شناسهٔ خبر: 25735535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فتح خرمشهر الگوی عملی اقتدار ملی

به گزارش ایرنا، بر اساس مستندات تاریخی صدام در نخستین روز از جنگ تحمیلی در جمع خبرنگاران عراقی از جنگ سه روزه و فتح تهران سخن به میان آورده بود که در سایه نقش

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، بر اساس مستندات تاریخی صدام در نخستین روز از جنگ تحمیلی در جمع خبرنگاران عراقی از جنگ سه روزه و فتح تهران سخن به میان آورده بود که در سایه نقش آفرینی بخش های مختلف بدنه نظام اسلامی و مردم غیور ایران مقتدر، قصر یخی این رویا در هم شکست.
رژیم بعثی عراق هرگز تصور نمی کرد که ملت ایران بتواند با حمایت قاطع از رزمندگان و خدمات پشت جبهه، هشت سال در مقابل سلطه طلبی هایش استقامت کند چرا که صدام پیش از حمله به ایران با بیش از 40 کشور جهان وارد مذاکره شده و حمایت های آنها را به خود جلب کرده بود.
جانفشانی رزمندگان اسلام و پشتیبانی ملت همیشه در صحنه ایران از جبهه ها، از روزهای نخستین جنگ تحمیلی به صورت سازماندهی شده رنگ و بوی اعتقادی و فرهنگی به خود گرفت به طوری که هر پیکر شهیدی که در نقاط مختلف کشور تشییع و خاکسپاری می شد، شور و انگیزه جوانان برای اعزام به جبهه ها را بیشتر می کرد.
آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی است و اهمیت آن به حدی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده‌ است و ملت نیز همواره این روز را یکی از خاطره انگیزترین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی می دانند.
فتح خرمشهر که امام خمینی ( ره) در اهمیت آن فرموده اند (خرمشهر را خدا آزاد کرد)، ضربه مهلکی بر پیکر استکبار و عمال دست نشانده اش وارد کرد و مجموعه ای از توطئه ها و دسیسه های دشمنان را نقش بر آب کرد و این عملیات سرآغاز فتح الفتوح رزمندگان اسلام به خصوص در جبهه های جنوب کشور شد.
ارتش بعثی عراق با حمایت قدرت های جهانی به طور گسترده نواحی مرزی ایران را با هدف اشغال خاک خوزستان و بندر استراتژیک خرمشهر در تاریخ 31 شهریور ماه 1359 مورد تهاجم قرار داد.
دلاور مردان خرمشهری به فرماندهی سردار باغیرت آن خطه از خاک پاک ایران زمین ' محمد جهان آرا' مردانه و جانانه 35 روز با کمترین مهمات و پشتیبانی، قهرمانانه زیر باران گلوله های خمپاره و تهاجم تانک های رژیم بعثی ایستادگی کردند.
فرماندهان سپاه خرمشهر و تمام اقشار مختلف مردم این شهر با هر سلاحی از خاک پاک این شهر دفاع می کردند و یک به یک شهد شیرین شهات را به کام دل می نشاندند.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین و استراتژیک ترین عملیات های هشت سال دفاع مقدس است که در چهار مرحله مختلف منجر به آزادسازی خرمشهر شد.
سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی افزود: این عملیات از دهم اردیبهشت ماه سال 61 آغاز شد و بیش از یک ماه به طول انجامید و یکی از لذت بخش ترین پیروزی های هشت سال جنگ تحمیلی در این عملیات رقم خورد و شهیدان و سرداران مبارز این رزم به فاتحان خرمشهر مشهور شدند.
وی ادامه داد: مرحله اول عملیات بیت المقدس که از دهم اردیبهشت ماه آغاز شده بود در محور قرارگاه قدس (شمال کرخه) به دلیل وجود استحکامات دشمن پیشروی نیروها به سختی امکان پذیر بود.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی اظهار کرد: مرحله دوم عملیات از 16 اردیبهشت ماه آغاز شد و در این مرحله آزاد سازی خرمشهر از دستور کار عملیات خارج و تصمیم گرفته شد که قرارگاه های فتح و نصر از جاده اهواز – خرمشهر به سمت مرز پیشروی کنند و قرارگاه قدس نیز ماموریت یافت تا به صورت محدود برای تصرف سرپل در جنوب کرخه کور اقدام نماید و سپس آن را گسترش دهد.
وی اظهار کرد: در مرحله سوم عملیات قرارگاه نصر ماموریت یافت تا حرکت خود را به سمت خرمشهر آغاز کند و نیروهای عمل کننده که متشکل از چهار تیپ مستقل سپاه پاسداران و دو تیپ ارتش بودند، در آخرین ساعات روز 19 اردیبهشت عملیات خود را آغاز کردند.
سردار کریمی بیان کرد: سرانجام مرحله چهارم عملیات از اول خرداد 1361 با هدف تلاش برای آزادی سازی خرمشهر آغاز شد و در برابر تک سریع و غافلگیرانه رزمندگان اسلام، نیروهای عراقی دچار وحشت و سرگردانی شدید شدند و نتوانستند واکنش از خود نشان دهند و ارتباط یگان های دشمن با یکدیگر قطع شد.
وی گفت: نیروهای عراقی از ساعت سه و پنجاه دقیقه بامداد تا بعدازظهر روز سوم خرداد از سمت شلمچه 3 بار اقدام به پاتک کردند و تلاش نمودند تا از طریق جاده شلمچه – خرمشهر حلقه محاصره خرمشهر را بشکنند، اما هر بار با پایداری و مقاومت دلاورانه رزمندگان ایرانی مواجه شدند و با دادن خساراتی عقب نشینی کردند.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی افزود: رزمندگان استان مرکزی در قالب 9 گردان در این عملیات حضور داشتند و مردم این استان نیز در پشتیبانی پشت جبهه ها و ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی نقش آفرینی کردند.
وی بیان کرد: در مرحله نخست عملیات بیت المقدس رزمندگان استان مرکزی در گردان امام سجاد (ع) به دلیل نرسیدن مهمات با دست خالی مقابل دشمن ایستاند و تعداد شهدای این گردان به شمار انگشتان یک دست هم نرسید.
یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس و از تاثیر گذاران عملیات بیت المقدس اظهار کرد: 40 روز بعد از پایان عملیات فتح المبین که حضرت امام (ره) آنرا فتح الفتوح خواندند و در آن نیروهای متجاوز بعثی از دهانه دزفول و اندیمشک تا نقطه مرزی عقب رانده شدند، کار آماده ‌سازی نیروها و برنامه ریزی برای عملیاتی دیگر با قدرت و سرعت خارق ‌العاده انجام ‌گرفت و لشکرهای سپاه و ارتش به مناطق عملیات اعزام ‌شدند.
سردار سعید وفایی نژاد بیان کرد: منطقه عملیاتی خوزستان حال و هوای پیروزی به خود گرفته بود و با اعزام های گسترده، این مناطق مملو از نیروهای جان برکف ‌شد و تمام رزمندگان ارتشی و سپاهی در صدد فتحی بزرگ بودند.
وی ادامه داد: رزمندگان اسلام تمام مراحل عملیات بیت المقدس را یکی پس از دیگری با موفقیت انجام دادند تا توانستند تمام پنج هزار و 400 کیلومتر مربع از خاک پاک ایران زمین را باز پس گیرند.
یکی از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس نیز گفت: رزمندگان استان مرکزی از ابتدای عملیات دفاع مقدس حضور پر رنگ و موثری در پیروزی این عملیات و در نهایت آزادسازی خرمشهر داشتند.
مصطفی مشایخی افزود: علاوه بر حضور مستقیم رزمندگان استان مرکزی در بیرون راندن رژیم بعثی از خرمشهر، در مهندسی جنگ نیز رزمندگان این استان خوش درخشیدند.
وی بیان کرد: ایجاد بیش از هشت کیلومتر خاکریزدر حاشیه پل نو جاده بصره، شن ریزی بیش از 18 کیلومتراز جاده خرمشهر تا پاسگاه کوت، ایجاد نهر و کانال برای خروج آب های اضافی و ناگهانی که عراقی ها وارد منطقه می کردند، خاک برداری حاشیه نهرها، حذف و لایروبی نیزارهای داخل نهر و تقویت شلمچه از مهمترین اقدامات رزمندگان اسلام در مهندسی عملیات بیت المقدس بود.
این پیشکسوت دفاع مقدس بیان کرد: بیش از 2 هزار رزمنده استان مرکزی در قالب 9 گردان در عملیات بیت المقدس حضور داشتند که در نهایت 252 نفر از این رزمندگان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
وی بیان کرد: شهیدان نیازعلی طالبی، علی سبحانی، حسنعلی احمدی، خلیل ملاطاهری، حسن آندی، یدالله راجیان، علیرضا ابراهیمی، غلامحسین سلیمانی، عبدالرزاق فرجاد، غلامحسین عطیفه، فتح الله محسن آبادی، سعید پرویزیان و محمود چقایی از شهدای شاخص استان مرکزی در عملیات بیت المقدس هستند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت: فتح خرمشهر مصداق بارز پیروزی خون بر شمشیر و الگویی کامل از پایبندی به آرمان ها و ارزش های والای انقلاب اسلامی است.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: فتح خرمشهر معادلات دشمنان ایران اسلامی را بر هم زد و خونی دوباره از غیرت و شهامت در دفاع از کیان کشور و ارزشهای ناب دینی در رگ های انقلاب شد.
وی ادامه داد: رزمندگان اسلام با از خودگذشتگی و ایثار، توانستند این شهر را از دست رژیم بعثی آزاد کنند که تحقق این امر یک موهبت بزرگ الهی است.
امام جمعه اراک گفت: آزادسازی خرمشهر با تکیه بر علم و ایمان نیروهای داخلی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران به شمار می آید به گونه ای که امام راحل در این خصوص فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.
عملیات بیت‌المقدس در 10 اردیبهشت سال 1361 با هدف آزادسازی خرمشهر، پادگان حمیدیه، جفیر، هویزه، حسینیه و بخش‌های دیگری از میهن اسلامی در سه مرحله آغاز شد و در سوم خرداد همان سال خرمشهر قهرمان را پس از 576 روز اشغال به آغوش وطن برگرداند.
3017/3075
انتهای پیام

نظر شما