شناسهٔ خبر: 24584058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه شبستان از جلسه استیضاح وزیر کار و تعاون/ربیعی ماند

خبرگزاری شبستان: جلسه علنی امروز سه شنبه ۲۲ اسفند مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار استیضاح وزرای "کار و تعاون" و "راه و شهرسازی" آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 22 اسفندماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 233 نفر از نمایندگان مجلس آغاز شد. سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر قرائت کرد:

بررسی طرح استیضاح ربیعی و آخوندی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر راه و شهرسازی.

گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در مورد اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

بررسی طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش

گزارش کمیسیون مشترک در مورد بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی

 

بنابراین گزارش، در جریان رسیدگی به استیضاح وزیر تعاون در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 22 اسفندماه) اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در صحن حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

برای رسیدگی به استیضاح ربیعی نمایندگان مخالف، موافق و نماینده دولت اظهارنظر می کنند.

 

اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند ماه) به تشریح نحوه برگزاری جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: طبق توافق صورت گرفته بین استیضاح کنندگان و وزیر، این جلسه سه ساعت به طول خواهد انجامید.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: آقایان محمدقسیم عثمانی، حسین مقصودی، ابوالفضل حسن بیکی، شهاب نادری، محمدحسین فرهنگی و فریدون حسنوند به عنوان متقاضیان استیضاح سخنرانی می کنندو بعد از آن وزیر تعاون به مدت یک ساعت صحبت خواهد کرد و بعد از دفاع وزیر، محمدرضا پور ابراهیمی و غلامرضا تاجگردون در موافقت با استیضاح صحبت خواهند کرد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: براساس توافق صورت گرفته استیضاح کنندگان نیم ساعت کمتر از دو ساعت پیش بینی شده و وزیر یک ساعت کمتر از سه ساعت پیش بینی شده صحبت خواهند کرد که بر این اساس ساعت جلسه استیضاح به جای ۵ ساعت، ۳ ساعت به طول خواهد انجامید.

 

عثمانی خطاب به ربیعی: شما وزیر تبعیض های اجتماعی هستید/پرده اتاقت را کنار بزن و بیرون را ببین
 

 

محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه 22 اسفند به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای دولت و وزرا استیضاح نه یک تهدید بلکه یک فرصت برای ادامه فعالیت آنهاست و وزیری که عملکرد قابل دفاعی از خود نداشته باشد استیضاح را تهدیدی برای خود می داند و از هر ابزاری برای جلوگیری از آن استفاده می کند که آقای ربیعی یکی از نمونه های مخالفت با استیضاح است.

 

وی اظهار داشت: اگر آقای ربیعی در حوزه فعالیت خود مهارت کافی داشت هرگز استیضاح مطرح نمی شد و خوب است که وی بعد از استیضاح خودش مدیریت استیضاح سایر وزرا را نیز به دست گیرد چرا که تیمی که برای مهار استیضاحش آماده کرده است از هر ابزاری برای انصراف نمایندگان استفاده می کنند.

 

عثمانی تصریح کرد: آقای ربیعی همدستان شما در تیمی که برای مهارت استیضاح تشکیل داده اید ادعا می کنند چون به عده ای رانت ندادی استیضاح را مطرح کردند، ‌پشت همین تریبون بفرمایید کدام نماینده از شما باج خواهی داشته است چه کسی به خاطر مصلحت فردی خودش شما را استیضاح کرده است؟

 

وی تاکید کرد: به هر کدام از ما استیضاح کنندگان که رسیدید گفتید از شما انتظار نداشتم وزارت شما وزارت تعاون نیست، وزارت حذف تعاون است، مدیریت شما باعث شده است سهم تعاونی ها در اقتصاد به 25 درصد برسد و هر روز سهم تعاونی از اقتصاد کاهش یابد.

 

مقصودی خطاب به ربیعی: حال وزارت تعاون خوب نیست/بی اعتمادی مردم باعث به لرزه افتادن پایه های نظام می شود
 

 

حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه 22 اسفند و به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وزیر تعاون گفت: امروز وزارتی که با تمام لایه های جامعه به خصوص صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، بازنشستگان و زنان سرپرست خانوار سروکار دارد در دست وزیری به نام آقای ربیعی است و حال این وزارتخانه خوب نیست.

 

وی اظهار داشت: وقتی حال و احوال این وزارتخانه و مردمی که با این وزارتخانه سروکار دارند، خوب نباشد بی اعتمادی در جامعه شکل می گیرد و این بی اعتمادی پایه های نظام را به لرزه می اندازد.

 

مقصودی بیان کرد: در همین مجلس مصوب کردیم که روستاییان و عشایر با 60 سال و 10 سال حق بیمه بازنشسته شوند، هنوز حتی یک روستایی نیز بازنشسته نشده است.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز وقتی حال و احوال روستاییان را می بینیم متوجه می شویم که یک قالیباف اگر یک روز سر کار نرود بیمه وی قطع می شود. شما که داعیه خدمت به نظام و مردم را دارید برای این مردم چه کردید؟

 

حسن بیگی خطاب به ربیعی: ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند
 

 

ابوالفضل حسن بیگی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند، گفت: برای حفظ نظام باید امروز سخن حق بگوییم.

 

وی افزود: متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ در حالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود. چرا با جریان های احساسی همان  تیم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌اید؟

 

نادری خطاب به ربیعی: وزیر کار برای بیکاری جوانان نقاط صفر مرزی چه کاری انجام داده است؟
 

 

شهاب نادری، نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال که وزیر برای بیکاری جوانان نقاط صفر مرزی چه کاری انجام داده است؟، گفت: ما بارها این مطالبه را از ایشان داشتیم، چرا که اگر ما این جوانان را جذب نکنیم،‌ آن‌ها جذب کومله، داعش و دموکرات می‌شوند و مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. طبیعتا شما باید فرق بین مقوله امنیتی و آسیب اجتماعی را بیشتر از ما درک می‌کردید.  بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در اختیار شماست مثل شستا و بازنشستگی که هیچگاه مدیریت نداشتند. شما متولی کارگران هستید ولی برای آن‌ها و بازنشستگان چه کاری انجام دادید.

 

نماینده مردم پاوه در مجلس با اشاره به اینکه خط فقر ۲.۵ میلیون تومان است، تصریح کرد: به برکت مدیریت شما در حوزه رفاه در ۶ سال گذشته ۸۰ درصد جامعه ایران زیر خط فقر هستند. شما مسئول اشتغال کشور نیستند ولی ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی دست شماست. باید اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها را اعمال می‌کردید.  ماحصل دوره مدیریت شما این بود که ارزش دارایی سرمایه گذاران به ۲ درصد تنزل پیدا کرد، اگر وزارتخانه طبیب شما نبود و سرمایه را در بانک می‌گذاشتیم ۲۰ درصد ارزش افزوده برای کارگران داشت.

 

فرهنگی خطاب به ربیعی: ربیعی نتوانسته اموال کارگران را به درستی مدیریت کند
 

 محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان موافق استیضاح ربیعی گفت: ربیعی با گذشت یک دوره کامل از وزارتش در دولت یازدهم و نیمی از دولت دوازدهم نشان داده که توانایی لازم برای اداره این وزارتخانه را ندارد.  براساس قانون برنامه ششم که یک سال از تصویب آن می گذرد وزارت تعاون مکلف به تسویه بدهی‌های خود به سازمان بازنشستگی به خصوص سازمان تامین اجتماعی شد.

 

وی ادامه داد: قرار بود این وزارتخانه از طرق مختلف مطالبات را از دولت دریافت کند. سوال این است که آیا وزیر چنین احساس وظیفه‌ای را دارد؟ عملا این اتفاق نیفتاده است و تنها اموال کارگران به حراج رفته است. یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در ۱۷ اسفند به نقل از مسئولان تامین اجتماعی اعلام کرد که قرار است ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی واگذار شود در توضیحات قید شد که ۳۰۰۰ میلیارد تومان این اموال در سال سوددهی داشته است. سوال این است که کدام عقل سلیمی اموال در اختیار خود که سودده هستند را واگذار می کند تا قرار باشد از صندوق دیگری حمایت شود.

 

 

نگهبان خطاب به ربیعی: عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران از نقاط ضعف وزارت کار است
 

 

محمود نگهبان سلامی، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار با اشاره به اینکه ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند، گفت: شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.

 

وی ادامه داد: عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران از نقاط ضعف وزارت کار است. متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد  نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.

 

حسنوند خطاب به ربیعی: گفتید که نفوذی نظام در ستاد میرحسین بوده اید/ای کاش می گفیتد مردانه از میرحسین دفاع می کنم
 

فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز  (سه‌شنبه ۲۲ اسفند ) در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی شما در ستاد انتخابات میرحسین موسوی مسئول اتاق فکر ایشان بودید و همراه با ایشان پشت تریبون آمدید و اعلام پیروزی کردید. ای کاش همان روز مردانه می گفتید از میرحسین دفاع می کنم اما وقتی مجلس اصولگرا به شما خرده گرفت که چرا در ستاد ایشان فعال بودید، گفتید که نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم که باید به شما در بیان این واقعیت آفرین گفت.

وی خطاب به ربیعی اظهارکرد: شما در مجموع یک بام و دو هوا عمل می کتید ، به فراکسیون امید مراجعه می کنید و می گویید چون اصولگرها از من امتیاز می خواهند من نمی خواهم به آنها امتیاز دهم کمکم کنید و به اصولگراها هم مراجعه می کنید و می گویید چون نمی خواهم از اصلاح‌طلبان کمک بگیرم شما همراهی کنید تا استیضاح رای نیاورد.

حسنوند  اضافه کرد: شما قومیت گرایی را در وزارت خانه تان ترویج دادید و با مظلومیت نمایی می خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به ناتوانی خود اعتراف کنید.

 

ربیعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی: ادعا نمی کنم سوپر مدیر هستم/آژیر خطر در مورد صندوق ها را در همین مجلس به صدا درآوردم
 

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع خود در جلسه علنی مجلس امروز 22 اسفند مجلس شورای اسلامی گفت: خواهش می کنم از نمایندگانی که اینجا اعلام کردند که بنده در هنگام رای اعتماد انحراف داشتند با عدد و رقم آن را اعلام کنند چرا که با کل گویی نمی توانیم شاخص ها را اندازه گیری کنیم.

 

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنش گر کنار شما می گویم که ما مسائل بنیادین را پیش رو داریم بجز خشکسالی و کم آبی؛ مسائلی چون عدالت و فقر و ریسک مردم در مقابل صندوقها.

 

ربیعی  تصریح کرد: خوشحالم که امروز در وزارتخانه ای کار می کنم که با اصلی ترین نیاز مردم سرو کار دارد و ماهی یک میلیون بار مراجعه کننده دارد.

 

محبی نیا در مخالفت با استیضاح وزیر کار: ربیعی کسی بود که پرده از صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد
 

 

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عدم توجه بعضی از مدیران شاید باعث ناراحتی باشد. اما نباید شخصیت دانای آقای ربیعی را که در حدی است که در آینده به عنوان وزیر نیز بتوان از ایشان استفاده کرد، نادیده گرفت. ما از خیلی از وزرا گله‌مندیم. اما قرار است مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد و نباید به گونه‌ای برخورد شود که به شخصیت ایشان توهین شود.

 

وی ادامه داد: بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان را در بین وزرا جزو فعالترین وزیرها می‌دانم چراکه ایشان به بیشترین شهرستان‌ها سفر کرده است. ما باید وزرای قبلی را با ایشان مقایسه کنیم. عده‌ای در خصوص گذشته ربیعی سخن گفتند. ربیعی فرزند جوادیه است و در خانواده‌ای فقیر رشد کرده است. زمانی که شتاب انقلاب مانند بهمن سرعت پیدا کرد و تمامی نیازهای نهفته در تاریخ دهان باز کرد، در کردستان من شاهد بودم که ربیعی به عنوان یک نگاه جامع به سراغ امنیت رفت.

 

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با بیان اینکه زمان پهلوی اگر یک صفحه متن کردی پیدا می کردند، حکمش اعدام بود اما اولین مجله به زبان کردی با مدیریت ربیعی انتشار یافت، تصریح کرد: دیروزِ ربیعی اینگونه بوده است. او اولین کسی بود که برای ایجاد اشتغال نیروهای بیکار و حتی نیروهای بیکاری که از احزاب و کُومله بازگشته بودند، گام برداشت. مسئله بدهی بانکها از طرف سازمان تامین اجتماعی مطرح شد.

 

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۲ متوسط عمر ۵۵ سال و سن بازنشستگی مردان ۶۵ و زنان ۶۰ بود. اما امروز به برکت انقلاب میانگین عمر به ۷۶ الی ۸۰ رسیده است و سن بازنشستگی به ۵۰ سال تقلیل یافته است. شاید باعث و بانی بخشی از بدهی‌های تامین اجتماعی ما نمایندگان باشیم چرا که نسبت به گسترش و پوشش بیمه اقدام انجام داده‌ایم.

 

کواکبیان در مخالفت با استیضاح وزیر کار: اگر می خواهید بخش های کارگری دچار تنش نشود به ربیعی رای دهید
 

 

مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی بر عهده دارد دارای سه بخش است، که ۸۰ درصد آن خدماتی و اجتماعی و  ۲۰ درصد آن اقتصادی است. نمایندگان در نامه استیضاح از امور اقتصادی نوشتند، این در حالی است که عموم عزیزان از قسمت‌های اجتماعی راضی هستند. فعالیت‌های این وزارتخانه در اطاق شیشه ای انجام می شود.

 

وی  ادامه داد: در دوره قبلی از ۱۵۰ میلیارد تومان این وزارتخانه ، ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و دیگران داده شده بود. بنده نمی‌گویم زیر مجموعه های اقتصادی این وزارتخانه کمبود ندارد، اما کدام فساد را در این وزارت‌خانه دیده‌اید؟ بحث ما فساد است، چه فسادی صورت گرفته است تا بنده نماینده قانع شوم؟ خوشبختانه در دوره ربیعی بخش اقتصادی این وزارتخانه، به سمت سهامداری حرکت می کند تا ۴۰/. فقط برای این وزارتخانه باشد و بقیه به دست مردم و بخش خصوصی اداره شود.

 

وی یادآور شد: در زمانی که سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بود و ما در مجلس هشتم بودیم و یادمان هست که چگونه می‌خواستند پول این سازمان را میان برخی از نمایندگان تقسیم کنند. حالا عده‌ای می گویند ربیعی هم چنین کرده است؛ من از ربیعی ماجرا را پرسیدم، او گفت ما به بعضی از نمایندگان وام بانک رفاه دادیم که با دو ضامن وام بگیرند. این چه اشکالی دارد؟ اصلا قابل مقایسه است با کار سعید مرتضوی است؟ گفته شده مستمری در تامین اجتماعی که در سال ۸۴ داشتیم ۳۲/. بوده و الان ۸۰/. شده است. انصاف است؟ حتی یک روز تاخیر در بخش حقوق بگیران  نبوده است. در بخشی از استان ها مثل استان مرکزی گفته اند به اندازه ۲۰ سال هزینه درمان پرداخت کردند، این آمار وجود دارد.

 

تاجگردون خطاب به ربیعی: از وزیر ذلیل بدم می آید/اصلاح طلب در مقابل کسی کرنش نمی کند
 

غلامرضا تاجگردون، ‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز سه شنبه 22 اسفند گفت: کلام امروز من صرفا بر اساس قسمی است که در برابر قرآن و مردم خورده ام و وقتی بحث استیضاح مطرح شد استیضاح های مهم بعد از انقلاب را همانند استیضاح آقای ناطق نوری،‌ عبدالله نوری، مهاجرانی و اخیرا فرجی دانا را مرور کردم و در تمامی استیضاح ها دو گفتمان و دو گفتگو مطرح بود اما من می گویم امروز از ساحت قانون حرف می زنم و از مجلس و دولت اگر مطالبی گفته می شود که در شان مجلس نیست، عذر می خواهم.

 

وی اظهار کرد: 4 سال و 6 ماه قبل بنده حقیر پشت این تریبون قرار گرفتم و از آقای ربیعی دفاع کردم، آن روز آقای ربیعی برای من عباد بود، عبادی که پاک، مستقل و صادق بود و تحت تاثیر امثال من تاجگردون نبود و می دانست که برای انقلاب و نظام خون ها ریخته شده است.

 

تاجگردون ادامه داد: اما امروز اتفاق دیگری رخ داده که بنده در مخالفت با وی سخن می گویم. من و جمعی از استیضاح کنندگان در وزارت کار خدمت آقای ربیعی رسیدیم و به وی گفتیم از همه سو به شما هجمه می شود که تو را بزنند و می دانم از این بنگاه و آن بنگاه از تو مطالبات می خواهند، ما پشت سر تو آمدیم اما یک شرط داشتیم و آن هم این بود که مستقل باشی، 4 سال و شش ماه با تو همراه بودیم که برنامه هایت را اجرایی کنی اما الان که بخش هایی از مملکت را معطل برنامه های خود کرده ای دیگر تو را رها کرده ایم.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: نمی شود رییس سازمان تامین اجتماعی را یک سال معطل گذاشت و رییس بازنشستگی را معطل در هوا نگه دارید و بعد بگویید تاجگردون سفارش کرده است من این کار را انجام دهیم.

 

پورابراهیمی خطاب به ربیعی: جنس ربیعی با جنس وزارت کار متفاوت است
 

 

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، نماینده منتخب مردم کرمان و راو در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش بینی هایی در گذشته در صحن علنی مجلس در خصوص معرفی آقای علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم داشتم که براساس آن اعلام کردم آقای ربیعی با توجه به ویژگی ها و ماموریت های این وزارتخانه مهم و اساسی که باید پیشانی حرکت اقتصادی کشور باشد، برای تصدی این پست مناسب نیستند.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه براساس پیش بینی های انجام شده امروز عملکرد بیش از 4 سال ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مناسب نبوده و وضعیت اسفباری در شرایط اقتصادی وجود دارد، گفت: برخی به بنده اعلام کردند که در چند سال گذشته که از وزیر تعاون در صحن علنی مجلس سوال مطرح شد و ایشان چند کارت زرد گرفتند بیشتر مخالفت های بنده با آقای علی ربیعیبه دلیل مسائل شخصی بوده است که اینگونه نیست.

 

وی ادامه داد: حتی در جریان رأی اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم بنده خواستم که در مخالفت با وزارت آقای ربیعی در مجلس صحبت کنم اما با لابی گری که انجام دادند اجازه این کار به بنده داده نشد. بنده از روز اول با وزارت آقای ربیعی در دولت یازدهم مخالف بودم و در این رابطه فیلم صحبت های بنده در جریان رأی اعتماد دولت یازدهم در مخالفت با تصدی وزارت توسط آقای ربیعی در سال 92 گویای این موضوع است.

 

ربیعی در دفاع از خود: آیا من فسادساز بودم یا فسادسوز؟/از یورت تا سانچی و دنا عذر می خواهم
 

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از دفاعیات نمایندگان موافق وی گفت: از رییس مجلس انتظار داشتم از دروغها و اتهاماتی که نسبت به بنده داده شد جلوگیری می کرد. ما در مورد استیضاح توضیح دادیم و همه باید در روز قیامت پاسخگو باشیم.

 

وی گفت: اقای پورابراهیمی می گوید شستا پشتیبان اقتصاد ایران است من الان اندازه اقتصاد ایران را گفتم همانگونه که به آقای تاجگردون توضیح دادم و نشنید.

 

وزیر تعاون اظهار کرد: تامین اجتماعی زیر کنظر وزارت بهداشت است پس بگویی وزیر بهداشت باید اقتصاددان باشد. اتفاقا من اینکاره هستم و من استاد تمام این رشته در دانشگاه هستم.اگر من ضدجاسوسی بودم درست است پس حرفهای شما قبول. من نوبخت را به شهادت خدا می گیرم که افزایش سرمایه دادم و سود تخصیص داده شده را افزایش دادم.

 

وی ادامه داد: چگونه از من انتظار دارید که از ذوب آهن و شرکت هایی که بمب در آن گذاشته اند سود بگیرم این علامت ناکارآمدی من است؟ به من می گویند خانه فلان میلیاردی نشسته ای خانه ای که من در آن نشسته ام خودم ساخته ام و اکنون هم همان خانه را دارم فقط به دلیل اینکه جایم تنگ بود و دخترم دو بچه داشت محل دیگری را اجاره کردم. این خانه، خانه باجناق شهردار است.

 

ربیعی ماند/رای اعتماد مجدد مجلس به وزیر کار
 

 

در ادامه جلسه امروز سه شنبه 22 اسفند استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد و بعد از سخنان اسیتضاح کنندگان وزیر و همچنین نمایندگان مخالف استیضاح نمایندگان با ۱۲۶ رای موافق استیضاح، ۱۲۴ رای مخالف استیضاح، ۲ رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع   ۲۵۳ رای با ادامه وزارت ربیعی موافقت کردند و به این ترتیب مجلس به ربیعی رای اعتماد مجدد داد.

 

گفتنی است، آرای ممتنع به عنوان رای مخالف استیضاح درنظر گرفته می شود.

 

نظر شما