شناسهٔ خبر: 24642850 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران

پیش‌بینی مصرف ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین برای ۶ روز آخر سال/ واردات بنزین ۳ درصد رشد کرد

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در 6 روز پایان سال جاری روزانه 100 میلیون لیتر بنزین مصرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید محمدرضا موسوی‌خواه مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران امروز در نشست با خبرنگاران برای ارائه عملکرد و آمار مصرف و نیز شیوه خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی،‌ اظهار داشت: روزانه 230 میلیون لیتر انواع فرآورده‌ نفتی توزیع می‌شود که این کار به صورت شبانه‌روزی صورت می‌گیرد.

وی گفت: در زلزله‌های اخیر که مربوط به استان‌های کرمانشاه، تهران و کرمان بود، در همان روز زلزله 28 میلیون لیتر در تهران مصرف بنزین داشتیم و در کل کشور 108 میلیون لیتر بود که توانستیم ظرف 24 ساعت تأمین کنیم.

موسوی‌خواه با اشاره به برنامه‌های نوروزی شرکت گفت: اولویت اصلی ما توزیع به هنگام فرآورده‌های نفتی به ویژه جایگاه‌های بنزین برای مردم است و با تشکیل 200 گروه نظارتی بازدیدهای سرزده صورت خواهد گرفت تا از کیفیت فرآورده‌ها، عرضه خدمات و تکریم ارباب‌رجوع،‌ مقدار و کمیت فرآورده‌ها و عملکرد تلمبه‌ها، سرویس بهداشتی و نظافت، موجودی فرآورده‌ها و سایر مباحث بررسی به عمل آید.

وی یادآور شد: در ایام نوروز 97 کمبود و دغدغه‌ای برای توزیع فرآورده‌های نفتی نداریم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفت ایران با بیان اینکه رشد 8.1 درصدی بنزین تا پایان 21 اسفند سال 96 داشتیم،‌ تصریح کرد: میانگین 80.3 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود، برای سال 97 این رقم به 80.9 میلیون لیتر افزایش یابد.

وی تأکید کرد: بنزین سوپر رشد 12 درصدی داشته و از 3.3 میلیون لیتر به 3.7 میلیون لیتر با رشد 20 درصدی همراه بوده است و پیش‌بینی می‌شود، در سال 97 به 4.5 میلیون لیتر در روز برسد.

موسوی‌خواه افزود: در 6 روز پایانی سال پیش‌بینی می‌شود 100 میلیون لیتر بنزین مصرف داشته باشیم و البته این مصرف در نوروز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: واردات بنزین رشد 3 درصدی داشته و به 4.5 میلیارد لیتر رسیده است، از دی ماه سال جاری که با احتساب پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی سه ماهه اخیر 74 درصد کاهش واردات وجود دارد.

* در کلانشهرها بنزین و گازوئیل یورو ۴ توزیع می‌شود

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفت ایران با بیان اینکه در تمام کلانشهرها بنزین و نفت و گاز یورو 4 توزیع می‌شود، تصریح کرد: سعی ما بر این است در برخی جایگاه‌های بین‌راهی که مواصلاتی به کلان‌شهرها هستند، بنزین یورو 4 توزیع شود.

موسوی‌خواه با اشاره به پرداخت‌های مربوط به سازمان هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: به دلیل تامین نقدینگی، پرداخت کارمزدها همراه با تاخیر بود و به همین علت مطالبات جایگاه‌داران دیر پرداخت شد و طبق برنامه‌ریزی امیدورام در سال 97 تمامی پرداخت‌ها به همگام منظم شود.

* اختلال سه روزه در توزیع بنزین و اختصاص بنزین رایگان

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در روزهای برفی سال جاری اختلال سه روزه در توزیع داشتیم تصریح کرد: بسیاری از جایگاه‌ها برای افرادی که در راه مانده بودند 10 لیتری و 20 لیتری سوخت رایگان در نظر گرفته بودند توزیع شد علی‌رغم اینکه این کار خلاف قانون بود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت به دنبال استفاه از هوش مصنوعی در سامانه‌ها بوده و درصدد حذف نیروی انسانی هستیم تا بتوانیم اطلاعات را از سراسر کشور به صورت الکترونیکی داشته باشیم به برنامه‌ریزی برای ایام نوروز پرداخت و یادآور شد کشیک‌های نوروزی تعیین شده و شماره تلفن 09627 به صورت شبانه‌روزی تا 20 فروردین ماه پاسخگوی نیازها و مشکلات مردم هستند در عین حال نیروهای انسانی به صورت اکیپ در جایگاه‌ها مستقر خواهند بود، همچنین از طریق این سامانه به جایگاه‌ها امتیاز مثبت و منفی داده خواهد شد.

* حذف توزیع نفت سفید کوپنی از سال ۹۷

موسوی‌‌خواه با بیان اینکه توزیع نفت سفید در سال 97 از طریق کالابرگ حذف خواهد شد، گفت: از این پس با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار اطلاعات سهمیه را دریافت خواهیم کرد.

وی به آیین‌نامه تخلفات فروش فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: کارگروهی با حضور ذی‌نفعان تشکیل شده تا درمورد آن مرور و بازنگری صورت گیرد زیرا در شرایط فعلی مشکل ایجاد می‌کند.

* ابلاغ افزایش ۴۰ تومانی کارمزد CNG

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به ابلاغ افزایش 40 تومانی کارمزد CNG تصریح کرد: سه نوع جایگاه CNG در کشور داریم که 1- تمامی امکانات و تجهیزات با شرکت بوده و زمین از شهرداری است که کارمزد آن 70 تومان بوده و 22 تومان افزایش نرخ داشته؛ 2- زمین به صورت شخصی بوده و تجهیزات را ما مستقر کردیم که کارمزد آن 80 تومان و 22 تومان افزایش یافته است؛ 3- زمین و تمامی تجهیزات توسط بخش خصوصی مستقر شده که برای جایگاه‌های درون‌شهری 140 تومان و بیرون شهر 120 تومان بوده که 40 تومان افزایش یافته است.

وی افزود: 56 میلیون مترمکعب ظرفیت این بخش با 20 ساعت کارکرد متصور است که از ظرفیت 20 میلیون لیتر آن استفاده می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم در سال 97 به 30 میلیون مترمکعب افزایش یابد، بیشترین مصرف CNG در خودروها مربوط به پراید و پژو است.

به گفته موسوی خواه 2 انبار در ماهشهر و بندرعباس از اول 97 به صورت سیستمی فعال خواهند شد که تا پیش از آن آزمایشی بود،‌در این مدل زمان رسیدن نفتکش به مقصد و سایر پارامترها کنترل می‌شود تا انحرافی درمورد جابجایی، تخلیه یا دیگر موارد وجود نداشته باشد و به شدت این موضوع پیگیری خواهد شد.

* افزایش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها

وی با اشاره به مصرف سوخت نیروگاه‌ها اظهار داشت: 80.4 میلیون لیتر مصرف کل نیروگاهی در روز بوده که به 82.7 میلیون لیتر افزایش یافته است؛ در بخش غیرنیروگاهی نیز با کاهش مصرف مواجه بودیم برای سال 97 پیش‌بینی می‌کنیم مصرف نفت و گاز کاهش یابد.

موسوی خواه با تاکید بر اینکه در بخش حمل و نقل برای سال97، 5 درصد رشد در نظر گرفته شده است گفت: در بخش نفت سفید با کاهش مصرف 9 درصدی روبرو بوده‌ایم که از 8.4 میلیون لیتر به 7.6 میلیون رسیده است و همچنین برای سال 97 کاهش 10 درصدی متصور است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در نفت کوره 4 درصد رشد در سال جاری ایجاد شد که برای بخش نیروگاه‌ها بود و به منظور افزایش ذخیره‌سازی صورت گرفت و از 13.9 میلیون لیتر به  14.5میلیون لیتر رسید.

وی درمورد مصرف سوخت هوایی نیز گفت: در تولید 15 درصد رشد و در مصرف 10 درصد رشد وجود دارد که در تولید از 4.9 میلیون لیتر به 5.6 ملیون لیتر رسیده و مصرف نیز به 5.3 میلیون لیتر در روز رسیده است بر این اساس پروازها از 223 هزار مورد به 242 هزار و 500 پرواز در سال 96 رسیده است.

* ۶۸۰ میلیارد تومان از بدهی ایرلاین‌ها باقی مانده است

موسوی‌خواه در مورد بدهی ایرلاین‌ها گفت: کل بدهی‌ها 975 میلیارد تومان بوده که به 680 میلیارد تومان کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه فعال شدن پالایشگاه خلیج فارسی پیش‌بینی  می‌شود سال آینده واردات بنزین ناچیز باشد، تصریح کرد: هرچه وارد می‌کنیم بنزین سوپر اکتان افزا است و در بهمن ماه نیز یک کشتی محموله شامل اکتان پایین‌تر از استاندارد ما مرجوع شد.

* کاهش صادرات گازوئیل در سال ۹۶

موسوی‌خواه با اشاره به صادرات فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: در نفت و گاز کاهش صادرات داشتیم و از 12.1 میلیون لیتر در روز امسال به 7.1 میلیون لیتر رسیده است. همچنین از اول اسفند تا کنون 56 میلیارد تومان سوخت هوایی، نفت و گاز و سایر فرآورده‌ها به کشورهای همسایه از جمله افغانستان،‌ ارمنستان وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به همکاری و تفاهم صورت گرفته با سازمان محیط زیست عنوان کرد: قرار است به صورت دوره‌ای هر زمان و از هر جایگاهی که باشد نمونه‌برداری برای سلامت فرآورده‌های نفتی صورت بگیرد.

* رکوردشکنی مصرف بنزین با حذف کارت سوخت

وی با اشاره به رکوردهای مصرف بنزین طی سه سال اخیر تصریح کرد: بیشترین رکورد مربوط به 5 خرداد سال 94 با مصرف 109.5 لیتر به دلیل حذف کارت سوخت سهمیه‌ای بود، 12 فروردین سال 95 با 105.5 میلیون لیتر و 30 آذر 96، 108.1 میلیون لیتر به دلیل زلزله تهران مصرف سوخت رکورددار شد.

*به خاطر بدهی پالایشگاه‌ها حساب پالایش و پخش را مسدود می‌کنند

موسوی‌خواه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه میزان مالیات از شرکت اخذ می‌شود و علت مسدود شدن حساب‌های بانکی این شرکت گفت: مالیات ارزش افزوده را از مصرف کننده کسر می‌کنیم و هر پالایشگاهی که بدهکار باشد حساب ما را مسدودی می‌کنند؛ در این زمینه همکاری خوبی با سازمان مالیاتی داشتیم و قرار شد حساب‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌ها مسدود نشود و متعهد شدیم هر چه بدهی داریم تا پایان سال مستهلک شود. شرکت ملی پخش یک شرکت خدماتی بوده که حقوق 17 هزار نفر را تامین می‌کند و فقط بالغ بر 16 هزار نفتکش داریم که باید هزینه حمل بار آنها پرداخت شود.

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با موضوع سامانه شاپرک که هر24 ساعت یکبار پرداختی‌ها را به حساب جایگاه‌داران واریز می کند گفت: در آستانه بروز یک بحران بودیم و به همین علت با تلاش‌ها و همکاری‌های صورت گرفته و برای رضایت‌مندی مردم این موضوع حل شد و در ایام نوروز مقرر شد تا چند روز یکبار پرداختی‌ها صورت بگیرد؛ در هر ماه 500 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنیم.

*سازمان برنامه را درباره درآمدهای هدفمندی مجاب کردیم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در بحث هدفمندی یارانه‌ها برای تامین منابع پیش‌خور درآمد نداریم و سازمان برنامه بودجه و هدفمندی را مجاب کردیم. زیرا تمامی درآمد و ارقام فروش شرکت مشخص است حساب مخفی نداریم و هر آنچه بوده مربوط به حساب‌های شرکت در خزانه است.

وی با بیان اینکه سال 96 رکود کم تحرکی در بخش حمل و نقل داشتیم گفت: بعد از اجرای طرح پیمایش مصرف نفت گاز کاهش یافته است.

*دلیل اصلی آلودگی کلانشهرها احتراق ناقص خودروهاست

موسوی خواه علت اصلی آلودگی کلانشهر مثل تهران را احتراق نامناسب و غیراصولی خودروها دانست و افزود: در تهران بنزین یورو 4 تولید می‌شود.

وی درمورد طرح برندینگ نیز خاطرنشان کرد: این موضوع برای ساماندهی شبکه توزیع است و با اجرای آن 25 درصد جایگاه‌ها فعال خواهند شد این طرح اجباری نبوده و جایگاه‌داران می‌توانند با مطالعه آن آماده به کار شوند.

انتهای پیام/ب

نظر شما