شناسهٔ خبر: 26710751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نصب اثر منیرفرمانفرمائیان در فضای عمومی

صاحب‌خبر -
 

اثری از منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، اولین هنرمند معاصر که از سنت ایرانی آیینه‌کاری بهره جسته، در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان به ساختمان طرح توسعه بیمارستان فوق‌تخصصی محک اهدا شد.
این اثر در مراسمی با حضور سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ و جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر همچون ایران درودی، گلی امامی، فرامرز قریبیان، ایرج طهماسب؛ متخصصان حوزه درمان سرطان کودکان، نیکوکاران و اعضای هیأت امنا و مدیره محک، جمعه ۲۲ تیر ، رونمایی شد. این اثر هنری اهدائی به محک در سال ۲۰۱۴ توسط این هنرمند خلق شده است .
در این مراسم دکتر فربود فرهی، عضو هیأت امنا مؤسسه خیریه محک، در رابطه با همراهی هنرمندان برای حمایت همه‌جانبه از کودکان مبتلا به سرطان گفت: باور داریم که هنر زیباترین جلوه‌ای است که می‌تواند عظمت بشردوستی مردمان ایران را در خلق ناممکن‌ها نشان ‌دهد. در محک هر روز شاهد آرزوهای بزرگی هستیم که به همت بلند یاوران‌مان گره می‌خورد تا شایسته‌ترین خدمات درمانی و حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان سرزمین‌مان ارائه شود. این سازمان همواره تلاش می‌کند تا امانتدار هنر مهر و نوعدوستی نیکوکاران باشد.
در این مراسم همچنین سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز طی سخنانی گفت: آثار هنری منیر شاهرودی فرمانفرمائیان سهل الممتنع است. به این معنی که بیان هنری‌اش با زبانی ساده و برای هر فردی که با آن مواجه می‌شود، قابل درک است. همچنین قلم‌موی این هنرمند، آیینه و زبان هنری‌اش از جنس نور است. اثر شاخص کمتر هنرمندی تاکنون در خیریه بزرگ و ارزشمند محک، به عنوان یادگاری، نصب شده است.
وی افزود: این اثر به خاطر قدرشناسی از فعالیت‌های این سازمان اهدا شده تا هنرمند بزرگی چون منیر فرمانفرمائیان در کاری که این سازمان انجام می‌دهد شریک باشد. توصیه می‌کنم برای اینکه حالتان خوب شود به این اثر نگاه کنید چرا که درمان درد است. از آنجایی که محک نیز مأموریتش حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنهاست این اثر یادگار مناسبی برای این سازمان محسوب می‌شود.
آثار این بانوی هنرمند در موزه‌های صاحب‌نام زیادی در سراسر جهان از جمله موزه هنر متروپولیتن، تِیت‌مدرن، موزه ویکتوریا و آلبرت، و گالری هنرهای معاصر کوئینزلند به نمایش گذاشته شده است و اکنون یکی از آثار ایشان که شامل دو مقرنس و ۲۰ مثلث آیینه‌کاری است در ورودی ساختمان مؤسسه خیریه محک خودنمایی می‌کند. این برای نخستین بار است که اثری از ایشان در فضایی عمومی، خارج از موزه و در یک مؤسسه خیریه نصب می‌شود.
علی‌نقی فرمانفرمائیان، برادر همسر این بانوی هنرمند، در خصوص اهدای این اثر گرانبها گفت: منیر فرمانفرمائیان علاوه بر اینکه هنرمند بزرگی است و افتخاری برای کشور محسوب می‌شود، در زندگی شخصی خود نیز زن و مادری نمونه است. او علاوه بر اینکه یک هنرمند بین‌المللی است به عنوان یک زن ایرانی موفق نیز در جهان شناخته می‌شود که هنرش را برای رفع دغدغه‌های اجتماعی صرف می‌کند.
گلی امامی، نویسنده، مترجم و فعال فرهنگی در ادامه این مراسم از منیر فرمانفرمائیان و تمامی هنرمندانی که با عمل به مسئولیت اجتماعی خود خدماتی را به جامعه ارائه می‌دهند، قدردانی کرد.
سعیده قدس، بنیانگذار محک نیز با تجلیل از فعالیت‌های انسان‌دوستانه منیر شاهرودی فرمانفرمائیان بیان کرد: هر آنچه محک به آن دست‌ یافته است مدیون جامعه مدنی و مردمان بزرگ ایران است که ملتی بزرگ و فاخرند. این مراسم هنری با هدف تجلیل از منیر فرمانفرمائیان برگزارشده است که با فعالیت‌های هنری‌اش همواره می‌درخشد. نصب اثر اهدایی این هنرمند در محک نیز یادگاری است تا هر روز نقش ارزشمند زنانی که همچون فرشته، حافظان فرهنگ این مرز و بوم هستند را به یاد بیاوریم.
دکتر آراسب احمدیان، مدیرعامل محک در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از اهدای این اثر ارزشمند به مؤسسه خیریه محک اعلام کرد: این اولین بار است که اثری از این هنرمند شهیر ایرانی بر دیواری غیر از دیوار یک موزه نصب می‌شود و این مایه افتخار خانواده بزرگ محک است که محل نصب آن ساختمان مؤسسه محک است.

نظر شما