شناسهٔ خبر: 24583647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بلیط ربیعی رای آورد

­با رای اعتماد مجدد مجلس به علی ربیعی، وی در سمت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابقا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ نمایندگان مردم در نشست علنی صبح امروز که بیش از 4 ساعت به طول انجامید طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با 53 امضا مورد بررسی قرار دادند.
در نهایت و پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و همچنین دفاع علی ربیعی از عملکرد خود، از مجموع 253 رأی مأخوذه، 126 تن موافق استیضاح، 124 تن مخالف استیضاح، دو رأی ممتنع و یک رأی باطله، مجلس بار دیگر به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کرد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1998222" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1998222?width=350&height=250"></script></div>

تفسیر رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس از برابر شدن آرای مخالف و موافق استیضاح وزیر
رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس نتیجه بررسی استیضاح وزرا در صورت برابری آرای مخالفان و موافقان را تشریح کرد.
عزت الله یوسفیان ملا به تشریح نتیجه بررسی استیضاح وزرا در صورت برابری آرای موافقان و مخالفان استیضاح پرداخت و گفت: در صورتی که تعداد آرای مخالف و موافق استیضاح وزیری در صحن علنی دقیقا برابر شود یعنی مجلس به وزیر مربوطه اعتماد کرده است.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس : هیئت رئیسه 4 بار آرا را بازشماری کرد
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آرای استیضاح وزیر تعاون 4 بار بازشماری شد.
اکبر رنجبرزاده به تشریح نحوه شمارش آرای علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز پرداخت و گفت: تعداد آرا بعد از شمارش به علت اختلاف یک رأی اندکی حساسیت برانگیز شد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس تصریح کرد: زمانی که آرا به گونه ای شود که حساسیت ایجاد کند، هیأت رئیسه تصمیم می گیرد که مجددا آرا را بازشماری کند.
وی افزود: حساسیت تعداد آرا باعث شد هیأت رئیسه 4 بار آرا را بازشماری کند ضمن اینکه یک نفر از نمایندگان نیز رأی خود را به گلدان نینداخته بود که به هیأت رئیسه مراجعه و رأی خود را اعلام کرد و در نهایت تعداد آرا باعث شد وزیر تعاون در سمت خود باقی بماند.

موافق استیضاح وزیر تعاون/ مقصودی : اوضاع وزارت کار بیمارگونه و تعطیل است
عضو کمیسیون شوراهای مجلس تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اوضاع درستی برخوردار نیست.
حسین مقصودی در نشست علنی امروز در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوگندی را که نمایندگان در روز اول و در دفاع از نظام یاد کردند یادآور شد و گفت: اوضاع و احوال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیمارگونه و تعطیل است، در حقیقت وزیری که با تمام لایه های جامعه به خصوص کارگران، روستایی ها، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشسته ها سر و کار دارد آقای ربیعی است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت این صاحبان انقلاب خوب نیست متاسفانه احوال و اوضاع این گروه ها سبب بی اعتمادی آن ها به نظام شده است که پیامدهای منفی در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به مصوبه مجلس دهم در خصوص بازنشستگی روستاییان با سن 70 سال افزود: آقای ربیعی از تیرماه سال 96 حتی یک روستایی را بازنشسته نکرده ای، لابی برای پول بیمه بازنشسته ها خوب است اما لابی برای ماندن چند صباحی بیشتر بر مسند قدرت درست نیست.
مقصودی ادامه داد: متاسفانه اگر یک قالیباف به خاطر معلولیت چشمی یا دیسک کمر تنها یک روز سرکار نرود بیمه اش قطع می شود بنابراین بهتر است آقای ربیعی اوضاع و احوال وزارت بزرگی را که در دست گرفته است به خوبی مشاهده کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر صدای بازنشسته ها و کارگران فولاد را می شنید قطعا اعتراضات اخیر رخ نمی داد لذا نشنیدن صدای کارگران سبب تبدیل اعتراضات به اغتشاشات شد.
وی افزود: رئیس جمهور نیز اگر صدای اعتراض مردم را می شنید آقای ربیعی را مانند آقای فانی مجبور به استعفا می کرد، متاسفانه کارگران زیادی دو سال پیاپی عیدی دریافت نکردند، همچنین برای ماه ها است که حقوق ناچیز 500 هزار تومانی خود را نیز دریافت نکرده اند.
مقصودی با بیان اینکه بازار تهمت ها و توهین ها و لابی گری ها و شایعات زیاد است تاکید کرد: مجلس دهم باید عزت خود را نشان دهد و امید را در دولت تدبیر و امید به کارگران و بازنشستگان برگرداند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با یادآوری سوالات بسیار نمایندگان در مدت اخیر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به نفع مردم، بازنشسته ها، دولت و نظام است که آقای ربیعی با رأی نمایندگان به دنبال کاری رود که شایسته وی است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1996865" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1996865?width=350&height=250"></script></div>
موافق استیضاح وزیر تعاون/ حسن بیکی: وزارت کار نیاز به مدیری قدرتمند دارد
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی دارد و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد.
ابوالفضل حسن بیکی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همه نمایندگان باید برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی سخن حق بگویند و در این بین آن افرادی که توانایی انجام دادن امور را ندارند هیچ سمت و مقامی را قبول نکنند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت تعاون باقی مانده است، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است تا وزیر و عوامل این مجموعه به بازنشستگان، نیروهای محروم و غیره خدمت کنند.
وی با اشاره به اینکه وزارتخانه مذکور150 میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد، ادامه داد: اگر این رقم در اختیار بانک‌ها قرار گیرد سالانه 30 میلیارد دلار سود ایجاد می‌کند که طی مدت چهار سال تصدی وزارت باید 120 هزار میلیارد تومان سود ایجاد شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم بر این اساس افزود: طبق اعداد و ارقام اعلام شده نباید حقوق و مزایای هیچ فرد بازنشسته‌ای عقب بیفتد.
حسن بیکی با اشاره به اینکه شرکت نفتکش ایران که سومین شرکت بزرگ بین‌المللی است در اختیار وزارتخانه مذکور است، گفت: همچنین 60 درصد پالایشگاه‌های کشور نیز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از پتروشیمی‌های کشور نیز زیرمجموعه وزارتخانه یاد شده است، اظهار داشت: پتروشیمی‌ها باید سالانه 30 میلیارد دلار سود داشته باشند و بر این اساس سود حاصل به خزانه واریز شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.
mp4
<div id="video-display-embed-code_1996897" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1996897?width=350&height=250"></script></div>

وی با اشاره به اینکه سهام رجا نیز در اختیار این وزارتخانه قرار دارد، ادامه داد: مجموعه شستا نیز زیرمجموعه این وزارتخانه است و با سود حاصل از آن می‌توان یک کشور را اداره کرد؛ در این بین همه دولتمردان، کارگران و غیره اذعان می‌کنند که 10 سال آینده ظلم‌های صورت گرفته مشخص خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه متأسفانه پالایشگاه‌‌های تحت نظر وزارتخانه نمی‌توانند اورهال شوند، افزود: پتروشیمی‌ها نیز در حال انهدام و از بین رفتن هستند.
حسن بیکی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی دارد و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد؛ خطاب به جناحی که عنوان می‌کند این وزیر سهمیه ماست عنوان می‌کنم ربیعی را بردارید و وزیر قدرتمندی برگزینید که مجلس هم به او رأی بدهد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: مگر شما اعلام نکردید نگاه جوانگرایانه دارید؟ چرا به جوانان بها نمی‌دهید؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی اشک‌هایش را نشان‌ می‌دهد و کارهای احساسی انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: امیدوارم مجلس احساسی برخورد نکند و وزیر جدیدی برای وزارتخانه مذکور انتخاب شود و آقای ربیعی به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی منصوب شود.
 
موافق استیضاح وزیر تعاون/ عثمانی : تغییر رویکرد وزارت کار از حمایت کارگران به حمایت کارفرمایان
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از همراهی وزیر کار برای استثمار کارگران گفت: ربیعی وزارت رفاه اجتماعی را به وزارت تبعیض اجتماعی تبدیل کرده و سرمایه‌های صندوق تأمین اجتماعی را وجه المصالحه سیاسی، جناحی و باندی کرده است.
محمدقسیم عثمانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و افزود: اینجانب در دوره بعدی کاندیدای مجلس نخواهم شد که تصور شود موافقت با این استیضاح برای کسب رأی در انتخابات مجلس آینده است.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه استیضاح یکی از ابزارهای قوی نظارتی در ید نمایندگان ملت است، اظهار داشت: استیضاح برای دولت نه یک تهدید بلکه فرصتی برای تبیین عملکرد است و در نهایت نمایندگان درباره ادامه فعالیت وزیر یا جایگزینی آن تصمیم می گیرند اما طبیعی است وزیری که عملکرد مثبتی نداشته باشد استیضاح را تهدیدی جدی ببیند و از هر ابزاری برای آن جلوگیری کند.
وی در ادامه ربیعی را نمونه بارز مبارزه با استیضاح معرفی و عنوان کرد: اگر ایشان به جای ممارست در رفع استیضاح در حل مشکلات مهارت داشت هرگز استیضاح مطرح نمی شد لذا باید به قدرت لابی گری ایشان تحسین گفت و خوب است که وی بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزرا را عهده دار شود و اگر واقعا این تیم منسجمی که ایشان برای مهار کردن استیضاح طراحی کرده است، برای مهار کردن مشکلات حوزه وظایف خود آماده می کرد وضع به گونه دیگری می شد.
عثمانی ادامه داد: قدرت شایعه پراکنی و ایجاد شک و دودلی در دل نمایندگان در تیم مهارکننده استیضاح ایشان قابل تحسین است، اظهار داشت: جناب ربیعی همدستان شما در این تیم مدعی هستند که شما چون به عده ای باج نداده اید، شما را استیضاح کرده اند و هدف از استیضاح سهم خواهی و رانتجویی است که اگر واقعا اینگونه است مرد باشید و پشت همین تریبون بفرمایید که کدام نماینده ملت از شما سهم خواهی کرده و چه کسی از شما باج خواهی کرده و به دنبال منافع شخصی بوده است تا در هیأت نظارت بر نمایندگان عذر چنین نماینده ای را بخواهیم ولی اگر اعلام نمی کنید این نمایندگان هستند که امروز برای حفاظت از کیان مجلس حداقل به جرم تهمت به نمایندگان عذر شما را خواهند خواست.
mp4
<div id="video-display-embed-code_1996856" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1996856?width=350&height=250"></script></div>

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه خطاب به ربیعی با بیان اینکه وزارت شما وزارت تعاون نیست و وزارت حذف تعاون است، یادآور شد: مدیریت شما باعث شده است سهم تعاونی که در اقتصاد باید به 25 درصد برسد، هر روز سهم تعاونی ها از اقتصاد کاهش یافته و در این دوره وزارت به بیش از 28.6 درصد تعاونی ها به حالت تعطیل درآمده و استمرار وزارت جنابعالی باعث می شود تعاون از عرصه اقتصاد پاک شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه شما وزیر کار نیستید، وزیر کارفرما هستید، عنوان کرد: شما به جای تمرکز بر بخش کارگری کشور بر احزاب کارگری و تشکل هایی متمرکز شده اید تا بلندگوی شما شوند و متأسفانه به جای ایفای وظیفه خود در قبال کارگران و کارکنان زحمتکش کشور به برخی از احزاب و تشکل ها می رسید تا چنین روزی فضا را برای شما مهیا کنند.
عثمانی ادامه داد: وزارت شما وزارت کارفرماست و نه کارگر و شما با چشم بستن بر واقعیت تلخ زیر پا گذاشتن حقوق کارگران و عدم نظارت بر شرایط کاری کارمندان، با کارفرمایان همدست شده اید که کارگر از حداقل حقوق قانونی خود یعنی بیمه هم محروم بماند و شما در این فضا افزایش عرضه نیروی کار را می بینید و به جای اینکه با کارمند و فارغ التحصیل بیکار ما همراه شوید و جلو استثمار کارگران را بگیرید برای استثمار آنها همراهی کرده اید.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس در ادامه تصریح کرد: بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلکرده که به کار مشغول هستند، حتی حداقل حقوق کارگری را نیز دریافت نمی کنند و لیسانس و فوق لیسانس های کشور که کار هم می کنند ماهیانه 400 تا 500 هزار تومان به آنها می پردازند و اگر کارگری و کارمندی کوچک ترین اعتراضی کند آنها را اخراج و از خیل بیکاران فارغ التحصیل فرد دیگری را استثمار می کنند و از این طریق زبان اعتراض دیگران را نیز قفل می کنند.
وی همچنین با بیان اینکه این فارغ التحصیلان بی پناه از حق بیمه هم برخوردار نیستند، عنوان کرد: وزارت تعاون مسئول مستقیم این اتفاقات ناگور است که با اینکه گفته می شود به اعتراضات رسیدگی می شود باید گفت کسی که اعتراض کند شغل 500 هزار تومانی خود را نیز از دست می دهد و از چاله به چاه می افتد لذا شما آقای ربیعی مسئول تمام این چاه ها و چاله ها هستید که جلو پای فارغ التحصیلان قرار گرفته است.
عثمانی ادامه داد: کارگران زیادی هستند که در روز 12 ساعت کار می کنند اما حتی اضافه کاری نیز بر اثر عدم نظارت وزیر تعاون، پرداخت نمی شود؛ رو به روی وزارت خانه شما دفتر پیشخوان دولتی است که لیسانس و فوق لیسانس های خانم در آنجا با ماهی 500 هزار تومان بیش از 10 ساعت کار می کنند و حق بیمه ندارند و اضافه کاری به آنها پرداخت نمی شود و از حداقل های ممکن نیز برخوردار نیستند.
نماینده مردم بوکان در ادامه عنوان کرد: اگر توانایی خروج از اتاق خود را ندارید لاقل پرده اتاق خود را کنار بزنید تا وضعیت کار در رو به روی وزارتخانه خود را ببینید، لذا شما وزیر رفاه اجتماعی نیستید بلکه وزیر تبعیض اجتماعی هستید و صندوق تأمین اجتماعی را که سرمایه آن متعلق به خیل عظیم شاغلان و بازنشستگان است به وجه المصالحه سیاسی و جناحی و باندی تبدیل کرده اید.
وی افزود: آقای ربیعی استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص های غیرمرتبط است چنانچه آقای نوربخش که جراح قابلی است به عنوان مدیرعامل تأمین اجتماعی منصوب شده که باعث غرق شدن و ورشکستگی این سازمان شده است و تا بحث بیکاری عده ای مطرح می شود می گویند ورشکسته شده ایم؛ وقتی یک ناخدای قابل را به عنوان خلبان هواپیما انتخاب می کنید، طبیعی است که هواپیما به مقصد نرسد و طبیعی است که به دنا بخورد.
عثمانی همچنین تصریح کرد: شما متخصص جامعه شناسی را به عنوان رئیس سازمان فنی و حرفه ای منصوب کرده اید و گزارش می کنید چون یک نفر کرد و اهل سنت را انتخاب کرده ام به همین دلیل از استیضاح انصراف دهید، شما با این کار خود نه تنها راه را برای اهل سنت باز نکردید بلکه کاری کردید که یک متخصص جامعه شناسی در محلی قرار گیرد که موفق نشود و زمینه به کارگیری نیروهای توانمند ما فراهم نیاید لذا شما اگر دلسوز بودید، از این متخصص در حوزه تخصصی خود استفاده می کردید.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در ادامه خطاب به ربیعی بیان داشت: فضا را نباید احساسی کرد و باید از بازنشستگانی حمایت کرد که شب عید پولی در جیب خود ندارند و باید پذیرفت که وزیر تعاون و معاونان وی توان حرکت بیش از این را ندارد و باید راه را برای حضور جوان ترها باز کرد.
 
موافق استیضاح وزیر تعاون/ نادری: ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند
نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه عملکرد ۶ ساله وزارت ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.
شهاب نادری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به وی، اظهار داشت: یکی از جوانان استان کرمانشاه اداره کل شما را به گِل گرفت و ما نیز مایل هستیم که مجلس امروز مشخص کند چه دغدغه ای برای جوانان و از شما چه انتظاری دارد.
نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بزرگ ترین بنگاه های سرمایه گذاری کشور مانند شستا و صندوق بازنشستگی در اختیار وزارت کار است ولی هیچ گاه نتوانستید مدیریت خوبی بر این بنگاه های اقتصادی داشته باشید.
وی افزود: به عنوان متولی کارگران تاکنون چه اقدامی برای آنها و بازنشستگان کرده اید؟ تخلفات گسترده در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سوء مدیریت به واسطه انتصابات افراد ناشایست و ناکارآمد و غیرتخصصی از عملکردهای 6 ساله وزارت رفاه است و عدم کارآمدی و پایین بودن نرخ بازده سرمایه گذاری یکی از شاخص های ضعف مدیریت شماست.
نادری به اشاره به بی توجهی ربیعی به ایجاد اشتغال، ادامه داد: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال اختصاص دادند ولی وزیر کار هیچ اقدامی را انجام نداد و کشور را معطل خود و معاونانتان کردید.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: وزارت رفاه برای اینکه نمره خود برابر سونامی فقر بالا ببرد، نرخ فقر را پایین کشید و معاون وزارتخانه در مصاحبه با روزنامه اعتماد خط فقر را 700 هزار تومان اعلام کرد تا با این نرخ ربیعی تبدیل به قهرمان شود، این در حالی است که از نظر کارشناسان خط فقر 2 و نیم میلیون تومان است.
mp4
<div id="video-display-embed-code_1996944" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1996944?width=350&height=250"></script></div>

وی افزود: نتیجه عملکرد 6 ساله وزارت ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که 80 درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.
نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 40 درصد بنگاه های اقتصادی کشور در دست وزیر کار است و درخواست نمایندگان این بود که ربیعی اعضای هیأت مدیره شرکت های زیرمجموعه را معرفی کند ولی شما سرمایه کارگران، بازنشستگان، عشایر و روستاییان را به برخی افراد اهدا کرده‌اید.
نادری بیان کرد: ارزش دارایی سرمایه کارگان را به 2 درصد کاهش دادید و اگر شما در وزارتخانه نبودید و این سرمایه را در بانک می گذاشتند، حداقل برای بازنشسنگان 20درصد ارزش افزوده داشت.
نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من برای مسأله بیکاری جوانان نقطه صفر مرزی به شما مراجعه کردم ولی شما هیچ کاری نکردید، امروز وجود جوان بیکار در نقطه صفر مرزی مشکل امنیتی به بار می آورد و جوان بیکار در تهران آسیب اجتماعی به دنبال دارد. نمایندگان به دنبال لابی گری و خواسته شخصی نیستند، بلکه مطالبه عمومی دارند و هر کسی این مطالبات را سیاسی جلوه دهد، منافق است.
 
ربیعی: معضل فقر با پاشیدن پول حل نمی شود/ فقرزدایی ۲۰ سال برنامه نیاز دارد 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، گفت: فقرزدایی ۲۰ سال برنامه نیاز دارد و فقر و معضل آن با پاشیدن پول حل نخواهد شد.
علی ربیعی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به استیضاح کنندگان با بیان اینکه حضور در صحن مجلس را فرصتی برای طرح اهم مسائل کشور می‌دانم، افزود: این حضور فرصتی برای بنده به عنوان یک عضو دولت که 4 دهه سابقه خدمت در عرصه‌های مختلف را داشته‌ام، است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استیضاح را حق مجلس می‌دانم، گفت: می‌دانم که اگر بخواهیم به ثبات و پیشرفت برسیم مسیر ما همان بوده و چیزی جز آن نیست اما متأسفم که همین ابتدا مطابق قانون آنچه در استیضاح آمده بود و باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند، از این رو انتظار از رئیس محترم مجلس دارم که در این موارد مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استیضاح پیشگیری کند.
ربیعی با بیان اینکه 7 ماه پیش در 29 مرداد ماه 96 برنامه‌ای به مجلس ارائه کرده است و 191 نماینده مجلس به آن رأی مثبت داده‌اند، تصریح کرد: من مشتاق هستم که استیضاح‌کنندگان خیلی صریح و شفاف با عدد و رقم نه با کلیات انحراف من و همکارانم را از این برنامه‌ها اعلام کنند، جملات و گزاره‌های کلی و با مواردی از این دست نمی‌توان شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرد.
وی ادامه داد: آیا به طور کلی می‌توانیم بگوییم نارسایی و سوءاستفاده وجود دارد، علت چیست، به چه صورت است، این علت تا چه اندازه ناشی از ساختار و چه اندازه ناشی از مدیریت است؟ ما همینطور می‌ایستیم و مباحث کلی را مورد بحث قرار می‌دهیم که نتیجه آن عدم تصمیم‌گیری صحیح است.
ربیعی با بیان اینکه بنده به عنوان یک سرباز کوچک در خدمت نظام هستم، گفت: امیدواریم این استیضاح بتواند راهگشای برنامه‌های خود باشد.
وی با تأکید بر اینکه علت اینکه عمده مباحث مطرح شده حول و حوش شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است بنده نیز بیشتر صحبت‌های خود را در این حوزه مطرح خواهم کرد، گفت: متأسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه‌ای مانند شستا یا برخی از مجموعه‌های اقتصادی آن هم به شکل اقرارآمیز تقلیل پیدا کرده است.
ربیعی با بیان اینکه بنده نه به عنوان یک وزیر بلکه یک کنشگر در مقابل شما می‌خواهم به شما بگویم که ما امروز مسائل بنیادینی در پیش رو داریم، گفت: به جز سیاست خارجی و مسأله خشکسالی که دو مسأله مهم ماست ما مسائل مختلف در حوزه آسیب‌ها، فقر، عدالت و مسأله آینده و ریسک زندگی مردم در قالب صندوق‌ها و بیکاری انباشته شده را در پیش رو داریم ازاین رو ما باید با فهم درست ، اجماع و اصلاح ساختارها نسبت به رفع آن ها اقدام کنیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شلوغی‌های اخیر کشور در برخی شهرها تصریح کرد: بنده آمارهای مختلفی از میزان فقر، بیکاری، خشکسالی و میزان اشتغال و همچنین انواع و اقسام شاخص‌ها را آماده کرده بودم، غالب کسانی که دستگیر شده بودند شغل داشتند، در این باره باید بدانیم اتفاقات بزرگ تری رخ داده در مسائل و آنها آژیری برای کشور بود.
وی ادامه داد: از این رو من خوشحالم که در وزارتخانه‌ای قرار گرفتم که با اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین مسائل مرتبط با امنیت ملی سرو کار دارد.
ربیعی با تأکید بر اینکه در زمینه شاخص بیکاری در اندازه‌ای که داده و ستاده‌های من به وجود آورده موفق عمل کرده‌ام و انگیزه داشته و پرتلاش بوده ام، تصریح کرد: بنده با داشتن نظریه‌های خوب و به کارگیری تیم خوب توانستم اقدامات خوبی را انجام دهم اما رفع این معضلات نیاز به اجماع همه مسئولان اعم از مجلس دارد.
وی گفت: من معتقد هستم که ماهی یک میلیون بار مراجعه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می گیرد و همین شرایطی را به وجود آورده است که بتوانیم در کنار هم برنامه‌هایی را به پیش ببریم که ثبات نظام مقدس را بیشتر کنیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه ما سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، افزود: فقرزدایی 20 سال برنامه نیاز دارد و فقر و معضل آن با پاشیدن پول حل نخواهد شد همانطور که اشتغال با پاشیدن پول حل نخواهد شد.
ربیعی ادامه داد: ما خودمان در این وزارتخانه اصلاح صندوق‌ها را به دولت پیشنهاد کردیم و بنده در برنامه سال 92 اعلام کردم یکی از بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین بحث‌ها در زمینه آسیب های اجتماعی و جهت‌گیری‌های آنها توسط همین وزارتخانه تولید شده و در حوزه های کارگری کارهای زیادی شده و پیشی کردن مزد از تورم سیاستی بوده که اجرایی شده است.
وی گفت: بخشی از وظایف من در صندوق‌ها شرکت‌ها بوده است که درباره آنها باید بیشتر صحبت‌های خود را در این حوزه متمرکز کنم. اندازه‌ای که این صندوق‌های در اختیار وزارتخانه ما در GDP کشور است اما غلوآمیز درباره آن صحبت می شود، ما در مجموع 1.4 اقتصاد کشور هستیم.
ربیعی با بیان اینکه بنده خوشحالم که فقط شستا و صندوق‌های ما زیر ذره بین است، افزود: یکی از اقدامات این وزارتخانه برای توامندی شرکت ها حرکت به سوی شفاف سازی است و از همین رو بنده نه به عنوان یک نظریه اقتصادی بلکه به عنوان یک نظریه مبارزه با فساد اعتقاد دارم ما باید دراین شرکت ها به سمت غیربنگاهداری حرکت کنیم، بنده ازشما می پرسم پرونده های نظیر 3000 میلیارد تومانی رو شد، کدام یک به وزارتخانه بنده مرتبط است.
وی اضافه کرد: هیچ کدام ما سوپر مدیر نیستیم و دوران مدیران سوپر من گذشته است و از همین رو آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ بوده است مگر دولت گذشته رفیق خانه کارگران بوده است چرا توهین می کنند؟ ایشان سلسه مراتب عمودی را طی کرده است.
ربیعی افزود: امروز تیمی که در هیأت مدیره شستا چیده شده است از اقتصادان های برجسته هستند و بنده ثبات مدیرت را در سازمان تامین اجتماعی حفظ کردم واین در حالی است که پرونده های که خودم به نام صندوق ها باز کردم و ازهمین رو آقای لاریجانی به یاد دارید، خودم درباره صندوق ها از شما درخواست کردم اما باید امروز پاسخگویی استضیاح شوم که خودم پرونده آن را باز کردم.
ربیعی تصریح کرد: من امروز خوشحالم بگویم 90 درصد شرکت های تابع در بورس فهرست شده اند و نماینده ای محترم اسامی هیأت مدیره را خواسته بود و بنابراین باید گفت 90 درصد آن هم اکنون در سایت بورس است و این در حالی است که بنده موفق شدم هر جایی که تخلفی و ساختار معیوبی بوده است با آن برخورد کردم.
ربیعی افزود: بنده در کارخانه ژنرال موتورز در سال 1354 کارفرمایی به نام مهدی اخوان کاشانی داشته ام و ایشان هر وقت می آمدند تن کارگران می لرزید و بالله امروز بنده کارگران را اخوان کاشانی خود می بینم چرا زمانی که دلسوزانه حرف می زنم تعابیر بد بکارمی گیرد.
وی ادامه داد : کارگران را کارفرمای خویش می بینم و بنده به دنبال بهینه کردن سرمایه گذاری ها هستم و اعتقاد دارم باید در بازار سرمایه باشیم و ما همچنین در کیفیت بنگاهداری در حال برنامه ریزی هستیم و بنابراین مجلس باید به من پاداش بدهد که برنامه ریزی کردیم که صندوق ها از بنگاهداری رها شوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: آقای لاریجانی مکنزی آمد صندوق کشوری را مطالعه کرد و گفت 450 هزار میلیارد تومان تصمیمات دولت و مجلس بر این صندوق بار آورده است و صندوق ها دیگر مفهومی ندارند و این در حالی است که میانگین کل فروش شستا در گذشته تنها برابر با 8800 میلیارد تومان بوده است و این میزان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: مگر این شرکت ها را وزیر رفاه را تحویل گرفت و مگر ما با اجبار گفتیم به ما کشتیرانی بدهید و یک سیاست غلطی که در آن روز هیچ کس فریاد نزد و ما خصوصی سازی را دنبال کردیم.
بنابراین گزارش علی ربیعی در ادامه با بیان اینکه صندوق فولاد روشن‌ترین و بدترین شکل این نوع واگذاری‌هاست که سال 91 پایگذاری شده است، گفت: دکتر مصری و دکتر عباسی این صندوق را نگرفتند چراکه می‌دانستند چه وضعی دارند اما ما این صندوق را با آن وضعی که داشت تحویل گرفتیم، شرکتی که 2500 میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند 500 میلیارد هم نمی‌ارزد، حال چه کسی جرأت دارد آنها را بفروشد؟ در واقع ما وارث چنین وضعی هستیم و امروز که شما درباره این بنگاه‌ها قضاوت می‌کنید باید چنین شرایطی را نیز در نظر بگیرد.
وی در جریان طرح استیضاحش در مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود با بیان اینکه اتفاقا اگر می‌خواهیم از بنگاهداری خارج شوم برای رسیدن به فروش باید سود خود را 80 درصد کنیم، افزود: درواقع می‌خواهم از بنگاه‌های کم‌بازده خارج شویم، روز دفاع خود نیز گفتم که می‌خواهم قفل و زنجیر شرکت‌ها را از پای شرکت‌های رفاهی جدا کنم، اکنون نیز حاضرم با هر طرحی همکاری کنم تا مشخص شود چگونه صندوق‌ها را رها کرده و به سرمایه‌گذاری و پول‌افزایی در صندوق‌ها برسیم. به این می‌گویند؛ اصلاح ساختاری، درواقع شما مطالعه کنید کژی از کجا آغاز شد تا اصلاحات و حل و فصل مسائل را از همانجا آغاز کنیم.
ربیعی با تاکید بر اینکه در دوران وزارت وی محاسن دیگری نیز وجود داشته است، یادآور شد: من مسئول تثبت شغل هستم اگر می‌خواستم در این شرکت‌ها اقتصادی برخورد کنم قطعا با تعداد بیشتری از بیکاری رو به رو می‌شدیم لذا ما فقط ایستادیم مراقب کردیم که این شرکت‌ها به زیان‌دهی نرسند و معتقدم این هنر ما بوده است. 34 شرکت زیان‌ده فقط در استان تهران وجود داشت که اگر تعطیل می‌شدند تعداد بیکاری‌ها افزایش می‌یافت بنابراین همین که تثبیت شغل کرده‌ایم هنر کرده‌ایم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان مثالی در این خصوص ادامه داد: شرکت فولادآهن به‌عنوان غول صنعت کشور قبل از واگذاری به این وزارتخانه 8000 نفر پرسنل داشته اما امروز 16هزار نفر پرسنل مستقیم و غیرمستقیم دارد لذا نتیجه فعالیت و اقدامات این شرکت با مجموعه نیروهای اضافه شده، زیان 1300 میلیاردی در سال 94 بوده است.امروز به 110میلیارد تومان به سودآوری در همین شرکت رسیده‌ایم آیا این هنر نبوده است؟
وزیر کار اضافه کرد: وزارتخانه من وظیفه کاهش فقر و نابرابری، ایجاد عدالت از طریق اشتغال خرد، اجرای سیاست‌های حول و حوش آموزش‌ها، مهارت و توانمندسازی مردم را دارد و شرکت‌ها بخش کوچکی از وظایفش به شمار می آید، درواقع در زمینه کاهش ریسک زندگی نیز مسئولیت دارد ولذا ما در اینجا نه تنها ناموفق عمل نکردیم بلکه با توجه به شرایط موجود و فشارهای محیطی حتی حرکت سالمی نیز داشته‌ایم.
وی در ادامه به موضوعاتی که موافقان استیضاح مطرح کردند اشاره کرد و گفت: متأسفانه نه تنها پروژه‌های اجتماعی را به خوبی اداره نمی‌کنیم به تقویت وزارتخانه اجتماعی پرداخته نمی‌شود از این رو در قضاوت‌ها به بیان آمار و اطلاعات اشتباه پرداخته می‌شود.
ربیعی با اشاره به اظهارات آقای حسن بیکی در موافقت با استیضاح گفت: وی یادآور شد که ارزش شستا 600 هزار میلیارد تومان است که این آمار درست نیست؛ از سوی دیگر در مورد پالایشگاه‌های واگذار شده مباحثی مطرح شد که اشتباه است در حقیقت در دوران تصدی ما بر این وزارتخانه سودآوری پالایشگاه‌های واگذار شده افزایش یافته و حدود 3000 میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری شده است حتی در ستاره خلیج فارس نیز 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
وی افزود: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی در کنار دولت توانسته است دو هدف رفع فقر مطلق و اشتغال فراگیر را دنبال کند. طرح بیمه همگانی و تحول نظام سلامت که یک بار سنگین آن بر دوش وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود از جمله اقدامات در این راستاست. به موجب بیمه همگانی 11 هزار فقیر و حاشیه نشین شهری و کارگران بیمه شدند و به همت این وزارتخانه طرح تحول سلامت با همه انتقادات و خلاء‌ها را ادامه داد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: بیمه شدن فقرا را از افتخارات طرح تحول سلامت می‌دانم که توسط این وزارتخانه انجام گرفت. همچنین از 1398 برنامه‌ریزی شده تا اقدامات دیگری در دستور کار قرار گیرد. همچنین به کمک نمایندگان لایحه حمایتی را تصویب و لایحه نظام چند لایه بیمه ای را پیش بردیم؛ حداقل‌ها را نیز به 80 درصد حداقل دستمزد رساندیم و با تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان توانستیم میزان حداقل دستمزد این افراد را نیز افزایش دهیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: قدرت خرید بازنشسته‌ها در سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشت و فاصله بین تورم و افزایش به 67 درصد رسیده بود اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همراهی رئیس جمهور و دولت سیاست پیشی دادن مزد بر تورم را نهادینه کرد. حقوق بازنشسته‌های کشوری نیز در عرض 3 سال به صورت پلکانی افزایش یافته هر چند با وضعیت مطلوب فاصله بسیار است.
ربیعی ادامه داد: وضع کارگران و بازنشسته‌ها خوب نیست اما این وزارتخانه مسیری جز راه رفته را نداشته است. با همراهی وزارت راه و شهرسازی نیز اقدامات خوبی انجام گرفت که مسکن حمایتی از جمله اقدامات است. همچنین ریسک زندگی مردم را کاهش دادیم.
وی تصریح کرد: 6 میلیون ایرانی هیچ دفترچه تأمین اجتماعی ندارند لذا در هیأت وزیران موضوع را مطرح کردیم تا پس از کار کارشناسی بتوانیم انقلابی در کاهش ریسک زندگی مردم ایجاد کنیم. همچنین با توجه به هزار روز اول زندگی کودکان نظام غربالگری را پایه‌ریزی کردیم، هم اکنون نیز نظام غربالگری، گوش‌شنوایی و ژنتیک را دنبال می‌کنیم تا اقدامات بنیادین انجام شود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: با وجود بودجه کم دولت 200 هزار زن باردار دارای سوء تغذیه را حمایت غذایی کردیم و در روستاها هزار وعده غذای گرم برای هزار روز اول زندگی داده شد. امنیت شغلی امروزه به یکی از بزرگ ترین دغدغه‌ها تبدیل شده بنابراین با این قوانین به سمت تأمین آن هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است در دوره تصدی وی بر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک ترین دوره به گفتگوی میان کارگر و کارفرماست به نوعی که گفتگوی اجتماعی مسالمت آمیز تحقق پیدا کرده، همچنین 55 درصد تشکل‌های کارگری افزایش یافته و نهادهای خیر جمعی و گفتمان خیر جمعی نیز ساماندهی شده است.
ربیعی ادامه داد: در صورت ادامه کار با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان را راه‌اندازی خواهیم کرد. به موجب این پایگاه اطلاعات 23 میلیون خانوار ایرانی تجمیع و برای هر ایرانی شناسنامه صادر می‌شود لذا مبارزه با فقر جهت‌دار می‌شود.
وی از همراهی وزارت علوم و آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: به موجب همراهی این دو وزارتخانه کودکان بازمانده از تحصیل را ساماندهی کردیم. متأسفانه در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان که مملو از کودکان بازمانده از تحصیل بود این مشکلات برطرف شد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: همچنین کارت اعتبار رفاهی برای بازنشستگان را به جلو بردیم، کارت هویت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نیز در دستور قرار گرفته زیرا نداشتن شناسنامه وضعیت آنها را وخیم کرده بود. همچنین تضمین خرید بازنشستگان را در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال شده است.
وی با اشاره به اینکه امروزه برخی از نمایندگان اعتراض می کنند درباره اینکه چرا یک پزشک در رأس سازمان تامین اجتماعی قرار دارد، گفت: وی 25 سال سابقه فعالیت در این عرصه داشته و قانون هم در این زمینه اجازه داده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حقوق عقب افتاده برای پرداخت نداریم، اظهار کرد: در ماه جاری نیز 11 هزار میلیارد تومان تجهیز منابع باید صورت بگیرد که در دست اقدام است.
ربیعی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن اجرای قانون بازنشستگی 14 هزار و 8 فقره حکم بازنشستگی صادر شده است، افزود: بر این اساس 15 هزار حکم دیگر در حال صدور است.
وی با اشاره به اینکه امروزه 6 برنامه در حوزه اشتغال توسط دولت در دست اجرا قرار دارد، تصریح کرد: اشتغال از طریق رشد کلاسیک که دستگاه های مختلفی در آن نقش دارند، یکی از این برنامه هاست.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه تثبیت اشتغال موجود نیز از دیگر برنامه هایی است که براساس آن ستادهای استانی نیز راه اندازی شده اند، افزود: اگر این برنامه اجرایی نمی شد حدود 300 هزار شغل از بین می رفت.
ربیعی با اشاره به اینکه در 9 ماهه ابتدایی سال 600 هزار دفترچه تامین اجتماعی شغل اولی صادر شده است، گفت: با پولپاشی مشکلات حل نمی شود، لذا با برنامه جلو می رویم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اشتغال روستایی، حمایتی و فراگیر نیز از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در اشتغال روستایی 50 کارشناس ایرانی بین المللی برنامه ای را تدوین کرده اند که از ماه های ابتدایی سال به بعد نتایج آن به ثمر خواهد نشست.
وی با اشاره به اینکه در بحث اشتغال پایدار مشکلات کشور را بررسی کرده ایم، گفت: در این بین برنامه مهارت آموزی و کارورزی دانش آموزی را نیز ساماندهی کرده ایم؛ بر این اساس حداقل 300 هزار شغل از طریق راه های یاد شده ایجاد خواهد شد.
ربیعی با اشاره به اینکه به سمت شغل های غیررسمی حرکت کردیم، اما این موضوع در دوران رکود امری مهم محسوب می شود، افزود: آماری که سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ارائه می کند، مهم است، اما ملموس نیست و دلیل آن بی کیفیتی برخی مشاغل و البته زیادی ورودی و خروجی بیکاران است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ضمن تاکید بر اینکه نمی توان دولت را متهم کرد، بیان کرد: امروزه سیاست های تنگاتنگی مربوط به نظام تامین مالی تبیین شده و در این بین سند اشتغال نیز آماده است تا بر این اساس امور را پیش ببریم. امروزه نظام بانکی هم در این راستا فعالیت می کند و 20 هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال فراگیر در نظر گرفته شده در همین جهت هزینه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه های پیش بینی شده به سمت شیب اشتغال پایدار حرکت می کنیم، گفت: امروزه نمایندگان کردستان می توانند بیان کنند که با راه اندازی انستیتو گیم در این استان، نرم افزار به کشورهای مختلف صادر می شود که سبب اشتغالزایی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان اینکه در سیاست بازار کار، تنظیم روابط کار با وزارتخانه تحت مدیریتش قرار دارد، افزود: موضوع اشتغال با رفتن من و آمدن فرد دیگری درست نمی شود و باید طبق برنامه عمل کرد.
علی ربیعی همچنین در جریان طرح استیضاحش در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش در دفاع از خود، گفت: از رئیس محترم مجلس انتظار داشتم جلو اتهام‌ها و دروغ‌هایی را که به من نسبت داده شده گرفته می‌شد. با وجود این برای دفاع از خود در مقابل درخواست استیضاح توضیح می‌دهم دیگران نیز باید در روز قیامت توضیح دهند.
وی در پاسخ به آقای پورابراهیمی نماینده کرمان که در مخالفت با وی صحبت کرد، گفت: آقای پورابراهیمی شما گفتید؛ شستا پیشانی اقتصاد ایران بوده است درحالی که اندازه اقتصاد ایران را برای نمایندگان شمردم و یک ساعت قبل گفتم؛ خود این شرکت‌ها و بانک‌ها چقدر کل اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند، تامین اجتماعی سال‌ها زیر نظر وزارت بهداشت بوده است، پس باید بگویم وزیر بهداشت باید اقتصاددان باشد؟ ضمن آنکه باید بنگاهدار بگذاریم نه اقتصاددان، حال اگر بنگاهدار بگذاریم برای فقر و اشتغال و بهزیستی چه کنیم؟
وی تاکید کرد: اتفاقا من همین کاره هستم، برای این کار ساخته شده ام و استادتمام همین رشته در دانشگاه هستم، 12 تالیف در همین رشته دارم، لذا تاکید دارم زنجیره بنگاه‌ها را از نظام جامع تامین اجتماعی باز کنید.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه امروز می‌خواهد اصلاح خطاهایی را که دولت‌ها آغاز و مجلس‌ها نیز بر آن نظارت کرده‌اند آغاز کند، افزود: کمکم کنید نه آنکه جلویم بایستید و همبستگی کار و رفاه را دنبال کنیم.
وی درخصوص اظهارات پورابراهیمی، توضیح داد: سود تقسیم شده سال نود و سه، 5500 میلیارد تومان بود من افزایش سرمایه دادم و ذخیره گرفته‌ام، اما می‌آیند از نرخ متوسط سود پایین‌تر نشان می‌دهد، آیا این اسمش علم اقتصاد است؟
ربیعی خطاب به پورابراهیمی تصریح کرد: خوشحالم شما و آقای تاجگردون با هم متحد شدید، من فردی را در پاسارگاد گذاشته بودم، شما به من گفتید چرا آدم تاجگردون را در پاسارگاد گذاشتید؟! در حالی که اینچنین نیز نبود. خوشحالم که کنار هم قرار گرفته‌اید این حق مجلس است، این عین دموکراسی است که آدم ها جاهای مختلف کنار هم قرار بگیرند.
وی درخصوص اینکه چرا نرخ بازدهی‌شان کوتاه است، توضیح داد: من از پگاه چند درصد بازدهی سرمایه می‌گیرم؟ از زغال کرمان که باید پول در آن تزریق کنم چطور سود بگیرم؟ چطور از ذوب‌آهن سود بگیرم در حالی که فقط توانسته‌ام ضررشان را کم کنم؟ چطور از شرکت‌هایی که نابود شده‌اند سود بگیرم؟ چطور از شرکت دخانیات که با 6 تا 7 هزار کارگر اضافه به من تحویل داده‌اند سود بگیرم؟ آیا این نشان از ناکارآمدی من است؟
وی با بیان اینکه چند نفر از نمایندگان درخصوص خانه وی صحبت کرده‌اند، گفت: خانه‌ای خودم سال 70 ساخته ام که همچنان آن را دارم و جای دیگری را با گذاشتن چهار تا پنج میلیون تومان روی پول آن خانه اجاره کردم چراکه با بچه‌هایم زندگی می‌کردم و جایمان تنگ بود گذاشتم. دخترم دو بچه شده بود و خانه 55 متری برایش کوچک بود (این هم اجاره نامه خانه) اما رفتند گفتند وزیر کار خانه 25 میلیارد تومانی خریده (در همین مجلس گفتند) در حالی که ارزش خانه من 4 تا 5 میلیارد بیشتر نیست و برای باجناق نجفی شهردار تهران است.
وزیر کار تصریح کرد: من فردی را اخراج کردم و پرونده اش را به دادگاه دادم، چراکه ساختمانی که ارزش آن 3 میلیارد تومان است 2 میلیارد تومان اجاره کرده است و 12 و نیم میلیارد تومان در آن هزینه کرده است و وقتی که تشر رفتم به او، مبلغ شد 2 و نیم میلیارد تومان اما همین آقا کمپین نه به ربیعی راه انداخته است! و در مجلس تردد می‌کند. اسم وی را به رئیس مجلس می‌دهم تا مشخص شود.
وی در جریان طرح استیضاحش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌خواسته است وارد مثال فوق مسائل شود، اضافه کرد: آقای "بابای صالحی" دستخطش را به من نشان داد که به فلانی می‌گوید چه بگو و چه نگو.
ربیعی با تاکید بر اینکه اگر از جناح چپ استخدام کنم می‌گویند؛ همه را از جناح چپ استخدام کرده، اگر از هر دو جناح استخدام کنند می‌گویند؛ شکسته حامی شده است، اگر کنار افراد غم‌خواری کنیم، می‌گویند؛ چرا غم‌خواری کرده یا نکرده است.
وزیر تعاون بیان کرد: حداقل مخالفان شخصی من که امروز اینجا صحبت کردند از زندگی شخصیم مطلع هستند. من یک شام که به خانه می‌برم پول آن را حساب می‌کنم، باید بررسی کرد آیا مسیر رفته در این وزارتخانه فسادساز یا فسادسوز بوده است؟ علیه فساد بوده یا به نفع فساد بوده است؟ اگرچه تخلف رخ می‌دهد چراکه وزارتخانه‌ای که به ما تحویل دادند مسیر کژی را طی کرده بود اما آیا مسیر در پیش گرفته ساختار تخلف‌سوز دارد یا تخلف ساز؟
ربیعی خطاب به تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد: باید درباره نکات مطروحه جنابعالی درخصوص بانک رفاه کارگران توضیح دهم که مدیر آن یکی از کارشناسان بانکی برجسته است و هیچ کسی هم سفارش او را نکرده بلکه عضو هیأت علمی دانشگاهی بود که در آن تدریس داشتم البته شناختی نداشتم اما 4 بانک دیگر او را برای مدیریت کاندید کرده بودند که من نگذاشتم لذا آنچه شما می‌گوید؛ چرا تامین اجتماعی از بانک پول قرض گرفته است به این دلیل است که دولت باید سالی 20هزار تومان به تامین اجتماعی بدهد تا به عنوان مثال بیمه قالیبافان از بین نرود و پرداخت شود اما این پول نیست.
ربیعی با بیان اینکه درمان ما از 7000 به 20 هزار رسیده است، گفت: من ناچارم؛ اساسا به این شکل نبوده است که سازمانی را به سازمان دیگری ببریم این سازمان با این ترنور مالی در مقطعی وام می گیرد و در مقطع دیگر وام را می دهد اینها دلایلی نیست که شما در اینجا بحث کنید.
وی ادامه داد: برخی از دوستان سه هفته پیش به من اس ام اس می‌دادند که می‌خواهد استیضاح کنید و این موضوع ربطی هم به مسأله آسمان نداشت؛ شما از مدت ها قبل به دنبال استیضاح بودید؛ من از سانچی تا کارگرانی که در معادن مردند تا بچه هایی که به زیر پلاسکو رفتند شرمنده ام عذرخواهی می‌کنم و خودم را درکنار آنها می بینم.
ربیعی بیان کرد: دقایقی پیش نیز اعلام کردم برای حوادث سانچی و دنا از همه عذرخواهی می کنم؛ اگر امروز از وزارتخانه رفتم به شما قول می دهم دستتان را می بوسم و جایی در کنار نظام هستم و اگر در وزارتخانه بودم مطمئن باشید باج نداده‌ام که اگر می دادم هر روز به این بلاها گرفتار نمی شدم.
وی ادامه داد: هر کدام از این شرکت ها بلا هستند و هر کدام به اندازه یک وزارتخانه از من وقت می گیرند من در کنار این مسائل توانستم سیاست های رفاهی را به جلو ببرم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت شما برنامه مقابله با فقر مطلق دارد، اظهار داشت: امروز پرچم اشتغال را یک نفر به جلو می کشد ما را نباید به گوشه ای از شرکت محدود کنید.
وی با بیان اینکه اداره کردن دراین موارد سخت است، بیان کرد: شما نمایندگان باید به من کمک کنید؛ نمایندگان نکته‌ای را از من ایراد گرفتند مبنی بر اینکه قاطبه مجلس دلسوزانه انتقاد و نقد دارند اما مطالباتشان به فرجام نمی رسد بله در این مورد حق با شماست.
ربیعی ادامه داد: من نمی توانم به شما «نه» بگویم و دلم می خواهد برای شما کار کنم اما امکاناتم کم است؛ من دوست دارم در شیراز، اصفهان، تبریز بیمارستان بسازم، دلم می‌خواهد در تمام شهرستان‌ها ورزشگاه بسازم تا فرزندان کارگران در آن بازی کنند؛ امکانات کم است اما به شما نه نمی گویم و شما این را به حساب بدقولی نگذارید به حساب برادری که می خواهد کار انجام دهد بگذارید.
وی بیان کرد: خوشبختانه در این وزارتخانه به نحوی به جلو رفتیم که هرکسی بیاید می تواند در یک مسیر خوب به کار خود ادامه دهد و من نیز به عنوان یک سرباز در کنار شما در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی کار می‌کنم .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آدم‌های کاری و سالم را پس نزنیم چراکه عمر کاری ما گذراست، تاکید کرد: آقای عباسی می‌دادند مدیریت و ادره کردن این وزارتخانه چقدر سخت است؛ من نیروهای جوان و افراد خوش فکر آوردم من از آقای پاک سرشت که در اینجا نامش برده شد دفاع می کنم ایشان در فنی و حرفه ای مطالعه کرده بود و مصاحبه شد و هیچ نماینده برای او به من زنگ نزد و سفارش نکرد و من خودم ایشان را شناختم و انتخاب کردم.
وی تاکید کرد: میدری و کلانتری را خودم انتخاب کردم، منصوری را خودم از فضای بین الملل آوردم اینها افرادی نبودند که کسی به من سفارش کند خیلی از نیروهای وزارتخانه را من آوردم که امروزدر آنجا مشغول به کارند.
ربیعی با بیان اینکه قشرهای پایین اجتماعی من را از خودشان می دانند چرا که در کنارشان هستم و در کنارشان زندگی کردم، گفت: چرا برخی از دوستان من را شبیه شستا می بینید؟ این وزارتخانه اجتماعی است حتی اقتصاد آن نیز اجتماعی است وزارتخانه ای نیست که آنچه که مورد علاقه شماست، ببینید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اینجا وزیری می خواهد که بتواند جامعه شناسی اجتماعی، اقتصاد اجتماعی و روانشناسی اجتماعی بداند، ادامه داد: در این وزارتخانه مددکار داریم، هواپیمای آسمان بیمه ملت است و من با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم.
وی افزود: من امروز جملات نامناسبی مانند لابی‌گر شنیدم؛ بوالله آن روزنامه را نه من میشناسم نه کسی، نه رضایت دارم از دوست و همکار من چیزی بگویند، امروز حرف های خوشی در اینجا زده نشد؛ واقعا با 2 میلیارد پول این انصاف است؟ من یک ریال آن را حروم می دانم بدونید شما نمایندگان عزیر من چه رای بیاورم چه نیاورم علی ربیعی هستم و هویت خودم را دارم و من با متن انقلاب پیچیده شده ام، در فقر رشد کردم و بزرگ شدم، کارگری کارخانه کردم، اولین اعتصاب کارگری انقلاب را سامان دادم، مدیرمسئول اولین نشریه کارگری بودم امروز نیز دانش کار در فضای اجتماعی را دارم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1996852" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1996852?width=350&height=250"></script></div>
 
موافق استیضاح وزیر تعاون/ نگهبان سلامی:در ساختار مدیریتی شرکت آسمان شاخصهای ایکائو رعایت نشده است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ساختار مدیریتی شرکت هواپیمایی آسمان که یکی از زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است بدون رعایت کمترین شاخص های EKAO انتخاب شده اند.
محمود نگهبان سلامی در نشست علنی امروز در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از مواردی که تقریبا روزانه نمایندگان با آن روبه رو هستند تجمعات کارگری است که به دلیل عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران شکل می گیرد، گفت: وزیر بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته های شخصی و برای بقای خود استفاده می کند، مخصوصا در روزهای اخیر شاهد پیامدهایی بودیم مبنی بر اینکه در صورت استیضاح وزیر کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی و یا مکان های دیگر حضور پیدا می کنند.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس ادامه داد: نگاهی به سوابق مدیران حوزه اقتصادی وزارتخانه پیشینه خوبی از آن ها نشان نمی دهد که همین موضوع باعث شده تا زمینه های فساد در زیر مجموعه های این وزارتخانه را شاهد باشیم.
وی با اشاره به اینکه حوزه وزیر تعاون یک حوزه اجتماعی فرهنگی است و انتظار نمایندگان این است که مسائل را به حوزه های فرهنگی و اجتماعی گره بزنید نه امنیتی، ادامه داد: امروز شاهد مشکلات زیادی در بخش اجتماعی و آسیب های اجتماعی جامعه هستیم که متاسفانه برای حل آن ها کوچک ترین قدمی برداشته نشده است.
این نماینده مردم با تاکید بر اینکه عدم واگذاری بنگاه های زیرمجموعه بخش خصوصی باعث فساد کلان در این مجموعه شده است، اضافه کرد: انتظار این بود که تمامی این بنگاه ها به بخش خصوصی واگذار می شد تا تصدی گری کم و خصوصی سازی واقعی صورت می گرفت، نمایندگان حق دارند نسبت به اموال عمومی و پول کارگران که نزد شما است حساس باشند، شما حق ندارید به دلیل این پرسشگری ها نمایندگان را زیر سوال ببرید.
نگهبان سلامی با بیان اینکه حوزه اجتماعی اصل اثبات شده دنیای کنونی است، گفت: توانمندسازی افراد ضعیف و ناتوان یعنی صاحب کار کردن بیکاران یعنی تبدیل پدیده معلولیت به فرصت نه محدودیت برای این افراد، عملکرد شما نشان می دهد که نه ضعفا توانمند و نه معلولیت خود را از دایره تنگ محدودیت رهانده است.
وی افزود: این امر باید از رهگذر توسعه بنگاه های اقتصادی و سرازیر شدن سودهای کلان به بخش های اشتغال زایی برای دهک های پایین صورت بگیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز ایران اسلامی داغدار 66 نفر از هموطنان گرانمایه است، عنوان کرد: هواپیمایی آسمان که در زیرمجموعه وزارت شما است چارت مدیریتی آن بدون کمترین شاخص های EKAO انتخاب شده اند عمدتا نمی توان از یک مجموعه غیر متخصص، ناکارآمد و نابلد چیزی جز سقوط هواپیما و داغدار شدن مردم انتظار داشت.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس گفت: شاید برای هواپیمایی آسمان و شما درآمدزایی مهم باشد اما برای ما جان هموطنان عزیزتر از هر وزیری و هر هواپیمایی آسمانی است.
وی تصریح کرد: سابقه استیضاح شما را به یاد می آورم، طبق عادت معمولا قرآنی از جیب بیرون می آورید، بغض به خود می گیرید و فضا را احساسی می کنید تا از این رهگذر ارزش های دینی و انسانی بلیط برگشت به وزارتخانه را اخذ کنید، ولی امروز مجلس شورای اسلامی بلیط سقوط شما را صادر می کند.  
 
موافق استیضاح وزیر تعاون/ فرهنگی: نحوه مدیریت بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه تعاون نادرست بوده است
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از مدیریت ضعیف بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد کرد.
محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: هر ساله در ابتدای کتاب بودجه فرمایشی از امام علی (ع) آمده است که ایشان تاکید دارند که برنامه ریزی خوب و تدبیر صحیح، دارایی کم را افزایش می دهد و بی برنامگی و بی تدبیر مال بسیار را نابود می کند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در ابتدای آغاز به کار آقای ربیعی به دلیل سوابق و اطلاعاتی که این روزها درخصوص ایشان بر آن تاکید می شود، از وی حمایت کردم و احساس ما این بود که ایشان خواهد توانست در این مجموعه بسیار گسترده و مهم، از لحاظ تولید و صنعت و حمایت هایی که به صورت قانونی وجود دارد، موفق باشد، اما با گذشت چند سال که وزارت تعاون مکلف شده بود بدهی های خود به سازمان های بازنشستگی و تامین اجتماعی را تسویه کند، متوجه شدیم آقای ربیعی در عمل توانایی انجام کار را نداشت.
وی تصریح کرد: براساس ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده است بدهی های خود به سازمان های بازنشستگی را از طرق مختلف تسویه کند و آقای ربیعی موظف بود براساس حکم قانونی، از اموال مربوط به سازمان خصوصی سازی و املاک مازاد و سایر ابزارها 10 درصد مطالبات مذکور را در سال جاری از دولت دریافت کند، حال سوال این است که ایشان در این زمینه احساس وظیفه ای دارند یا خیر، عملاً اتفاق نیفتاد.
فرهنگی گفت: اموال کارگران برخلاف آنچه تبلیغ می شود و حتی در تیتر اول یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در 17 اسفند ماه به نقل از مسئولان تامین اجتماعی عنوان شد که ما داریم 11 هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی را واگذار می کنیم، در توضیحات صفحات میانی همان روزنامه بیان شد که 3000 میلیارد تومان سود در سال حاصل شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: باید توجه داشت که کدام عقل سلیم، اموال در اختیار خود را که سوددهی دارند، واگذار می کند تا یک عدد به دست بیاید که یک صندوق از آن حمایت کند و بعد بگوید دولت امکانات را در اختیار ما قرار دهد.
وی افزود: در جلسه ای که بنده و استاندار آذربایجان شرقی در آن حضور داشتیم، فهرست اموال را نشان دادند، فعالان اقتصادی می دانند معنی جمله ای را که می خواهم عرض کنم چیست؛ یکی از بنگاه ها در سال گذشته از فروش خود سود 50 درصدی به دست آورده که این بیانگر موفقیت بنگاه اقتصادی است. بنده نمی خواهم کسی را متهم کنم، اما می گویم سوءتدبیر و برنامه ریزی نادرست است و اگر اراده ای برای ربودن اموال کارگران باشد که بسیار مصیبت بزرگی است.
فرهنگی بیان کرد: مدیریت بنگاه های اقتصادی بسیاری در اختیار وزارت تعاون است، اما نحوه مدیریت نادرست است، به طور مثال زمانی که سوال می کردیم چرا یک بنگاه اقتصادی زیان ده است، با الفاظی مانند هلدینگ و تخصصی نگاه کردن به موضوع و نظایر اینها ما را مدتی معطل کردند و بعد نیز که مدیریت یک بنگاه اقتصادی را تغییر دادند، مدیریت جدید توانست شرکت را سودده کند، اما این مدیریت موفق را باز تغییر دادند و مدیریت جدیدی سر کار آمد که حدود 15 مشاور به کار گرفت و هزینه های زیادی را تحمیل کرد و در نهایت بنگاه زیان ده شد. این در حالی است که بنگاه های اقتصادی باید صحیح اداره شوند، ولی می گویم که درست اداره نمی شوند.
وی با اشاره به اینکه اموال کارگران به درستی مدیریت نمی شود، تصریح کرد: در مورد بیمه روستاییان و عشایر، زحمات فراوانی کشیده شد تا این بیمه بتواند به اندازه 10 سال حق بیمه در زمینه پرداخت حقوق به مانند تامین اجتماعی لحاظ شود، اما وزارت تعاون قیام کرد و اجازه این کار را نداد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال های 93 و 96 حدود 11 درصد از سهام شرکتی که زیان ده بود از مجموعه های دیگر وزارت کار به صندوق بیمه روستایی به قیمت 500 میلیارد تومان واگذار شد، اما امروز ارزش بنگاه 300 میلیارد تومان است که بیانگر این است که 200 میلیارد از اموال روستاییان پریده است، 50 میلیارد تومان نیز بلوکه شده و بالای 100 میلیارد تومان از سهام بازنشستگی شرکت فولاد که در شرایط ناهنجاری قرار دارد، توسط بیمه روستایی خریداری شد که 100 میلیارد تومان از سهام صندوق دچار مشکلات فراوان شده و از اموال روستاییان خریداری می شد.
فرهنگی گفت: کارهای مذکور که صورت گرفت، هزینه هایی در پی داشت و باعث شد مدیرعامل و هیأت مدیره مخالف اقدامات ناصحیح عزل شوند و بعد نیز کسی به عنوان مدیر وارد شرکت شد که می گفت 14 میلیون تومان حقوق ماهیانه برای بنده کم است و نمی توانم بیشتر از یک محدوده مشخص زمان برای کار بگذارم و این موضوعات به دستور آقای ربیعی صورت گرفت. در حال حاضر حدود 3 درصد رشد سالانه وجود دارد که بیانگر مدیریت ضعیف صندوق بیمه روستایی است.
وی تصریح کرد: مهارت آموزی در فنی و حرفه ای بسیار مهم است و با اینکه قانون تعیین تکلیف مربیان حق التدریسی سازمان فنی و حرفه ای به سرانجام رسید و ابلاغ شد از دی ماه سال 90 که هیأت وزیران نیز آیین نامه اجرایی آن را ابلاغ و موضوع وارد فاز اجرایی شد، آزمونی در خرداد سال 94 برگزار شد که براساس آن 3568 نفر از شرکت کنندگان قبول شدند و این موضوعات پشت پرده نیست و در سایت رسمی سازمان ذکر شده است که اعلام شد تعدادی از پذیرفته شدگان در سازمان فنی و حرفه ای به کار گرفته می شوند و مابقی به دستگاه های دیگر منتقل می شوند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: 1231 نفر از افراد پذیرفته شده در سازمان فنی و حرفه ای بنا بر اعلام رسمی سازمان به سایر دستگاه ها منتقل شدند و این در حالی است که اگر آنها در سازمان فنی و حرفه ای به کار گرفته می شدند، زمینه توسعه بیشتر فراهم می شد و دیگر چرخه معیوبی که درخصوص به کارگیری آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حق التدریسی آموزش و پرورش وجود دارد در کیس جدیدی در سازمان فنی و حرفه ای اجرا نمی شد.
فرهنگی ادامه داد: سوال بنده این است که آیا آقای ربیعی حمایت و دفاعی از تصمیمات سنجیده نمایندگان و نظام داشته که قضاوت با شما نمایندگان است.
وی گفت: درخصوص وام اشتغال روستاییان آقای ربیعی به عنوان مسئول اشتغال و بیمه روستایی کشاورزان باید اصطلاحاً پیراهن پاره می کرد و جنگ و دعوا راه می انداخت و با روش صحیح مطالبات قانونی را طلب می کرد، اما آیا می دانید این موضوع به چه نحوی در حال اجرا است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی را به روش های مختلف حذف می کنند که این موضوعات سوءتدبیر است.
 
موافق استیضاح وزیر تعاون/ حسنوند : آقای ربیعی به وعده هایش عمل نکرد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ربیعی در 6 ماه گذشته وعده اشتغال، اصلاح مدیریت، برخورد با مفاسد ، جمع کردن باشگاه های سیاسی در شستا و صندوق های بازنشستگی را داده بود ولی به وعده هایش عمل نکرد.
فریدون حسنوند در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی پرداخت و گفت: جناب آقای ربیعی، دوست دیروز و وزیر امروز، هم در استیضاح گذشته و هم در رای اعتماد گذشته، رای مثبت به وزارت شما دادم، امروز در مقام استیضاح شما پشت تریبون قرار گرفته ام، رئیس جمهور محترم فرمودند چه اتفاقی ظرف 6 ماه افتاده است.
وی ادامه داد: برخی سوال کردند ربیعی 6 ماه گذشته و امروز چه تفاوتی با هم دارد که مورد استیضاح قرار می گیرد، ربیعی 6 ماه گذشته وعده اشتغال، اصلاح مدیریت، برخورد با مفاسد ، جمع کردن باشگاه های سیاسی در شستا و صندوق های بازنشستگی را داده بود ولی امروز در مقام استیضاح یعنی عدم وفای به عهد، استیضاح از جانب برخی دوستان و منتقدین دیروز، برای عدم اصلاح و به واسطه ناتوانی و ضعف مدیریتش است.
نماینده اندیمشک گفت: آقای ربیعی چرا شانه خالی می کنید؟ آیا شرکت نفتکش متعلق به شما نبود؟ سانچی و فاجعه اش را به گردن گرفتید و اظهار تاسف کردید؟ آیا سانحه سقوط هواپیمای آسمان را به گردن گرفتید و اظهار تاسف کردید؟ یا فقط فرافکنی کردید؟ آیا سانحه های قطار رجا زیر مجموعه حضرتعالی نبود؟ چگونه از مسئولیت فرار کرده و به دوش دیگری انداخته اید؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما فرمودید از زیر مجموعه ام سوال نمی کنند و فقط از شستا و صندوق سوال می شود می دانید چرا ؟ شستا و صندوق نه یک وزارتخانه یک دولت است، هلدینگ های مختلف، هزاران میلیارد سرمایه و هزاران کارگر دارد و بی اعتنایی شما به ورشکستگی صندوق و شستا ما را به استیضاح وادار کرد.
حسنوند خطاب به ربیعی تاکید کرد: اقدام شما درجمع آوری کودکان بی سرپرست در خیابان ها چیست؟ نمایندگان آیا در تقاطع ها هر روز کودکان کار را مشاهده می کنید؟ آیا ربیعی اقدامی کرد؟ آیا زنان بی سرپرست را در تقاطع ها نمی بینید که با جوراب فروشی و گل فروشی از نجابت خود دفاع می کنند اما ربیعی بی خیال و آسوده در تلاش برای حفظ منصب و کرسی صدارت و وزارت خود است.
وی افزود: اقدام شما در کاهش آسیب های اجتماعی چیست؟ آقای ربیعی، مگر رهبری در جلسه محرمانه برای آسیب های اجتماعی گریه نکردند؟ مسئول مستقیم به واسطه وزارت رفاه شما بودید چرا گریه نکردید؟ چرا تلاش نکردید؟ چرا اقدام نکردید؟ اگر ابزار نداشتید و ناتوان بودید چرا استعفا ندادید؟
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: عنوان شده است که جلسه امروز باز شدن پرونده رانت خواری است، دوستان خود را طی روزهای گذشته با 2 میلیارد تومان در روابط عمومی وزارت رفاه بسیج کردید تا بر دهان رسانه های منتقد بزنند، تهمت و تخریب روانه مجلس شد.
موافق استیضاح وزیر تعاون بیان داشت: آقای ربیعی فراموش نکرده اید که فراخوان دادید کارگران به جلوی مجلس بیایند، آنها کارگران نبودند، کارگران کسانی بودند که چندین بار جلوی مجلس فریاد زدند گوش شنوایی نبود، بازنشستگان کسانی بودند که ماه ها در کنار مجلس بودند اما شما اقدامی نکردید، این ها کارگران و بازنشستگان بودند اما آنها که با فراخوان جلوی مجلس حاضر شدند، هواداران خانه کارگر بودند برای اینکه شما شستا را به مرتضی لطفی عضو خانه کارگر دادید و شستا به عنوان مجموعه توانمند اقتصادی پشتوانه حزب قرار گرفت.
این نماینده مجلس تاکید کرد : شما مجلس را به توپ بستید، بدعتی که شما گذاشتید فقط در زمان قاجار بود، حمله کردن به مجلس با کارگر را بدعت گذاشت، کارگری که مجلس از او دفاع می کرد، بازنشسته ای که مجلس برای او قانون تصویب می کرد.
وی تصریح کرد: آیا می شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکار به جلوی مجلس بیاید؟ آیا می شود وزیر ارشاد استیضاح شود و هنرمند به جلوی مجلس بیاید؟
نماینده مردم اندیمشک در مجلس گفت: آقای ربیعی گفته اید اشتغال به شما مربوط نیست، در زمان رای اعتماد گفتید مسئول اشتغال هستید اما به محض اینکه مردم اعتراض کردند می گویید مسئولیتی ندارید فراموش نکنید رفتارهای امروز های شما مانند سالهای قبل شده است شما همان کسی بودید که در ستاد آقای میرحسین موسوی مسئول اتاق فکر بودید، شما کسی بودید که در روز انتخابات سال 88 با آقای میرحسین به پشت تریبون آمدید واعلام پیروزی کردید.
حسنوند اظهار داشت: ای کاش بر اعتقاد خود می ماندید و مردانه از اعتقادت دفاع می کردید و مردانه می گفتید از میرحسین دفاع کردید، اما چند سال پس از آن به مجلسی آمدید که اکثر آن اصولگرا بود و فرمودید نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودید.
این نماینده با انتقاد از رویکرد و رفتار وزیر تعاون اظهار داشت: به فراکسیون امید مراجعه می کنید و می گویید چون اصولگرایان از من امتیاز می خواهند و نمی خواهم آنها را به کار بگیرم کمک کنید بعد به فراکسیون اصولگرایان می گویید چون نمی خواهید اصلاح طلبان را به کار گیرید، به من فشار می آورند آیا این صداقت و روش و رفتار برای حفظ مدیریت درست است؟
وی با بیان اینکه ربیعی 157 سوال و 305 تذکر طی روزهای قبل گرفته است، ادامه داد: جنگ روانی چند روز گذشته شما علیه مجلس کودتا بود، خبرنگارانی را به خدمت گرفتید که به مجلس توهین کردند و به نماینده تهمت زدند.
حسنوند بیان داشت: شما قومیت گرایی را ترویج کردید و با مظلومیت نمایی می خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به ناتوانی خود اعتراف کنید و استعفا دهید.
وی به انتصاب متعدد مدیران در مجموعه شستا انتقاد کرد و افزود: شما هر روز شستا و صندوق را با تغییر مدیریت مواجه کردید، چرا مرتبا مدیران ضعیف را در راس شستا منصوب و بعد از مدتی عزل می کنید، این چه وضعیتی است که در شستا راه انداخته اید اگر مدیری ضعیف است چرا منصوبش می کنید که بعد بخواهید برکنارش کنید؟
رییس کمیسیون انرژی در پایان موافقت خود را با استیضاح وزیر رفاه اعلام کرد و گفت: وزارت رفاه خانه عدالت است و ما بر اساس وظیفه شرعی استیضاح وزیر را در دستور کار قرار داده ایم، فریاد مردم را شنیدیم و لبیک گفتیم.
 
مخالف استیضاح وزیر تعاون/ محبی‌نیا: شش ماه برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال کافی نیست
عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: شش ماه زمان برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال، اصلاح مدیریت و برخورد با مفاسد کافی نیست.
جهانبخش محبی‌نیا در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: برادران و خواهران مطالبی در اینجا مطرح شد که بخشی از آنها کاملا قابل تامل است و من از آقای ربیعی می خواهم در صورتی که مجلس شورای اسلامی بر ابقای ایشان اعتماد کردند بدون شک به این دغدغه‌های نمایندگان توجه کنند و تا حدی که برای ایشان مقدور است با مجلس و امنا ملت مهربان باشند.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدای کلام از دوستانی که به من اجازه می‌دهند نسبت به نگاه آنها منتقدانه برخورد کنم عذرخواهی می‌کنم؛ اگرچه بی توجهی برخی از مدیران ممکن است باعث ناراحتی شود اما نقش آنها، دانایی، ارتفاع شخصیتی و فهم آنها در حدی است که در آینده بتوان از آنها به عنوان وزیر استفاده کرد.
محبی نیا بیان کرد: چطور اجازه می‌دهند در اینجا با افراد به گونه‌ای برخورد شود که شخصیتش مورد تخطئه قرار گیرد اگرچه از خیلی از وزرا گله مند هستیم اما خود را جای آنها بگذاریم در اینجا قرار است مدیریت وزیر مورد استیضاح قرار گیرد چرا خانمی که سالیان سال است اسیر خاک است تنش را در قبر می لرزانید؟ خانمی که من شاهدم در دوران جنگ رزمنده بوده است وفرزندان خود را زیر بمب باران تربیت کرده است.
وی اظهار کرد: سرور گرانقدرم فرمودند پرده را کنار بزن تو مسئول رفاه و تامین نیستی و مسئول تبعیضی؛ پرده را به چه دلیل کنار بزند؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های آقای موسوی لارگانی، گفت: شما به من فرمودید اگرچه من به عملکرد آقای ربیعی انتقاد دارم اما باید درنظر گرفت که ایشان فعال ترین وزیر است چرا که بیشترین سرکشی‌ها به شهرستان‌ها را ایشان داشته است.
وی ادامه داد: وزاری سابق را با آقای ربیعی مقایسه کنید آنها نیز مسئول تامین رفاه و تعاون بودند؛ سرور گرانقدر می‌فرمایند 6 ماه برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال، اصلاح مدیریت و برخورد با مفاسد کافی نیست. قطعا 6 ماه کم است.
عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت‌های من چتر حمایتی برای تنبلی وزیر نیست، گفت: ربیعی فرزند خانواده ای است که فقر را در آغوش گرفته است من 40 سال است ایشان را می شناسم حتی ایشان یک بار به شورای عالی امنیت ملی از من شکایت کردند که بنده محکوم نشدم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: آقای ربیعی فرزند جوادیه است وقتی در تلویزیون گریه می کند می گوییم چرا گریه می کنی وقتی گریه نمی کند می گوییم چرا گریه نمی کنید.
وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب زمانی که شتاب انقلاب مانند بهمن و به عنوان نعمت الهی سرعت یافت تمامی نیازهای نهفته تاریخ آشکار شد، اظهار داشت: در کردستان به عنوان سرزمین پاک ایران اسلامی من شاهد بودم ربیعی با نگاه جامعی سراغ امنیت آمد.
محبی نیا گفت: رئیس زندان دولت عمومی بیان کرد بچه های سپاه و ارتش را اعدام می کردیم و جلو زندانیان آویزان می کردیم در حالی که از صورتشان خون می بارید و در زندان ها را باز می کردیم و زندانیان با دیدن این صحنه متاثرمی شدند ما با این مسائل مواجه بودیم؛ اما در زمان آقای ربیعی به مسائل قومی، امنیت و جغرافیایی و ستم های تاریخی نگاه امنیتی محض نبود.
وی ادامه داد: در دوران پلوی اگر یک صفحه متن کردی پیدا می کردند اعدام می کردند اولین مجله به زبان کردی را با مدیریت ربیعی برای نخبگان و جامعه کرد حتی برای کردهای عراق سوریه و ترکیه منتشر کردند واین نسیمی بود که از طرف انقلاب که به رهبریت حضرت امام بود وزیدن گرفت.
عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای مقابله با ضدانقلاب مسلح اولین کسی که مسئله اشتغال نیروهای بیکار حتی نیروهای بیکاری که از حزب برگشته بودند آقای ربیعی تامین کرد.
وی در ادامه با اشاره به ایرادات نمایندگان از ربیعی، خاطرنشان کرد: شما اشاره کردید بدهی سازمان تامین اجتماعی به بانک ها بالا رفته است.
محبی نیا در ادامه با اشاره به اینکه متوسط عمر در حال حاضر 76 الی 80 سال است، گفت: سن بازنشستگی 50 سال تعیین شده است و بخشی از مشکلات صندوق های بازنشستگی و بدهی ها ناشی از قوانینی است که در مجلس تصویب شده است.
وی با بیان اینکه وزارت رفاه 10 میلیون نفر را بیمه کرد، افزود: برخی وزرا باید 10 برابر اقدامات وزیر رفاه کار کنند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: چه کسی پرده از روی فجایع صندوق های بازنشستگی کنار زد؟ به طور حتم مشکلات صندوق ها از مسائل محیط زیستی خطرناک تر است. مجلس برای صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و روستاییان و عشایر مبلغ 60 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت که نشان از کمبود اعتبارات این صندوق ها دارد.
محبی نیا با بیان اینکه 280 شرکت در اختیار وزارت رفاه قرار داشته و 210 شرکت بابت رد دیون به این وزارتخانه تحویل داده شده است، گفت: طبق قانون تا پایان سال 97 باید تمام شرکت های زیان ده واگذار شده و شرکت های سودده در بورس فعال شوند، البته وزارت رفاه در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد.
mp4
<div id="video-display-embed-code_1997443" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1997443?width=350&height=250"></script></div>

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاخص فقر در سال 84 در حدود 18 درصد و در سال 96 متاسفانه 30 درصد شده است، افزود: متاسفانه دلیل اصلی افزایش شاخص فقر حمایت چندپاره از خدمات اجتماعی است. متولی مبارزه با فقر در کشور بسیار است و وزارت رفاه باید نسبت به حمایت های واحد اقدام کند.
محبی نیا با تاکید بر اینکه مجلس باید مسیر تغییر و تحولات در شرایط اجتماعی را هموار کند، گفت: شرایط اجتماعی کشور بسیار پیچیده است. تقاضاهای نمایندگان از این وزارتخانه تاکید بر فعالیت بیشتر وزیر و تیم او در مسائل مختلف است. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی 82 بیمارستان داشته و نمایندگان 159 درخواست برای افتتاح بیمارستان و درمانگاه در نقاط مختلف کشور داشته اند که اگر برای احداث هر مرکز درمانی متوسط 500 میلیارد تومان هزینه شود، برای این تعداد بیمارستان و درمانگاه نزدیک به 48 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تقاضای نمایندگان بحق است، گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا می شود عملکرد وزیر برای ادامه کار را با دقت مورد ارزیابی قرار داده و با رأی اعتماد دوباره به وزیر سبب سقوط هواپیمای فعالیت های این وزارتخانه نشوند.
 
مخالف استیضاح وزیر تعاون/کواکبیان : نبود فساد، نقطه قوت فعالیت های ربیعی است
نماینده تهران به عنوان مخالف استیضاح از نبود فساد اقتصادی و حرکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بنگاه داری به سهامداری به عنوان نقطه قوت فعالیت های ربیعی یاد کرد.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز در مخالف با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح علل موافقت خود با روند فعالیت ربیعی گفت: به رغم اینکه تاکنون در دفاع از هیچ وزیری صحبت نکرده ام ولی در اینجا وظیفه خود دیدم که نکاتی را در مورد روند فعالیت ربیعی اعلام کنم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارتخانه ای که آقای ربیعی در اختیار دارد سه بخش اقتصادی، اجتماعی و خدماتی را در بر می گیرد که از این سه بخش 20 درصد به انجام ماموریت های اقتصادی و 80 درصد به انجام ماموریت های اجتماعی و خدماتی می پردازند.
وی یادآور شد: در نامه استیضاح آمده است که بنگاه داری یکی از مشکلات این وزارتخانه بوده و خوشبختانه هیچ تعریضی به بخش های اجتماعی و خدماتی نشده است چرا که عموم استیضاح کنندگان از روند فعالیت های سازمان بهزیستی و بخش های توانبخشی و اجتماعی کشور رضایت دارند و تمام انتقادات به 20 درصد فعالیت های اقتصادی این وزارتخانه برمی گردد و شفافیت اقدامات آقای ربیعی از این جهت بوده که 80 درصد فعالیت های اجتماعی و خدماتی در آن 20 درصد به کار گرفته شده است.
کواکبیان خطاب به نمایندگان تصریح کرد: کدام یک از استیضاح کنندگان در بخش های خدماتی و اجتماعی قائل به شفافیت نیست یا قائل به این نیست که عموم فعالیت های این وزارتخانه در اتاق های شیشه ای انجام می شود اما در مورد 20 درصد فعالیت های اقتصادی در طول مدت وزارت آقای ربیعی کدام اختلاس در این وزارتخانه شکل گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در دوره فعالیت وزیر قبل از 150 هزار میلیارد تومان که در بخش های اقتصادی هزینه شده فقط 17 هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی بابت شرکت های مختلف پرداخت شده است همچنین مبلغ 3 هزار میلیارد تومان در جهت تامین هزینه های فساد اقتصادی امیر منصور آریا پرداخت شده است. آیا تاکنون چنین موارد فساد اقتصادی در این دوره از فعالیت این وزارتخانه صورت گرفته است؟
وی خاطرنشان کرد: البته نمی توان منکر این بود که در فعالیت های اقتصادی صورت گرفته در شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایرادی وجود نداشته است اما باید انصاف داشته باشیم چرا که روند فعالیت های اقتصادی این وزارتخانه در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی که در این دولت وجود دارد عملکرد خوبی داشته است.
کواکبیان با بیان اینکه تا فساد کفن نشود این وطن وطن نشود، افزود: در این وزارتخانه چه فسادی صورت گرفته که بخواهیم به استیضاح وزیر رأی موافق بدهیم ضمن اینکه در این دوره از فعالیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تغییر رویکردی در حوزه اقتصادی وجود داشته بدین صورت که از مدیریت بنگاه داری خارج شده و به سمت سهام داری حرکت می کند تا شرکت های تابعه این وزارتخانه 40 درصد سهام داشته باشند کما اینکه اخیرا تاپیکا در بورس قرار گرفته که به معنای شفافیت و اداره این شرکت ها توسط مردم است.
mp4
<div id="video-display-embed-code_1997746" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1997746?width=350&height=250"></script></div>

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در زمانی که سعید مرتضوی اداره سازمان تامین اجتماعی را برعهده داشت در مجلس هشتم دیدیم که به برخی نمایندگان پیشنهاد پرداخت پول داده بود و این در حالی است که در این دوره از فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگان گفته شده که حتی برای دریافت وام از بانک رفاه باید دو ضامن داشته باشند.
کواکبیان تصریح کرد: در این مدت از فعالیت آقای ربیعی مستمری که در سال 84 وجود داشت 32 درصد بوده که هم اکنون به 82 درصد افزایش یافته است ضمن اینکه نباید تعداد کثیر بیمه شدگان را نادیده گرفت.
کواکبیان افزود: نمایندگانی که اشاره کردند مقصر تمامی آسیب های اجتماعی ربیعی است پس چرا وزیر کشور رییس شورای اسیب های اجتماعی در کشور است؟ چرا این مطالب را به وزیر کشور انتقال نمی دهید.
وی ادامه داد: اگر آسیب های اجتماعی وجود دارد رییس شورای آن وزیر کشور است، چرا باید ربیعی را مقصر آسیب ها دانست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: آیا قرار است ربیعی تمامی فقر موجود و مشکلات اشتغال در کشور را حل کند؛ برخی می گویند خانه کارگر لشکر کشی کرده، کجا و کی این اتفاق افتاده است؟ درخواستی به وزارت کشور ارائه شد که مازاد کارگران از وزیر دفاع کنند و خوشبختانه یا متاسفانه وزارت کشور موافقت نکرد؛ شما باید یقه وزیر کشور را بگیرید که چرا به کارگران اجازه نمی دهید دفاع کنند.
کواکبیان ادامه داد: به آقای محجوب که محجوب ترین نماینده و 6 دوره در مجلس است حمله می کنید که می خواهید لشکرکشی کنید؛در این رابطه ربیعی کار نامناسبی انجام داده که بدنه جامعه کارگری از او حمایت می کند؛ اگر ربیعی نبود ده ها اعتصاب و مشکل کارگری در سراسر کشور به وجود می آمد.
وی با بیان اینکه ربیعی کارگر بوده و همجنس کارگران است و مشکلات کارگران را درک می کند، تصریح کرد: اگر وی را برکنار و استضاح کنید چه کسی می تواند رنج و اندوه مشکلات کارگری را مرتفع کند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برخی می گویند ربیعی عضو ستاد میرحسین بوده لازم است بگویم که عیار اصلاح طلبی ما هستیم نه شما؛ ما ربیعی را صد در صد اطلاح طلب می دانیم و بر اساس رای گیری مشخص شد که فراکسیون امید مخالف استیضاح است؛ چرا از زبان ما حرف می زنید.
کواکبیان ادامه داد: یکی از ایرادات برخی از اعضای فراکسیون امید این است که چرا ربیعی با با اصولگرایان و مستقلین تعامل مثبت دارد در حالی که این موضوع بد نیست و به نفع مشکلات کشور است و باید افتخار کرد.
وی خطاب به نمایندگان، گفت: شما در معرض پیامدهای مردمی هستید؛ برخی می گویند ربیعی لابی گر قوی است به خدا قسم نه در جلسه ای توجیه شدم و نه کسی توانسته با من تماس برقرار کند بلکه وظیفه خود دانستم که از ربیعی به عنوان فرزند انقلاب دفاع کنم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: به وزیر فعلی اطلاعات افتخار می کنیم از وزیری که در راستای امنیت پایدار و خدمت به کشور و جامعه حرکت می کند باید حمایت کرد.
کواکبیان خطاب به نمایندگان، افزود: در اینجا نه بحث اصولگرایی داریم و نه اصلاح طلبی و بدنه مجلس باید نشان دهد از وزیری که از جنس کارگران است می خواهد حمایت کند اما حمایت ما نیز از وی مشروط بوده و اگر قرار است از وعده هایی که ربیعی در بحث بنگاه داری، رفاه اجتماعی و خدماتی سرباز بزند به طور حتم به دنبال استیضاح خواهیم بود؛ استدلال های نمایندگان را شنیدید و صحبت های وزیر را نیز خواهید شنید اما تقاضا دارم اگر به دنبال این هستید که بخش های کارگری دچار چالش و تنش نشود و شب عیدی بتوانند همگی به حداقل حق و حقوق برسند به برادر انقلابی و کسی که از 18 سالگی در خدمت انقلاب بوده و تمامی کوچه پس کوچه های میدان انقلاب به پایین را می شناسد از ربیعی باید دفاع کرد.امیدواریم وزیر منش و مشی فعلی را ادامه دهد و ما نیز مشروط با استیضاح مخالف هستیم.
 
موافق استیضاح وزیر تعاون / پورابراهیمی: عملکرد اقتصادی وزارت تعاون اسفبار است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از عملکرد ضعیف ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد کرد و گفت: فارغ از سوابق اجرایی آقای ربیعی وضعیت کنونی وزارت تعاون باید مبنای عمل و تصمیم گیری باشد.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز با گرامیداشت یاد شهدا در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش بینی هایی در گذشته در صحن علنی مجلس در خصوص معرفی آقای علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم داشتم که براساس آن اعلام کردم آقای ربیعی با توجه به ویژگی ها و ماموریت های این وزارتخانه مهم و اساسی که باید پیشانی حرکت اقتصادی کشور باشد، برای تصدی این پست مناسب نیستند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: براساس پیش بینی های انجام شده امروز عملکرد بیش از 4 سال آقای علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مناسب نبوده و وضعیت اسفباری در شرایط اقتصادی وجود دارد.
پورابراهیمی داورانی افزود: برخی از بزرگواران به بنده اعلام کردند که در چند سال گذشته که از وزیر تعاون در صحن علنی مجلس سوال مطرح شد و ایشان چند کارت زرد گرفتند بیشتر مخالفت های بنده با آقای علی ربیعی به دلیل مسائل شخصی بوده است که اینگونه نیست حتی در جریان رأی اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم بنده خواستم که در مخالفت با وزارت آقای ربیعی در مجلس صحبت کنم اما با لابی گری که انجام دادند اجازه این کار به بنده داده نشد.
وی افزود: بنده از روز اول با وزارت آقای ربیعی در دولت یازدهم مخالف بودم و در این رابطه فیلم صحبت های بنده در جریان رأی اعتماد دولت یازدهم در مخالفت با تصدی وزارت توسط آقای ربیعی در سال 92 گویای این موضوع است.
پورابراهیمی همچنین افزود: فارغ از سوابق کاری و اجرایی آقای علی ربیعی که اقداماتی انجام داده اند باید وضعیت کنونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنای عمل باشد.
وی ادامه داد: آقای محبی نیا اشاره کردند که وزیر تعاون اهل منطقه جوادیه تهران و جزء محلات فقیرنشین است اما امروز از آقای علی ربیعی این سوال را دارم که منزل شما در حال حاضر در جنوب یا شمال شهر تهران است؟ همچنین سوال دارم قیمت منزل شما چند صد میلیونی است یا چند میلیاردی؟ سوال دیگر بنده این است که فرزندان آقای وزیر در حوزه های مختلف چه کار می کنند؟
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سوابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برادر بزرگوار ما جناب آقای دکتر ربیعی وزیر کار دولت سابق بوده و از مجموعه فعالان خانه کارگر و با ادبیات و سیاست‌های خانه کارگر وارد مجموعه فضای کاری دولت شده است.
پورابراهیمی ادامه داد: ما امروز تصدی مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور را که بعضا و اشتباها وزارت تعاون، کار و رفاه به مفهوم اجتماعی از ادبیات اجتماعی استفاده می‌کنیم به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار داده و به جای اینکه بتوانیم آن را به شکلی مدیریت کنیم که در حوزه فعالیت‌ها و مأموریت‌هایش به نحو احسن انجام شود در اختیار فردی قرار داده‌ایم که عمدتا در حوزه روابط کار ، قانون کار و مجموعه وزارت سابق کار فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه ما بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در طی سال‌های گذشته وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت و نیرو را موظف کردیم که از تصدی‌گری خارج شوند تصریح کرد: وزارت اقتصاد در حال حاضر بیمه‌های خود را آزاد و بانک‌ها را نیز واگذار کرده است.
پورابراهیمی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ساختار بخش خصوصی ما به گونه‌ای نیست که بتواند منابع بیاورد، گفت: بزرگترین منابعی را که اتاق بازرگانی در چند سال گذشته وارد کرده است صد هزار میلیارد تومان بوده، وقتی سهام 6 هزار میلیاردی مخابرات قرار است عرضه شود امکان جذب آن وجود ندارد زیرا این شرکت‌هایی که عرضه شده‌اند سهامشان از طریق صندوق تأمین اجتماعی 15 درصد، بازنشستگی کشوری 8 درصد و بیمه عشایری و روستایی 10 درصدا خریداری کرده است ازاین رو عملا این گونه می شود که مدیرعامل بانک ملت را قبلا وزارت اقتصاد تعیین می کرده اما اکنون وزیر رفاه تعیین می‌کند.
وی ادامه داد: متأسفانه پتروشیمی‌ها با این ساختار در این مجموعه نشسته‌اند مجموعه‌های معدنی، صنایع نیز همین وضعیت را دارند، اگر در گذشته صنایع شرکت های ایران خودرو و سایپا را داشت اکنون این دو شرکت متعلق به نهادهای مالی است که مسئولیت آنها عملا به عهده وزیر رفاه است.

وزارت تعاون به اندازه 3 وزارتخانه در حوزه اقتصادی نقش دارد
پورابراهیمی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اندازه 3 وزارتخانه در حوزه اقتصادی نقش دارند، گفت: یعنی وزارت جدید نفت که کلیه پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها را در دست داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت ما که اساسا مجموع اقتصاد کشور را در اختیار دارد و وزارت دارایی ما که بانک‌ها و بیمه ها در آن قرار گرفته اند در این وزارتخانه دیده می شوند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه جنس آقای ربیعی و جنس امروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متفاوت است، افزود: در روز اولی که وی به عنوان وزیر معرفی شد ما عنوان کردیم که ایشان برای وزارت اطلاعات انتخاب شود، کسی که سال‌ها در حوزه اطلاعات فعال بوده و معاونت ضد جاسوسی بوده با ادبیات اقتصادی سنخیتی ندارد.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه این مسائل را به رئیس جمهور عرض کرده بودم، گفت: بنده به رئیس جمهور گفته بودم که اگر به وزیر اقتصاد 100 امتیاز می‌دهید به وزیر تعاون باید از نظر اقتصادی 3 برابر امتیاز بدهید، مگر می‌شود کسی که فرآیندهای اقتصادی را بلد نیست چنین جایگاه عظیم اقتصادی را به او واگذار کرد.
پورابراهیمی با بیان اینکه آقای ربیعی معتقد است مجموعه وزارت تعاون یک درصد GDP کشور است، گفت: به گونه‌ای که ما محاسبه کرده‌ایم اینگونه نبوده و اکنون ارزش مجموعه‌های بورسی ما در 4 یا5 مجموعه بزرگ اقتصادی بیش از 150 هزار میلیارد تومان مجموع ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی است ، شما با هر عددی که مقایسه کنید به این می‌رسید.
وی با تأکید بر اینکه در اقتصاد عبارتی تحت عنوان هزینه فرصت وجود دارد، گفت: هزینه فرصتی که آقای ربیعی در طی چهار و سال و نیم بابت ذی نفعان خود وارد کرد ده‌ها برابر انتفاعی است که در گزارش عملکرد خود می آورد. کجای این وضعیت مطلوب است؟
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اعتقاد بنده بر این است که مشکلاتی در این حوزه وجود دارد، گفت: متأسفانه برخی شایعه کردند که من گفته‌ام که خدای لابی آقای ربیعی است و اوج لابی‌گری را وی بلد است. از آن طرف هم گفته شده که پورابراهیمی مشکل شخصی برای مخالفت با آقای ربیعی دارد در حالی که چنین نیست.

حرکت اقتصاد در پشت لوکوموتیو بسیار کند و ناکارآمد وزارت تعاون متوقف شده است
وی با بیان اینکه من در سال اولی که آقای ربیعی به مجلس برای رأی اعتماد معرفی شد وی را نمی‌شناختم، افزود: بنده مطالبه‌ای از وی نداشتم که مورد مخالفت واقع شود، نگاه ما بینی و بین‌الله تخصصی است ، امروز اگر این رویکرد بخواهد اتفاق بیفتد نظام اقتصادی مورد چالش است.
پورابراهیمی گفت: ذینفعان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه‌های دیگری که در مجموعه کلان اقتصاد کشور است باید از این موضوع استفاده کند متاسفانه بنگاهی که نرخ بازده آن به جای 5 درصد به 30 درصد افزایش می‌یابد در اینجا ذینفعان استفاده می‌کنند و اقتصاد کشور از آن بهره می گیرد، امروز حرکت اقتصاد در پشت لوکوموتیو بسیار کند و ناکارآمد وزارت تعاون متوقف شده است.
پورابراهیمی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی شما باید برای اقتصاد کشور فکری کنید چقدر از شما خواهش کردیم که برای دور دوم ایشان را به عنوان وزیر تعاون معرفی نکنید؟ چرا شما تحت تأثیر لابی سیاسی قرار گرفتید؟
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم ادامه داد: در طول 4 سال و نیم گذشته نرخ‌های بازدهی در حوزه‌های مختلف عبارت است از نرخ بازده سرمایه‌گذاری، شاخص بورس که حدود 60 درصد بوده، متوسط نرخ بازدهی در حوزه نفت و گاز که بزرگترین مجموعه‌های متعلق به آقایان است حداقل نصف عددی است که در متوسط عملکرد بازار سرمایه دیده می‌شود و حدود 30 درصد است.
پورابراهیمی گفت: متوسط نرخ عملکرد بورس در طول این مدت 60 درصد است در حالی که متوسط عملکرد صنعت دارویی یک سوم این است.
وی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی یا همان شستا میزان سودی که در طی سال‌های 92، 93، 94 و 95 و 96 داشته مشخص است.

ربیعی باید حافظ منافع کارگر و بازنشستگان باشد
پور ابراهیمی با بیان اینکه آقای ربیعی باید حافظ منافع کارگر و بازنشتگان باشد،افزود:اینگونه اقتصاد کشور را اداره نمی‌کنند واز همین رو ناکارآمدی بخشی ازموضوعات ماست.
نماینده مردم کرمان درمجلس تصریح کرد: موضوع تخلفات صندوق بازنشستگی را دردستورکارقراردادیم و تحقیق و تفحص را در کمیسیون نیز دنبال کردیم بنابراین شما حجت خود را باید امروز با خدای خود بدهید و درآن دنیا در مقابل شهدا مدیون هستید.
وی با بیان اینکه مگر ما می‌توانیم از حق مردم بگذریم تصریح کرد: به بنده مراجعه کردندو فشارآوردند، ده ها لابی کردند که شما درآینده می خواهید چکاره شوید و اینگونه اذیت می‌شوید.
وی ادامه داد: بنده خوشحالم که امروزمدیری که به آن جا فرستاده شده است، گزارش های مارا تایید می کندو این درحالی است که 95 درصد حقوق این بازنشستگان از محل بودجه عمومی کشور است اما ما صندوق را تعطیل کردیم. 
mp4
<div id="video-display-embed-code_1997881" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2065400/1997881?width=350&height=250"></script></div>
 
موافق استیضاح وزیر تعاون/ تاجگردون: مجلس از حق کارگران و فقرا دفاع کرد نه دولت
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در امور فقرا بود که مجلس ایستاده تر از دولت و شما بود، در امور کارگران ما مستقل تر از شما عمل کردیم، حتی در بحث بدهی های دولت به تامین اجتماعی نیز ما به دفاع پرداختیم.
غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و افزود: کلام امروزم صرفاً در قالب قسمی است که در آغاز این راه در برابر قرآن، قانون اساسی و مجلس خوردم، است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تمام استیضاح های مهم تاریخ دو گفتمان مطرح بوده است؛ امروز از صاحت قانون اساسی، صحن مجلس، دولت، مردم و نمایندگان دولت عذر می خواهم اگر مطالبی گفته می شود که در شأن مجلس و دولت نیست، اظهار داشت: 4 سال و 6 ماه پیش در پشت این تریبون از آقای ربیعی دفاع کردم، آن روز ربیعی برای من عبادی بود که پاک بود، عبادی بود که ضد ظلم و فساد، مستقل بود و می دانست در پای این انقلاب و حکومت اسلامی خون ریخته شده است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز اتفاق دیگری رخ داده است؛ آقای ربیعی از من نخواسته اند که به ایشان رأی دهم، من و جمعی از استیضاح کنندگان به دفتر وی رفتیم و به او اعلام کردیم که می دانیم از همه طرف به شم هجمه شده است، می دانیم همه از شما مطالبه می کنند، می دانیم بنگاه ها از شما مطالبه دارند، اما به یک شرط از شما حمایت می کنیم که علی ربیعی مستقل باشی و حتی با من معامله نکنی.
وی با اشاره به اینکه 4 سال و 6 ماه پیش ما با تو همراه بودیم تا خوب کار کنی و بخشی از برنامه هایی را که امروز به آنها اشاره کردی را اجرا کنی، اضافه کرد: حال حاضر را رها و بسیاری از بخش های مهم مملکت را معطل تصمیمات خود کرده‌اید.
تاجگردون تصریح کرد: اینکه معطل شوید که چه می شود و چه کسی، چه چیزی را می گوید، خطاست. در کمیسیون با آقای نوبخت نیز اعلام کردم که نمی توان رئیس سازمان تامین اجتماعی را یک سال معلق در هوا نگه داریم، نمی شود رئیس سازمان بازنشستگی را معطل کنیم. این رفتارها خطاست.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آقای ربیعی، شما گفتید که از بدنه کارگران هستید و ما نیز قبول داریم. من امروز از زبان کارگرانی که به حق خود نرسیده اند می گویم که چه زمانی صدایی از دولت آمد که بگوید می خواهیم مشکلات کارگران قراردادی را حل کنیم؛ اظهار داشت: در امور فقرا بود که مجلس ایستاده تر از دولت و شما بود، در امور کارگران ما مستقل تر از شما عمل کردیم، حتی در بحث بدهی های دولت به تامین اجتماعی نیز ما به دفاع پرداختیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک رفاه کارگران که نمی دانیم پسوند کارگر را دارد یا خیر؛ حق کارگر است نه هزاران میلیارد تومان بدهی بانک به تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق کارگران. من به عنوان نماینده باید امروز در برابر مجلس بگویم پول دهید تا بدهی بانک را رفع کنیم؛ حق کارگر آنجا پنهان شده است.
وی با تاکید بر اینکه بانک رفاه کارگران را ذلیل و بانک های دیگر را اجیر کرده اید تا حق کارگر مظلوم را پرداخت کنند، عنوان کرد: من امروز آدم لاریجانی نیستم، در بین امیدی ها و هم حزب های من نگویید اینها مامور لاریجانی هستند؛ نروید در بین پایداری ها بگویید اینها مامور روحانی هستند تا مرا بیندازند. من و دیگر استیضاح کنندگان نمایندگان مردم و وامدار قسمی هستیم که ادا کرده ایم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من نماینده مردمی هستم که جنازه آنها بالای قله دنا هنوز هستند، هیچ یک از دولت حاضر به عذرخواهی نشد. چرا از استیضاح کوتاه بیایم، آیا از خون می توان گذشت؟
نماینده مردم گچساران در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: در استیضاح قبلی شما گفتم ربیعی عذرخواهی کرد بنابراین او را ببخشیم، اما الان یک نفر عذرخواهی نمی کند و می گویید هواشناسی گزارش غلط داده است. نمایندگان روز اول حادثه هواپیما به مرکز هواشناسی رفتیم، سازمان هواشناسی توضیح فنی و گزارش مکتوب داد و تمام وزرا پیام دادند که مستندات را داریم، کارشناس مظلوم که می دانم بعد از صحبت های من چه بلایی سرش می آید، گزارش را داخل پوشه من گذاشت و گفت می داند دیگر این گزارش به دست ما نخواهد رسید.
تاجگردون تاکید کرد: هیچ کس عذرخواهی نکرد، ای دنا تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور من و آقای ربیعی بود.
وی گفت: من اولین نفری بودم که به رئیس بیمه ایران زنگ زده ام و گفتم می دانم هواپیما ATR بیمه نیست خواهش می کنم برای حقوق بیمه گر آن عزیزان اعلام نکنید و بیمه مجدد کنید، به رئیس شرکت هواپیمایی آسمان زنگ زدم و خواهش کردم که موضوع را پیگیری کنند، شما حتی هواپیمایتان را بیمه نکردید.
تاجگردون با انتقاد از مدیریت ربیعی در وزارت تعاون گفت: قول و پول را بسیج کردید که امروز استیضاح انجام نشود، آقای ربیعی من لر هستم من از پشت کوه آمده ام و افتخار می کنم، 8 سال در کنار دولت بودم چرا روزنامه های معلوم الحال را بسیج می کنید که قومیت مرا زیر سوال ببرد.
نماینده مردم گچساران در مجلس دهم شورای اسلامی بابیان اینکه از حق مردم کوتاه نمی آید، ادامه داد: من هم برای دختر سانچی گریه کرده ام، من هم شب عید برای یتیم گریه می کنم، اما تنها مسأله ما دختر سانچی و یتیم نیست بلکه مسائل زیادی داریم، مهم ترین مسأله من قداست و اصالت دولت است، من از دولت ضعیف بدم می آید، من از وزیر ذلیل بدم می آید، من بدم می آید که در برابر تاجگردون و پزشکیان کرنش کنید.
این نماینده اصلاح طلب گفت: اگر اصلاح طلبی این است که برای پست، کرنش کنی، من اصلاح طلب نیستم، اصلاح طلب به صداقت و به این است که بماند و حرفش را بزند و برود، واقعیت جامعه است که باید پای حرفمان بیاستیم.
این نماینده مجلس تاکید کرد: به کلام الله مجید خدا لعنت کند اگر من بخواهم از امروز تا به انتهای عمرم با دولت و رئیس جمهور که نه به حرف من نه تو و دیگران مصالحه کند، ربیعی بیفتد که دوست من بیاید. سال هاست که این گله با این گرگ آشناست، آنها را به جان ما نیندازید ما وام دار رای مردم هستیم.
تاجگردون در بخشی دیگر گفت: از مقام معظم رهبری برای اشتغالزایی مجوز گرفته ایم اما چه اتفاقی افتاد، چرا برای ما عکس نشان می دهید آقای وزیر ما فیلم و روند پیش روی کار و اشتغالزایی را می خواهیم، روند آن چیزی نیست که شما می گویید، ساختارهای شما ایراد دارد.
وی خطاب به ربیعی بیان داشت: وزیر بمانی یا بروی، دوست هستیم، اما بدانید این راه صواب دولت جمهوری اسلامی نیست، خیلی از وزرا از دوستان ما است اما حریمشان آنقدر وزین است که نمی توانیم به آنها حرف بزنیم، وزارت یعنی قداست، قانون اساسی این اجازه را به شما داده است، خجالت می کشم فهرستی از همکارانم را که در بانک رفاه کارگران ارائه کنم، چرا همکاران پاک و منزه در اصولگرا و اصلاح طلب در جامعه را بدبین می کنید.
وی تاکید کرد: اگر لکه باج خواهی، سو مدیریت، فشار از جانب من دیده ای ارائه بدهید، هر چه سوال کردید یا مشورت داده ام یا چون می دانستم سر کار هستم حرفی نزده ام.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بیان داشت: صدا و سیما 10 روز است برای وزیر ربیعی و دیگری کار می کند، سازمان صدا و سیما بعد از دو سال میلش کشید دکتر عارف و دکتر پزشکیان را نشان دهد و درباره استیضاح ها سوال می کنند که دکتر عارف و پزشکیان می گویند الان وقت استیضاح نیست، دکتر عارف مردم می گویندعید ما را خراب کردند تا عیدشان آرام باشد وقت استیضاح همین الان است، عید باید با مردم و مظلومین باشیم و با کسانی باشیم که دیگر بین ما نیست.
 
آغاز فرایند اخذ رأی استیضاح وزیر کار
فرایند اخذ رأی برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دقایقی پیش و با حضور 249 تن از نمایندگان آغاز شد.
دقایقی پیش فرایند اخذ رأی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس آیین نامه داخلی مجلس و به صورت دستی (گلدانی) آغاز شد.
براساس اعلام هیأت رئیسه آخرین تعداد امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 53 نفر است.
مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس گفت: جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز ساعت 14 امروز در صحن علنی مجلس آغاز می شود.
 
محورهای مهم طرح استیضاح وزیر تعاون
مشکلات بنگاه های وابسته به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از محورهای مهم استیضاح علی ربیعی در مجلس است.
محورهای طرح استیضاح وزیر تعاون به این شرح است:
مشکلات بنگاه های وابسته به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ازجمله شستا ، هواپیمایی آسمان، کشتیرانی و سازمان بازنشستگی کشور؛ ناتوانی در اداره امور بنگاه های وابسته به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از قبیل شستا، هواپیمایی آسمان، و کشتیرانی؛ بی توجهی به ساماندهی ساختار و نیروی انسانی و مقابله با باندهای سیاسی و اقتصادی در بنگاه های وابسته، بالارفتن بدهی بیش از حد سازمان های وابسته از قبیل تأمین اجتماعی و بازنشستگی به نظام بانکی در شرایطی که این بنگاه ها متعلق به نسل های مختلف است، فقدان نوسازی و نبود مدیریت مناسب در آنچه که در خدمات عمومی به مردم نقش مهم دارند از قبیل هواپیمایی آسمان، اجرانشدن قانون بازنشستگان بیمه روستاییان و عشایر، افزایش نرخ بیکاری، سوءمدیریت در سازمان بازنشستگی کشور و بسیاری از شرکت های وابسته، فقدان رسیدگی به اوضاع معیشتی و رفاهی بازنشستگان و ارائه نشدن خدمات از طریق صندوق های بازنشستگی،​ تخصیص نیافتن منابع و نبود برنامه ریزی لازم جهت توانمند سازی تعاونی ها، عدم تدوین و تصویب و اجرایی کردن سند کار شایسته، عدم اصلاح ساماندهی نظام اطلاعاتی بازار کار و همچنین مشکلات دیگر این وزارتخانه و حرکت به سمت رکود.
 
اعتراض یکی از نمایندگان به سخنان پورابراهیمی مجلس را متشنج کرد
هنگام سخنرانی یکی از نمایندگان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اموال و جایگاه فعلی فرزندان علی ربیعی ، اعتراض یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید ، مجلس را برای دقایقی متشنج کرد.
در نشست علنی صبح امروز خانه ملت و در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون به هنگام ایراد سخنان محمدرضا پورابراهیمی به دلیل اعتراض عبدالحمید خضری فضای مجلس برای دقایقی متشنج شد.
در زمان ایراد سخنان پورابراهیمی وی درخواست پخش تصاویر بخش هایی از جلسه رای اعتماد سال 92 را کرد که به دلیل مشکلات فنی امکان پخش صدای این تصاویر فراهم نشد.
سپس در ادامه پورابراهیمی مطالبی را در خصوص مکان زندگی علی ربیعی و همچنین جایگاه فعلی فرزندان وی بیان کرد و گفت: آقای محبی نیا گفتند که وزیر کار ساکن جوادیه و بزرگ شده همانجاست اما حالا ببینید که وی کجا زندگی می کند، ایشان منزلشان در جنوب شهر است یا شمال شهر؟ منزل چند صد میلیونی دارند یا چند میلیاردی؟ فرزندان او کجاها هستند؟
در همین زمان عبدالحمید خضری یکی از نمایندگان فراکسیون امید به سمت تریبون مجلس رفت و با فریادهایی به سخنان وی اعتراض کرد که در آن هنگام تعداد زیادی از نمایندگان سعی در آرام کردن وی و دور کردنش از تریبون کردند.
مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را عهده دار بود از پورابراهیمی خواست به سخنان خود ادامه دهد اما وی به دلیل عدم پخش صدای فیلم، تریبون را ترک کرد.
هیئت رئیسه از نماینده کرمان خواست پس از سخنان غلامرضا تاجگردون و رفع مشکل فنی پخش صدای فیلم مطالب خود را بیان کند.

دستورکار های جلسه علنی امروز
قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس درخصوص دستور کار مجلس گفت: اولین دستور کار بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر کار رفاه و امور اجتماعی خواهد بود.
وی ادامه داد: بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و همچنین طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، گزارش کمیسیون حمایت از تولید ملی در مورد اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار دیگر دستور کار امروز خانه ملت خواهد بود.

رنجبرزاده در صحن علنی؛ تشریح نحوه رسیدگی به استیضاح ربیعی
عضوهیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نحوه رسیدگی به استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تشریح کرد.
اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند) به تشریح نحوه برگزاری جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: طبق توافق صورت گرفته بین استیضاح کنندگان و وزیر، این جلسه سه ساعت به طول خواهد انجامید.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: آقایان محمدقسیم عثمانی، حسین مقصودی، ابوالفضل حسن بیکی، شهاب نادری، محمدحسین فرهنگی و فریدون حسنوند به عنوان متقاضیان استیضاح سخنرانی می کنند و بعد از آن وزیر تعاون به مدت یک ساعت صحبت خواهد کرد و بعد از دفاع وزیر، محمدرضا پور ابراهیمی و غلامرضا تاجگردون صحبت خواهند کرد.
این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: براساس توافق صورت گرفته استیضاح کنندگان نیم ساعت کمتر از دو ساعت پیش بینی شده و وزیر یک ساعت کمتر از سه ساعت پیش بینی شده صحبت خواهند کرد که بر این اساس ساعت جلسه استیضاح به جای ۵ ساعت، ۳ ساعت به طول خواهد انجامید.

حضور نمایندگان دولت در جلسه استیضاح وزیر کار
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور؛ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت؛ مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ علیرضا آوایی، وزیر دادگستری؛ ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی؛ حسینعلی امیری، معاون پارلمانی ریاست جمهوری؛ سیدتقی نوربخش، رئیس سازمان تامین اجتماعی  و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.
 
پزشکیان:جلسه استیضاح وزیر راه ساعت ۱۴ برگزار می‌شود
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی عصر امروز برگزار می شود.
مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز افزود: جلسه استیضاح عباس آخوندی امروز رأس ساعت 14 در صحن علنی برگزار می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما