شناسهٔ خبر: 26698039 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

نصب اثر منیرفرمانفرمائیان برای اولین بار در فضایی عمومی، خارج از موزه:

انعکاس اهدای یک اثر هنری به مؤسسه خیریه محک

اثری از منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، اولین هنرمند معاصر که از سنت ایرانی آیینه‌کاری بهره جسته، در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان به ساختمان طرح توسعه بیمارستان فوق‌تخصصی محک اهدا شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش روز نو، این اثر در مراسمی با حضور سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی معاونت هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ و جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر همچون ایران درودی، گلی امامی، فرامرز قریبیان، ایرج طهماسب؛ متخصصان حوزه درمان سرطان کودکان، نیکوکاران و اعضای هیأت امنا و مدیره محک، روز جمعه 22 تیر ماه، رونمایی شد. اهدای این اثر هنری به محک که در سال 2014 خلق شده است نشان از  توجه هنرمندان به مسائل جامعه و تلاش آنها در رفع این دغدغه‌ها با عمل به مسئولیت اجتماعی‌شان‌‌ دارد.

هنر زیباترین جلوه‌گاه نوعدوستی

بار دیگر محک با استفاده از ظرفیت جامعه هنری ایران زمین و این‌بار با همراهی نخستین زن هنرمند ایرانی که آثارش به طور انفرادی در موزه گوگنهایم نیویورک به نمایش درآمده است، دغدغه‌ حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان را با نگاهی هنرمندانه به نمایش گذاشت. در این مراسم «دکتر فربود فرهی»، عضو هیأت امنا مؤسسه خیریه محک، در رابطه با همراهی هنرمندان برای حمایت همه‌جانبه از کودکان مبتلا به سرطان گفت: «باور داریم که هنر زیباترین جلوه‌ای است که می‌تواند عظمت بشردوستی مردمان ایران را در خلق ناممکن‌ها نشان ‌دهد. در محک هر روز شاهد آرزوهای بزرگی هستیم که به همت بلند یاوران‌مان گره می‌خورد تا شایسته‌ترین خدمات درمانی و حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان سرزمین‌مان ارائه شود. این سازمان همواره تلاش می‌کند تا امانتدار هنر مهر و نوعدوستی نیکوکاران باشد.»

دکتر بهشتی: «اثری شاخص، یادگاری برای قدرشناسی از محک»

در این مراسم که اهالی هنر برای همراهی این سازمان جهت محقق ساختن تعهداتش در ارائه خدمات درمانی و رفاهی به کودکان مبتلا به سرطان گرد هم جمع شدند، «سید محمد بهشتی»، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز حضور داشت. وی در سخنانی گفت: «آثار هنری منیر شاهرودی فرمانفرمائیان سهل الممتنع است. به این معنی که بیان هنری‌اش با زبانی ساده و برای هر فردی که با آن مواجه می‌شود، قابل درک است. همچنین قلم‌موی این هنرمند، آیینه و زبان هنری‌اش از جنس نور است. اثر شاخص کمتر هنرمندی تاکنون در خیریه بزرگ و ارزشمند محک، به عنوان یادگاری، نصب شده است.» وی افزود: «این اثر به خاطر قدرشناسی از فعالیت‌های این سازمان اهدا شده تا هنرمند بزرگی چون منیر فرمانفرمائیان در کاری که این سازمان انجام می‌دهد شریک باشد. توصیه می‌کنم برای اینکه حالتان خوب شود به این اثر نگاه کنید چرا که درمان درد است. از آنجایی که محک نیز مأموریتش حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنهاست این اثر یادگار مناسبی برای این سازمان محسوب می‌شود.»

نصب اثر منیرفرمانفرمائیان برای اولین بار در فضایی عمومی، خارج از موزه

آثار این بانوی هنرمند در موزه‌های صاحب‌نام زیادی در سراسر جهان از جمله موزه هنر متروپولیتن، تِیت‌مدرن، موزه ویکتوریا و آلبرت، و گالری هنرهای معاصر کوئینزلند به نمایش گذاشته شده است و اکنون یکی از آثار ایشان که شامل دو مقرنس و 20 مثلث آیینه‌کاری است در ورودی ساختمان مؤسسه خیریه محک خودنمایی می‌کند. این برای نخستین بار است که اثری از ایشان در فضایی عمومی، خارج از موزه و در یک مؤسسه خیریه نصب می‌شود. علی‌نقی فرمانفرمائیان، برادر همسر این بانوی هنرمند، در خصوص اهدای این اثر گرانبها گفت: «منیر فرمانفرمائیان علاوه بر اینکه هنرمند بزرگی است و افتخاری برای کشور محسوب می‌شود، در زندگی شخصی خود نیز زن و مادری نمونه است. او علاوه بر اینکه یک هنرمند بین‌المللی است به عنوان یک زن ایرانی موفق نیز در جهان شناخته می‌شود که  هنرش را برای رفع دغدغه‌های اجتماعی صرف می‌کند.»

ایران درودی: جای گرفتن اثری با هدف انسان‌دوستانه در خانه اصلی خود، محک

در بیش از ربع قرن فعالیت محک، این سازمان همواره از اندیشه و هنر فاخر هنرمندان بهره‌مند بوده و با اتکا به بال توانمند هنر و نیکوکاران این مرز و بوم در جهت حمایت همه‌جانبه از کودکان مبتلا به سرطان گام برداشته است. گلی امامی، نویسنده، مترجم و فعال فرهنگی در ادامه  این مراسم از منیر فرمانفرمائیان و تمامی هنرمندانی که با عمل به مسئولیت اجتماعی خود خدماتی را به جامعه ارائه می‌دهند، قدردانی کرد. او از مهربانی و مهمان‌نوازی این هنرمند خاطراتی را عنوان کرد و ادامه داد: «امروز با یاد و خاطره همسرم در محک حضور پیدا کرده‌ام تا از منیر فرمانفرمائیان به خاطر نصب این شاهکار هنری بر دیوار ساختمان این مؤسسه تشکر کنم. این اثر با اهداف انسان‌دوستانه خلق شده و اکنون در خانه اصلی‌ خودش جای می‌گیرد.»

بنیان‌گذار محک از دغدغه‌های اجتماعی زنان هنرمند ایران زمین گفت

هنرمندان همواره به رسالت‌های بنیادین خود که توجه به دغدغه‌های جامعه است توجه کرده و در این راستا با محک که با حضور نیکوکاران ایران زمین توانسته است به عنوان سازمانی‌ مردم‌نهاد در بیش از 27 سال فعالیت خود در مسیر شفافیت و پاسخگویی گام بردارد، همراه شده‌اند و ارزشمندترین داشته خود که هنر و اعتبارشان است، را در حمایت از اهداف انسان‌دوستانه محک به کار برده‌اند. در این راستا سعیده قدس، بنیانگذار محک با تجلیل از فعالیت‌های انسان‌دوستانه منیر شاهرودی فرمانفرمائیان بیان کرد: «هر آنچه محک به آن دست‌ یافته است مدیون جامعه مدنی و مردمان بزرگ ایران است که ملتی بزرگ و فاخرند. این مراسم هنری با هدف تجلیل از منیر فرمانفرمائیان برگزارشده است که با فعالیت‌های هنری‌اش همواره می‌درخشد. نصب اثر اهدایی این هنرمند در محک نیز یادگاری است تا هر روز نقش ارزشمند زنانی که همچون فرشته، حافظان فرهنگ این مرز و بوم هستند را به یاد بیاوریم.»  

نامگذاری موزه و کتابخانه مؤسسه خیریه محک به نام منیر فرمانفرمائیان

دکتر آراسب احمدیان، مدیرعامل محک در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از اهدای این اثر ارزشمند به مؤسسه خیریه محک اعلام کرد: «این اولین بار است که اثری از این هنرمند شهیر ایرانی بر دیواری غیر از دیوار یک موزه نصب می‌شود و این مایه افتخار خانواده بزرگ محک است که محل نصب آن ساختمان مؤسسه محک است. همزمان با این روز نیز مؤسسه خیریه محک با کمال افتخار موزه و کتابخانه ساختمان تازه تأسیس خود را به نام این بانوی هنرمند و همسر فقیدشان نامگذاری کرد. امید است همراه با حمایت همه‌جانبه از هزاران کودکان مبتلا به سرطان در سرتاسر این سرزمین که با حمایت بی‌دریغ جامعه نیکوکاری ایران صورت می‌پذیرد در پنجاهمین سالگرد تأسیس محک، موزه این مؤسسه نیز گنجینه‌ای از آثار ارزشمند مفاخر هنری سرزمین‌مان باشد.»  

یادگاری کودکان حامی محک به منیر فرمانفرمائیان

در پایان این مراسم منیر شاهرودی فرمانفرمائیان از اثر اهدایی خود به محک با آرزوی سربلندی ایران رونمایی کرد. سپس ایران درودی، نقاش برجسته، نویسنده و منتقد هنری با بیان اینکه قدردانی از این هنرمند مسئولیت بزرگی است، تابلو نقاشی کودکان حامی محک که با تکه‌های آیینه و بازتاب عشق آذین شده بود، را به او اهدا کرد. این مراسم با سنتور‌نوازی یکی از کودکان بهبودیافته محک که این هنر را در اتاق‌بازی و در زمان درمان آموخته است، به پایان رسید.

آیینه‌هایی با بازتاب عشق و سلامتی

محک همواره قدردان تمام هنرمندانی است كه در مسیر زندگی هنری‌شان دغدغه‌های انسان‌دوستانه را از یاد نمی‌برند و این سازمان را برای عمل به مسئولیت اجتماعی خود انتخاب می‌کنند. امیدواریم با نصب اثر حجمی یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان حوزه تجسمی ایران در ساختمان طرح توسعه بیمارستان محک در روزی که بهبودی فرزندان محک را جشن می‌گیریم، شاهد انعکاس و بازتاب عشق و سلامتی و مهروزی ایرانیان را در این آینه‌ها باشیم.

نظر شما