شناسهٔ خبر: 24949693 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بدهی ایرلاین‌ها به ۶۸۰ میلیارد رسید/توزیع بیش از ۱۷۰ درصدی بنزین یورو ۴ در کلان شهر‌ها

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش بدهی ایرلاین‌ها به ۶۸۰ میلیارد تومان خبر داد.

صاحب‌خبر -

بدهی ایرلاین‌ها به ۶۸۰ میلیارد رسید/توزیع بیش از ۱۷۰ درصدی بنزین یورو ۴ در کلان شهر‌هابه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تشریح خدمات رسانی به مسافران نوروزی ، گزارش عملکرد و ارایه آمار مصرف در سال 96 اظهار کرد : بدهی ایرلاین‌ها از 975 میلیارد تومان در ابتدای سال، اکنون به 680 میلیارد تومان کاهش یافته است.بدهی ایرلاین‌ها به ترتیب270،58،57 و 42 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به ظرفیت 56 میلیون متر مکعبی سوخت CNG افزود: متاسفانه اکنون تنها 20 میلیون متر مکعب از این ظرفیت در حال استفاده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تفاوت قیمتی CNG با بنزین و از رده خارج شدن پرايد و پژو از چرخه تولید که بیشترین مصرف کننده CNG هستند، ميزان مصرف این سوخت را کاهش خواهد داد.

موسوی خواه اضافه کرد: با همفکری خودروسازان و مجلس در تلاشيم تا تدابير و تمهیداتی انديشيده شود تا خودروسازان ترغیب به تولید خودروهای دوگانه سوز شوند. امیدواریم تا پایان سال آینده مصرف سی‌ان‌جی کشور به 30 میلیون مترمکعب در روز برسد.

پیش بینی رشد 9 درصدی بنزین در سال 97

موسوی خواه بیان کرد:مصرف بنزین در سال 96 نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است و به میانگین 80.3 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی با بیان این‌که هم اکنون از افزایش نرخ بنزین خبری نیست، افزود: با توجه به افزایش تولید خودرو در کشور پیش‌بینی می‌شود سال آینده حدود 9 درصد به مصرف بنزین افزوده شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین مقدار توزیع بنزین سوپر در سال 96 را 3.7 میلیون لیتر در روز اعلام و گفت: سال گذشته 3.3 میلیون لیتر بنزین سوپر توزیع شد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده به حدود 4.5 تا 5 میلیون لیتر در روز برسد.

موسوی‌خواه کل مصرف نفت‌گاز در سال 95 را 80.4 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: امسال مصرف این فرآورده با 3 درصد رشد، به میانگین روزانه 82.7 میلیون لیتر رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این افزایش مصرف نفت گاز در بخش غیر نیروگاهی بوده است.

وی پیش‌بینی رشد مصرف نفت گاز در سال 97 را 5 درصد اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان مصرف این فرآورده در بخش حمل‌ونقل خواهد بود.

موسوی‌خواه ادامه داد: مصرف نفت سفید امسال کاهش 9 درصدی را تجربه کرد و از 8.4 میلیون لیتر در سال 95 به روزانه 7.6 میلیون لیتر در سال 96 رسید.

وی با بیان این‌که مصرف نفت کوره در سال 96 با چهار درصد رشد نسبت به پارسال از13.9 میلیون لیتر در روز به 14.5 میلیون لیتر رسید، گفت: دلیل این رشد مصرف برای نفت کوره، افزایش ذخیره‌سازی در نیروگاه‌ها بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که مصرف نفت‌‌گاز در سال 96 یک درصد کاهش داشته است، افزود: برنامه‌ریزی امسال ما برای افزایش صادرات نفت گاز در حال اجراست.

موسوی خواه از افزایش موجودی بنزین کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: موجودی نفت گاز دو برابر شده و موجودی نفت سفید هم مطلوب است. همچنین پیش بینی شده برای خوراک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نرخ خوراک به قیمت FOB خلیج فارس باشد.

رشد سه درصدی واردات بنزین تا دی ماه 96

موسوی‌خواه با بیان این که واردات بنزین امسال رشد داشته است، گفت: میزان واردات بنزین در سال جاری روزانه 12.6 میلیون لیتر بود، در واقع واردات بنزین تا دی‌ماه بیش از سه درصد رشد داشت که از زمانی که ستاره خلیج فارس وارد مدار شد بیش از 74 درصد کاهش واردات در دی، بهمن و اسفندماه داشتیم. انتظار داریم میزان واردات بنزین در سال آینده کاهش یابد.

وی با بیان این که میزان صادرات نفت گاز کاهش یافته است، گفت: کاهش صادرات نفت گاز به دلیل استفاده این فرآورده در نیروگاه‌ها بوده است. میزان صادرات نفت گاز در سال 1395، 12.1 میلیون لیتر بوده که امسال به 7.1 رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: به طور کلی میزان صادرات صورت گرفته توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای اسفندماه تا امروز 56 میلیارد تومان است.

تولید 24 میلیون بنزین یورو 4 تا آذر ماه امسال

موسوی‌خواه با اشاره به تعهد برای توزیع بنزین و نفت گاز یورو 4 در همه کلانشهرها، اظهار کرد: قرار است همه مسیرهای مواصلاتی کشور با هماهنگی محیط زیست و راهداری به بنزین یورود 4 تجهیز شود. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با محیط زیست امضاء شده که از جایگاه‌های هشت کلانشهر به صورت دوره‌ای و بدون زمان مشخص نمونه‌برداری شود.

وی با بیان این‌که تولید بنزین در کشور از 66.4 در سال 95 به 77.4 رسیده است، گفت: همچنین میزان تولید بنزین از ابتدای سال 96 تا آذرماه 66.6 بوده و از آذرماه تاکنون به 77.4 رسیده است. میزان بنزین یورو4 تا آذرماه 24میلیون بوده که در حال حاضر به 29 میلیون لیتر رسیده است. چنانچه فاز دوم ستاره خلیج فارس به مدار بیاید این میزان به 50 میلیون لیتر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در مورد بیشترین میزان مصرف روزانه بنزین در کشور توضیح داد: بیشترین میزان مصرف روزانه 5 خردادماه سال 1394 به میزان 109.5 میلیون لیتر بوده که به دلیل حذف کارت سوخت صورت گرفت. بیشترین میزان مصرف در سال 1395 در 12 فروردین‌ماه و به میزان 105.9 و در سال ۱1396 به میزان 108.1 در 30 آذرماه به علت وقوع زلزله در تهران بوده است.

موسوی‌خواه با تاکید بر این‌که سوخت‌رسانی در ایام نوروز به خوبی انجام خواهد شد، اظهار کرد: بیش از 200 گروه نظارتی تشکیل شده و از اوایل اسفندماه بازدیدهای منطقه‌ای آغاز شده است. از امروز گروه‌های نظارت ویژه‌ای برای نظارت بر کیفیت و کمیت فرآورده و عرضه خدمات به مردم به مناطق اعزام می‌شود.

وی تاکید کرد: قول می‌دهیم در ایام نوروز مشکلی برای عرضه سوخت نباشد. موجودی بنزین امسال بیشتر از سال‌های گذشته است. همچنین شماره 09627 به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به مردم است.

حذف کالابرگ کاغذی نفت سفید

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که روند حذف کالابرگ‌ کاغذی نفت سفید آغاز شده است، افزود: هم اکنون در 2 استان کشور به عنوان پایلوت انجام شده و تا پایان سال آینده، کل کشور را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: سرپرست خانواده می‌تواند با استفاده از کارت بانکی خود که اطلاعات آن در سامانه ثبت شده، برای دریافت سهمیه نفت سفید خود اقدام و هزینه آن را به صورت نقدی یا الکترونیکی پرداخت کند.

نرخ کارمزد جایگاهداران سی‌ان‌جی تعدیل شد

موسوی خواه با بیان این‌که نرخ کارمزد جایگاهداران سی‌ان‌جی تا سقف 40 درصد افزایش (حدود 28 درصد) تعدیل شده است، افزود: کارمزد برای جایگاه‌های شماره یک و 2 که کمک بخش دولتی در آنها دخیل بوده است به میزان 22 تومان و برای جایگاه‌هایی که صفر تا صد آن ازسوی بخش خصوصی انجام شده، به میزان 40 تومان افزایش یافته است.

به گفته وی، هفت تومان از کارمزد به منظور دریافت گواهی استاندارد سطح 12 ایمنی جایگاه‌ها از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نگه داشته می‌شود و در صورت دریافت گواهی از سوی جایگاه‌ها، به آنها پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما