شناسهٔ خبر: 24594820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ترامپ تیلرسون را برکنار کرد

صاحب‌خبر -

ترامپ تیلرسون را برکنار کرد

فرارو- رئیس جمهور آمریکا رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار کرد. او طی توئیتی از تغییر وزیر خارجه این کشور و رئیس سیا خبر داد.

به گزارش فرارو، ترامپ توئیت کرد: «مایک پامپئو، رئیس سیا، وزیر خارجه جدید ما خواهد شد. او کار فوق‌العاده‌ای خواهد کرد. سپاس از تیلرسون به خاطر خدمتش. جینا هاسپل، رئیس جدید سیا خواهد شد. اولین زنی که به این منصب می‌رسد. تبریک به همه.»

گفتنی است که چند ماه قبل گزارش‌هایی در رسانه‌های درباره برکناری تیلرسون به دلیل اختلافات با ترامپ منتشر شده بود. فرارو چندی پیش گزارشی درباره احتمال برکناری تیلرسون و جایگزینی مایک پامپئو منتشر کرد که آن را می توانید در ( اینجا ) بخوانید.

ترامپ تیلرسون را برکنار کرد

ترامپ همچنین «جینا هاسپل» افسر اطلاعاتی کهنه‌کار آمریکایی را به ریاست سیا منصوب کرد. هاسپل اولین زنی است که به این سمت رسیده است.

گفتنی است رابطه ترامپ و تیلرسون به دلیل مسائلی مانند برجام، مقابله با کره شمالی و نزاع میان کشورهای عربی خلیج فارس نامساعد شده بود. تیلرسون در یک جمع خصوصی ترامپ را "ابله" توصیف کرد. ترامپ نیز علنا از وزیر خارجه خود انتقاد کرد و تلاش‌های دیپلماتیک تیلرسون برای حل بحران کره شمالی را "اتلاف وقت" دانست.

در ماه‌های اخیر، گمانه‌زنی گسترده‌ای درباره برکناری تیلرسون وجود داشت، اما وزیر خارجه برای حفظ عزت خود، بر اتمام یک سال در منصب اصرار داشت. دوره وزارت او کوتاه‌ترین دوره وزارت یک وزیر خارجه خواهد بود.

برخی مقامات توقع داشتند که نیکی هیلی جایگزین او شود، اما در این اواخر، مایک پامپیو، فرد مورد علاقه کاخ سفید شده است. رئیس سیا در خلال گزارش‌دهی‌های روزانه‌اش به ترامپ به یک مشاور سیاسی معتمد تبدیل شد.

شایان ذکر است که مایک پامپیو بشدت مخالفت جمهوری اسلامی ایران هستند.

نظر شما