شناسهٔ خبر: 26092101 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

ظهر امروز

خانه جدید دانشجویان به دانشگاه آزاد اسلامی تحویل داده شد

مجتمع سوهانک که تمام امکانات مثل پارکینگ دانشجویی، استخر، دسترسی به مترو، سالن‌های همایش و ورزشی را یکجا دارد روز گذشته با حضور فرهاد رهبر به دانشگاه آزاد اسلامی تحویل شد و از مهر آماده میزبانی دانشجویان واحد تهران مرکزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ابتدای خرداد بود که برخی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به آنچه جابه‌جایی دانشکده‌های خود می‌دانستند، انتقاد کردند.

 داستان از این قرار بود که در آن روزها تعدادی از دانشجویان دانشکده مدیریت، هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در اعتراض به آنچه جابه‌جایی دانشکده‌های خود به محل جدید این واحد می‌دانستند، انتقاد ‌کردند که پس از این اعتراضات محمدمهدی طهرانچی، رئیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و تهران مرکزی و مسئولان آن دانشکده‌ها برای پاسخ به شبهات و سوالات دانشجویان مصاحبه‌هایی انجام دادند و حتی بین آن دانشجویان حاضر شدند.

ماجرای این انتقال که یک‌بار دیگر «فرهیختگان» به آن پرداخته بود موضوع وضعیت فضا‌های آموزشی و رفاهی و حتی استحکامات آن بود؛ در واقع دانشکده‌های واحد تهران مرکزی در سطح شهر پراکنده هستند و جزء قدیمی‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز محسوب می‌شوند. خیلی نیازی به بررسی‌های کارشناسی نیست تا معلوم شود بسیاری از ساختمان‌های این واحدها فاقد استحکام لازم برای تحمل حوادث طبیعی مثل زلزله است و در صورت بروز هرگونه سانحه ممکن است عاقبتی تلخ‌تر از حادثه ساختمان پلاسکو برای آنها رقم بخورد. آن‌طور که گفته می‌شود در دوره‌های گذشته برخی ساختمان‌ها به‌صورت غیرمجاز افزایش طبقات داشته‌اند، بی‌آنکه به ایمنی ساختمان‌ها توجهی شود!

وجود فضای آرام و محیطی در شأن دانشجو و استاد از دیگر محرومیت‌هایی بود که برخی دانشکده‌های واحد تهران مرکزی ‌با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند، از طرفی بعضی ساختمان‌های این واحد در نقاط بسیار شلوغ شهر تهران مانند میدان انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند و فاقد فضاهای رفاهی مناسب نظیر حیاط، سالن‌های آمفی‌تئاتر و حتی پارکینگ هستند که این موضوع در ترم‌های گذشته اعتراض بسیاری از دانشجویان و اساتید را به‌دنبال داشته است. این اعتراضات در سال‌های گذشته هم وجود داشته است و مدیران سابق هم هرازگاهی به فکر جابه‌جایی این دانشکده‌ها بوده‌اند.

یکی از دانشجویان قدیمی واحد تهران مرکزی که دوره دکتری را نیز دوباره در این واحد می‌گذراند به «فرهیختگان» می‌گوید: «در دوران کارشناسی که دانشجوی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بودم گاهی که می‌خواستند برنامه یا همایشی برگزار کنند، به‌دلیل عدم‌وجود فضای آمفی‌تئاتر، برنامه‌ها را به دانشکده‌های دیگر منتقل می‌کردند یا حتی مجبور به اجاره سالن‌هایی از دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر می‌شدند.»

سرپرست سابق واحد تهران مرکزی در بهمن‌ سال 95 نیز درباره وضعیت تجمیع ساختمان‌های اداری و آموزشی این واحد گفته بود: «برای واحد تهران مرکزی تاکنون زمین مناسبی که بتوانیم همه دانشکده‌ها را در آن تجمیع کنیم، پیدا نکرده‌ایم. تلاش می‌کنیم تجمیع ساختمان‌های این واحد را در ‌مدتی کوتاه انجام دهیم و دانشکده و ساختمان‌های واحد تهران مرکزی را در سه مجتمع پیامبراعظم(ص)، ولیعصر(عج) و مجتمع آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی جمع‌آوری کنیم.»

 پاسخ‌های مسئولان مختلف دانشگاه

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران درباره انتقال دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی به سوهانک، در اواسط خرداد می‌گوید: «واقعیت آن است که دانشگاه آزاد اسلامی در دوره‌ای مبتنی‌بر کلاس‌محوری توسعه پیدا کرد. در دوران کلاس‌محوری، ساختمان‌های منفرد را به‌عنوان جزئی از دانشگاه در سطح شهر به صورت پراکنده انتخاب کرده و مورد استفاده قرار داده بودند.»

او ادامه می‌دهد: «واحد تهران مرکزی با توجه به اینکه اولین واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است، از یک ساختار بسیار قدیمی و پراکنده برخوردار است. در مرحله جدید دانشگاه به دنبال آن هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان کنشگر فعال در حوزه علم باشد که ساختار واحد تهران مرکزی جوابگوی این موضوع نیست.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تاکید می‌کند: «این جابه‌جایی دارای دو نکته است؛ نکته اول اینکه ساختمان‌های این واحد فرسوده بود و مباحثی که در مدیریت بحران وجود دارد، باید در آنها لحاظ می‌شد. این ساختمان‌ها برای تراکم دانشجو در نظر گرفته نشده بودند و به‌عنوان مثال در یک ساختمان کوچک 11 هزار دانشجو رفت‌وآمد می‌کردند. این شرایط علاوه‌بر اینکه شایسته وضعیت علمی دانشگاه نبود، فاقد امنیت لازم برای مسائل آموزشی دانشگاه نیز بود.»

او می‌گوید: «به‌عنوان نکته دوم باید توجه داشت که دانشگاه آزاد اسلامی از دوران کارشناسی به دوران تحصیلات تکمیلی گذر کرده است و امروزه باید تعامل بین رشته‌ای داشته باشیم. در حال حاضر عمده دانشجویان تهران مرکزی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند. در چنین شرایطی دیگر کلاس جوابگو نیست و باید محل‌هایی برای تعامل حضور استاد در دانشگاه، دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری داشته باشیم که تحقق چنین مواردی در فضای قبلی ممکن نبود.»

طهرانچی یادآور می‌شود: «امکانات دانشگاه در سطح شهر پراکنده بود. بدون توجه به بحث شهریه‌ها و با استفاده از سرمایه، تدبیری شد تا با یک نگاه توسعه‌ای و با تبدیل امکانات وارد دانشگاه‌هایی شویم که بتوانیم در تحصیلات تکمیلی پاسخگوی نیاز دانشجویان باشیم.»

او بیان می‌کند: «دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی حدود 60 هزار دانشجو دارد، این تعداد دانشجو طبیعتا زیاد است. چیزی که تحت عنوان اعتراضات مطرح شد، شامل اطلاعاتی گاهی اشتباه بوده که در اختیار برخی دانشجویان قرار گرفته بود. در این اعتراضات ما با جمع‌های کمتر از 200 نفر مواجه بودیم که الحمدلله با حضور روسای دانشکده‌های تهران مرکزی و مصاحبه به‌موقع مسئول اجرایی این جابه‌جایی اطلاعات لازم به دانشجویان داده شد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزوده بود: «در این جابه‌جایی شرایط دانشجویان کاملا لحاظ شده و فضای جدید نزدیک ایستگاه مترو است. البته دو پردیس واحد تهران مرکزی به علت اینکه بزرگ هستند، فعلا جا‌به‌جا نمی‌شوند. برخی پردیس‌های کوچک‌تر و ساختمان‌ها در این طرح تجمیع خواهند شد.» او ادامه می‌دهد: «به هر حال دانشجویان باید در جریان جزئیات قرار می‌گرفتند. به دلیل اینکه فرصت اندک بود، با کمک روسای دانشکده‌ها و افرادی که به نمایندگی از ما حضور داشتند، توانستیم دانشجویان را توجیه کنیم و شرایط به حالت عادی خود بازگشت.»

صالح اسکندری، رئیس سازمان امور رسانه‌ها، چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی درباره سیاست تجمیع دانشکده‌ها و مراکز آموزشی استان تهران در سوهانک در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها در روزهای اول خرداد می‌گوید: «بسیاری از ساختمان‌های دانشکده‌ها در واحدهای تهران که در نقاط مختلف شهر و به‌خصوص در اطراف خیابان انقلاب پراکنده بودند، فاقد استانداردهای اولیه فضاهای آموزشی بوده که موجب شکایت تعداد زیادی از دانشجویان عزیز و اساتید محترم این دانشکده‌ها شده بود‌.»

اسکندری با بیان اینکه برخی از این ساختمان‌ها حتی از یک حیاط ساده نیز برخوردار نبودند، گفت: «اغلب این ساختمان‌ها آپارتمان‌های مسکونی یا اداری فرسوده‌ای بودند که حداقل‌های استاندارد و ضوابط فضاهای آموزشی در آنها رعایت نشده بود و هر لحظه امکان مخاطراتی نظیر آتش‌سوزی، نشست ساختمان، سقوط آسانسور و... در آنها وجود داشت که بحمدا... با همت مسئولان دانشگاه این مسائل و مشکلات در حال برطرف شدن است.»

او ادامه می‌دهد: «جنب یکی از ایستگاهای مترو مجتمع ارزشمندی در زمینی بالغ بر 70 هزار مترمربع از کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خریداری‌ شده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک پارک‌سوار اتوبوس اختصاصی ویژه دانشجویان در آنجا احداث شود. این مجتمع دارای فضاهای ویژه‌ای است که می‌تواند ضوابط و استاندارد محیط‌های آموزشی را برآورده سازد.»

از طرفی رضاییان، رئیس دانشکده‌ مدیریت واحد تهران مرکزی هم در پاسخ به انتقادهای دانشجویان در روزهای ابتدایی خرداد که رسانه‌های ضد انقلاب از آن می‌خواستند سوءاستفاده‌هایی کنند، می‌گوید: «اینکه کدام دانشکده به کدام منطقه منتقل شود، هنوز مشخص نیست و تصمیم‌گیری در این رابطه منوط به برگزاری جلسات بیشتر و اخذ ‌نظرات مدیران دانشکده‌هاست. البته تمام تلاش مسئولان دانشکده مدیریت، حل مشکلات دانشجویان ساکن مناطق دور (مثل کرج، شهریار و... ) است و سعی در انتخاب بهترین محل برای دانشجویان داریم.»

او با اشاره به اینکه علاقه‌مندی دانشجویان به منطقه پونک در اولویت قرار دارد، ادامه می‌دهد: «ما طبق نظر‌سنجی‌ای که بین دانشجویان انجام داده‌ایم ممکن است محل دانشکده مدیریت، پونک باشد، اما زمان این انتقال به‌هیچ‌عنوان مشخص نیست، همچنین انتقال دانشکده در مهرماه قطعی نیست و خبر فروش ساختمان دانشکده صحت ندارد، حتی در صورت انتقال، این دانشکده جزء ساختمان‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی باقی خواهد ماند.» 

رضاییان گفته بود: «حتی در صورت انتقال دانشکده به منطقه سوهانک، با دانشجویان ساکن غرب و مرکز تهران برای تحصیل در واحدهای نزدیک محل سکونت مساعدت خواهد شد، از طرفی به دلیل کوتاه‌بودن ترم تابستانی امکان ارائه دروس تخصصی در این واحد فراهم نیست، اما دروس عمومی در دانشکده مدیریت برای ترم تابستانی ارائه خواهد شد.»

دکتر فرهاد رهبر در جمع خبرنگاران مطرح کرد

تشریح جزئیات کامل انتقال دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز به «مجتمع سوهانک»

روز گذشته فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همراه جمعی از معاونان این دانشگاه با حضور در مجتمع امام خمینی(ره) واحد تهران مرکزی واقع در سوهانک رسما آن را تحویل گرفت و به بازدید از آن پرداخت.

رهبر پس از بازدید از مجتمع سوهانک دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «این مجتمع متعلق به کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده است و حدود پنج سال قبل مذاکره بین دانشگاه آزاد اسلامی و کمیته امداد از طرف آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی صورت گرفته بود.»

او افزود: «مسئولان وقت دانشگاه آزاد اسلامی به این دلیل که این مجتمع کاربری آموزشی دارد و می‌تواند در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار بگیرد، این مذاکرات را برای در اختیار گرفتن این مجموعه ترتیب دادند اما بنا بر دلایلی آن توافق به سرانجام نرسید.»

فرهاد رهبر گفت: «در دوره جدید با دستور آقای دکتر ولایتی، برای رفاه حال دانشجویان مذاکره با کمیته امداد با این هدف که این مجموعه می‌تواند برای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویانش یک مرکز آموزشی مناسب باشد از سر گرفته شد تا دانشجویان علاوه‌بر فضای کلاس بتوانند از یک محیط باز اینچنینی و همچنین امکانات رفاهی و فرهنگی و ورزشی که نیاز دانشگاه و دانشجویان است، استفاده کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توافق با کمیته امداد حدود دو ماه پیش صورت گرفت، افزود: «دو هفته پیش مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و کمیته امداد در این مجتمع حضور پیدا کردند تا بتوانند اموال و دارایی‌های این مجتمع را شناسایی و تحویل بگیرند.»

او ادامه داد: «امروز حراست کمیته امداد به‌طور کامل مجموعه سوهانک را تحویل حراست دانشگاه آزاد اسلامی داد.» دکتر رهبر با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار دانشجو در این مکان مستقر خواهند شد، گفت: «این دانشجویان از 6 دانشکده به این مجموعه منتقل می‌شوند که در ۱۲ ساختمان مسکونی اداری محیط مرکزی شهر که واقعا خیلی در شأن و جایگاه دانشگاه نبود مشغول تحصیل بودند که فاقد فضای مناسب آموزشی همراه با امکانات فرهنگی بود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه مجتمع سوهانک برای مهر سال جاری آماده استقرار دانشجویان است، گفت: «مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی واحد تهران‌مرکزی برای ابتدای مهر امسال برای استقرار اساتید و دانشجویان آماده می‌شوند.»

فرهاد رهبر به برنامه‌های آینده دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «آمایش رشته در دانشگاه آزاد اسلامی را شروع و قطب‌بندی‌های علمی در تهران آغاز شده است و هر کدام از واحدهای دانشگاهی تبدیل به یک قطب علمی خواهند شد.»

او افزود: «ارتباط با صنعت و ارتباط با سایر دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی در دستور کار واحدها قرار گرفته‌ و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای ارتقای سطح آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی دانشجویان دانشکده هنر فعلا به این مجموعه منتقل نخواهند شد، افزود: «دانشکده هنر یک‌سری تجهیزات دارد که دانشجویان سال سوم و چهارم هنر فعلا در دستور انتقال نیستند، اما به محض اینکه امکانات برای این دسته از دانشجویان در این مجتمع فراهم شود به‌تدریج انتقال آنها صورت خواهد گرفت.»

او نزدیکی این مجموعه به خط مترو را یکی از امتیازات آن خواند و گفت: «برای رفت‌وآمد دانشجویان هم نزدیکی به خط مترو یکی دیگر از امتیازهای این مجتمع است. به علاوه تکمیل پارکینگ‌ها برای دانشجویانی که خودشان وسیله نقلیه دارند در دستور کار دانشگاه قرار دارد.»

علیرضا منادی معاون امور حقوقی و مجلس دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا منظری توکلی معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران و معاونان واحد تهران مرکزی فرهاد رهبر را در این دیدار همراهی کردند.

نظر شما