شناسهٔ خبر: 26181576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

آغاز به کار هیات مدیره جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان

تبریز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از آغاز به کار هیات مدیره جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی محمد محمدپور در نشستی با دبیر هیات امنای بنیاد فرهنگ، ‌ هنر و ادب آذربایجان و اعضای قبلی هیات مدیره، اعضای جدید هیات مدیره بنیاد، اظهار داشت: در مسائل بنیاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش نظارتی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، در راستای تدبیر ریاست جمهوری و در پاسخ به مطالبات مردمی برای صیانت و تعمیق و گسترش زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی شکل گرفته است و باید با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب، در چشم‌انداز علمی و ادبی کشور، جایگاه شایسته‌ای را برای خود ترسیم کند.

محمدپور افزود: باید سطح تعامل و اقدامات بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در سطح ملی تعریف شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ‌ بر لزوم تمرکز بنیاد بر موضوع زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی  و شناخت ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، ادبی آذربایجان، حفظ، صیانت از هویت ملی و فرهنگی تاکید کرد.

وی از اختصاص ردیف بودجه‌ یک میلیارد تومانی برای  فعالیت‌های بنیاد در سال ٩٧ خبر داد و بیان داشت: بنیاد می‌تواند با جذب منابع پیش‌بینی شده و با مراجعه به آراء و اندیشه صاحب‌نظران و نخبگان علمی، فرهنگی، ادبی و تشکیل گروه‌های علمی در راستای اهداف و برنامه‌های مندرج در اساسنامه با شتاب مناسب گام بردارد.

محمدپور در ادامه برلزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های  علمی و فرهنگی و پژوهشی استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان و سایر استان‌های کشور در برنامه‌های خود تاکید کرد.

ابوالفضل علی‌محمدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد اظهار داشت: در طول سال گذشته جلسات متعددی با اساتید و پژوهشگران مختلف منطقه شمال‌غرب برگزار شده و شاهد به ثمر رسیدن برخی از برنامه‌های علمی و طرح‌های پژوهشی هستیم.

وی همچنین مطالبی را پیرامون ارزشمندی، پیگیری چاپ و بازخوردهای کتاب شیوه حفظ فرهنگ املایی زبان ترکی آذربایجانی ارائه کرد.

در این نشست از تلاش‌های عباس خورشیدی و ایزدی اعضای قبلی هیات مدیره پیشین بنیاد تقدیر شد و  قدیمی‌قیداری از فعالان علمی و فرهنگی استان زنجان و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و هوشنگ عطاپور  از فعالان فرهنگی و اجتماعی آذربایجان‌غربی و  مسروره مختاری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی از اردبیل به عنوان اعضای اصلی جدید هیات مدیره همچنین آقایان رسول بشیری‌وند و  دکتر ابراهیم اقبالی به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره معرفی شدند.

براساس این گزارش بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به دنبال وعده رئیس جمهور در تبریز فعالیت خود را آغاز کرد و تدوین فرهنگ یکسان نویسی کلمات ترکی آذربایجانی، تالیف کتاب والیان آذربایجان و  شناسایی مدخل‌های دایرةالمعارف آذربایجان، با برخورداری از اساتید برجسته و توانمند از اهم فعالیت‌های این بنیاد است.

نظر شما