شناسهٔ خبر: 25163087 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

«عبدالباری عطوان» در سرمقاله «رای الیوم»:

شواهدی از دروغ‌گویی سعودی‌ها در یمن

روزنامه‌نگار مشهور عرب این پرسش را مطرح کرد که اگر ادعای سعودی مبنی بر این‌که بیش از ۸۰ درصد از خاک یمن را در اختیار گرفته است صحت دارد، پس چرا گرسنگی و بیماری در این کشور همچنان در حال گسترش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در تحلیلی درباره حملات روز گذشته ائتلاف سعودی به یک مراسم عروسی در یمن نوشت:

سخنگویان ائتلاف نظامی عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات بر این موضوع تاکید دارند که موشک‌هایی که جنگنده‌های این ائتلاف شلیک می‌کنند، به دلیل مجهز بودن به  امکانات  دستگاه‌های نظارتی پیشرفته، اهداف نظامی را هدف قرار داده و کاری با غیرنظامیان یمنی ندارند، اما موشک‌هایی که این جنگنده‌ها روی یک مراسم عروسی در شهر «بنی قیس» در استان حجه در شمال غرب یمن انداختند و منجر به کشته شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن ۴۰ نفر دیگر شده است که بیشتر آنها نیز کودک بودند، تاکیدی بر نادرست بودن این ادعاها است.

این اتفاق به معنای کامل کلمه، یک قتل عام است؛ حمله‌ای که مردم بی‌گناهی که می‌خواستند در شرایط جنگ کمی شادی را تجربه کنند را هدف قرار داد، این در حالی است که محاصره خفه کننده‌ای در این کشور برجاست و بیش از ۲۰ میلیون یمنی از گرسنگی و بیماری رنج می‌برند.

«محمد الاشول» سخنگوی بیمارستان «جمهوریه» یمن تاکید کرد که عروس این مراسم در میان کشته‌شدگان است و داماد نیز در اثر این حمله به شدت زخمی شده است و احتمالا وی نیز به عروسش بپیوندد تا در بهشت شادی خود را تکمیل کنند.

این برای نخستین بار نیست که جنگنده‌های ائتلاف چنین قتل عامی را صورت می‌دهند، در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، جنگنده‌های ائتلاف سعودی یک عروسی را هدف قرار دادند و ۱۳۱ غیرنظامی را در شهر ساحلی «المخا» به شهادت رساندند و در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی نیز پس از انتشار اخبار مبنی بر اینکه «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور مخلوع یمن در یک مجلس عزا حضور دارد، این مجلس با جنگنده‌های اف -۱۶ هدف قرار گرفت که در نتیجه آن ۱۴۰ نفر از جمله خانواده عزادار به شهادت رسیدند.

مقام‌های سعودی متعهد شده بودند که حملات موشکی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند را تکرار نکنند و قرار بود تحقیقات میدانی جدی در این زمینه صورت بگیرد و کسانی که در این حملات دست داشتند نیز محاکمه شوند؛ این تعهدات اما خطی بر روی کاغذ باقی ماند.

از «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری فراری که خود را نماینده همه مردم این کشور می‌داند نیز هیچ‌گونه واکنشی در خصوص این قتل عام نشنیدیم و آنچه که وی به همراه نخست‌وزیر و اعضای حکومتش تاکنون عنوان کرده‌اند، حمایت بوده است.

مقام‌های سعودی و اماراتی می‌گویند که ائتلاف و نیروهای حامی آن ۸۰ درصد از خاک یمن را در اختیار خود گرفته‌اند، اگر این گفته دقیق و درست است پس چرا گرسنگی و بیماری در این کشور در حال گسترش است و چرا کارمندان در این کشور بیش از ۱۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند؟

 

نظر شما