شناسهٔ خبر: 26173094 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

فعالیت هیات مدیره قبلی بنیاد فرهنگ آذربایجان قابل قبول است

تبریز - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: فعالیت هیات مدیره قبلی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان قابل قبول است.

صاحب‌خبر -

محمد محمدپور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه شروع هر کاری سخت و دارای زحمت است، هیات مدیره قبلی این بنیاد توانست بخشی از انتظارات اهالی فرهنگ، هنر و ادب منطقه را برآورده کند.
وی تدوین کتاب فرهنگ یکسان نویسی کلمات ترکی آذربایجانی را از فعالیت های دوره اول بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان اعلام و یادآوری کرد: این کتاب حاصل بیش از 100 جلسه نشست علمی اعضای هیات مدیره و نخبگان علمی، هنری و ادبی منطقه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این بنیاد به دنبال وعده رییس جمهوری در پاسخ به مطالبات مردمی برای صیانت و گسترش زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در تبریز فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: تالیف کتاب والیان و استانداران آذربایجان و شناسایی و استخراج یک هزار و 500 عنوان مدخل دایرالمعارف آذربایجان از دیگر فعالیت های هیات مدیره قبلی این بنیاد است.
محمدپور با اشاره به اینکه نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسایل این بنیاد نظارتی است، ادامه داد: اعضای جدید هیات مدیره این بنیاد در دوره جدید باید با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب در راستای چشم انداز علمی و ادبی کشور برای خود جایگاه ویژه ای ایجاد کنند.
وی بر لزوم تمرکز بنیاد بر حوزه فرهنگستانی و لغت نویسی زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی، تدوین دانشنامه جامع آذربایجانی، شناخت ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و ادبی آذربایجان و حفظ و صیانت از هویت ملی و فرهنگی تاکید کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از اختصاص ردیف بودجه‌ 10 میلیارد ریالی برای فعالیت های بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در سال ٩٧ خبر داد و گفت: بنیاد می تواند با جذب منابع پیش بینی شده و با مراجعه به آرا و اندیشه صاحب نظران و نخبگان علمی، فرهنگی و ادبی و تشکیل گروه های علمی در راستای اهداف و برنامه های مندرج در اساسنامه با شتاب مناسب گام بردارد.
محمدپور بر لزوم بهره گیری اعضای هیات مدیره جدید این بنیاد از ظرفیت های علمی و فرهنگی و پژوهشی استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان و سایر استان های کشور در برنامه های خود تاکید کرد.
طی آیینی عباس قدیمی قیداری از فعالان علمی و فرهنگی استان زنجان و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، هوشنگ عطاپور از فعالان فرهنگی و اجتماعی آذربایجان‌غربی و مسروره مختاری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی از اردبیل به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان و رسول بشیری وند و ابراهیم اقبالی به عنوان اعضای علی البدل این هیات مدیره معرفی شدند.
در این آیین از تلاش های ابوالفضل علیمحمدی، عباس خورشیدی و ایزدی به عنوان اعضای قبلی هیات مدیره این بنیاد قدردانی شد.
8023/518

نظر شما