شناسهٔ خبر: 24645176 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اوج گيري مصرف بنزين در روزهاي پاياني سال

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي : با توجه به نزديک شدن تعطيلات نوروز و آغاز سفرهاي نوروزي مصرف بنزين در کشور به اوج­ خود خواهد رسيد.

صاحب‌خبر -

اوج گيري مصرف بنزين در روزهاي پاياني سالبه گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا­ وسيما،­­ محمدرضا موسوي خواه با اعلام اين خبر افزود: پيش بيني مي شود با توجه به افزايش سفرهاي برون شهري در نوروز امسال مصرف بنزين به طور ميانگين روزانه به 100 ميليون ليتر برسد.
وي با بيان اينکه ميانگين مصرف روزانه بنزين در سال 96 ، نسبت به سال 95 ، 6.5 درصد رشد داشته است، گفت: تا پايان 21 اسفندماه سال جاري روزانه 80.3 ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف شده است.
موسوي خواه افزود: با توجه به افزايش توليد خودروي داخلي و واردات خودرو پيش بيني مي شود در سال 97 اين ميزان به طور ميانگين روزانه 87.8 ميليون ليتر در روز برسد که نسبت به سال جاري حدود 9 درصد رشد خواهد داشت.
مديرعامل شرکت پخش فراورده هاي نفتي­ در خصوص مصرف بنزين سوپر نيز گفت: اين بنزين در سال 96 با 12 درصد رشد به 3.7 ميليون ليتر در روز رسيده است­ و پيش بيني مي کنيم مصرف اين فرآورده در سال 97 با 20 درصد رشد نسبت به سال جاري به 5 ميليون ليتر درروز برسد.­
موسوي خواه در خصوص بيشترين مصرف روزانه بنزين در سال 96 هم گفت:­ بيشترين ميزان مصرف بنزين در سال 96 متعلق به­ 30 آذر است و روز زلزله تهران 108.1 ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف شده و شهر تهران با 28 ميليون ليتر مصرف رکورد مصرف بنزين در سال جاري را ثبت کرد.
مديرعامل شرکت پخش فرآورده هاي نفتي در خصوص خدمت رساني جايگاه هاي سوخت در ايام نوروز هم گفت: ذخيره سازي بنزين و ديگر انواع فرآورده براي برطرف کردن نياز مردم به فرآورده هاي نفتي در ايام نوروز انجام شده و تمام 3 هزار و 600­ جايگاه سوخت کشور­ و 2 هزار و­ 420 جايگاه سي ان جي در سراسر کشور به صورت 24 ساعته آماده خدمات به مردم هستند.

رشد 13 درصدي بنزين در کشور در سال 96
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: ميزان توليد بنزين معمولي در سال 96 روزانه از 66/6 سال 95 به 77/4 ميليون ليتر در سال جاري رسيد که 13 درصد رشد داشته است.
محمدرضا موسوي خواه در نشست خبري با بيان اينکه در سال 96 ، روزانه 29 ميليون ليتر بنزين يورو 4 در کشور توليد شده است، گفت: با ورود پالايشگاه خليج فارس پيش بيني مي شود ميزان توليد بنزين يورو 4 در کشور در سال 97 به 36 ميليون ليتر برسد و اميدواريم با بهره برداري از فاز 2 اين پالايشگاه اين ميزان به 50 ميليون ليتر افزايش يابد.
موسوي خواه در خصوص مصرف نفت گاز (گازوئيل) در کشور گفت: کل مصرف نفت گاز در سال96 ، 82/7 ميليون ليتر درروز بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد رشد داشته است.
وي با بيان اينکه افزايش مصرف نفت گاز در بخش غير نيروگاهي بوده افزود: پيش بيني مي شود رشد نفت گاز در سال آينده پنج درصد باشد که بيشترين ميزان مصرف در بخش حمل و نقل خواهد بود.
موسوي خواه افزود: در مصرف نفت سفيد نيز امسال با کاهش 9 درصدي روبرو بوده ايم و مصرف اين فرآورده از 8/4 ميليون ليتر در سال 95 به روزانه 7/6 در سال 96 رسيد.
وي با بيان اينکه مصرف نفت کوره در سال 96 با 4 درصد رشد نسبت به پارسال مواجه بوده است گفت: مصرف اين فرآورده از 13/9 ميليون ليتر در روز به 14/5 ميليون ليتر رسيد که دليل اين رشد مصرف افزايش ذخيره سازي در نيروگاه ها بود.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي درباره مقدار ظرفيت و استفاده از سي ان جي در کشور هم گفت: با احتساب 16 ساعت کارگرد جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي فشرده هم اکنون 44 ميليون متر مکعب ظرفيت استفاده از سي ان جي در کشور وجود دارد که تنها از 20 ميليون مکعب آن استفاده مي شود.
وي با تاکيد بر اجرايي شدن برنامه هاي دولت به منظور افزايش سهم سي ان جي در سبد سوخت کشور گفت: اميدورايم تا پايان سال آينده و دوگانه سوز شدن خودروهاي جديد مصرف سي ان جي در کشور به 30 ميليون مترمکعب در روز برسد.
 

نظر شما