شناسهٔ خبر: 24595098 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رئیس سیا وزیر خارجه آمریکا شد

دونالد ترامپ، ركس تيلرسون را از وزارت امور خارجه آمريكا بركنار و «مايك پمپئو» را به جاي او برگزيد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، «مایک پمپئو» از نماینده افراطی جمهوریخواه کنگره است. او از منتقدان جدی توافق برجام است. رئیس جمهور آمریکا، آبان ماه پارسال مایک پمپئو را به عناون رئیس سیا منصوب کرده بود.
 
پمپئو 54 ساله، در جریان جنبش تی پارتی در سال 2010 به عنوان نماینده در کنگره انتخاب شد و در کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی حمله سال 2012 به نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در بنغازی لیبی منصوب شد. در این حمله «کریس استیون» سفیر آمریکا در لیبی به همراه سه آمریکایی دیگر کشته شدند. 
 
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران به موضوع برکناری رکس تیلرسون و انتصاب مایک پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا پرداخت.

ترامپ گفت که همکاری خوبی با تیلرسون داشته، اما این دو در مورد برخی مسائل از جمله توافق هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر داشته‌اند. وی افزود: ما واقعا مثل هم فکر نمی‌کردیم.

وی در ادامه به برجام پرداخت و اظهار کرد: من اعلام کرده‌ام که این توافق فاجعه‌بار است، اما او فکر می‌کرد که این توافق مشکلی ندارد. من قصد داشتم که برجام را لغو و یا آن را اصلاح کنم، اما او فکر دیگری در این باره داشت؛ بنابراین تفکرات ما یکسان نبود، اما با وجود پامپئو همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: از تعهد و خدمات رکس تیلرسون بسیار سپاسگزارم.

ترامپ در ادامه با بیان این که با وزیر خارجه جدید کشورش به لحاظ رویکرد در یک «طول موج» قرار دارد، تصریح کرد: پامپئو و من فرآیند فکری مشابهی داریم.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اذعان کرد که در رابطه با دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با تیلرسون رایزنی نکرده است. او به خبرنگاران گفت: من خودم این تصمیم را گرفتم. 
 
دونالد ترامپ همچنین جينا هاسپل را به عنوان نخستين زني كه رياست سازمان سيا را بر عهده مي گيرد انتخاب كرد.
 

نظر شما