شناسهٔ خبر: 26205457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 احتمال جايگزيني نفت ايران به‌جاي آمريکا از سوي چين

تدابير تلافي جويانه پکن عليه تعرفه‌هاي واشنگتن، ممکن است شامل نفتي شود که از آمريکا وارد مي‌کند و خريد کمتر نفت آمريکا، ممکن است به نفع فروش نفت ايران تمام شود.

به گزارش ايسنا، شبکه آر تي به نقل از جان ديريسکول، مدير مشاوره شرکت "JTD انرژي سرويس" نوشت: چيني‌ها ممکن است بخشي از نفت آمريکا را با نفت ايران جايگزين کنند. چين مرعوب تحريم آمريکا نشده است. آنها در گذشته نيز از تحريم‌ها نترسيده بودند، بنابراين اين اختلاف ديپلماتيک تنها ممکن است باعث شود نفت ايران جاي نفت آمريکا را بگيرد که چنين اتفاقي مسلما ترامپ را خشمگين خواهد کرد.

پکن حدود يک ميليارد دلار در ماه نفت آمريکا را خريداري مي‌کند. واردات نفت چين از آمريکا در سال هاي اخير به مدد رونق توليد صنعت شيل، افزايش يافته است.دولت ترامپ از سال گذشته، درصدد کاهش کسري تجاري عظيم آمريکا با چين بوده و آن را يکي از اهداف سياست کليدي خود قرار داده است. کالاهاي آمريکايي صادر شده به چين سال گذشته به 130 ميليارد دلار رسيد در حالي که چين مجموعا 506 ميليارد دلار به آمريکا صادر کرد که بيش از 375 ميليارد دلار کسري تجاري روي دست آمريکايي‌ها گذاشتبنا بر جديدترين آمار دولتي، آمريکا در چهار ماه نخست سال ميلادي جاري حدود 330 هزار بشکه در روز نفت و ميعانات به چين صادر کرد که حدود 120 هزار بشکه در روز بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.بر پايه آمار اداره کل گمرک چين، در سه ماهه نخست امسال سهم آمريکا از واردات نفت چين، 2.5 درصد بود که بالاتر از 0.1 درصد در سال 2016 بود.اما چين روز جمعه در واکنش به تعرفه‌هايي به ارزش 50 ميليارد دلار که از سوي دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا روي واردات کالاهاي چيني وضع شد، اعلام کرد تعرفه به ميزان مشابه روي محصولات آمريکايي از جمله نفت خام، گاز طبيعي و ساير محصولات انرژي وضع خواهد کرد.

افزايش ملايم توليد اوپک براي جلب رضايت ايران

اوپک پيش از برگزاري نشست رسمي خود در وين در حال رايزني براي يک افزايش توليد نسبتا ملايم به منظور کاستن از شکاف بزرگي است که ميان تلاش روسيه براي افزايش قابل توجه و مقاومت ايران براي عدم افزايش توليد ايجاد شده است.به گزارش ايلنا ، در حالي که ممکن است يک مصالحه براي فائق آمدن بر مخالف تهران، بغداد و کاراکاس ضروري باشد، چنين توافقي ممکن است به معناي آن باشد که افزايش توليد تصويب شده کمتر از ميزاني خواهد بود که معامله‌گران نفت يا در واقع دونالد ترامپ – رييس جمهور آمريکا – انتظار داشتند. قيمت نفت در معاملات بازار لندن پس از دو هفته کاهش، تحت تاثير اين خبر بالاي 74 دلار در هر بشکه معامله شد.منابع آگاه از مذاکرات به بلومبرگ گفتند: اعضاي اوپک سرگرم مذاکره درباره افزايش توليد بين 300 تا 600 هزار بشکه در روز ظرف چند ماه آينده هستند. اگر اين ميزان افزايش توليد تاييد شود کمتر از 1.5 ميليون بشکه در روز خواهد بود که روسيه پيشنهاد کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما