شناسهٔ خبر: 24256101 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دروغين بودن تبليغات درباره غوطه شرقی همانند تبليغات حلب

نبنزيا: هزاران نفر از تروريستهاي موسوم به جبهه النصره در غوطه شرقي سوریه متمرکز شده و از بيمارستانها و مدارس بعنوان پايگاههاي نظامي استفاده مي کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري فرانسه از مقر سازمان ملل متحد در نيويورک، تبليغات درباره غوطه شرقی همانند تبليغات حلب، دروغين استنماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد در نشست ويژه شوراي امنيت سازمان ملل متحد با هدف بررسي اوضاع غوطه شرقي در سوريه اعلام کرد توقف درگيري ها مهم است اما سئوال اصلي اين است که چگونه مي توان اين هدف را محقق کرد. شوراي امنيت بايد در پي توافق در قطعنامه هايي باشد که با واقعيت همخواني و امکان اجراي آن وجود داشته باشد.

نينزيا اعلام کرد اعضاي گروه موسوم به دفاع مدني سوريه با سازمان هاي تروريستي در ارتباطند. آنچه که در غوطه شرقي مي گذرد، مشکوک و پر ابهام است. هزاران نفر از افرادي که به گروههاي تروريستي وابسته اند، در غوطه شرقی مستقر هستند. در غوطه شرقي از غير نظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي کنند، طرف هاي بين المللي هم ترجيح مي دهند اوضاع غوطه شرقي به همين منوال باقي بماند تا دستاويزي براي مخدوش ساختن چهره روسيه در اختيار داشته باشند.

واسيلي نبنزيا، در ادامه گفت: سخن گفتن از غوطه شرقي به معني چشم پوشيدن از ديگر مناطق سوريه نبايد باشد. وي افزود: اين حملات تبليغاتي که درباره غوطه شرقي شروع شده است شبيه تبليغاتي است که پيش از اين درباره حلب صورت گرفته و دروغين بودن آن بعدا مشخص شد.
نبنزيا افزود: هزاران نفر از تروريست هاي موسوم به جبهه النصره در غوطه شرقي متمرکز شده و از بيمارستان ها و مدارس منطقه به عنوان پايگاه هاي نظامي استفاده مي کنند. آنها روزانه و به طور بي هدف شهروندان سوري در دمشق را هدف قرار مي دهند و کسي هم در سازمان ملل صدايش در نمي آيد.

زماني که نيروهاي آمريکايي رقه را بمباران مي کردند کسي اعتراض نمي کرد

نماينده روسيه در ادامه گفت: زماني که نيروهاي ائتلاف آمريکايي شهر رقه سوريه را بمباران مي کردند همه از آن چشم پوشي کردند و کسي خواستار متوقف شدن حملات نظامي عليه اين منطقه نشد.
نبنزيا تصريح کرد: جالب است که هيچ کس از اقدام تروريست ها در سپر بلا قرار دادن شهروندان سوري در غوطه شرقي و يا به گروگان گرفتن آنان سخن نمي گويد. وي گفت: شما بايد بدانيد که تروريست ها در غوطه شرقي دمشق در مناطقي سنگر گرفته اند که محل سکونت شهروندان و غير نظاميان است.
نماينده روسيه در سازمان ملل متحد گفت: شوراي امنيت توقف جنگ در سوريه را چگونه تضمين خواهد کرد؟ وي افزود: ما نيازمند اين هستيم که شوراي امنيت واقعيت ها را ببيند نه اينکه تدابيري غير قابل اجراء در سوريه بيانديشد.

پيشنهاد برقراري آتش بس سي روزه در غوطه شرقي به تصويب شوراي امنيت نرسيد

به گزارش گاردين؛ طرح پيشنهادي سوئد و کويت در شوراي امنيت در زمينه برقراري آتش بس 30 روزه در غوطه شرقي، به علت مخالفت روسيه به تصويب اين شورا نرسيد.

بشار جعفري: آمريکا و همپيمانانش وارد مرحله جنگ بدون واسطه شده اند

تبليغات درباره غوطه شرقی همانند تبليغات حلب، دروغين استنماينده سوريه در سازمان ملل متحد در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل گفت: هم اکنون صدها گلوله خمپاره و موشک تروريست ها به سوي دمشق سرازير است و دهها نفر از شهروندان سوريه شهيد و زخمي مي شوند.

وی افزود: تمام کساني که درباره نظام سوريه صحبت کردند صفت بي طرفانه از آنها سلب شد. آمريکا و هم پيمانانش پس از شکست تروريست ها در سوريه از مرحله جنگ نيابتي به جنگ بدون واسطه وارد شده اند. 

بشار الجعفري در ادامه؛ گفت: شهر دمشق از تروريست ها و اقدامات روزانه آنان عليه اين شهر در امان نيست. وي افزود: هشت ميليون از شهروندان سوري در شهر دمشق زندگي مي کنند که تروريست ها برخي از آنان را مجبور به فرار کرده اند و با اين حال باز هم آنها را در حال فرار هدف قرار مي دهند.
نماينده سوريه در سازمان ملل تاکيد کرد که اقدامات خصمانه تروريست ها در سوريه متوقف نشده است و نمايشنامه ساختگي کاربرد سلاح هاي شيميايي عليه سوريه همچنان ادامه دارد.

نماينده چين: حملات گروههاي تروريستي در سوريه سازمان يافته است

تبليغات درباره غوطه شرقی همانند تبليغات حلب، دروغين استنماينده دائم چين در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت گفت: گروه هاي تروريستي با حملات سازمان يافته خود به شهروندان در سوريه مانع رسيدن کمک هاي انساني به اين کشور مي شوند. جامعه بين المللي بايد همکاري ضد تروريستي را تقويت کند، استانداردهايي متحد و همانند برگزيند و با عزم و اراده به جنگ همه سازمان هايي برود که از سوي شوراي امنيت تروريست شناخته شده اند. اوضاع انساني در سوريه با وضعيت کلي و فرآيند سياسي در اين کشور، پيوندي تنگاتنگ دارد.

وی افزود اقدام هايي که شوراي امنيت درباره وضعيت انساني در سوريه انجام مي دهد نه تنها بايستي وضعيت کلي انساني را در سوريه تسکين بدهد و آرام کند بلکه بايد حرکتي و انگيزه اي را که براي آتش بس در اين کشور ايجاد شده تقويت نمايد تا اين حرکت در حل و فصل سياسي موضوع سوريه اثربخشي داشته باشد. چين از شوراي امنيت مي خواهد در مورد موضوع سوريه اتحادش را حفظ کند، يکصدا سخن بگويد، و شرايط مطلوبي را ايجاد کند تا هر چه زودتر پيشرفتي قابل ملاحظه در فرآيند سياسي سوريه اتفاق بيافتد.

حواشی نشست شورای امنیت سازمان ملل

نماينده دائم روسيه و سوريه در سازمان ملل متحد، به زمان اندکي که براي بشار الجعفري نماينده سوريه، در نشست ويژه شوراي امنيت جهت بررسي اوضاع غوطه شرقي در نظر گرفته شد واکنش نشان دادند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره مباشر، در نشست شوراي امنيت وقتي نوبت به سخنان بشار الجعفري رسيد، رياست جلسه اظهار داشت: « از همکارم، نماينده سوريه مي خواهم سخنانش را در مدت زماني در حدود پنج دقيقه بيان کند، اين توصيه بر اساس توافقي است که در يادداشت شماره پانصد و هفت شوراي امنيت آمده است.»

mp4
<div id="video-display-embed-code_1930224" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2039609/1930224?width=340&height=240"></script></div>

بشار الجعفري در واکنش به اين سخنان، اظهار داشت: «نمايندگي کشورم از اين يادداشتي که درباره آن به توافق رسيده ايد اطلاع ندارد، در نتيجه به چنين تصميمي اعتراض دارم و بيان ديدگاه کشورم را در اين نشست، که هدف از آغاز آن بررسي اوضاع کشور من است، حق خود مي دانم.»
در ادامه؛ نماينده دائم روسيه اظهار داشت: «نمي فهمم چرا پيشنهاد داديد ايشان(نماينده سوريه) فقط براي پنج دقيقه سخن بگويند، سخنان ايشان که مي خواهد از اوضاع کشورش بگويد مهم است، بايد به سوريه فرصت داده شود تا ديدگاهش را در فرصت زماني اي که خود مي خواهد بيان کند. بر اين باورم که نبايد منفعلانه عمل کرد و در پي ايجاد قيد و بند بود.»
با پايان اعتراض نماينده روسيه، رئيس جلسه گفت: «اين تصميم من نيست، من تنها از نماينده سوريه خواسته ام تا به تصميمي که بر اساس يادداشت پانصد و هفت اتخاذ شده است پايبند باشد. اين تفاهمي است که در يادداشت مذکور موجود است.»
بشار الجعفري در ادامه بار ديگر تاکيد کرد: «ما از وجود چنين يادداشتي اطلاع نداشتيم.»

طرح کويت و سوئد درباره غوطه شرقي فردا در شوراي امنيت راي گيري مي شود

شبکه تلويزيوني العربيه گزارش داد: شوراي امنيت سازمان ملل طرح پيشنهادي کويت و سوئد درباره غوطه شرقي دمشق را فردا به راي مي گذارد.

نظر شما