شناسهٔ خبر: 25167974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای الیوم:

عاملان حمله به جشن عروسی در یمن را قصاص کنید

تهران- ایرنا- روزنامه 'رای الیوم' با محکوم کردن جنایت حمله جنگنده های متجاوز سعودی به یک جشن عروسی در استان حجه در شمال غرب یمن، سکوت رسانه ای، منطقه ای و بین المللی در مقابل این فاجعه را تأسف بار دانست وخواستار قصاص عاملان آن شد.

صاحب‌خبر -

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب و سردبیر رای الیوم روز سه شنبه نوشت: بار دیگر دروغ بودن ادعاهای عربستان و امارات سرکرده های ائتلاف عربی که از چهار سال پیش تجاوز به یمن را آغاز کرده اند، ثابت شد. این ائتلاف مدعی بود که مواضع نظامی را هدف قرار می دهد اما حمله اخیر آن به یک مراسم عروسی در شهرک 'بینی قیس' در استان حجه واقع در شمال غرب یمن ، 33 کشته و 55 زخمی برجا گذاشت که اغلب آن ها زن وکودک هستند.
'محمد الاشول' سخنگوی بیمارستان الجمهوریه یمن گفت که عروس در این حمله کشته شد، اما داماد به شدت زخمی شده است.
عطوان افزود: این حمله، یک جنایت به تمام معنا است که مردم بیگناهی را که می خواستند ساعتی از بدبختی ها و محاصره کشنده فرار کرده و شاد باشند، به کام مرگ کشید.
20 میلیون یمنی هم اکنون از گرسنگی، بیماری، کمبود امکانات پزشکی، نبود دارو و کادر های درمانی و پزشکی رنج می برند.
این تحلیلگر یاد آوری کرد که حمله به جشن عروسی از سوی جنگنده های ائتلاف متجاوز اولین بار نیست بلکه در سپتامبر 2015 (شهریور- مهر 94) نیز این جنگنده ها یک جشن عروسی را هدف حمله قرار دادند که در آن 131 غیر نظامی کشته شدند. آن ها همچنین در اکتبر 2016 (مهر - آبان 95) نیز یک مجلس عزا را در صنعا با جنگنده 'اف 16 ' هدف قرار دادند که در آن 140 غیرنظامی از جمله خانواده شخص مرحوم جان دادند.
مسئولان عربستان متعهد شده بودند که این حملات تکرار نخواهد شد و تحقیقات میدانی جدی درباره عاملان این حمله و محاکمه آن ها صورت خواهد گرفت اما ادامه این جنایت ها نشان می دهد که این تعهدات تنها نوشته ای روی کاغذ و سعی در دور ماندن از انتقادات بین المللی است.
عطوان با انتقاد از سکوت دولت مستعفی یمن درباره این حمله خونین افزود: عبد ربه منصور هادی که خود را نماینده همه مردم یمن می داند و نخست وزیر و اعضای کابینه وی، هیچ واکنشی به این حمله نشان نداند در حالی که باید حمایت از جان یمنی ها در راس مسئولیت های آن ها باشد.
وی تصریح کرد: یک نادیده انگاری رسانه ای ، منطقه ای و بین المللی نیز درباره این حمله شکل گرفته که به نوع خود یک جنایت است.
مقامات عربستان و امارات مدعی هستند که 80 درصد خاک یمن تحت کنترل آنها است اگر این ادعا درست است پس چرا گرسنگی و وبا جان یمنی ها را تهدید می کند و 16 ماه است که غالب کارمندان حقوق دریافت نکرده اند.
عطوان نوشت:حمله ائتلاف عربی به حجه جنایتی است که نباید آن را نادیه گرفت بلکه دست اندرکاران این حملات باید در محاکم قانونی بازخواست شده و قصاص شوند و سرکرده های ائتلاف عربی به خانواده های قربانیان غرامت بپردازند.
این تحلیلگر با بیان این که مردم یمن همانند مردم سوریه، لیبی، فلسطین و سومالی و عراق بدون گناهی مورد ظلم برادران دینی، زبانی خود قرار گرفته اند، افزود: ائتلاف عربی باید یمن را به مردم آن واگذار کند چرا که آن ها حکمت و درایت کافی برای حل اختلاف ها و همزیستی مشترک دارند.
خاورم**9366**1049

نظر شما