شناسهٔ خبر: 25159193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

در اثر حمله جنگنده‌های سعودی، یک عروسی یمنی‌ها عزا شد

عشق است و آتش و خون...

جنگنده‌های متجاوز عربی شامگاه یکشنبه در حمله‌ای غافلگیرکننده به روستای الراقه در منطقه بنی‌قیس در استان حجه، یک مراسم عروسی را بمباران کردند .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جنگندههای ائتلاف سعودی ابتدا به گشتزنی در آسمان استان حجه پرداختند و سپس محل تجمع مردمی را که در جشن عروسی شرکت کرده بودند، هدف گرفتند. این جنگندهها موشکهایی را به مراسم عروسی پرتاب کردند به طوریکه صدای شادی مردم در این روستا به صدای آه و ناله تبدیل شد. به این ترتیب در یک چشم به هم زدن، مراسم عروسی یمنیها به عزا تبدیل شد تا حاکمان جنایتکار عربستان سعودی یک سند افتخار دیگری را در کارنامه خود ثبت کنند. گزارشگران نوشتند: کل محل برگزاری جشن پر از خون شد و بوی مرگ گرفت.

با این حال شب خونین ساکنان حجه با این اتفاق خاتمه پیدا نکرد، زیرا جنگندههای ائتلاف به مدت دو ساعت با حملات پراکنده خود به تیمهای امداد و نجات که از روستاهای مجاور میآمدند، اجازه رسیدن به روستای الراقه را ندادند و هنوز قربانیان زیادی زیر آوار هستند. شدت تلفات به قدری بالا بود که بیمارستان الجمهوری در استان حجه، حالت فوقالعاده اعلام کرد و از شهروندان خواست خون بدهند. معاون رئیس بیمارستان الجمهوری در حجه اعلام کرد، تعداد بالای زخمیها بر اثر این حمله باعث شده این بیمارستان قدرت مداوای همه آنها را نداشته باشد.

این منبع پزشکی تاکید کرد، آمار قربانیان مراسم عروسی به دلیل تداوم پروازهای پراکنده ائتلاف عربی رو به افزایش است. همچنین تعدادی از قربانیان نیز زیر آوار بوده و تیمهای امدادرسان با مشکلاتی برای یافتن آنها در محل جنایت روبهرو هستند.

مدیر دفتر بهداشت در استان حجه گفت، جنایت ائتلاف سعودی در این مراسم عروسی چند ساعت بعد از جنایت اولی بود که طی آن یک خانواده به طور کامل در میدی کشته شدند.

آمارهای اولیه میگوید، تعداد قربانیان مراسم عروسی 20 کشته و بیش از 40 زخمی بوده است .

رویترز به نقل از مدیر بیمارستان حجه گفت از ابتدای شب تا نیمه آن 40 نفر کشته و 46 زخمی به بیمارستان آورده شدند که در بین آنها 30 کودک بود. به گفته این منبع کانال تلویزیونی المسیره وابسته به جنبش انصارا... تعداد قربانیان مراسم عروسی را 33 و تعداد زخمیها را 55 نفر اعلام کرده است. از ابتدای جنگ علیه یمن در مارس 2015 جنگندههای ائتلاف حملات متعددی به مراسمهای عزا یا عروسی مردم مظلوم یمن داشته اند . عربستان 6 فروردین 1394 به همراه چند کشور منطقه با تشکیل ائتلافی به بهانه برگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیسجمهور مستعفی و فراری یمن به این کشور حمله کرد. نتیجه این تجاوزها دهها هزار کشته و زخمی و میلیونها آواره، گرسنگی، قحطی و مشکلات اقتصادی در این کشور فقیر عربی بوده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، حملات اخیر هواپیماهای عربستان سعودی را به اهداف غیرنظامی در شهرهای مختلف یمن بویژه حمله وحشیانه به یک مراسم عروسی در استان حجه بشدت محکوم کرد.

3 سال مقاومت

عربستان سعودی 36 ماه است مردم یمن را به خاطر شجاعت و مقاومت در برابر هرگونه خواست تحمیلی، هدف بمبارانهای شبانهروزی قرار داده است. روزنامه فایننشال تایمز اواخر سال گذشته(1396) به نقل از یک مقام سعودی نوشت: عربستان از 6 فروردین سال 1394 و ابتدای آغاز حمله به یمن، 120 میلیارد دلار هزینه کرده و این خاصه خرجی سعودی، به تائید مجامع بینالمللی، سبب ویران شدن زیرساختهای یمن به خاطر بمبارانهای متعدد و نیز وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر چند صد میلیارد دلاری به این کشور فقیر شده است.

افزون بر نابودی زیرساختها، میدانداری عربستان در استمرار حمله به یمن، مرگ بیش از ده هزار یمنی و مهاجرت و آوارگی حدود 5/2 میلیون نفر را در پی داشته است.

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) سال گذشته از مرگ 5000 کودک یمنی در جریان حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به یمن خبر داد. به گفته گرت کاپلاره، تشدید جنگ و افزایش محاصره یمن، مشکلات و بحران غذایی شهروندان یمنی بویژه کودکان این کشور را به عنوان شکنندهترین قشر وخیمتر ساخته است. شمار مبتلایان مشکوک به بیماری وبا در یمن به یک میلیون و 19 هزار و 44 نفر رسیده که 28 درصد آنان را کودکان تشکیل میدهند و از مجموع مبتلایان به وبا، 2237 نفر نیز جان باختهاند.

براساس گزارش وزارت بهداشت عمومی و جمعیت یمن، در نتیجه حملات نظامی عربستان، شمار مبتلایان مشکوک به بیماری دیفتری به 381 مورد رسیده که از این تعداد، 38 نفر جان باختند و این بیماری در 18 استان یمن شیوع پیدا کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما