شناسهٔ خبر: 25141948 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد:

سهم هر هزار نفر در سیستان و بلوچستان، 1.2 تخت بیمارستانی

نمایندگی سیستان و بلوچستان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ضریب متوسط کشور به ازای هر هزار نفر 1.7 تخت بیمارستانی و در استان ما 1.2 است که با شاخص کشوری فاصله داریم.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا- ‌دکتر محمد هاشمی شهری در برنامه‌های هفته سلامت استان افزود: طبق قانون 20 درصد تخت های بیمارستان های جنرال باید ICU باشد و تنها بیمارستانی که به این درصد رسیده بیمارستان خاتم  الانبیا(ص) با 52 تخت است.

وی در ادامه اظهار کرد: به ازای ایجاد هر تخت نیز به یک میلیارد تومان هزینه نیاز است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی، وسعت، هم مرز بودن با دو کشوری که برنامه خاصی برای کنترل بیماری‌ها ندارند و نیز مرز آبی که امکان ورود بیماری‌ها را دارد، در سه دهه اخیر بیماری‌های مختلف در استان کنترل شده و دروازه بان بیماری‌ها به کشور هستیم.

وی گفت: در طرح تحول نظام سلامت دو کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی عدالت و سلامت مشغول خدمت رسانی است که 17 هزار مورد بیمار سرپایی ماهانه به کلینیک عدالت و چهار تا پنج هزار نفر به کلینیک سلامت مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در قالب طرح تحول نظام سلامت 254 میلیارد تومان برای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هزینه شده است، گفت: در طرح تحول نظام سلامت 500 طرح عمرانی و درمانی اجرا شد.

شهری تصریح کرد: آمار پزشکان متخصص ورودی به استان 18.5 درصد افزایش داشت و از230 نفر در سال 92 به 272 نفر رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: تعداد ماما از 84 به 249، کادر پرستاری از هزار و 434 به هزار و867، تعداد زایمان طبیعی در بیمارستان از 17هزار و803 به 21هزار و 939 و تعداد اعمال جراحی از 36 هزار و246 به 47 هزار و 849 نفر ، تعداد کل پایگاه‌های اورژانس از50 به 66 مورد، تعداد پروازهای اورژانس411، تعداد بیماران هوایی به 672 مورد رسید.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف طرح تحول نظام سلامت، کاهش پرداختی مردم برای خدمات درمانی است. در گذشته 250 تا 300 میلیون تومان هزینه سرطان سینه بود که سبب می‌شد فرد زیرخط فقر برود که الان این اتفاق نمی‌افتد. بیماران در این طرح برای بیمه سلامت روستایی 5 درصد هزینه و برای سلامت شهری 10 درصد هزینه بستری را پرداخت می‌کنند و هدف این است که مردم کمتر از 30 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت کنند که حدود 40 درصد است و 120 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکار هستیم.

وی اظهار کرد: پیش از این زوج‌ها برای درمان ناباروری به یزد و مشهد می رفتند که با افتتاح مرکز ناباروری مولود زاهدان، زوج‌های مشمول برنامه ناباروری اولیه تحت پوشش قرار گرفتند. در 81 نفر با روش‌های IVF و IUI حاملگی اتفاق افتاد و 85 درصد هزینه‌ها را تقبل کردیم.

هاشمی شهری افزود: در گذشته بیماران سرطانی برای درمان به شهرهای دیگر می‌رفتند که رادیوتراپی در زاهدان فعال شد و تعداد زیادی از بیماران خدمات می گیرند. 216 بیمار از سال95 به این مرکز مراجعه کردند و 930 میلیون تومان برای درمان و 22 میلیارد ریال برای تجهیز هزینه شده است‌.


انتهای پیام

نظر شما