شناسهٔ خبر: 26724658 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

برای اینکه حالتان خوب شود به این اثر نگاه کنید

سید محمد بهشتی درباره اثری که منیر فرمانفرمائیان به محک اهدا کرده، گفت: آثار هنری منیر شاهرودی فرمانفرمائیان سهل الممتنع است. به این معنی که بیان هنری‌اش با زبانی ساده و برای هر فردی که با آن مواجه می‌شود، قابل درک است. توصیه می‌کنم برای اینکه حالتان خوب شود به این اثر نگاه کنید چرا که درمان درد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اثری از منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، اولین هنرمند معاصر که از سنت ایرانی آیینه‌کاری بهره جسته، در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان به ساختمان طرح توسعه بیمارستان فوق‌تخصصی محک اهدا شد.

برای اهدای این اثر که در سال ۲۰۱۴ میلادی خلق شده، مراسمی با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر، اعضای هیات‌ امنا و هیات مدیره محک و مختصصان حوزه درمان سرطان کودکان برگزار شد.

در این مراسم فربود فرهی ـ عضو هیات امنا خیریه محک ـ گفت: باور داریم که هنر زیباترین جلوه‌ای است که می‌تواند عظمت بشردوستی مردمان ایران را در خلق ناممکن‌ها نشان ‌دهد. در محک هر روز شاهد آرزوهای بزرگی هستیم که به همت بلند یاوران‌مان گره می‌خورد تا شایسته‌ترین خدمات درمانی و حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان سرزمین‌مان ارائه شود. این سازمان همواره تلاش می‌کند تا امانتدار هنر مهر و نوعدوستی نیکوکاران باشد.

سید محمد بهشتی  ـ رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ـ نیز در سخنانی گفت: آثار هنری منیر شاهرودی فرمانفرمائیان سهل‌الممتنع است. به این معنی که بیان هنری‌اش با زبانی ساده و برای هر فردی که با آن مواجه می‌شود، قابل درک است. همچنین قلم‌موی این هنرمند، آیینه و زبان هنری‌اش از جنس نور است. اثر شاخص کمتر هنرمندی تاکنون در خیریه بزرگ و ارزشمند محک، به عنوان یادگاری، نصب شده است.

او ادامه داد: این اثر به خاطر قدرشناسی از فعالیت‌های این سازمان اهدا شده تا هنرمند بزرگی چون منیر فرمانفرمائیان در کاری که این سازمان انجام می‌دهد شریک باشد. توصیه می‌کنم برای اینکه حالتان خوب شود به این اثر نگاه کنید چرا که درمان درد است. از آنجایی که محک نیز مأموریتش حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنهاست این اثر یادگار مناسبی برای این سازمان محسوب می‌شود.

همچنین سعیده قدس ـ بنیانگذار محک ـ‌ با تجلیل از فعالیت‌های انسان‌دوستانه منیر شاهرودی فرمانفرمائیان بیان کرد: هر آنچه محک به آن دست‌ یافته است مدیون جامعه مدنی و مردمان بزرگ ایران است که ملتی بزرگ و فاخرند. این مراسم هنری با هدف تجلیل از منیر فرمانفرمائیان برگزار شده است که با فعالیت‌های هنری‌اش همواره می‌درخشد. نصب اثر اهدایی این هنرمند در محک نیز یادگاری است تا هر روز نقش ارزشمند زنانی که همچون فرشته، حافظان فرهنگ این مرز و بوم هستند را به یاد بیاوریم.

آراسب احمدیان ـ مدیرعامل محک ـ در حاشیه این مراسم گفت: این اولین بار است که اثری از این هنرمند شهیر ایرانی بر دیواری غیر از دیوار یک موزه نصب می‌شود و این مایه افتخار خانواده بزرگ محک است که محل نصب آن ساختمان مؤسسه محک است. همزمان با این روز نیز مؤسسه خیریه محک با کمال افتخار موزه و کتابخانه ساختمان تازه تأسیس خود را به نام این بانوی هنرمند و همسر فقیدشان نامگذاری کرد.

او ادامه داد: امید است همراه با حمایت همه‌جانبه از هزاران کودکان مبتلا به سرطان در سرتاسر این سرزمین که با حمایت بی‌دریغ جامعه نیکوکاری ایران صورت می‌پذیرد در پنجاهمین سالگرد تأسیس محک، موزه این مؤسسه نیز گنجینه‌ای از آثار ارزشمند مفاخر هنری سرزمین‌مان باشد.

گلی امامی ـ نویسنده، مترجم و فعال فرهنگی ـ  در ادامه این مراسم از منیر فرمانفرمائیان و تمامی هنرمندانی که با عمل به مسئولیت اجتماعی خود خدماتی را به جامعه ارائه می‌دهند، قدردانی کرد.

او اظهار کرد: امروز با یاد و خاطره همسرم در محک حضور پیدا کرده‌ام تا از منیر فرمانفرمائیان به خاطر نصب این شاهکار هنری بر دیوار ساختمان این مؤسسه تشکر کنم. این اثر با اهداف انسان‌دوستانه خلق شده و اکنون در خانه اصلی‌ خودش جای می‌گیرد.

در پایان این مراسم منیر شاهرودی فرمانفرمائیان از اثر اهدایی خود به محک با آرزوی سربلندی ایران رونمایی کرد.  

آثار این بانوی هنرمند در موزه‌های صاحب‌نام زیادی در سراسر جهان از جمله موزه هنر متروپولیتن، تِیت‌مدرن، موزه ویکتوریا و آلبرت، و گالری هنرهای معاصر کوئینزلند به نمایش گذاشته شده است و اکنون یکی از آثار او  که شامل دو مقرنس و ۲۰ مثلث آیینه‌کاری است در ورودی ساختمان مؤسسه خیریه محک خودنمایی می‌کند. این برای نخستین بار است که اثری از منیر فرمانفرمائیان در فضایی عمومی، خارج از موزه و در یک مؤسسه خیریه نصب می‌شود.

سپس ایران درودی ـ نقاش، نویسنده و منتقد هنری ـ با بیان اینکه قدردانی از این هنرمند مسئولیت بزرگی است، تابلو نقاشی کودکان حامی محک را که با تکه‌های آیینه و بازتاب عشق آذین شده بود، به فرمانفرمائیان اهدا کرد.

این مراسم با سنتورنوازی یکی از کودکان بهبودیافته محک که این هنر را در اتاق‌بازی و در زمان درمان آموخته است، به پایان رسید.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما