شناسهٔ خبر: 25733725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اراک| ماجرای شهیدی که در هنگام آب دادن به اسیر عراقی به شهادت رسید+فیلم

R41371/P1486/S6,73/CT16

رزمنده دوران دفاع مقدس و اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس با تاکید براینکه غلبه بر دشمن امروز بابهره‌گیری ازعوامل پیروزی عملیات بیت المقدس میسر است گفت: ماجرای شهیدی که در هنگام آب دادن به اسیر عراقی به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم این شهر، حماسه‌ای از یاد نرفتنی است، زیرا مردم این شهر درحالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند، سوم خرداد و فتح خرمشهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه ملت ایران است.

روز سوم خرداد 1361 یکی از بارزترین جلوه‌های نصرالهی و یکی از مهم‌ترین و زیباترین روزهای انقلاب اسلامی ایران است که برای همیشه در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی جاودانه می‌ماند، در این روز شهر مقاوم‌خیز خرمشهر که پس از 35 روز پایداری و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن در آمده بود، پس از 578 روز(19 ماه)، بار دیگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد.

در واقع فتح خرمشهر، دفاع مقدس را وارد مرحله نوینی کرد و برای نخستین بار از شروع جنگ تحمیلی، ایران در موضع قدرت قرار گرفت و از نظر سیاسی، عراق با از دست دادن خرمشهر تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد.

آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود، این واقعه از لحاظ نظامی به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود، به همین سبب از آن روز به‌عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود.

در آستانه سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی ضمن دعوت از آزادگان و ایثارگران و جانبازان سوم خرداد، همچنین با دعوت از خانواده معزز شهدای این عملیات غرورآفرین به بازخوانی عملیات، نقش استان مرکزی در این عملیات و نیز تجلیل از خانواده شهدای سوم خرداد را در قالب سلسله نشست‌هایی با عنوان سوم خردادی‌ها خواهد پرداخت.

دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در این راستا، با دعوت از "سعید وفایی مقدم" از رزمندگان دوران دفاع مقدس و پژوهشگر این حوزه و نیز مسئول بازآفرینی و بازنویسی اطلاعات عملیات بیت‌المقدس در استان مرکزی و نقش استان مرکزی در آزدسازی خرمشهر به بررسی و تبیین ابعاد مختلف این عملیات مهم و غرورآفرین دوران دفاع مقدس پرداخت.

وفایی مقدم که تاکنون چندین عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و به ویژه نقش استان مرکزی در این دوران تالیف و منتشر کرده و به عنوان یکی از پیشکسوتان صاحب اندیشه و نظر در حوزه ایثار، شهادت و دفاع مقدس در استان مرکزی به شمار می‌رود در این نشست به نقش استان مرکزی در عملیات فتح خرمشهر اشاره و به تبیین آن پرداخت.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم با "اسماعیل میرزاخانی" از رزمندگان دوران دفاع مقدس و اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌های استان مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: اهمیت عملیات بیت‌المقدس در چیست؟

میرزاخانی: دفاع مقدس گنج پایانپذیر و گنجینه بی انتها است بنابراین آثار برکات و ارزش‌های دفاع مقدس و از جمله حماسه فتح خرمشهر همچنان مانند گنجینه مانا و ماندگار است، حدود 104 عملیات تاثیرگذار دردوران دفاع مقدس رقم خورد، توجه به هرکدام از این عملیات و بروزخوانی آنها می‌تواند تاثیر فراوانی را در تجدید میثاق مردم با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی در راستای تمامیت و حفظ کشور و عزت‌مندی ایران و ایرانی دارد.

آزادسازی خرمشهر نماد و مصداق عینی و بارز قدرت معنویت و اعتقاد دینی مردم و رزمندگان ارتش و سپاه اسلام در برابر بی اعتقادی و تفکرات شیطانی رژیم بعث صدام بود.

 دشمن شناسایی کامل و قوی داشت، از اهواز به سمت اندیمشک بخش زیادی در دست دشمن بود و تصور می‌کرد با تمرکزی که دارد در نهایت می‌تواند به هدف خود برسد.

با توجه به این تمرکز و تصمیم به حرکت دادن دشمن گرفته شد ودرمنطقه‌ای با عنوان کرخه کوک که بواسطه تعداد بالای شهید در آن کرخه نورنام گرفت عملیات کوچکی با نام ام‌الحسنین(ع) انجام شد که در آن حدود 150 اسیرو تعدادی کشته و همچنین تعدادی امکانات خودرویی، زرهی و سلاحی از ارتش عراق گرفتیم.

این عملیات سبب شد که استعداد نیروی دشمن از سمت شوش و اندیمشک به سمت اهواز و دشت عباس کم شود، پس از آن عملیات فتح‌المبین انجام شد که درآن دشمن حدود 20هزار اسیرو امکانات بسیار زیاد نظامی داد که در نتیجه بیشترین تیپ‌ها و لشکرهای سپاه مانند تیپ 27 حضرت رسول(ص)، تیپ 17علی‌ابن ابیطالب(ع) پس از آن شکل گرفتند.

عملیات بیت المقدس یک تقابل همه جانبه سپاه اسلام با استکبار جهانی بود و امروز هم نباید فراموش کنیم رشادت و دلیرمردی رزمندگان جبهه اسلام را که امنیت امروز را مرهون خون شهیدان عزیزمان هستیم.

تسنیم: برخی اعتقاد داشته‌اند که پس از فتح خرمشهر باید جنگ را تمام می‌کردیم، نظر شما چیست؟

میرزاخانی:همیشه افرادی جاهلانه در حال تحلیل و نظردهی هستند که بعدها پس از افشای ماهیتشان مشخص می‌شود که آبشخور فکری آنها از سمت دشمن است.

چرایی ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر کاملا روشن است، امپراطوری رسانه‌ای در اختیار دشمن بود و حدیث است که شمشیر تبلیغات از شمشیرجنگ است و به طور طبیعی مردم هم تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گرفتند.

زمانی جنگ روانی را دشمن بیان می‌کند ولی زمانی خودی‌ها در کشور و قالب دلسوزی با جملاتی که نمی‌خواهیم بیش از این تلفات دهیم جنگ و تبلیغ روانی به راه می‌اندازند.

نفوذی‌ها و دشمنان داخلی گاهی مشغول تخریب بوده و گاهی با ایجاد شبهه در بین افکار عمومی قصد ضربه زدن به نظام را دشتند، امام خمینی(ره) پس از این شبهات با پیامی سوالاتی را مطرح کردند که مگر ما جنگ را آغاز کردیم و اگر صدام تنبیه نشود هیچ تضمینی برای ادامه جنگ ازسوی او وجود ندارد.

پس از پاسخ ایشان همه شبهات به مرور از بین رفت زیرا امام(ره) به سادگی به وجود دشمن در خاک اشاره کردند که تضمینی برای خروج نمی‌دهد و باید با قدرت با متجاوز خاک ایران برخورد کنیم.

دشمن تنها هدفش گرفتن خاک ایران نبود و هدف آنها به پشتوانه ابرقدرت‌ها این بود که نظام جمهوری اسلامی نباشد زیرا جمهوری اسلامی توده‌ای از مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان را تشکیل می‌دهد و این موضع همیشه برای استکبار تهدید محسوب می‌شود که همچنان به دنبال جلوگیری از این تفکرات به اشکال مختلف دارند.

عملیات روانی برای دشمن کارکرد داشت و با این حرف که خرمشهر دست ما است تصمیم به تضعیف روحیه رزمندگان داشت و گاهی با بلندگوهایی که به دست منافقان آن طرف می‌داد رزمندگان را تشویق به رفتن و پناه بردن به سمت عراق می‌کرد.

پس از این موارد ایران تصمیم گرفت که برود به سوی خرمشهری که صدام اعلام کرده بود اگر ایرانیان بتوانند آن را از عراق بگیرند بصره را به ایران می‌دهد، در زمانی که بیشتر دنیا کمک عراق بود ایران با مظلومیت تمام با تکیه بر قدرت ایمان خرمشهر را پس گرفت و به عبارت خرمشهر را خدا آزاد کرد دست یافت.

 تسنیم: شاخص‌ترین شهدای استان مرکزی در عملیات بیت‌المقدس چه کسانی بودند و نقش استان مرکزی در عملیات بیت‌المقدس چه بود؟

میرزاخانی:شهدا به نوعی همه شاخص بودند و نمی‌توان تفکیکی برای آنان قائل شد، برای مثال شهید عبدالله بیات دانشجوی ترم چهارم داروسازی دانشگاه تهران سال 60 در عملیات ام‌الحسنین در حالیکه دوزانو نشسته و سر اسیر عراقی را دست گرفته بود و قمقه آب خود را در دهان او گذاشته بود و به او آب می‌داد هدف گلوله قرار گرفت و این فرد که تنها فرزند ذکور خانواده بود به شهادت رسید.

این کار او که نتوانست تشنگی اسیر عراقی را تحمل کند و با تواضع به او آب داده و در حین سیراب کردن او شهید شد شاخص است و بنابراین مظلومیت و اخلاق پسندیده رزمندگان و شهدا همه آنها را شاخص می‌کند، جوانانی که با تحصیلات بالا در آن زمان قلم را زمین گذاشتند و سینه را در مقابل متجاوز سپر کردند شاخص بوده و هیچ تفاوتی برای آنها قائل نیستیم.

استان مرکزی در این عملیات بخش از 300 شهید را تقدیم اسلام کرده است و از همین شهر اراک 5گردان حضور داشتند.

گروهی که از اراک اعزام شد به فرماندهی شهید فضل‌الله سرلک  و تعدادی دیگر از پاسدارها مانند شهید رضا عقیلی، احمدی بی‌غش و احمد گل محمدی بود.

رزمندگان استان با رزمندگان خرمشهر در قالب تیپ 22 بدر حضور داشته و کار اصلی را این یگان در عملیات بیت المقدس بر عهده داشتند.

انتهای پیام/م

نظر شما