شناسهٔ خبر: 24253260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هدف کشورهاي غربي متهم کردن دولت سوريه است

وزيرخارجه روسيه گفت هدف کشورهايي که مي خواهند قطعنامه اي را در شوراي امنيت درباره غوطه دمشق تصويب بکنند، محکوم کردن دولت سوريه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما  به نقل از شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه از سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه اعلام کرد: کشورهاي غربي توجه ويژه اي به منطقه غوطه دمشق نشان مي دهند در حالي که مناطقي از دمشق و همچنين سفارت روسيه در اين شهر از داخل منطقه غوطه هدف قرار مي گيرد.
لاوروف افزود: هدف کشورهايي که مي خواهند قطعنامه اي را در شوراي امنيت درباره غوطه دمشق به تصويب برسانند، کمک رساني به غير نظاميان نيست بلکه قصد دارند دولت سوريه را محکوم کنند.

وي همچنين در نشست مشترک خبري با همتاي صربي اش در بلگراد گفت: روسيه براي بررسي آتش بس در سوريه به شرط آنکه شامل مناطق حضور داعش و جبهه النصره نباشد، آمادگي دارد.

روسيه به صورت مشروط با آتش بس 30 روزه در سوريه موافق است

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز پنجشنبه اعلام کرد مسکو به شرطي با آتش بس 30 روزه در سوريه موافق است که شامل تروريست هاي وهابي صهيونيستي داعش، جبهه النصره و گروه هاي مسلح که مناطق مسکوني دمشق را گلوله باران مي کنند نشود.
استفان دي ميستورا فرستاده سازمان ملل متحد ابراز اميدواري کرده است شوراي امنيت سازمان ملل متحد بتواند قطعنامه اي را درباره توقف خشونت ها در غوطه شرقي، منطقه تحت کنترل گروه هاي مسلح در شرق دمشق تصويب کند.
روسيه که در سازمان ملل متحد حق وتو دارد روز چهارشنبه برقراري آتش بس را بدين صورت «غير واقع گرايانه» خواند.
واسيلي نبنزيا Vassili Nebenzia سفير روسيه در سازمان ملل متحد به رويترز اعلام کرد «ما نمي توانيم آتش بس را اينگونه برقرار کنيم. اين روند طولاني مدت و پيچيده است».

گروه هاي تروريستي حاضر در غوطه دمشق، پيشنهاد نيروهاي نظامي روسيه براي ترک اين منطقه را نپذيرفتند.
به گزارش شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در نشست خبري مشترک با همتاي صربستاني خود در بلگراد، درباره تحولات سوريه گفت: ما درباره طرح پرونده اوضاع انساني در سوريه در شوراي امنيت در شرايط کنوني، شديدا نگران هستيم. روسيه نيز خواهان برقراري آتش بس در منطقه غوطه دمشق است تا غير نظاميان بتوانند به کمک هاي بشردوستانه دست يابند و امداد رساني به کساني که در شرايط دشوار زندگي مي کنند صورت گيرد. دوستان ما در کشورهاي غربي توجه زيادي به منطقه غوطه که در حومه دمشق قرار دارد نشان مي دهند در حالي که در دو سال گذشته و همچنان، مناطقي از دمشق و سفارت و کنسولگري تجاري روسيه به صورت مداوم از سوي گروه هاي مسلح هدف قرار مي گيرد. ما مي دانيم که جبهه النصره و گروه هاي هم پيمانش به اين حملات دست مي زنند و ما هميشه در شوراي امنيت پرونده حملات راکتي و موشکي تروريست ها به دمشق را مطرح مي کنيم و دوستان آمريکايي و اروپايي ما هر بار از هر گونه پاسخگويي در اين زمينه طفره مي روند. با اين وجود ما آماده ايم که پيش نويش قطعنامه اي را که قرار است درباره غوطه دمشق ارائه شود بررسي کنيم، اما ديدگاه واضحي در اين زمينه داريم و معتقديم آتش بس نبايد شامل گروه هايي مانند داعش و جبهه النصره و هم پيمانان تروريست آنها شود.

وي افزود: متأسفانه شرکاي غربي ما نمي خواهند به اين بند توجه کنند و آن را در پيش نويس قطعنامه بگنجانند و اين موضوع سؤالات متعددي را براي ما به وجود آورده است. به علاوه چند روز پيش نيروهاي نظامي روسيه که در مرکز آشتي ملي سوريه حضور دارند به افراد مسلح حاضر در غوطه شرقي پيشنهاد کردند در قالب سناريويي شبيه به منطقه شرقي حلب، از اين منطقه خارج شوند، اما جبهه النصره و هم پيمانانش قاطعانه اين پيشنهاد را رد کردند و اکنون به بمباران دمشق ادامه مي دهند و از غير نظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي کنند. همه اين تحولات ما را به اين فکر وا مي دارد که هدف همه طرف هايي که مي خواهند قطعنامه اي را بدون توجه به پيشنهادهاي روسيه در شوراي امنيت به تصويب برسانند، کمک به غير نظاميان اين منطقه نيست بلکه مي خواهند نگاه ها را از ضرورت آغاز مذاکرات ژنو با تکيه بر موفقيت کسب شده در کنفرانس سوچي منحرف کنند و دولت سوريه را به ارتکاب همه جنايت هاي صورت گرفته در غوطه متهم کنند و طرح هاي خود را در ضديت با دولت سوريه که در تناقض با مفاد قطعنامه 2254 شوراي امنيت است پيش ببرند، در حالي که در اين قطعنامه صريحا به ضرورت عزم و اراده ملت سوريه در تعيين سرنوشت خود اشاره شده است. بايد يادآوري کنم که نشست شوراي امنيت در مورد غوطه به درخواست روسيه نيز بوده است و ما خواهان توجه به تحولات غوطه و بررسي آن هستيم و اگر پيشنهادهاي روسيه در اين زمينه ناديده گرفته شود، چاره اي نداريم جز اينکه مطمئن شويم هدف از طرح اين قطعنامه متهم کردن دولت سوريه و حمايت از گروه هاي تروريستي است.

نظر شما