شناسهٔ خبر: 66605271 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران-۶۲

پنج کتاب انجیل مقدس فیلمسازان به روایت احمد ضابطی جهرمی

احمد ضابطی جهرمی استاد مستندسازی سینمای ایران، ۵ کتاب را به عنوان انجیل مقدس دانشجویان و علاقه‌مندان فیلم‌سازی معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

احمد ضابطی جهرمی در گفت‌وگو خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ۵ کتاب را به عنوان انجیل مقدس دانشجویان و علاقه‌مندان فیلم‌سازی معرفی کرد. وی کتاب «پنج واژه‌ی کلیدی سینما» را به عنوان اولین کتاب این لیست معرفی کرد. «پنج واژه کلیدی در سینما» نوشته جوزف ماس‌سلی که مترجم آن آقای سید احمد موسوی و خانم مهراوه موسوی هستند. این کتاب مفاهیم پنج واژه کلیدی سینما یعنی زاویه دوربین، برش، تداوم، نمای نزدیک و ترکیب بندی را بررسی می‌کند. این کتاب همراه یادداشتی از احمد ضابطی جهرمی استاد مستندسازی به‌عنوان پیشگفتار توسط انتشارات ساقی ارائه شده است.

وی دومین کتاب از این لیست را به کتاب «درباره فیلمنامه نویسی» نوشته ادوارد دیمیتریک معرفی کرد. این کتاب توسط فریدون خامنه‌ای پور و محمد شهبا به فارسی برگردانده شده است و انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی در سال ۱۳۷۳ آن را منتشر کرده‌است. ضابطی جهرمی به عنوان سومین کتاب این لیست به کتاب «درباره تدوین فیلم» نوشته ادوارد دیمیتریک اشاره کرد و گفت: این کتاب را آزاده دهقانی ترجمه کرده است و انتشارات ساقی در سال ۱۳۹۴ آن را منتشر کرد.

استاد مستندسازی در ادامه چهارمین کتاب این لیست را به کتاب «درس‌های کارگردانی آیزنشتاین» نوشته ولادیمیر نیژنی اختصاص داد. این کتاب توسط عباس اکبری به فارسی برگردان شده است. انتشارات نیلوفر سال گذشته این کتاب را به بازار نشر عرضه کرد.
این کتاب به قلم ولادیمیرنیژنی، یکی از شاگردان کلاس درس های کارگردانی ایزنشتین، در چهار فصل تنظیم شده و به شیوه ای مهندسی کارگردانی را آموزش می دهد. در هر فصل موضوعی مشخص آغاز می شود، به صورت جمعی مورد بحث قرار می گیرد و روند آموزشی تحقق می یابد.

ضابطی جهرمی آخرین کتاب این مجموعه را به کتاب «نگارش داستانی کوتاه» نگارش سرگئی آیزنشتاین ترجمه احمدضابطی جهرمی و مسعود مدنی اختصاص داد. این کتاب در سال ۱۳۶۸ توسط انتشارات عکس معاصر به چاپ رسیده است.

درپایان احمدضابطی جهرمی کتاب «گریرسون از مستند می‌گوید» را به عنوان کتابی سخت و چالشی که مترجمان می‌توانند آن را ترجمه کنند معرفی کرد.
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

نظر شما