شناسهٔ خبر: 25710142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نماینده خرمشهر: مشکلات خوزستان تنها با برگزاری جلسات حل نمی‌شود

R1385/P1360/S1,15/CT11

نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: مشکلات خوزستان تنها با برگزاری جلسات حل نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، عبداللّه سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، امروز (چهارشنبه دوم خرداد) در صحن علنی مجلس در نطق میان دستور، ضمن تبریک به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: سلام بر خرمشهر، شهری که داشته‌هایش را با نداشته‌های کشور تقسیم کرد و خود را در سه راهی نداشته‌ها و معضلات غوطه‌ور کرد؛ سلام بر خرمشهری که مردمانش تجارت خاک، آب شور، بیکاری و بیماری را مصادره کردند و جزای ایفای دین خود را با دیدگان حسرت‌آمیز و قلبی مالامال از بی‌تدبیری مسئولان به نظاره نشسته‌اند.

وی افزود: می‌خواهم از شهری بگویم که رود کارونش جولانگاه جنگ‌آورانی همچون جهان آرا و موسوی بوده اما امروز در تبعیض در انتقال آب نحیف و از رونق افتاده است؛ به راستی چرا عزمی برای لایه‌روبی اروندرود وجود ندارد؟ چگونه است تونل‌های انتقال آب به دیگر استان‌ها در یک شبه تامین اعتبار می‌شوند و چراغ خاموش آب را از آنها منتقل می‌کنیم اما به شاهرگ اقتصادی خوزستان که می‌رسید کمبود اعتبار ریالی هویدا می‌شود.

** معضل اول مردم خوزستان بیکاری است

نماینده مردم خرمشهر در مجلس خطاب به آقای روحانی گفت: خوب است که بدانید خوزستان را هر چه بتکانید هنوز خاک دارد. در آستانه بیست و ششمین سالروز آزادی خرمشهر هنوز مردمانش خاک را با مواد شیمیایی، میکروبی و باروت جنگ استنشاق می‌کنند؛ از تعطیلی متداول مدارس و ادارات که کاهش رتبه‌های علمی را به همراه داشته و لغو پروازها، کشف بیماری‌های جدید مانند سرطان مهمان دائمی شهرستان خرمشهر و خوزستان شده است.

سامری ادامه داد: آیا از تعرفه‌های نجومی گاز و آب بی‌کیفیت‌شان خبر دارید؟ آیا خبر دارید که بیش از 900 میلیارد تومان در بخش کشاورزی، 100 میلیارد در حوزه‌های شهرداری و بیش از 600 میلیارد ریال شبکه‌های برق استان خسارت دیده‌اند؟ آیا می‌دانید معضل اول مردم خوزستان بیکاری است این در حالی است که روی نفت و منابع خدادادی قدم می‌زنند.

وی تصریح کرد: آیا از انتقال آب کارون و خشکی تالاب‌های خوزستان خبر دارید؟ چرا تنها اقدام دولتمردان شما سفرهای تفریحی، وعده‌های واهی و توهین‌ گاه و بیگاه آنان به مردم بوده است؛ آیا می‌دانید مردم خوزستان هوایی برای نفس کشیدن ندارند و گاه و بیگاه خانه‌هایشان به گورهای دسته جمعی تبدیل می‌شود.

**مردم خوزستان هوایی برای نفس کشیدن ندارند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس تاکید کرد: مگر فرزندان ساکنین شهرستان‌های خرمشهر، اهواز، آبادان، شادگان، بندر امام، هویزه و سوسنگرد با دیگر شهرهای استان خوزستان و شهرهای ایران چه تفاوتی دارد که این‌گونه نسبت به آنها بی‌تفاوت هستید؛ این تبعیض نژادی در فرصت‌های شغلی و زیست محیطی تا کی باید دل مردم خوزستان را همچون ذغال گداخته بسوزاند؟

سامری خطاب به رئیس‌جمهور با بیان اینکه بیکاری، گرد و خاک و فرصت سوزی در خوزستان با جلسات دورهمی و تعارفات دولتمردان شما حل نخواهد شد، گفت: رفع این مشکل اراده‌ای به بزرگی و محکمی انتقال آب کارون به دیگر استان‌ها و ایجاد دفاتر نفت خوزستان در تهران را می‌طلبد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین خطاب به رئیس‌جمهور، اظهار داشت: آقای روحانی می‌دانید که با گذشت بیش از 30 سال از جنگ تحمیلی هنوز مردم خرمشهر بوی خرابی از دوران جنگ در خیابان‌ها، کوچه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها را احساس می‌کنند.

انتهای‌پیام/

 

نظر شما