به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،علی عابدزاده امروز در نشست خبری بررسی ابعاد سانحه هواپیمای ATR آسمان در مسیر تهران - یاسوج، گفت: با توجه به سیستمهای حاکم در صنعت به محض آنکه اتفاقی برای هواپیما رخ دهد، شبکههای ارتباطی اطلاعات را به شرکتهای هواپیمایی فرودگاه اطلاعرسانی میکنند.
وی افزود: سازمان هواپیمایی ساعت 9:45 روز حادثه مطلع شد که هواپیمای ATR از رادار خارج شده است، همان زمان چند دقیقهای بود که اطلاعی از هواپیما نداشتیم.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: به سرعت ستادی در سازمان طبق قوانین صنعت شکل گرفت و حادثه به وزیر هم اطلاعرسانی شد،همان روز تیمی مرکب از واحدهای مختلف به منطقه اعزام شدند.
عابدزاده با بیان اینکه به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی تعیین نقطه سانحه دشوار بود، گفت: در دنیا نیز اگر چنین حوادثی رخ دهد و در شرایط نامناسب جوی در ارتفاعات باشد شرایط سخت خواهد بود.
وی با اشاره به شناسایی سایت سانحه اظهار داشت: از همان ابتدا از سازمان فضایی کشور کمک گرفتیم و اطلاعات ماهوارهای را به دست آوردیم اما چون منطقه ابری بود نتوانست کمکی به ما بکند.
رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه دسترسی به سایت سانحه و پیکرها تا این لحظه به دلیل صعبالعبور بودن مسیر امکانپذیر نیست، گفت: فعلاً قسمتی از بدنه هواپیما رؤیت شده است اما کوهنوردان و تکاوران به منطقه سانحه نرسیدند.
عابدزاده با بیان اینکه هنوز از پراکندگی قطعات هواپیما و سایت سانحه اطلاع چندانی نداریم، گفت: منطقه سایت سانحه صعبالعبور و دارای شیارهای مختلف است.
وی گفت: منطقه سانحه هنوز امکان دسترسی ندارد، گستردگی سایت سانحه مشخص نیست و دسترسی هم برای افراد عادی امکانپذیر نیست.
رئیس سازمان هواپیمایی در انتقاد به اطلاعرسانیهای دیرهنگام سازمان گفت: سازمان هواپیمایی به عنوان حاکمیت صنعت در انتهای کار باید اطلاعات دقیق بدهد، زیرا هر حرفی بزنیم به عنوان اظهارنظر نهایی و دقیق مطرح میشود بنابراین باید همه موارد پس از بررسی جعبههای سیاه و پایان کار کمیته بررسی سانحه انجام شود و تا جعبه سیاه خوانده نشود امکان نظر دادن نیست.
عابدزاده با بیان اینکه تیمی از سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه و کشور سازنده هواپیما در حال ورود به ایران هستند، گفت: فعلاً راجع به سانحه هیچ نظری نمیدهیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر زمینگیری هواپیمای ATR سانحهدیده در شیراز گفت: این هواپیما چند سال در شیراز زمینگیر بود و پس از برجام توانستند تأمین موتور و قطعه از بیرون داشته باشند، موتور هواپیما ساخت کشور کانادا بود.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر فعالیت ELT هواپیما گفت: دنیا به ELT توجه ویژه دارد و دنیا خود را مسئول میداند که ELT را ساپورت کند و لازمه هر پرواز داشتن ELT به روز است.
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: باید شرایط خاصی تعریف شود تا ELT فرکانس موردنظر را ارسال کند و ماهواره دریافت کند.
عابدزاده با بیان اینکه در دنیا ELT ها تا 50 درصد در سوانح پاسخگو نبودند، گفت: دنیا به دنبال طراحی ELT هایی است که صد درصد کارایی دارند.
وی افزود: در این سانحه ماهوارهها فرکانسی از ELT هواپیما دریافت نکردند در حالی که هواپیما ELT داشته است.
رئیس سازمان هواپیمایی تأکید کرد: شرکتهای هواپیمایی بدون داشتن ELT اجازه پرواز ندارند و همه هواپیماهای ناوگان بابت دریافت مجوز صلاحیت پرواز باید ELT داشته باشند.
انتهای پیام/م
∎
نظر شما