شناسهٔ خبر: 24240530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوریه در یک نگاه/دوم اسفند

مقابله دمشق با تهاجم ترکیه

تهران - ایرنا - مقابله دمشق با تهاجم ترکیه به عفرین؛ جنگ در سوریه تهدیدی برای ثبات منطقه؛ گوترش خواستار آتش بس در سوریه؛ تایید ورود نیروهای مردمی به عفرین برای مقابله با تجاوز نظامی ترکیه؛ درگیری گروه های تروریستی در ادلب؛ 'ایجاد مناطق امن و اسکان پناهجویان سوری' هدف ترکیه از حضور در عفرین؛ مقام های غربی سهیم در جنایات تروریست ها علیه غیرنظامیان؛ و 'ورود ماده کلر' سناریو جدید علیه دمشق؛ از خبرهای مهم روز چهارشنبه سوریه است.

صاحب‌خبر -

** سفیر سوریه در مسکو امروز (چهارشنبه ) در جمع خبرنگاران عملیات شاخه زیتون را تجاوز علیه مردم سوریه و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورش دانست و تاکید کرد که از هر وسیله ممکن برای مقابله با آن استفاده خواهیم کرد.
ریاض حداد خاطرنشان کرد که سوریه از شیوه ای که آنکارا در عفرین به کار گرفت، در مورد ترکیه استفاده خواهد کرد.

** دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر آمادگی پس از داعش در خاورمیانه و آفریقا، گفت که جنگ در سوریه، تنش در جولان و بحران آوارگان به شدت ثبات منطقه را تهدید می کند.
بان کی مون امروز در نشست شورای امنیت با موضوع بررسی اهداف و اصول منشور سازمان ملل در حفظ امنیت و صلح بین المللی که در سطح وزیران خارجه در حال برگزاری است، جنگ در سوریه، تنش در جولان و بحران آوارگان را تهدید بزرگی بر علیه ثبات منطقه دانست.

** دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز ناراحتی از وضعیت انسانی در غوطه شرقی، از همه طرف ها خواست تا هرچه سریع تر با اعلام آتش بس، راه را برای کمک های انسانی باز کنند.
آنتونیو گوترش نیز امروز در نشست شورای امنیت؛ با اشاره به رنج شدید مردم غیرنظامی در غوطه شرقی؛ تاکید کرد: لازم است که شورای امنیت به سرعت برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ عمل کند.
وی افزود: آن چه بعد از جنگ جهانی دوم در موسسات بین المللی پیش آمد تنها جلوگیری از جنایت های بین المللی نبود، بلکه ارزش احترام به اعضای جامعه بین الملل نیز در آن ها دیده شد.

** نوری محمود سخنگوی یگان های مدافع خلق امروز با تایید ورود نیروهای مردمی به عفرین برای مقابله با تجاوز نظامی ترکیه، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پس از مقاومت اسطوره ای نیروهای ما در مقابل تجاوز ترکیه و گروه های تروریستی و هم پیمان از جمله داعش و تحریرالشام و شکست سنگین انسانی و تجهیزاتی آن ها، یگان های مدافع خلق از دولت و ارتش سوریه برای انجام وظیفه و مشارکت در دفاع از عفرین و مرزهای این کشور در قبال این اشغالگری کمک خواستند و یگان های نظامی ارتش سوریه دیروز برای استقرار در خطوط دفاع از مرزها و مشارکت در تمامیت ارضی کشور، وارد عفرین شدند.
ترکیه همزمان با ورود این نیروها به عفرین، برای جلوگیری از ورود آن ها این شهر را بمباران کرد.
در پی توافقات صورت گرفته بین نیروهای مدافع خلق و دولت سوریه شماری از نیروهای ارتش بعدازظهر دیروز وارد شهر عفرین شده و پس از استقبال از سوی مردم این شهر روانه مرز با ترکیه شدند.

** به گزارش امروز رسانه های سوری، در پی درگیری گروه های تکفیری در استان ادلب، گروه تروریستی تازه تاسیس جبهه آزادسازی سوریه، شهر اریحا در این استان را از تسلط گروه تروریستی تحریر الشام(جبهه النصره) خارج کرد.
در درگیری های این دو گروه تروریستی در استان حلب، گروه تروریستی تحریرالشام بر روستای عاجل و تروریست های جبهه آزادسازی سوریه نیز بر شهرک باتبو در جنوب غرب حلب مسلط شدند.

** گروه های تروریستی احرارالشام و نورالدین الزنکی یکشنبه گذشته با صدور بیانیه ای و هدف جبران کم کاری های گذشته و تفرقه ای که دچارش شده اند، با ادغام در یکدیگر گروه تروریستی جدیدی با نام جبهه آزادسازی سوریه را تشکیل دادند و جابرعلی باشا ملقب به ابوالبراء را به عنوان فرمانده کل (جبهه تحریرسوریا) جبهه آزادسازی سوریه تعیین کردند.

** رییس جمهوری ترکیه در نشست نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور، حضور ارتش ترکیه در عفرین را به منظور ایجاد مناطق امن در شمال سوریه و اسکان صدها هزار سوری موجود در اردوگاه‌های ترکیه، اعلام کرد.
رجب طیب اردوغان گفت: سال ها از نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش توقع رفع خطر گروه‌های تروریستی علیه ترکیه از سمت سوریه را داشتیم، ولی این انتظار برآورده نشد و خودمان با افزایش این خطرات و گسترش آن به داخل کشورمان، وارد عمل شدیم.
وی بار دیگر با ادعای تحویل بیش از پنج هزار دستگاه کامیون سلاح به گروه های جنگجوی شمال سوریه از سوی آمریکا، افزود: ما به آمریکایی ها ثابت کردیم که حتی در موقعی که ادعا می کردند به گروه تروریستی سلاح نمی‌دهند، به این کار ادامه ‌داده اند و هنوز هم با بی شرمی اصرار می‌کنند که این کار را انجام نمی‌دهند.

** تروریست های مستقر در غوطه شرقی امروز نیز به منطقه مسکونی باب السلام دمشق پایتخت سوریه با خمپاره حمله کردند.
گروه های تروریستی مستقر در غوطه شرقی روز گذشته نیز بار دیگر با نقض توافق مناطق کاهش تنش، منازل مسکونی شهر دمشق را با شلیک 75 قبضه خمپاره و موشک هدف قرار دادند.
برخی از شهرک ها و مناطق غوطه شرقی در استان ریف دمشق محل حضور تروریست های تکفیری است و از آن جا اقدام به شلیک گلوله های خمپاره به مناطق مسکونی شهر دمشق و حومه می کنند.
ارتش سوریه از سه روز گذشته عملیاتی را برای سرکوب تروریست ها در منطقه غوطه شرقی ریف دمشق آغاز کرده است.

** مرکز روسی آشتی طرف های متخاصم در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه، هدف حمله خمپاره ای تروریست ها قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله های خمپاره به ساختمان این مرکز و مناطق اطراف آن، 9 تن از ساکنان محلی مجروح شدند.
براساس گزارش شبکه تلویزیونی روسی RBK به نقل از اطلاعیه وزارت دفاع روسیه، جنگجویان از منطقه غوطه شرقی، ساختمان مرکز آشتی طرف های متخاصم در سوریه را مورد حمله قرار دادند، اما در این حمله، نظامیان روس مستقر در این مرکز آسیب ندیدند.
وزارت دفاع روسیه از چند مورد نقض آتش بس در استان های حلب، لاذقیه، ادلب و حمص توسط گروه های جنگجو در سوریه طی شبانه روز اخیر خبر داده است.

** وزارت خارجه سوریه در نامه های جداگانه به دبیرکل و رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد، برخی مقامات غربی را در جنایات تروریست ها علیه مردم بی گناه در دمشق و حومه آن سهیم دانست و از این نهاد خواست که جنایت های تروریست ها علیه مردم دمشق و حومه آن را محکوم کند.
در این بیانیه آمده است: گروه های تروریستی مسلح که در غوطه شرقی مستقر هستند، دیروز 20 فوریه 2018، مناطق مسکونی، خیابان ها، مدرسه ها، بیمارستان ها، موسسات عمومی و بعضی مکان های دیپلماتیک در شهر دمشق و حومه آن را با شلیک موشک و خمپاره هدف قرار دادند که تاکنون ده ها غیرنظامی بی گناه شهید و مجروح شدند؛ این تشدید اقدامات تروریستی ادامه جنایات روزانه این تروریست ها علیه شهروندان دمشق است که در 49 روز گذشته بیش از 1500 خمپاره به مناطق مسکونی شلیک کرده اند که همین امر منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از جمله زنان و کودکان شده است.

** نماینده کویت در سازمان ملل در روزهای پایانی ریاستش بر شورای امنیت، از ادامه کار بر روی پیش نویس قطعنامه آتش بس 30 روزه در سراسر سوریه خبر داد.
منصور العتیبی دیروز در پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فلسطین درخصوص آتش بس در سوریه، گفت که احتمالا به زودی درباره این پیش نویس رای گیری خواهد شد.

** اولوف اسکوک نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد هم با ابراز نگرانی از تشدید درگیری ها در غوطه شرقی، ابراز امیدواری کرد که پیش نویس قطعنامه هرچه زودتر برای رای گیری آورده شود.

** شبکه الاخباریه سوریه با یادآوری سناریو سازی تروریست های مورد حمایت غرب برای متهم کردن ارتش سوریه، از ورود سه کامیون حامل چند تن ماده کلر از ترکیه به استان ادلب خبر داد.
گفته می شود که گروه های تروریستی درحال آماده سازی سناریویی جدید برای ساخت فیلمی به منظور متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی و ماده کلر برضد غیرنظامیان هستند.
گروه های تروریستی برای متهم کردن ارتش سوریه از ماده کلر بر علیه غیرنظامیان استفاده می کنند تا از این طریق ارتش سوریه را متهم کنند.
آن ها در سال های 2013 در حلب، 2014 در غوطه سرقی و 2016 در خان شیخون استان ادلب همین کار را کردند.
برخی اخبار از توزیع ماسک میان غیرنظامیان در غوطه شرقی ریف دمشق توسط تروریست های موجود در این منطقه حکایت دارد.

** به اعتقاد وزیر امور خارجه روسیه، منافع مشروع امنیتی ترکیه را می توان از طریق گفت و گو با دولت سوریه حفظ کرد.
سرگئی لاوروف، گفت: روسیه مدافع حل و فصل مشکلات از طریق گفت وگو و احترام به تمامیت ارضی همه کشورها و اکنون سوریه است و نگرانی ترکیه از آن چه در سوریه رخ می دهد را درک می کنیم و به رسمیت می شناسیم؛ ما آرمان های کردها را هم به رسمیت می شناسیم و مخالف تلاش ها برای پیش بینی در خصوص این آرمان ها هستیم.
به گفته وی، اقدام های اخیر آمریکا در شرق فرات، هیچ ارتباطی به این آرمان ها ندارد و تحقق اهداف ژئوپلیتیکی ایالات متحده ا را دنبال می کند.
خاورم**7074*شبس*1488 **

انتهای پیام /*

نظر شما