شناسهٔ خبر: 66605274 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مراد ثقفی در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد؛

آخرین عناوین منتشر شده در نشر شیرازه ما

مراد ثقفی، مدیر نشر شیرازه ما: در مفاهیم علوم اجتماعی کتابی با عنوان «ملت‌سازی» داریم که سوتیتر این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌های مشابه در این حوزه است و به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد که چرا برخی از کشورها پیشرفت نمی‌کنند، عقب می‌مانند یا حتی فرومی‌پاشند.

صاحب‌خبر -

مراد ثقفی، مدیر نشر «شیرازه ما» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با اشاره به رسالت و هدف نشر شیرازه، گفت: نشر شیرازه به صورت مجموعه‌ای فعالیت می‌کند. حوزۀ مجموعه‌هایی هم که در این نشر کار می‌شود، بسیار محدود است. ما در نشر شیرازه، در رابطه با تاریخ معاصر ایران، قفقاز و آسیای میانه، مفاهیم علوم اجتماعی، فلسفه و اقتصاد سیاسی فعالیت می‌کنیم. مجموعه‌ای هم به تازگی منتشر می‌کنیم که نام آن جامعه و سیاست است که به تاریخ و تاریخ اجتماعی ایران می‌پردازد. آخرین کتابی که در تاریخ معاصر ایران چاپ کردیم، «خاطرات امان‌الله زندش» در رابطه با خاطرات مجاهدین جنگل است. این کتاب روایت معمول از تاریخ جنگل نیست؛ تاریخ جنگل معمولاً از طریق رهبرانش و میرزا کوچک‌خان روایت شده است؛ اما این کتاب، تاریخ جنگل را از زاویۀ یکی از مجاهدین میانی‌ترش روایت می‌کند.

او ادامه داد: بخش دیگری نیز با عنوان بخش آزاد داریم که در این بخش نیز کتابی با عنوان «ادراک و چشم‌انداز ژئوپلتیک ترکیه» داریم که این کتاب تلاش کرده است تا سنتزی تاریخی از نگرانی‌های ترکیه بعد از سقوط امپراتوری عثمانی و نسبت آن با سیاست خارجی ترکیه را بحث کند. در مفاهیم علوم اجتماعی نیز کتابی با عنوام ملت‌سازی داریم که سوتیتر این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌های مشابه در این حوزه است و به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد که چرا برخی از کشورها پیشرفت نمی‌کنند، عقب می‌مانند یا حتی فرومی‌پاشندو تفاوت این کتاب با دیگر کتاب‌های مشابه در این حوزه در این است که اگر به دوگانۀ دولت-ملت قائل باشیم، آن کتاب‌ها، بر مسئلۀ دولت متمرکزاند، حال آنکه این کتاب بر وجه ملت متمرکز است.

ثقفی افزود: در حوزۀ جامعه و سیاست دو عنوان کتاب جدید دیگر داریم. یکی از این عناوین، «گفت‌وگوهای ایران و آمریکا» نام دارد و این کتاب نیز از این منظر جدید محسوب می‌شود که گفت‌وگوهای مردم با مردم است، حال آنکه روابط ایران و آمریکا همواره از منظر دولت و در نتیجه سیاسی روایت شده است؛ اما این کتاب از منظر روابط مردم به این دو کشور پرداخته است.

او در پایان گفت: کتاب دیگری که در این مجموعه داریم، دو رساله از متین دفتری است که بعد از حملۀ متفقین و رفتن رضا شاه چاپ شده است. این کتاب نشان دهندۀ آگاهی متین دفتری به مکاتب اقتصاد سیاسی دنیا است و این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که چقدر گاهی اوقات، واقعیت روزمره، از اینکه افراد چه اندیشه و ایدئولوژی‌ای را دنبال می‌کنند، فراتر است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما