شناسهٔ خبر: 25707967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

سامری در نطق میان دستور:

بیکاری، گرد و خاک و فرصت سوزی در خوزستان با تشکیل جلسات دورهمی حل نمی شود

عضو کمیسیون انرژی گفت: بیکاری، گرد و خاک و فرصت سوزی در خوزستان با جلسات دورهمی و تعارفات دولتمردان حل نمی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبداله سامری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 2 خرداد ماه) در نطق میان دستور  با تبریک به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: سلام بر خردادی که ضجه های شیرینی فتح خدا را  با تلخی آمیخته و حسرت نداشته ها را فریاد می کند؛ سلام بر خردادی که هر ساله بی توجهی، تبعیض و بی مهری مسئولانش نسبت به شهر خدا را به رخ می کشاند؛ آری تاریخ بنویس که روزگاری عروس خاورمیانه شاهراه حیاتی کشور بود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: به یادآور شهر بهشت جویندگان، کوه و جلال بندرش را، رودخانه خروشان کارون که جولانگاه اقیانوس پیماهای کوه پیکر بود، به یادآور نخل های سربه فلک کشیده اش، سبزی و خرمی ایرانی را رقم می زد؛ به یادآور کوچه های پر از مهر و صفایش را .

وی ادامه داد: سلام بر خرمشهر، شهری که داشته هایش را با نداشته های کشور تقسیم کرد و خود را در سه راهی نداشته ها و معضلات غوطه ور کرد؛ سلام بر خرمشهری که مردمانش تجارت خاک، آب شور، بیکاری و بیماری را مصادره کردند و جزای ایفای دین خود را با دیدگان حسرت آمیز و قلبی مالامال از بی تدبیری مسئولان به نظاره نشسته اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: می خواهم از شهری بگویم که رود کارونش جولانگاه جنگ آورانی همچون جهان آرا و موسوی بوده اما امروز در تبعیض در انتقال آب نحیف و از رونق افتاده است؛ به راستی چرا عزمی برای لایروبی اروند رود وجود ندارد؟ چگونه است تونل های انتقال آب به دیگر استان ها در یک شبه تامین اعتبار می شوند و چراغ خاموش آب را از آنها منتقل می کنیم اما به شاهرگ اقتصادی خوزستان که می رسید کمبود اعتبار ریالی هویدا می شود.

سامری خطاب به رییس جمهور، گفت: خوب است که بدانید خوزستان را هر چه بتکانید هنوز خاک دارد و در آستانه بیست و ششمین سالروز آزادی خرمشهر دین ادای به ایران اسلامی هنوز مردمانش خاک را با مواد شیمایی، میکروبی و باروت جنگ استنشاق می کنند؛ از تعطیلی متداول مدارس و ادارات که کاهش رتبه های علمی را به همراه داشته و لغو پروازها و کشف بیماری های جدید مانند سرطان مهمان دائمی شهرستان خرمشهر و خوزستان شده است؛ آیا از تعرفه های نجومی گاز و آب بی کیفیت شان خبر دارید؟ آیا خبر دارید که بیش از 900 میلیارد تومان در بخش کشاورزی، 100 میلیارد در حوزه های شهرداری و بیش از 600 میلیارد ریال شبکه های برق استان خسارت دیده اند؟ آیا می دانید معضل اول مردم خوزستان بیکاری است این در حالی است که روی نفت و منابع خدادادی قدم می زنند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس دهم، افزود: آیا از انتقال آب کارون و خشکی تالاب های خوزستان خبر دارد؟ چرا تنها اقدام دولتمردان شما سفرهای تفریحی، وعده های واهی و توهین گاه و بیگاه آنان به مردم بوده است؛ آیا می دانید مردم خوزستان هوایی برای نفس کشیدن ندارند و گاه و بیگاه خانه هایشان به گورهای دسته جمعی تبدیل می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مگر فرزندان ساکنین شهرستان های خرمشهر، اهواز، آبادان، شادگان، بندر اما، هویزه و سوسنگرد با دیگر شهرهای استان خوزستان و شهرهای ایران چه تفاوتی دارد که این گونه نسبت به آنها بی تفاوت هستید؛ این تبعیض نژادی در فرصت های شغلی و زیست محیطی تا کی باید دل مردم خوزستان را همچون ذخالی گداخته بسوزاند؟

وی خطاب به رییس جمهور با تاکید بر اینکه بیکاری، گرد و خاک و فرصت سوزی در خوزستان با جلسات دورهمی و تعارفات دولتمردان شما حل نخواهد شد، گفت: رفع این مشکل اراده ای به بزرگی و محکمی انتقال آب کارون به دیگر استان ها و ایجاد دفاتر نفت خوزستان در تهران را  می طلبد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: آقای روحانی می دانید که با گذشت بیش از 30 سال از جنگ تحمیلی هنوز مردم خرمشهر بوی خرابی از دوران جنگ در خیابان ها، کوچه ها، مدارس و بیمارستان ها را احساس می کنند؛ هنوز محرومیت در میان کارمندان آموزش و پرورش، پرسنل زحتمکش شهرداری، بیمارستان ها و نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر ادارات دولتی در جنوبی ترین نقطه کشور که گرد و خاک از یک سو و گرمای طاقت فرسا از سوی دیگر موج می زند هیچ تسهیلاتی برای آنها از سوی دولت در نظر گرفته نمی شود و آنان را همتراز با شهرها و استان های مرفه قلمداد می کنید.

سامری افزود: به راستی چه کسی باید جوابگوی این تبعیض ها بی عدالتی ها و بی مهری ها باشد؟ خوب است بدانید خرمشهر قهرمان که خیابان های آن مزین به نام شهدای گرانقدر دوران دلاوری و دفاع مقدس است هنوز گاه و بیگاه محصور از دریاچه های فاضلاب بوده و مردم در فضولات آن تردد می کنند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس دهم، ادامه داد: تا به کی و در کدامین سوم خرداد می خواهید مشکلات بسیار کوچک، جزئی و پیش افتاده این مردم که دیگر با محرومیت و فقر درآمیخته را حل کنید؟آیا مشکلات خرمشهر آنقدر بزرگ و وسیع است که دولت از حل آن عاجز است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: چگونه بگویم که مردان دلیرش از بیکاری شرمنده همسر و فرزندانشان هستند؛ چگونه بگویم نه آب قابل شرب و نه هوای قابل تنفس دارند؛ چگونه بگویم که از محرومیت، فقر، بیکاری و گرد و خاک دیگر توانی برای ادامه زندگی ندارند؛ بکوشید در آستانه پاسداشت دفاعی دیگر قدر مردمی را بدانید که اگر نبودند حالا ما نبودیم./

پایان پیام

نظر شما