شناسهٔ خبر: 23628030 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

فرانسه آغازگر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

جشن گفت‌وگوی تئاتر ایران با ایموجی‌های تلگرام

صاحب‌خبر -

علی نعیمی: سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۱۹۷ گروه نمایشی از تهران، شهرستان‌ها و کشورهای گوناگون از امروز، ۲۸ دی کار خود را در تهران آغاز می‌کند.

این دوره از جشنواره تئاتر فجر فعالیت خود را با شعار «جشن گفت‌وگوی تئاتر ایران» به دبیری فرهاد مهندس‌پور آغاز خواهد کرد. این جشنواره در ۳ بخش گروه «الف» (تماشاخانه‌های دولتی و نیمه‌دولتی)، گروه «ب» (تماشاخانه‌های خصوصی+ فجر) و گروه خارج از صحنه برگزار می‌شود. یکی از اتفاق‌هایی که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر دارای اهمیت است شیوه بلیت‌فروشی و چگونگی در دسترس قرار گرفتن آن برای مخاطبان تئاتر است.
 از سوی دیگر طراحی پوسترهای جشنواره که الهام‌گرفته از ایموجی‌های (شکلک) تلگرام است با واکنش‌های گوناگونی از سوی کارشناسان و مخاطبان روبه‌رو شده است.
استقبال از جشنواره تئاتر در این دوره به‌حدی است که مدیر فروش سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد سهمیه در نظر گرفته شده برای فروش بلیت روزهای اول و دوم جشنواره تمام شده است.
حسن جودکی، مدیر فروش سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر درباره وضعیت فروش اینترنتی بلیت آثار این دوره از جشنواره و میزان استقبال مخاطبان گفت: خوشبختانه مخاطبان تئاتر استقبال خوبی از این جشنواره داشته‌اند و اکنون سهمیه در نظر گرفته شده فروش بلیت برای روزهای اول و دوم جشنواره سی‌وششم در سالن‌های کوچک مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر، مولوی و سالن‌های دیگر به‌طور تقریبی به پایان رسیده است.
وی درباره سهمیه در نظر گرفته شده برای فروش بلیت در سالن‌های گوناگون، اظهار کرد: باتوجه به ظرفیت سالن‌های گوناگون، سهمیه در نظر گرفته شده برای فروش بلیت بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است. سهمیه گروه‌ها، مهمانان جشنواره و مهمانان داخلی و خارجی نیز نسبت به سالن و ظرفیت آن تعیین شده است.
مدیر فروش سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر درباره بهای بلیت آثار جشنواره، اظهار کرد: نرخ بلیت نمایش‌های سالن کوچک از ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و بهای بلیت نمایش‌های سالن اصلی ۴۰ هزار تومان و بهای بلیت آثار تالار وحدت ۵۰ هزار تومان است.
وی درباره احتمال فروش بلیت به شکل روزانه در گیشه سالن‌های میزبان آثار جشنواره تئاتر فجر، تاکید کرد: اصولا در روزهای جشنواره تئاتر فجر فروش بلیت روزانه به شکل حضوری نداریم اما اگر ظرفیت سالنی با فروش اینترنتی تکمیل نشود، بلیت آثار آن سالن به شکل حضوری نیز فروخته می‌شود.
در این دوره از جشنواره تماشاخانه‌های دولتی و نیمه‌دولتی شامل تالار وحدت، ۵تالار نمایشی مجموعه تئاترشهر (تالار اصلی، چارسو، سایه، قشقایی و پلاتو اجرا)، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تئاتر مولوی، ۲تالار نمایشی تماشاخانه ایرانشهر، تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان، تالار حافظ، فردوسی، کارگاه دکور تالار وحدت و تماشاخانه سرو درمجموع میزبان ۹۹ گروه نمایشی هستند. تالارهای خصوصی نیز در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از میزبانی این رویداد جا نمانده‌اند و ۵۶ اثر نمایشی مهمان این تالارها خواهند بود. تماشاخانه ارغنون با ۱۲ گروه نمایشی میزبان بیشترین آثار در این دوره از جشنواره است. ۱۱ نمایش از تهران و یک نمایش از یاسوج در این تماشاخانه به صحنه خواهند رفت. در تالارهای خصوصی تهران از میان ۵۶ گروه شرکت‌کننده، ۵۰ نمایش از تهران، ۳ نمایش از شهرستان، یک نمایش از هلند و ۲ نمایش در قالب تولید مشترک اجرا خواهند شد. بوشهر، مریوان، سنندج، آبادان، لاهیجان، یزد، رشت، محلات، کرج، رودسر، ایلام، بروجرد و مشهد شهرهای شرکت‌کننده در بخش خارج از صحنه جشنواره هستند که مریوان و یزد هر کدام با ۳ اثر نمایشی بیشترین آثار را دارند. فرانسه، گرجستان، آلمان، ایتالیا و هلند ۵ کشور حاضر در بخش آف‌استیج خواهند بود؛ این بخش از جشنواره شامل دو بخش مسابقه خارج از صحنه-تئاتر خیابانی و مسابقه خارج از صحنه-مکان‌های نامتعارف است.
در بخش خیابانی نمایش «منزل به منزل» نوشته و کار رامونا پونارو و گِل شیلات از فرانسه در نخستین روز جشنواره ساعت ۱۰ آغازگر این رویداد تئاتری خواهد بود. داوران بخش‌های گوناگون صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر روزهای شلوغی را برای قضاوت آثار پیش رو دارند. نیکلاوس هلبلینگ از سوئیس، لِمان ایلماز از ترکیه، لوسیا ون‌هِتِرِن از هلند، بهزاد قادری و فاطمه معتمدآریا از ایران در بخش مسابقه بین‌الملل، داوری ۱۸ نمایش را برعهده دارند.
قربانعلی نصرت صابر از تاجیکستان، نادر برهانی‌مرند و محسن علیخانی از ایران، ۲۱ نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران «الف» را داوری می‌کنند.
منصور براهیمی، حسین مسافرآستانه و شیوا مسعودی از ایران، داوری ۲۲ نمایش بخش مسابقه تئاتر ایران «ب» را برعهده دارند. در بخش مسابقه خارج از صحنه-فضاهای نامتعارف نیز محمد عاقبتی، میلاد شجره و آزاده گنجه در کنار گروه‌های شرکت‌کننده به‌منظور انتخاب نمایش‌های برتر امتیازهای خود را اعلام خواهند کرد. در بخش مسابقه خارج از صحنه-تئاتر خیابانی شورای ۱۰ نفره‌ای از فعالان حوزه تئاتر خیابانی از طریق امتیازدهی، آثار برتر این بخش را انتخاب خواهند کرد. جشنواره تئاتر فجر فرصت خوبی برای نشان دادن استعدادهای ناب عرصه نمایش است و در این دوره حضور جوان‌ترها می‌تواند طراوت دیگری به جشنواره‌ای با پیشینه ۳۶سال برگزاری بدهد.

نظر شما