شناسهٔ خبر: 25729919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کرمانشاه| موشکی که ۵۰ تانک عراقی را در عملیات بیت‌المقدس به آتش کشید

R41380/P1377/S6,68/CT2

جانباز عملیات بیت المقدس گفت: دشمنان نظام باور نمی‌کردند حزب بعثی که تا این حد از نظر مالی، نظامی و نیروی انسانی حمایت شده بود در مقابل رزمندگان اسلام و در جنگی نابرابر شکست بخورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، دهم اردیبهشت ماه سال 61 بود که عملیات بیت‌المقدس به منظور بازپس‌گیری خونین شهر آغاز شد و تا ظهر روز سوم خرداد ماه به طول انجامید تا شهر بازپس گرفته شود. این عملیات در گرمای جان فرسای خوزستان و با پاتک‌های دشمن و در شرایطی سخت به پیروزی رسید.

آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات الی بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از 578 روز اشغال در روز سوم خرداد سال 1361 و توسط ارتش و سپاه انجام شد و در نهایت فتح خرمشهر انعکاس جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه‌گاه خود را برای مذاکره از دست داد.

این واقعه از نظر نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. به همین دلیل از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده ‌است که با عباس جوانمرد یکی از جانبازان کرمانشاهی حاضر در عملیات بیت‌المقدس به گفت‌وگو پرداخته‌ایم:

تسنیم: چند سال در جنگ بودید و چگونه در عملیات بیت‌المقدس جانباز شدید؟

جوانمرد: حدود دو سال از جنگ را در عملیات‌های مختلف حضور داشتم. در زمان عملیات بیت‌المقدس 37 سال داشتم. شب عملیات همراه با سایر رزمندگان با روحیه فراوان و تنها با هدف پیروزی راهی شدیم اما فردای آن شب در ساعت 14 در جاده اهواز به خرمشهر و در پاتک عملیات از ناحیه گردن دچار جراحت شدم و چون حدود یک هفته در بیمارستان بستری بودم اتمام عملیات را ندیدم اما اکنون جانباز هستم.

تسنیم: در عملیات بیت‌المقدس وضعیت رزمندگان از نظر معنوی چگونه بود؟

جوانمرد: عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی کل استان خوزستان از 10 اردیبهشت آغاز شد و تا سوم خرداد ادامه داشت. خرمشهر رگ حیات ما و دشمن در جنوب بود به همین خاطر انگیزه ما برای بازپس گیری خرمشهر زیاد بود.

روحیه رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس به خاطر پیروزی‌های گذشته بسیار بالا بود و یکی از نقاط قوت عملیات این بود که ساعت 24 شب آغاز شد و عراق از این عملیات و برنامه جمهوری اسلامی ایران اطلاعی نداشت و همین موضوع سبب تضعیف دشمن شد. در مرحله نخست جاده اهواز به خرمشهر و در مرحله بعد پاسگاه خرمشهر فتح شد.

تسنیم: روحیه رزمندگان در شب عملیات چطور بود؟

جوانمرد: خرمشهر برای جمهوری اسلامی ایران خیلی اهمیت داشت و رزمندگان از اینکه برای پس گرفتن خاک خود می‌جنگیدند خیلی خوشحال بودند. از طرفی پیروزی‌های گذشته روحیه آن‌ها را دوچندان کرده بود و انگیزه بالایی برای پیروزی داشتند. هرچند نیروهای ما با سلاح و تفنگ و دشمن دارای تانک و تجهیزات فراوان بود اما روحیه بسیار بالای رزمندگان اسلام بر قدرت آن‌ها غالب بود.

جواب هر شلیک رزمندگان جمهوری اسلامی ایران 100 گلوله توپ و تانک بود و در جنگی نابرابر قرار داشتیم اما روحیه بالای رزمندگان توانست قدرت دشمن را به زانو در آورد و دشمنان نظام را گیج و مبهوت کند زیرا از باور آنها خارج بود که حزب بعثی که تا این حد از نظر مالی، نظامی و نیروی انسانی حمایت شده بود در مقابل رزمندگان اسلام که واقعاً در جنگ نابرابر قرار گرفته بودند، شکست بخورد.

بعد از پیروزی در عملیات بیت‌المقدس خواسته امام(ره)، فرماندهان نظامی، رزمندگان و مردم شکست عراق و محاکمه صدام بود به همین دلیل جنگ ادامه پیدا کرد.

تسنیم: یکی از ویژگی‌های شاخص این عملیات را بفرمایید؟

جوانمرد: یکی از اتفاقاتی که برای همه جالب بود این بود که یک موشک کاتیوشا توانست 50 تانک را بزند و این در ذهن من باقی ماند. موفقیت بالای عملیات بیت‌المقدس در تعداد اسرای عراقی از دیگر ویژگی‌های این عملیات بود به طوری که بیش از 19 هزار نفر اسیر شدند. در این عملیات اسرا بعد از دستگیری توانایی تشخیص زمین ایران از عراق را نداشتند.

در این عملیات هیچ یک از رزمندگان به شکست فکر نمی‌کرد و همه با روحیه بالا تنها به آزادسازی خرمشهر فکر می‌کردند. هرچند دشمن دارای تجهیزات و امکانات فوق‌العاده‌ای بود اما عنایت خداوند، پشتیبانی مردم و شجاعت و روحیه بالای رزمندگان سبب پیروزی شد.

تسنیم: چرا رزمندگان از پیروزی در عملیات بیت‌المقدس اطمینان داشتند؟

جوانمرد: به دو دلیل یقین داشتیم که خرمشهر آزاد می‌شود. با وجود اینکه دشمن از نظر تسلیحات قدرت بیشتری داشت اما جسم و روح ما آماده‌تر بود و همچنین انگیزه ما برای بازپس‌گیری خرمشهر بیشتر از دشمن بود. از طرف دیگر می‌دانستیم خداوند وعده داده است که شما مرا یاری کنید من نیز شما را یاری می‌کنم. تمام متعلقات دنیا را رها کردیم و تنها فکر ما آزادسازی خرمشهر بود و مطمئن بودیم با اتکا به آیات خدا پیروز می‌شویم.

تسنیم: اتحاد نیروهای ارتش و سپاه چه تأثیری در موفقیت عملیات و بازپس گیری خرمشهر داشت؟

جوانمرد: به طور قطع اتحاد مثال‌زدنی نیروهای سپاه و ارتش در عملیات بیت‌المقدس در پیروزی نقشی اساسی داشت و چنانچه این اتحاد و یکپارچگی نبود خرمشهر آزاد نمی‌شد. رزمندگان نیز با هم برابر و برادر بودند و نزدیکتر از خانواده با یکدیگر رفتار می‌کردند به طوری که هنگام زخمی شدن یکی از رزمندگان سایر رزمندگان برای کمک به او از هیچ کمکی دریغ نمی‌کردند.

تسنیم: چه عاملی را سبب پیروزی و شکست دشمن در عملیات بیت المقدس می‌دانید؟

جوانمرد: روحیه بالا، وحدت کلمه و توکل بالایی که از طرف نیروها وجود داشت و رهبری و فرماندهی کل قوا توسط حضرت امام(ره) از مهمترین دلایل پیروزی بود.

تسنیم: نقش مردم را در پیروزی عملیات بیت‌المقدس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جوانمرد: کمک‌های مردمی و دعاهای آن‌ها در پیروزی بسیار تأثیرگذار بود. کمک‌های مردمی در هر زمینه‌ای همیشه در دوران دفاع مقدس وجود داشت. از خوراکی بگیر تا پوششی همچون انوع کفش از طرف مردم به جبهه ارسال می‌شد.

تسنیم: چه خاطره‌ای از عملیات بیت‌المقدس در ذهن دارید؟

جوانمرد: خاطرات خوب و بد زیادی از این عملیات به یاد دارم. در همین عملیات یکی از هم‌سنگرهای خود را نجات دادم اما بعد از آن در فاصله 10 قدم دورتر به خاطر اصابت خمپاره مقابل چشمان من به شهادت رسید و این خاطره را هیچوقت فراموش نمی‌کنم.

تسنیم: آیا درس‌ها و جانفشانی رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس به درستی به نسل جوان منتقل شده است؟

جوانمرد: در دوران جنگ تحمیلی رزمندگان با از خود گذشتگی در خاک و گل و در سرما و گرما در مقابل دشمن ایستادند و اکنون باید با برنامه‌های فرهنگی مناسب این فرهنگ به جوانان منتقل شود تا شاید قدری از سختی و مشکلات رزمندگان اسلام را درک کردند.

انتهای پیام /ش

نظر شما