شناسهٔ خبر: 26853985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان:

سند توسعه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای گلستان تدوین می شود

گرگان- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان گفت: سند توسعه آموزش مهارتی از دی ماه سال گذشته در حال پیگیری است که تا آبان ماه امسال تدوین می شود و به عنوان نقشه راه برای آینده نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید علیرضا حسینی طلب، عصر شنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: از ۳۱ تیر ماه تا ۶ مرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام هفته مهارت نام گذاری شده که در همین راستا برنامه های مختلفی در سطح استان گلستان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه های متنوعی با عنوان ترویج گفتمان مهارت آموزی در دستور کار قرار دارد، افزود: در همین راستا ۱۱۰ برنامه عمومی برگزار خواهد شد که ۳۲ برنامه به عنوان شاخص اجرایی خواهد شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان گفت: برگزاری نشست خبری، دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با ائمه جمعه شهرستان های استان، امضاء تفاهم نامه بین اداره کل با دستگاه های اجرایی استان، دیدار روسای شهرستان با فرمانداران، حضور در مرکز سامد، برگزاری جشن های مختلف، دیدار با خانواده شهدا در سراسر استان و غبار روبی از گلزار شهدا از برنامه های شاخص این ایام است که برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: با هماهنگی های انجام شده جشنی در روز پنچشنبه برگزار خواهیم کرد که در این مراسم از مربیان برتر، رئیس نمونه مراکز شهرستان ها، برگزیدگان بخش خصوصی و از نخبگان و مدل آوران تقدیر خواهد شد.

حسینی طلب ترویج گفتمان مهارت آموزی را یکی از موضوعات مهم و جدی جامعه دانست و اظهار کرد: اکنون جامعه با معضل جدی بی کاری مواجه است و این موضوع قابل کتمان نیست.

وی با بیان اینکه بی کار، فردی است که توانایی مهارت انجام کاری را نداشته باشد، افزود: با توجه به اینکه فارغ التحصیلان بی کار زیادی در جامعه وجود دارند تفاهم نامه ای با دانشگاه های استان به امضاء رساندیم که حداقل هر دانشجو از یک مهارت برخوردار باشد تا بعد از گذراندن تحصیل از کسب و کار مفیدی بهره مند شوند.

جامعه با فقر مهارت مواجه است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان با اشاره به اینکه جامعه با فقر مهارت مواجه است، گفت: بحران فقر مهارت در جامعه بسیار جدی است که اگر راه حلی برای این موضوع بخواهیم تدبیر کنیم همین آموزش های مهارتی در مراکز فنی و حرفه ای است.

وی با بیان اینکه سهم اشتغال استان گلستان در سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر بود، افزود: هزار و ۲۰۰ نفر از کارآموزان ما مشغول به کار شدند که یک نوزدهم اشتغال از مسیر فنی و حرفه ای استان عبور کرد.

حسینی طلب اظهار کرد: به لحاظ کمی ما نسبت به کشورهای پیشرفته از دانشگاه های زیادی برخوردار هستیم و باید توجه داشته باشیم جامعه ای که به آموزش پشت کند از نگرانی های زیادی هم برخوردار خواهد شد.

وی با طرح این سوال که چرا آموزش ها نتوانسته جامعه را به توسعه نزدیک کند، افزود: امروز آموزش های مهارت بنیان باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان رسیدن کار آموزان به اشتغال را از اهداف مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای دانست و گفت: ۷۵ درصد از آموزش ها به صورت عملی و کاملا رایگان در کارگاه ها برگزار می شود.

وی تصریح کرد: با تفاهم نامه ای که داشتیم اکنون همه سربازان از دوره های آموزشی بهره مند می شوند که این کار به دستور رهبر معظم انقلاب انجام شد.

حسینی طلب اظهار کرد: با همکاری که بین شوراییان و دهیاران روستاهای گلستان، نیاز سنجی ها انجام شده و بر همین اساس دوره های آموزشی در روستاها برگزار کردیم.

وی افزود: طبق تفاهم نامه های که انجام شد آموزش های مهارتی در زندان های گرگان و گنبد برگزار شد.

آموزش ۱۱۳۰ نفر از طریق طرح استاد شاگردی در گلستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان گفت: یکی از برنامه های دولت، طرح استاد شاگردی است که سال گذشته هزار و ۱۳۰ نفر با اجرای این طرح به آموزش مهارت رسیدند.

وی از برگزاری آموزش های مهارتی در سکونت گاه های غیر رسمی خبر داد و تصریح کرد: با اعزام مربی به این مناطق توانستیم دو هزار و ۱۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار را آموزش دهیم.

حسینی طلب از اجرای طرح ایران مهارت در گلستان خبر داد و اظهار کرد: طرح ایران مهارت تغییر نگرش دانش آموزان پایه نهم از دورس نظری به مهارتی است، اکنون با هماهنگی هایی که بین آموزش فنی و حرفه ای استان و آموزش و پرورش صورت گرفته بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر از دانش آموزان وارد این طرح شدند که هدف گذاری ما برای ۱۲ هزار دانش آموز است.

وی یادآورشد: در سال ۹۵، ۲۳ هزار نفر وارد چرخه آموزش های دولتی شدند که این آمار در سال ۹۶ به  ۲۹ هزار نفر رسید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان گفت: دوره های آموزشی امسال برای ۳۰ هزار نفر پیش بینی شده که تا کنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان ۳۲۵ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد آموزشگاه بیش از هزار اشتغال ایجاد شد.

حسینی طلب اظهار کرد: آموزشگاه های آزاد در سال ۹۵ توانستند ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر وارد چرخه مهارت آموزی کنند.

وی تصریح کرد: بحث سند توسعه آموزش مهارتی از دی ماه سال گذشته در حال پیگیری است که تا آبان ماه امسال تدوین می شود و به عنوان نقشه راه برای آینده نیاز است.

نظر شما