شناسهٔ خبر: 26206949 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در شب نقره‌ای فیلمبرداران سینما مطرح شد

وقتی بزرگداشت‌ها دیر می‌شود/ برای رسیدن به رئیس خانه سینما باید از ۵ منشی عبور کرد

دومین شب نقره‌ای فیلمبرداران سینمای ایران با گلایه‌های پیشکسوتان فیلمبرداری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، دومین جشن شب نقره‌ای فیلمبرداران سینمای ایران امشب (سه‌شنبه 29 خرداد) با حضور جمعی از فیلمبرداران سینمای ایران در موزه سینما برگزار شد. 
تورج منصوری رئیس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران در ابتدای این مراسم گفت: مهرداد فخیمی و فوتش باعث شد که تعدادی از شاگردانش به خصوص مهدی کرم پور  به فکر این بیفتند که در انجمن فیلمبرداران مراسمی به یاد او برگزار کنیم، این چنین شد که شب نقره ای فیلمبرداران سینمای ایران تشکیل شد. محمد حیدری یکی از بانیانی بود که باعث شد طی این چند ساله ما چند مراسم تجلیل از فیلمبرداران سینمای ایران بگیریم. مهدی فخیمی انتشاراتی به نام «نقره» داشت و پرده سینما نیز به پرده نقره ای معروف است، ما اسم این مراسم را گذاشتیم شب نقره ای. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم درباره این مراسم، زمان برگزاری آن بود، با توجه به این که فصل بهار، فصل رویش های زمین است، به نظرمان آمده که این فصل بهار می تواند بهار سینمای ایران نیز باشد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم خاطر نشان کرد: ما در سینما همه تلاش می کنیم که کارمان رونق بگیرد و فضایی حرفه ای بسازیم. همه ما مانند باغبان هایی هستیم که می خواهند هزاران گل بروید؛ اما هیچ گلی بی‌خار نیست. فیلمبرداران یکی از افرادی هستند که ما فیلمسازان بسیار به آنها مدیون هستیم. چه فیلمبردارانی که در این سالها از دست ما رنجیدند و این عرصه را  رها کردند.

وی با بیان اینکه می‌شود برای این میهن تلاش کرد و این میهن را اعتلا بخشید، گفت: امشب تفاهم نامه ای بین شورای عالی تهیه کنندکان و انجمن فیلمبرداران سینمای ایران صورت خواهد گرفت و امید است که این تفاهم نامه ما را در ادامه راه کمک کند. ما باید به پیشواز نسیم برویم تا درگیر طوفان نشویم. امیدوارم که اینگونه تعاملات باعث شود که با تلاش بیشتر این مسیر را ادامه دهیم. 

سپس تورج منصوری بار دیگر روی صحنه آمد و همراه منوچهر شاهسواری تفاهم نامه بین شورای عالی تهیه کنندگان و انجمن فیلمبرداران سینمای ایران را امضا کردند. 

در ادامه این مراسم، بزرگداشت زنده یاد جمشید الوندی برگزار شد.

اصغر رفیعی جم فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران در این مراسم خاطر نشان کرد: سال گذشته وقتی منوچهر شاهسواری را دیدم، به من گفت امیدوارم که سال آینده شب طلایی فیلمبرداران داشته باشیم، ولی این اتفاق نیفتاد. من می ترسم که سال آینده شب برنزی فیلم برداران هم نداشته باشیم.

وی درباره جمشید الوندی گفت: من و جمشید الوندی حدود 50 سال با هم دوست بودیم. جمشید یکی از کسانی بود که هر زمانی او را می دیدم لبخند به لب داشت. او یکبار به من گفت که دوست دارم تا زنده هستم انجمن فیلمبرداران برایم بزرگداشت بگیرد؛ اما این مهم هیچ وقت محقق نشد.

سپس لوح بزرگداشت زنده یاد جمشید الوندی به همسرش تقدیم شد. او ضمن دریافت لوح تقدیر زنده یاد جشید الوندی گفت: جمشید علاقه مند بود که برایش مراسم بزرگداشت بگیرند؛ اما هیچ وقت این اتفاق صورت نپذیرفت و او از میان ما رفت.

در ادامه بزرگداشت حسن قلیزاده برگزار شد.

یدالله صمدی درباره حسن قلیزاده گفت: من هیچ وقت به خود اجازه نمی دهم که درباره کارهای حرفه ای حسن قلیزاده حرف بزنم. من افتخار این را داشتم که هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب با حسن کار کردم.  همیشه در کارهایش سعی می کند تمام تلاشش را به کار بگیرد. امیدوارم همیشه موفق باشد.

حسن قلیزاده در این مراسم بیان کرد: کاش امروز آسمان باز بود و می توانستیم بار دیگر دوستان مرحوممان را ببنیم. دلمان برایشان تنگ شده است. ما فیلمبرداری را از استادهایی یاد گرفتیم که به ما آموختند چطور با فیلم ها زندگی کنیم. امثال آقای بهارلو باعث شدند که ما سینما را بفهمیم و برای آن تلاش کنیم. متاسفانه جریان دیجیتال باعث شد که مرجعیت فیلمبردار تبدیل به مرجعیت ابزار شود و ابزار همه چیز را متکی به خود کرد. سالهاست که سعی می کنم فیلمی مشاهده کنم که مرا تکان بدهد؛ اما تنها فیلم های یدالله صمدی بود که در طی این سالها به من ثابت کرد که فیلمبرداری هنوز زنده است. من خیلی به مفاهمه نامه هایی که امضا می شود خوشبین نیستم. در طی این سالها مفاهمه‌نامه‌های بسیاری امضا شده است؛ اما هیچ وقت عملیاتی نشده اند. آقای شاهسواری من وقتی به خانه سینما می آیم باید با 5 منشی هماهنگ کنم تا تو را ببینم، آخر هم می‌گویند جلسه است.

سپس بزرگداشت همایون پایور برگزار شد.

ایرج رامین فر در مراسم شب نقره ای گفت: یکی از فیلمبردارانی که من با او بسیار احساس نزدیکی می کنم همایون پایور است. من و او فیلمهای بسیاری را با هم تماشا کرده ایم و به خوبی به سلایق هم آشنا هستیم. همایون با این که انسان شوخ طبعی است، در درون بسیار نگاه عمیقی درباره موضوعات مختلف دارد. من بسیار خرسندم که برای همایون پایور بزرگداشت گرفته شده است. 

در ادامه این مراسم، بزرگداشت رضا مجاوری برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما