شناسهٔ خبر: 26745550 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در سه ماهه اول سال 97

90 مرکز انتظامی زیر ذره‌بین هیأت بازرسی دادسرای نظامی تهران قرار گرفتند

در سه ماهه اول سال 97 تعدادی از قضات و کارشناسان دادسرای نظامی تهران بر روند خدمت‌رسانی و رعایت حقوق شهروندی در مراکز انتظامی به‌ویژه کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سطح شهر تهران نظارت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، هیأت‌هایی به سرپرستی فرامرز یوسفوندی معاون دادستان نظامی استان تهران و همراهی سه تن از قضات مجرب و چهار کارشناس قضایی، کار نظارت بر عملکرد مراکز انتظامی و تبیین تکالیف ضابطان در ارتباط با متهمان، شکات و مقامات قضایی و تشریح و تبیین تهدیدات و آسیب‌ها را با هماهنگی بازرسی انتظامی تهران بزرگ برعهده گرفتند.

طی این بازرسی‌ها، از 63 کلانتری و پاسگاه، 8پایگاه پلیس آگاهی، 6 پایگاه پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، 5 پایگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر، 4 سرکلانتری و چندین ایستگاه پلیس راهور و چادرهای موقت انتظامی بازدید به‌عمل آمد.
ابراهیم حاتمی بازپرس دادسرای نظامی تهران که از ابتدای آغاز این طرح به‌عنوان یک عضو مؤثر حضور داشته در خصوص این بازرسی‌ها گفت: در حوزه کلانتری‌ها عملکرد معاونت‌های قضایی، تجسس و اطلاعات بررسی و تحت نظرگاه‌ها یپیش‌بینی‌شده مورد بازدید قرار گرفت.
وی افزود: همچنین رؤسای کلانتری‌ها در جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت، گزارشی از عملکرد و برنامه‌های حوزه استحفاظی خود در ارتباط با کنترل و مدیریت جرایم، رعایت حقوق متهمان و بزه دیدگان و صیانت ازکارکنان ارائه کردند.
حاتمی یکی از بخش‌های مورد توجه هیئت بازرسی را معاونت قضایی کلانتری‌ها برشمرد و افزود:روند تحقیقات مقدماتی، نحوه جمع‌آوری دلایل و تحقیقات از طرفین دعوی و شهود و انجام دستورات مقامات قضایی، چگونگی تحت نظر قرار دادن متهمان و ابلاغ و تفهیم حقوق آنها منطبق با قانون آیین دادرسی کیفری در پرونده‌های معاونت قضایی مورد بازبینی قرار ‌گرفت.
وی گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی مقامات دادسرای نظامی تهران فراهم شدن یک بستر لازم برای ایجاد تعامل دوسویه با بدنه نیروی انتظامی بوده است.
این مقام قضایی در این ارتباط گفت: قبلاً در دیدگاه‌های برخی مقامات قضایی نگاه‌های غیرواقع‌بینانه‌ای نسبت به کلیت نیروی انتظامی وجود داشت که منتهی به رفتارهای سخت‌گیرانه‌ای می‌شد.
وی افزود: در این بازدیدها از نزدیک سختی و مخاطرات مأموریت ناجا درمبارزه با آسیب‌های اجتماعی وحفظ و تثبیت امنیت عمومی جامعه برای مقامات قضایی بیشترروشن شد تا درک صحیحی از فعالیت‌های نیروی انتظامی حاصل شود.
حاتمی با بیان اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر و در جریان این بازدیدها، بستر مشورت با مقامات قضایی در حوادث و وقایع پیچیده فراهم شده، تصریح کرد: با این اتفاق مهم رؤسا و معاونان کلانتری‌ها از دانش و تجربیات قضات و کارشناسان بهره برده‌اند که تأثیرات مؤثر و مفیدی را در نحوه عمل مأموران شاهدیم.
قاضی دادسرای نظامی تهران عملیاتی شدن پیشنهادی‌های اصلاحی هیأت بازرسی در سال 1396 را یکی از دستاوردهای مهم این بازدیدها عنوان کرد.
بنا به گفته بازپرس حاتمی، ارتباطات و تعاملات فرهنگی کلانتری‌ها با ائمه جماعات مساجد، بسیج، معتمدان و هیئت‌های مذهبی از دیگر پیشنهادهای این هیئت در بازرسی‌های سال 1396 بوده است.
انتهای پیام/

نظر شما