شناسهٔ خبر: 26632460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نخستین معامله بازار ثانویه با دلار ۷۵۲۳ تومانی

صاحب‌خبر -
مشاور بانکی اتاق بازرگانی جزئیاتی از اولین معاملات که به صورت آزمایشی در بازار ثانویه انجام شده را اعلام کرد.

به گزارش مهر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، محمدمهدی رئیس‌زاده گفت: آغاز به کار بازار ثانویه سیگنال مثبتی به بازار ارز داده و موجب شد تا ثبات نسبی بر بازار حکمفرما شود. وی افزود: در حال حاضر بازار ثانویه فقط برای صادرکنندگان و وارکنندگان و گروه کالایی ردیف سه است و قرار شده که صادرکنندگان با واردکنندگان بر سر این نرخ به توافق برسند، بدون اینکه دولت در نرخ گذاری دخالتی داشته باشد. رئیس‌زاده با تاکید بر اینکه استمرار بازار ثانویه قطعا ثبات را به بازار باز می گرداند، گفت: البته نقیصه ای که همچنان وجود دارد، این است که تامین ارز بخش خدمات هنوز وارد بازار ثانویه نشده و دولت برای ارز مسافرتی فعلا تمهیدات مناسبی را نیاندیشیده است. وی خاطر نشان کرد: قرار است که دوباره صرافی ها ارز بخش خدماتی را تامین کنند و فعالیت آنها به رسمیت شناخته شود که قطعا سبب می شود تا ثبات به بازار بازگردد.

در همین حال دبیر اسبق کانون صرافان هم در گفتگو با فارس از نخستین معامله بازار ثانویه ارز با دلار ۷۵۲۳ تومانی خبر داد. امیر نجومی گفت: نخستین معامله صادرکنندگان غیر نفتی و غیرپتروشیمی دیروز در بازار ثانویه ارز انجام و براساس ارز درهم با نرخ ۲۰۵۰ تومانی معادل هر دلار ۷۵۲۳ تومانی در سامانه نیما و از طریق صرافی رویال انجام شد.

از سویی دیگر، رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت بنابرمصوبه این سازمان مقرر شد پروانه صادراتی در سامانه نیما به شکل رقابتی به صرافان فروخته شود و صرافان برای کالاهای گروه سه، ارزهای خریداری شده از صادرکنندگان را به واردکنندگان عرضه کنند.

به گزارش ایسنا، مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ضعف بازارسازی و ظرفیت‌سازی و نقش آن در رونق بازار اظهار داشت: در ماه های اخیر با انباشت محصول واحدهای تولیدی مواجه بودیم، در حالیکه باید به این واحدها در فروش محصولات آنها کمک کرد و اهمیت بازاریابی در این مقوله مشخص می‌شود. بازاریابی را باید در هر دو سطح خرد و کلان مورد توجه قرار داد، چراکه به دلیل نوع کالا، بنگاه ها باید در سطح خرد بازاریابی انجام دهند و این وظیفه دولت نیست.

وی به بسته حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و ادامه داد: در مقوله بازاریابی، ارتباط با واحدهای دانشگاهی و مسائل مورد نیاز این واحدها در بسته حمایتی دیده شده و ۱۳۰۰ میلیارد تومان در این زمینه اعتبار در نظر گرفتیم.

خسروتاج در مورد مشکلات بازرگانی کشورهای منطقه و همسایگان کشورمان که فرصت جذب بازار برای کشور را دارند به مثال قطر پرداخت و اظهار داشت: محموله مرغ تازه ایران از راه هوایی به قطر صادر می شود و صادرات ما دو برابر شده که با وجود جمعیت ۲ میلیونی، بازار خوبی برای مان بوده است.

وی در مورد افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات محصولات لبنی و کشاورزی گفت: با رایزنی که با مقامات عراقی داشته ایم پاسخ آنها توجه به خودکفایی و توسعه عراق با تکیه بر تولید در داخل عراق بود و اعلام کردند که این تعرفه را با همه کشورها دارند و تبعیضی با ایران و سایر کشورها نیست.

معاون وزیر صنعت در زمینه مسائل ارزی هم اظهار داشت: بخشی از موضوع را بر اساس اختیارات، دولت ورود کرد که سفارش ها در سامانه نیما انجام می شود از جمله معاملات پتروشیمی ها و بخشی از صنایع سبک که صادرات آنها با نرخ توافقی بین صادرکننده و وارد کننده انجام خواهد شد، خارج از این سیستم خواهد بود و اجازه دادیم که ارز صادراتی قابل واگذاری در سیستم بانکی انجام شود و به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. گروه سه کالاهای مصرفی با ارز صادراتی قابل واگذاری از سوی صادرکنندگان است و ۱۷ میلیارد دلار صادرات در این بخش انجام می شود.

وی افزود: پیش بینی شده است که پروانه صادراتی در سامانه نیما به شکل رقابتی از طریق صراف ها به فروش برسد و صراف ها برای کالاهای گروه سه، ارزهای خریداری شده را به واردکنندگان عرضه کنند و این موضوع را به تازگی (۱۶تیر) در سازمان توسعه تجارت مصوب کردیم.

برچسب‌ها:

نظر شما