شناسهٔ خبر: 26729866 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

90 مرکز انتظامی بهار امسال بازرسی شد

تهران - ایرنا- سازمان قضایی نیروهای مسلح از بازدید و بازرسی 90 مرکز انتظامی شامل کلانتری ها، پاسگاه ها و پایگاه های پلیس آگاهی و مبارزه با مواد مخدر در سه ماهه اول امسال با حضور مأموران هیئت بازرسی دادسرای نظامی تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار قضایی ایرنا از سازمان قضایی نیروهای مسلح در سه ماهه اول سال 1397 تعدادی از قضات و کارشناسان دادسرای نظامی تهران بر روند خدمت‌رسانی و رعایت حقوق شهروندی در مراکز انتظامی به‌ویژه کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سطح شهر تهران نظارت کردند.
هیئت‌هایی به سرپرستی فرامرز یوسفوندی، معاون دادستان نظامی استان تهران با همراهی سه تن از قضات مجرب و چهار کارشناس قضایی، کار نظارت بر عملکرد مراکز انتظامی و تبیین تکالیف ضابطان در ارتباط با متهمان، شکات و مقامات قضایی و تشریح و تبیین تهدیدات و آسیب‌ها را با هماهنگی بازرسی انتظامی تهران بزرگ برعهده گرفتند.
طی این بازرسی‌ها از 63 کلانتری و پاسگاه، هشت پایگاه پلیس آگاهی، شش پایگاه پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، پنج پایگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر، چهار سرکلانتری و چندین ایستگاه پلیس راهور و چادرهای موقت انتظامی بازدید شد.
ابراهیم حاتمی، بازپرس دادسرای نظامی تهران گفت: در حوزه کلانتری‌ها عملکرد معاونت‌های قضایی، تجسس و اطلاعات بررسی و تحت نظرگاه‌های پیش‌بینی ‌شده بازدید شدند.
وی افزود: همچنین روسای کلانتری‌ها در جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت، گزارشی از عملکرد و برنامه‌های حوزه استحفاظی خود در ارتباط با کنترل و مدیریت جرایم، رعایت حقوق متهمان و بزه دیدگان و صیانت ازکارکنان ارائه کردند.
حاتمی یکی از بخش‌های مورد توجه هیئت بازرسی را معاونت قضایی کلانتری‌ها برشمرد و افزود: روند تحقیقات مقدماتی، نحوه جمع‌آوری دلایل و تحقیقات از طرفین دعوی و شهود و انجام دستورهای مقامات قضایی، چگونگی تحت نظر قرار دادن متهمان و ابلاغ و تفهیم حقوق آنها منطبق با قانون آیین دادرسی کیفری در پرونده‌های معاونت قضایی مورد بازبینی قرار ‌گرفت.
یکی از دغدغه‌های همیشگی مقامات دادسرای نظامی تهران فراهم شدن یک بستر لازم برای ایجاد تعامل دوسویه با بدنه نیروی انتظامی بوده است.
این مقام قضایی در این ارتباط گفت: سابق بر این در دیدگاه‌های برخی مقامات قضایی نگاه‌های غیرواقع‌ بینانه‌ای نسبت به کلیت نیروی انتظامی وجود داشت که منتهی به رفتارهای سختگیرانه‌ای می‌شد.
وی افزود: در این بازدیدها از نزدیک سختی و مخاطرات مأموریت ناجا در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و حفظ و تثبیت امنیت عمومی جامعه برای مقامات قضایی بیشتر روشن شد تا درک صحیحی از فعالیت‌های نیروی انتظامی حاصل شود.
حاتمی تصریح کرد: در جلسات روسای مراکز انتظامی نیز پشتیبانی دستگاه قضایی از آنان در اجرای مأموریت‌های حساس و برخورد با معضلات اجتماعی تبیین شد که بارقه امیدی در بین آنان و مأموران ایجاد کرد.
اشتباه های مأموران پلیس در عملیات‌های شهری و برون‌شهری و مأموریت‌های حساس متأسفانه تبعاتی برای نیروی انتظامی و حتی نظام به دنبال داشته است و دادسرای نظامی تهران برای کم کردن این خطاها همواره به دنبال تمهیداتی بوده است.
عضو هیئت بازرسی دادسرای نظامی تهران در این ارتباط گفت: به اقتضای بازدید از هربخش انتظامی به ‌خصوص پلیس‌های تخصصی، آسیب‌ها و تهدیداتی که متوجه آن مرکز بود، تبیین و تشریح شد؛ به‌عنوان نمونه در پلیس اطلاعات و امنیت راجع به حفظ اسرار مردم نکاتی مطرح و درباره تبعات ارتباطات غیرمتعارف بخش مهاجرت و گذرنامه با اتباع بیگانه تذکرات جدی داده شد و آسیب‌ها و تهدیداتی که در این ارتباط متصور است، تشریح شد.
وی در همین رابطه به ارائه توصیه‌ها و تعلیمات لازم و نقد و تحلیل مسائل و مشکلات موجود حین بازرسی‌ها اشاره کرد و گفت: به اذعان مسئولان انتظامی این شیوه کار، موجب ارتقاء کیفی عملکرد آنها در انجام تحقیقات مقدماتی و جمع‌آوری ادله خصوصاً تشخیص صحیح جرایم مشهود از غیرمشهود و حدود وظایف و اختیارات آنها در برخورد با این جرایم شده که خطای آنها را در مواجه‌شدن با این دو طیف از جرایم کاهش داده است.
حاتمی با بیان اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر و در جریان این بازدیدها، بستر مشورت با مقامات قضایی در حوادث و وقایع پیچیده فراهم شده، تصریح کرد: با این اتفاق مهم روسا و معاونان کلانتری‌ها از دانش و تجربیات قضات و کارشناسان بهره برده‌اند که تأثیرات مؤثر و مفیدی را در نحوه عمل مأموران شاهدیم.
بازپرس دادسرای نظامی تهران به محورهای مورد مظر هیئت بازرسی در حوزه راهور اشاره کرد و گفت: در بازدید از مراکز راهور تهران و سایر شهرستان‌ها موضوع دریافت کمک‌ها و پاداش‌ها از برخی مراکز دولتی و شبه‌دولتی مانند شهرداری‌ها، ادارات آب و فاضلاب، مخابرات، مترو و پیمانکاران در قالب کمک‌های سازمانی مطرح و آسیب‌های این بخش تبیین و راهکارهای قانونی برای وصول کمک‌های نهادهای قانونی مطرح شد.
وی افزود: همچنین دستورات دادستان نظامی تهران در خصوص نحوه اخذ پاداش و کمک‌های این مراکز به بخش راهور تشریح و تذکرات لازم داده شد.
قاضی دادسرای نظامی تهران عملیاتی شدن پیشنهادی‌های اصلاحی هیئت بازرسی در سال 1396 را یکی از دستاوردهای مهم این بازدیدها عنوان کرد و گفت: برای رعایت حقوق مراجعان به مراکز انتظامی وفق قانون آئین دادرسی کیفری، پیشنهاد شد که حقوق متهمان و شکات در قالب یک بروشور به افراد تفهیم شود که شاهد اجرایی شدن آن از اواخر سال گذشته بودیم.
وی به اثرات این اقدام ساده اما مؤثر اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته آمار شکایات مردمی درباره عدم رعایت حقوق متهمان و شکات در مراکز انتظامی سطح شهر تهران کاهش‌ یافته است.
بنا به گفته بازپرس حاتمی، ارتباطات و تعاملات فرهنگی کلانتری‌ها با ائمه جماعات مساجد، بسیج، معتمدان و هیئت‌های مذهبی از دیگر پیشنهادهای این هیئت در بازرسی‌های سال 1396 بوده است.
وی گفت: حسب گزارش‌های واصله، مسئولان کلانتری‌ها با حضور در مساجد و ارتباط با هیئت‌های مذهبی علاوه بر اعمال مأموریت حاکمیتی در حوزه مسائل فرهنگی فعال شده‌اند که این رویکرد مورد تحسین هیئت‌ها و ائمه جماعات شده است.
حاتمی افزود: هماهنگی و تعامل با بسیج، زمینه‌ فعالیت‌های موازی و بروز اختلافات در اجرای مأموریت‌ها را تا حدود زیادی مرتفع کرده و این دو تشکیلات، همسو با هم در ایجاد امنیت عمومی جامعه فعال عمل می‌کنند.
وی برای مؤثرتر شدن اثرات این بازرسی‌ها پیشنهاد داد: جلسات مشترکی میان دادسرای نظامی و روسای مجموعه کلانتری‌های یک سرکلانتری به همراه پلیس راهور، پلیس امنیت و آگاهی همان محدوده، ماهیانه برگزار و آسیب‌ها و تهدیداتی که متوجه کارکنان این بخش‌ها است مطرح و از نظرات آنها نیز مطلع شویم.
اجتمام *1003* 3063

نظر شما