرعت به باشگاههای کریکت انگلیس ملحق شد. در نوزده سالگی به عضویت تیم ملی کریکت پاکستان درآمد و به عنوان بهترین بازیکن تاریخ کریکت پاکستان که محبوبترین ورزش این کشور است، انتخاب شد.

 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2513843" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2205561/2513843?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما