شناسهٔ خبر: 26197006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

در واکنش به اعمال تعرفه‌های واشنگتن،

چین نفت ایران را جایگزین نفت آمریکا می‌کند

تدابیر تلافی جویانه پکن علیه تعرفه‌های واشنگتن، ممکن است شامل نفتی شود که از آمریکا وارد می‌کند و خرید کمتر نفت آمریکا، ممکن است به نفع فروش نفت ایران تمام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جان دیریسکول، مدیر مشاوره شرکت "JTD انرژی سرویس" گفت: چینی‌ها ممکن است بخشی از نفت آمریکا را با نفت ایران جایگزین کنند. چین مرعوب تحریم آمریکا نشده است. آنها در گذشته نیز از تحریم‌ها نترسیده بودند، بنابراین این اختلاف دیپلماتیک تنها ممکن است باعث شود نفت ایران جای نفت آمریکا را بگیرد که چنین اتفاقی مسلما ترامپ را خشمگین خواهد کرد.

پکن حدود یک میلیارد دلار در ماه نفت آمریکا را خریداری می‌کند. واردات نفت چین از آمریکا در سال های اخیر به مدد رونق تولید صنعت شیل، افزایش یافته است.

دولت ترامپ از سال گذشته، درصدد کاهش کسری تجاری عظیم آمریکا با چین بوده و آن را یکی از اهداف سیاست کلیدی خود قرار داده است. کالاهای آمریکایی صادر شده به چین سال گذشته به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید در حالی که چین مجموعا ۵۰۶ میلیارد دلار به آمریکا صادر کرد که بیش از ۳۷۵ میلیارد دلار کسری تجاری روی دست آمریکایی‌ها گذاشت

بنا بر جدیدترین آمار دولتی، آمریکا در چهار ماه نخست سال میلادی جاری حدود ۳۳۰ هزار بشکه در روز نفت و میعانات به چین صادر کرد که حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

بر پایه آمار اداره کل گمرک چین، در سه ماهه نخست امسال سهم آمریکا از واردات نفت چین، ۲.۵ درصد بود که بالاتر از ۰.۱ درصد در سال ۲۰۱۶ بود.

اما چین روز جمعه در واکنش به تعرفه‌هایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار که از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روی واردات کالاهای چینی وضع شد، اعلام کرد تعرفه به میزان مشابه روی محصولات آمریکایی از جمله نفت خام، گاز طبیعی و سایر محصولات انرژی وضع خواهد کرد.

به گفته دریسکول، با سیاست‌های ترامپ، ما در جهانی هستیم که اتحادها دستخوش تغییر می‌شوند و دیپلماسی نفتی تلافی، به نفع اتحاد اوپک و غیراوپک خواهد بود زیرا این امر، ظرفیت تولید شناور جهانی را کوچک کرده و احتمالا قیمتها را بالا می‌برد.

چین بزرگترین خریدار نفت خام ایران است و واردات نفتش از ایران را حتی در اوج تحریم‌های قبلی علیه تهران در سال ۲۰۱۲ کاهش نداد. واردات نفت چین از ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۷.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۶۵۸ هزار بشکه در روز رسید که ایران را ششمین تامین کننده بزرگ نفت چین ساخت.

نظر شما