شناسهٔ خبر: 26876523 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تبریز| لیست داروهای شیمیایی و گیاهی ممنوعه همراه حجاج تشریح شد

R7887/P41362/S6,47/CT11

رئیس پلیس فرودگاه‌های آذربایجان شرقی لیست داروهای ممنوعه را برشمرد و گفت: حمل سرنگ‌های انسولین برای بیماران دیابتی مشکلی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سرهنگ پاسدار الله‌ورد‌ خضرلو در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه اعزام‌های حجاج آذربایجان شرقی و اردبیل از 18 مرداد تا 24 مرداد آغاز خواهد شد اظهار داشت: بازگشت حجاج هم از 18 شهریور برگشت تا 24 شهریور است.

وی آمار حجاج استان آذربایجان شرقی و اردبیل را یادآور شد و افزود: 3401 زائر از آذربایجان شرقی و 890 زائر از اردبیل و در مجموع 4291 زائر از فرودگاه شهید مدنی تبریز در 12 سورت پروازی اعزام‌ می‌شوند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه 49 درصد زائرین اعزامی، زن و 51 درصد مرد هستند ابراز داشت: بیش از 54 درصد از حجاج اعزامی ما بالای 60 سال است که در مجموع میزان اعزام 33 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بار همراه حجاج باید دو روز قبل به فرودگاه تحویل شود، قوانین سخت گیرانه عربستان را یادآور شد و تاکید کرد: در عربستان نه کنسولگری و نه سفارت داریم که در صورت همراه داشتن اقلام عیرقانونی، قرص‌های ممنوعه یا مواد مخدر، امکان آزادسازی وجود ندارد و حتی حکم به اعدام هم گاها صادر شده که راه نجاتی نیست.

سرهنگ خضرلو با بیان اینکه در ایران به صورت سختگیرانه بازرسی می‌شود تا حجاج در عربستان با مشکل جدی مواجه نشوند افزود: در صورت کشف مواد مخدر، فرد خاطی، بار اول 5 سال و بار دوم 15 سال از مسافرت به خارج از کشور منع خواهد شد، بنابراین از همراه داشتن اقلام ممنوعه در این سفر خودداری شود.

وی لیست داروهای ممنوعه را برشمرد و با اشاره به اینکه حمل سرنگ‌های انسولین برای بیماران دیابتی مشکلی ندارد، تصریح کرد: قرص متادون 5 و 20 میلی گرم، آمپول پتیدین 50 و 100 میلی‌گرم، آمپول مرفین 10 میلی گرم، شربت مادون، قرص هیدرومرفین 2 میلی‌گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص ترامادول 50 و 100 میلی‌گرم، آمپول ترامادول 50 میلی‌گرم، شربت اکسپکتورانت کدئین و قرص استامینوفن کدئین اقلام دارویی ممنوعه و دارای مواد مخدر است.

رئیس پلیس فرودگاه‌های آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه زائران از همراه داشتن شیرین‌بیان و برخی داروهای گیاهی و عرقیات و انواع مایعات خودداری کنند، اضافه کرد: به دلیل شباهت برخی از داروهای گیاهی به مواد مخدر، تا اثبات اینکه این گیاهان، داروی گیاهی است، زمان زیادی از کاروان‌ها گرفته می‌شود.

سرهنگ خضرلو در پایان اشیای ممنوعه در کیف همراه مسافر برای حمل به داخل هواپیما را مورد اشاره قرار داد و افزود: وسایل تیز و چاقو، انواع اسپری، مواد اسیدی از جمله ترشی و آبلیمو از اقلام ممنوعه‌ای است که فقط در داخل ساکی که دو روز قبل تحویل فرودگاه می‌شود، امکان حمل دارند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما