شناسهٔ خبر: 24250237 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین عالی:

بر اساس آیات قرآن کریم هیچ نهادی نزد خداوند محبوب‌تر از خانواده نیست

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه یکی از مقدسات بسیار باارزش نزد خداوند خانواده است، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم هیچ نهادی نزد خداوند محبوب‌تر از خانواده نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه چهارشنبه دوم اسفند در مراسم سوگواری حضرت فاطمه(س) که در حسینیه امام خمینی(ره) و با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اظهار داشت: حفظ حرمت پیامبران، کتب مقدس، برخی مکان‌ها و زمان‌ها که از نظر خداوند مقدس هستند لازم است.

وی افزود: پس از رنسانس غربی‌ها برای رسیدن به سود و لذت مادی به دین و مقدسات پشت کرده و با عبور از خط قرمزهای مذهبی تاخت و تاز بر آن را آزاد کردند، بنابراین استهزاء، کشیدن کاریکاتور پیامبران و نقد مقدسات آزاد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی بیان داشت: امروز هم اگر برخی از نقد پیامبر(ص) یا امام زمان(عج) سخن به زبان می‌آورند بر مبنای فرهنگ دینی و قرآنی نیست بلکه در فرهنگ لیبرال ریشه و منشا دارد.

استاد حوزه علمیه گفت: در فرهنگ قرآنی ولی خدا هر آنچه از اخلاق و رفتار را که انجام دهد در اتصال به حقیقت و وحی است، بنابراین بر اساس آیات قرآن کریم یک مومن واقعی نباید وقتی خدا و رسول بر او چیزی امر کردند اختیارداری کند و بگوید من در مقابل تو حرف دارم بلکه باید تسلیم و مطیع ولی خدا باشد.

وی افزود: غربی‌ها که برای مقدسات خطر قرمزی قایل نیستند برای منافع خود چنان خط قرمز می‌سازند که به کسی اجاز نفس کشیدن نمی‌دهد، یک نمونه کوچک آن داستان‌سازی صهیونیست‌ها درباره هلوکاست ساختگی آنها درباره یهودیان است که هر کس درباره آن سخنی بگوید به انواع مجازات خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه یکی از مقدسات بسیار باارزش نزد خداوند خانواده است، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم هیچ نهادی نزد خداوند محبوب‌تر از خانواده نیست، بر اساس روایات وارده جوانی که عذب از دنیا می‌رود وقتی در عالم برزخ می‌بیند چه نقصی دارد اگر به او اجازه دهند که از عالم برزخ خارج و به دنیا برگردد اولین کاری که می‌کند ازدواج است چراکه بنای ازدواج بنایی محبوب نزد خداوند است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خانواده محل عبادت، ریاضت و تربیت است، عنوان کرد: انبوهی از روایات را داریم که در خانه می‌شود عباداتی را انجام داد یا ثواب‌هایی گیر انسان می‌آید که به هیچ وجه در جای دیگر به دست نمی‌آید.

وی افزود: خانه محل ریاضت است، کسانی که اهل ریاضت هستند و مراتبی از حر را دوست دارند بدانند که یکی از بهترین جاها برای پا روی نفس گذاشتن خانه و خانواده است.

 حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به سخنانی از مرحوم علامه طباطبایی درباره سیر و سلوک، بیان داشت: در خانه اهل مدارا، گذشت، تفاهم و اخلاق باشید، گاهی اختلاف سلیقه واصطحکاک ایجاد می‌شود حتی اگر حق با شما باشد باید گذشت کنید که صفا و صمیمت از بین نرود.

استاد حوزه علمیه گفت: پیامبر(ص) فرموند سه دسته از بانوان هستند خداوند از آنها عذاب قبر را برمی‌دارد، زنی که با فقر زوجش بسازد که به هر دلیلی تنگ دست است، زنی که مهریه خود را ببخشد که نشانه دوستی محبت و صفا است و زنی که با بداخلاقی همسرش بسازد، در روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) درباره همین روایت پیامبر(ص) آمده است که چنین انسانی فشار خود را در همین دنیا کشیده است و خداوند کریم‌تر از آن است که کسی را دوبار عذاب کند.

وی افزود: خانه محل تربیت است نه صرفا برای بچه که پیش از آن محل تربیت بزرگ‌تر ها است، وقتی انسان متاهل می‌شود برخی عیب‌ها و نقص‌های خود نظیر عدم گذشت، کم صبری، داشتن سوءظن یا بخل را می‌فهمد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به روایاتی بیان داشت: اگر می‌خواهید کسی را بشناسید در سه جا او را امتحان کنید یکی در مسافرت است که هرچه قدر هم شخص ظاهرسازی کند خود را نشان خواهد داد، دیگری در ناخوشی‌ها نظیر عصبانیت است انسان خود را نشان داده و ملکات خود را بیرون می‌ریزد و  نهایتا در مسائل مالی است که رفیق شناخته می‌شود، همه این موارد در خانه و خانواده برای انسان بروز و ظهور خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه افزود: تلاش کنیم ضعف‌های خود را تربیت کرده و به عالم قبر نگذاریم، خانه محل تربیت است بزرگترها مهمترین رکن تربیت بچه‌ها در خانه باید ابتدا خود اهل عمل باشند که بچه‌ها از آنها آموزش ببینند.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید مراقب باشید خود و خانواده خود جهنم نروید، پیامبر(ص) فرمودند خودتان عامل به خیر باشید فرزندان از شما فراخواهند گرفت؛ اخلاق، عرفان، تربیت و امثال این مفاهیم پیش از اینکه خواندنی باشند دیدنی هستند انسان برای رشد باید الگوهای عملی را ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به اینکه مراجع تقلید خود کارهای شخصی خود را انجام می دهند، بیان داشت: شهید بهشتی روزی از حضرت امام راحل سوال کردند که زمان شما چه کسی درس اخلاق می‌گفتند امام راحل می‌فرمایند  زمان ما کسی درس اخلاق نمی‌گفت بلکه آن زمان آدم‌های اخلاقی بودند که ما از آنها درس می‌گرفتیم آدم‌هایی که مجسمه تقوا، عمل، سادگی و تواضع بودند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما دین و مذهبی داریم که اگر کسی به آن عامل باشد سنگ را متحول می‌کند، اظهار داشت: والدین برای تربیت فرزندان خود در خانه باید الگوی عملی برای آنان باشند، فرزندان ما آنچه ما هستیم می‌شوند نه آنه ما می‌خواهیم یا آرزوی آن را داریم، برخی خانواده‌های متدین اهل عمل به مناسک دینی هستند اما بچه‌های آنها اهل مناسک دینی نیستند به این دلیل است که آنها اهل اخلاق دینی نبودند.

نظر شما