شناسهٔ خبر: 26850652 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان خبر داد:

اجرای ۱۱۰ برنامه در هفته ملی مهارت/ ۳۰ هزار نفر ظرفیت آموزشی فنی و حرفه ای در سال جاری

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان گفت: در هفته ملی مهارت در راستای ترویج گفتمان مهارت آموزی، یکصد و ۱۰ برنامه عمومی و ۳۲ عنوان برنامه شاخص در استان اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، سیدعلیرضا حسینی طلب، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان، امروز (30 تیر) به مناسبت هفته ملی مهارت در جمع خبرنگاران گفت: در این هفته برنامه های متنوعی برای ترویج گفتمان مهارت آموزی تدارک دیده شده است.

 

وی با بیان اینکه باید گفتمان مهارت آموزی را نهادینه کنیم، افزود: در هفته ملی مهارت در راستای این هدف، یکصد و 10 برنامه عمومی و 32 عنوان برنامه شاخص در استان اجرا می شود.

 

حسینی طلب تصریح کرد: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، دیدار با ائمه جمعه شهرستان ها، امضای تفاهم نامه با برخی دستگاه های اجرایی، برگزاری جشن های مختلف، دیدار روسای شهرستان با فرماندارها، حضور در مرکز سامد، تقدیر از مربیان نمونه شهرستان و برگزیدگان بخش خصوصی و نخبگان مهارتی، مدال آوران، دیدار با خانوادهش هدا و غبار روبی گلزار شهدا در تپه نورالشهدا از برنامه های هفته مهارت در استان است.

 

بیکاری مسئله ای جدی است

وی ادامه داد: بحث گفتمان مهارت موضوعی جدی است که باید همه برای ترویج آن همکاری کنند. بیکاری مسئله ای جدی است و سخت تر از آن بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است. این افراد دانش را کسب کرده اند اما آموزش های مهارتی را فرا نگرفته اند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان با بیان اینکه در جامعه دچار فقر مهارتی هستیم، اظهارداشت: صدای فقر مهارت را باید به گوش همه برسانیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بحران مهارت هم می برای جامعه جدی است و اگر می خواهیم جوانان از بیکاری نجات پیدا کنند، باید به فکر توسعه مهارت آموزی باشیم.

 

اشتغال ۱۲۰۰ نفری کارآموزان

حسینی طلب با اشاره به سهمیه 19 هزار و 400 نفری اشتغال استان در سال گذشته، گفت: از این تعداد، یک هزار و 200 نفر از افرادی بودند که آموزش فنی و حرفه ای دیدند که یک نوزدهم اشتغال از مسیر فنی و حرفه ای بود.

 

وی با بیان اینکه برای نجات آموزش، باید به سراغ آموزش های مهارت بنیان رفت، افزود: کشورهایی که دچار بحران بودند نسخه آموزش های مهارتی را پیش بردند و به موفقیت رسیدند. ماهم با این اقدام به دنبال اشتغال مردم هستیم.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان اضافه کرد: در بحث هدایت تحصیلی بسیاری خانواده ها تمایل دارند در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی فرزندان خود را ثبت نام کنند در حالیکه با آموزش های مهارتی کارآموزان به اشتغال خواهند رسید.

 

بیش از 75 درصد آموزش های ما عملی است

وی با بیان اینکه آموزش در مراکز دولتی رایگان است، گفت: در کارگاه های مختلف آموزش های مختلفی به کارآموزان داده می شود. بیش از 75 درصد آموزش های ما عملی است تا آمادگی فعالیت در یک شغل را کسب کنند.

 

حسینی طلب با اشاره به آموزش های مهارتی سربازان وظیفه در یگان های نظامی و انتظامی استان، افزود:  برای این تفاهم نامه به دستور رهبری اتفاق افتاده است تا به یک مهارت مسلح شوند.

 

وی ادامه داد: در روستاها نیز آموزش ها به صورت سیار برقرار است و براساس نیازسنجی که صورت گرفته این دوره ها برگزار خواهد شد. برای مددجویان زندان های گرگان و گنبدکاووس هم آموزش های مهارتی برگزار می شود.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان گفت: برای افزایش بهره وری نیروی کار آموزش های مهارتی برای اصناف و واحدهای صنعتی و مراکز ترک اعتیاد برگزار می شود.

 

آموزش یک هزار و 130 نفر در دوره های مهارت آموزی در محیط واقعی کار

وی با اشاره آموزش یک هزار و 130 نفر در دوره های مهارت آموزی در محیط واقعی کار، افزود: محیط هایی با هماهنگی اصناف پیش بینی شده است که افراد به صورت استاد شاگردی، آموزش می بینند.

 

حسینی طلب اظهارداشت: در سکونتگاه های غیررسمی و توانمندسازی زنان خانوار نیز آموزش های فنی و حرفه ای برگزار می شود تا به درامدزایی برسند. سال گذشته برای 2 هزار و 100 نفر از زنان سرپرست خانوار این آموزش ها برگزار شد.

 

وی با اشاره به طرح ایران مهارت، افزود: گلستان یکی از 8 استان پایلوت کشور است. این طرح در راستای تغییر نگرش دانش آموزان از رشته های نظری و تجربی به رشته های فنی و حرفه ای اجرا می شود که هدفگذاری ما برای 12 هزار دانش آموز است.

 

حسینی طلب یادآور شد: برای ترویج مهارت آموزی مستند تلویزیونی مهارت همگام با امید با همکاری سیمای استان تهیه شد.

 

باید مهارت آموزی و اهمیت آن برای جامعه تبیین شود

وی با بیان اینکه باید مهارت آموزی و اهمیت آن برای جامعه تبیین شود، گفت: در همین راستا سند توسعه آموزش های مهارتی از سال گذشته تهیه شده که در این سند نیازهای استان در 5 سال آینده پیش بینی شده است.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 29 هزار نفر تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفتند که در مقایسه با سال 95 که 23 هزار و 500 نفر بود رشد داشته است.

 

وی برنامه آموزشی فنی و حرفه ای در سال جاری را 30 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 12 هزار و 500 نفر در مراکز فنی حرفه ای آموزش دیده اند.

 

فعالیت ۳۲۵ آموزشگاه فنی و حرفه ای در استان

حسینی طلب افزود: 325 آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای در استان فعالیت می کنند که بیش از یک هزار اشتغال را ثبت کرده اند.

 

وی در خصوص اعزام نخبگان مهارتی به مسابقات ملی مهارت نیز گفت: از استان گلستان 8 نفر جهت شرکت در این مسابقات اعزام شدند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان رشته مکانیک را پرمخاطب ترین رشته آموزش های فنی حرفه ای خواند و افزود: سال گذشته یک هزار و 800 نفر در رشته مکانیک آموزش دیدند.

 

وی گفت: بیش از 440 حرفه در سال گذشته دوره آموزشی برگزار شد.

 

نظر شما