شناسهٔ خبر: 24600417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

وزیرخارجه آمریکا برای لغو برجام و مذاکره با کره‌شمالی قربانی شد و رئیس سیا به قدرت رسید

عزل تیلرسون به سبک احمدی‌نژاد

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: واشنگتن توسط «دونالدترامپ» دچار سرگیجه و حالت تهوع شده است. در واشنگتن هیچ کس نمی‌داند که در مغز رئیس‌جمهوری آمریکا درباره اساسی ترین موضوعات  چه می‌گذرد. شاید تنها بدل دونالد ترامپ، «محمود احمدی‌نژاد» باشد؛ اتفاق جالب اینجاست که سرنوشت وزیرخارجه اسبق ایران برای وزیرخارجه آمریکا رقم خورد.
روز گذشته «رکس تیلرسون» همانند «منوچهرمتکی» بین زمین و آسمان از وزارت خلع شد.  بنا به گزارش سی ان ان،، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر خود اعلام کرد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه را از سمت خود برکنار کرده و «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به عنوان جایگزین او معرفی کرده است.همچنین ترامپ در توییتی اعلام کرده است که «جینا هسپل» از افسران ارشد اطلاعاتی سیا، به عنوان «اولین زن» به ریاست این سازمان منصوب می‌شود.
رئیس‌جمهوری آمریکا در این توییت از خدمات تیلرسون تشکر کرده و نوشته که مطمئن است پمپئو در سمت جدید خود به عنوان وزیر امور خارجه «کارش را عالی انجام خواهد داد.» نکته حائز اهمیت اینجاست که تیلرسون همانند متکی از دیگران خبر برکناری خود را شنید. «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا در این بیانیه تصریح کرد: «بی‌ثباتی در این دولت در تمامی‌زمینه‌ها باعث تضعیف آمریکا می‌شود.»
تیلرسون قربانی تفاهم برجام
در نهایت عصر دیروز، رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران به موضوع برکناری رکس تیلرسون و انتصاب مایک پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا پرداخت و گفت که همکاری خوبی با تیلرسون داشته اما این دو در مورد برخی مسائل از جمله توافق هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر داشته‌اند و تاکید کرد «ما واقعا مثل هم فکر نمی‌کردیم.»
وی در ادامه به برجام پرداخت و اظهارکرد: «من اعلام کرده‌ام که این توافق فاجعه‌بار است اما او فکر می‌کرد که این توافق مشکلی ندارد. من قصد داشتم که برجام را لغو و یا آن را اصلاح کنم اما او فکر دیگری در این باره داشت. بنابراین تفکرات ما یکسان نبود اما با وجود پامپئو همه چیز خوب پیش خواهد رفت.»
ترامپ در ادامه با بیان این که با وزیر خارجه جدید کشورش به لحاظ رویکرد در یک «طول موج» قرار دارد، تصریح کرد: «پمپئو و من فرآیند فکری مشابهی داریم.»
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اذعان کرد که در رابطه با دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با تیلرسون رایزنی نکرده است. او به خبرنگاران گفت: «من خودم این تصمیم را گرفتم.»
او در بخش دیگری از اظهارات خود پامپئو را فردی پرانرژی و باهوش دانست و ادامه داد: «روابط ما بسیار خوب بوده و این چیزی است که من در یک وزیر امور خارجه به آن نیاز دارم. فکر می‌کنم پامپئو وزیر خارجه‌ای بسیار عالی خواهد بود.»
ترامپ در نهایت اظهار کرد که به اعتقاد وی، رکس تیلرسون که از سمت خود برکنار شده است، «اکنون بسیار خوشحال‌تر» خواهد بود.در همین حال دستگاه دیپلماسی آمریکا در پی برکنار شدن تیلرسون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که او در نظر داشته به کار خود ادامه دهد.
وزیر خارجه تی‌پارتی
رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، آورده است: «از ترامپ به خاطر ایجاد امکان خدمت به عنوان رئیس آژانس اطلاعات مرکزی و همچنین فرصتی که برای خدمت به عنوان وزیر امور خارجه در اختیارم قرار داده است، عمیقا سپاسگزارم. رهبری او آمریکا را به کشوری امن‌تر تبدیل کرده و من به نمایندگی از او و مردم آمریکا در جهان به دنبال آبادانی هر چه بیشتر آمریکا خواهم بود.»
پمپئو ادامه داد: «خدمت در کنار مردان و زنان بزرگ در سیا که با استعدادترین و متعهدترین خدمتگزاران عمومی‌بوده‌اند که با آنها مواجه شدم، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات زندگی من بوده است. به کاری که ما از جانب آمریکا انجام داده‌ایم، افتخار می‌کنم و می‌دانم که سیا به تلاش‌های خود تحت رهبری جینا هاسپل ادامه خواهد داد.»
پمپئو در نگاه رسانه‌های آمریکایی یکی از تندروهای کابینه ترامپ است. رئیس پیشین سیا عضو جنبش تی‌پارتی در حزب جمهوری‌خواهان آمریکا است که در سمت راست طیف سیاسی جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد. او همچنین عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا می‌باشد. پمپئو با بستن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف بوه و معتقد است که روحانیون مسلمانی که حملات تروریستی را بشدت محکوم نمی‌کنند، «همدست» تروریست‌ها هستند. 
 

نظر شما