به گزارش
جهان نيوز، نخستین روز سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، 28 دی ماه فرار رسیدن و سالنهای نمایشی تهران خود را برای اجراهای جشنوارهای و حضور علاقهمندان آماده میکنند.
مجموعه تئاتر چند روزی است که برای میزبانی جشنواره آماده میشود و فضایی را برای افتتاح نمادین گذر فرهنگ از تئاتر شهر تا تالار وحدت آماده کرده است.
صبح امروز اولین نمایش محیطی «منزل به منزل» کاری از کشور فرانسه در باغ کتاب تهران اجرا شد و در روزهای آتی ادامه خواهد یافت.
عصر امروز نیز سه اجرای محیطی دیگر در محوطه تئاتر شهر و یک اجرا در محوطه خانه هنرمندان و عمارت روبهرو انجام میشود.
زنگ نمایشهای اجرایی جشنواره را نمایش «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی محمودرضا رحیمی ساعت 16 در تالار سایه تئاتر شهر، نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه ساعت 18 در تالار مولوی، نمایش «پسران تاریخ» به کارگردانی اشکان خیل نژاد ساعت 18 و نمایش «نفر دوم» از مهین صدری ساعت 17 در تماشاخانه ایرانشهر، نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» به کارگردانی حبیب الله دانش ساعت 18/30 در تماشاخانه انتظامی و نمایش «ماراساد» به کارگردانی ایمان اسکندری در تالار حافظ خواهند نواخت.
سایر نمایشهای اجرایی در این شب شامل «دو دلقک و نصفی» از جلال تهرانی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر ساعت 19، نمایش «فعل» به کارگردانی محمد رضایی راد ساعت 17 و 20/30 در سالن چارسو ، نمایش «کوررنگی» به کارگردانی سیاوش پاکراه در ساعتهای 16/30 و 19 هستند.
همچنین در تالارهای خصوصی نیز نمایش «شهربازی» ساعت 18 و 20/30 در تماشاخانه آفتاب، نمایش «این یک پیپ نیست» 18 و 21 در تئاتر مستقل، «طرب نامه شهر خیال»19/30 و 21 در سالن ارغنون 1، تمام زنان اجنه شیخ محمود ساعت 21 در سالن شماره دو ارغنون، نمایش «تک بی بی » و «آهسته گویی» در تماشاخانه سه نقطه، «بلافیگارو» و «دور از دسترس اطفال نگهدار شود» در تماشاخانه شانو، نمایش «کاش خوابت رو ندیده بودم» در تماشاخانه فانوس و «یک خواستگاری کم رنگ» در تماشاخانه مشایخی اجرا خواهند داشت.
*علی رفیعی به درخواست مهندسپور برای جشنواره تئاتر فجر پیام نوشت
فرهاد مهندسپور، دبیر سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از علی رفیعی خواسته بود که پیامی برای آغاز این دوره بنویسد.
مهندسپور درباره این خواسته نوشت: بهترین کسان برای این که در جشنواره تئاتر به هنرمندان پیام بدهند، هنرمندان تئاترند که در عمل و ادب و اندیشه، دغدغه فرهنگ و هنر دارند؛ بر همین اساس، امسال از علی رفیعی کارگردان و پژوهشگر تئاتر ایران خواستم به جشنواره پیام بدهند. ایشان بر من منت گذاشتند. افتخاری که به آن خواهیم بالید.
علی رفیعی: تئاتر هنر گفتگوی هنرمند با جامعه است
رفیعی در پاسخ به این درخواست نوشت: «تمام جوامع زنده و پویا در چهارچوب سیاستهای توسعه خود، برای آشنایی و شناخت آثار ارزشمند جهان و شکلهای نوین اجرایی هنرهای نمایشی اهمیت و اعتبار بهسزایی قائلاند. این آثار و شکلهای نوین اجرایی هیچگاه به طبقه و قشر خاصی محدود نمیشوند. مهمترین راز ماندگاری و جاودانه بودن آثار متعلق به اعصار طلایی تئاتر در این است که نه به قشر خاصی محدود میشوند و نه به طبقهای خاص. تئاتری که مکان تقابل و رودررویی افکار و اندیشههای عصر و زمانهاش نباشد، تئاتری که از ارائه و معرفی عصر خود رویگردان باشد و نخواهد یا نتواند بازتاب اندیشههای عصر خود و شیوه زندگی جامعه و فرهنگ خود باشد و ترجیح دهد به سنتها و گذشته رو آورد، بهتر است نام خود را موزه بگذارد.
در دنیایی که سینما، تلویزیون، ماهواره، مجلات و نشریات و اینترنت همه جا را پر کرده است، خواهی نخواهی برای انسانهای امروز نحوه نگاه و بیان تازه به وجود آوردهاست. بنابراین، طبیعی است که تئاتر نیز ناگزیر باشد در برابر همهی این پدیدهها، شکلهای بیانی نوینی را جستجو و کشف کند.
تئاتر نوین امروز جهان ناگزیر است شاهد و شهادتدهنده تضادهای جامعه امروزش باشد. تئاتر قرن بیستم و بیستویکم، با در اختیار گرفتن سبکها و شیوههای اجرائی و زیبائی شناسیهای گوناگون، ناگزیر است گاهی بازتاب مبارزات سیاسی- اجتماعی باشد، گاهی بیانگر اضطرابات بشر در مقابل رویدادها و اتفاقات و گاهی مطرح کننده پرسشهای مردم جامعه. وقتی از تئاتر معاصر حرف می زنیم، الزاماً به آثار مکتوب نمایشنامهنویسان این قرن محدود نمیشود. حتی اگر نمایشنامههای متعلق به اعصار گذشته به صحنه آیند، برخورد، تحلیل و نحوهی اجرای کارگردان و گروه بازیگران از آن آثار باید در جهت ارائه و یا لااقل اشاره به مسائل روز جامعه باشد.
تئاتر هنر گفتگو است، اما نه به مفهوم گفتگوی صحنهای میان بازیگران؛ بلکه گفتگوی هنرمند با جامعهای که در آن زیست میکند. یکی از مهمترین مسائل تئاتر در عصر معاصر، جستجو و خلق شیوههای نوینی است که به یاری آن ها بتواند با واقعیتهای پیرامونش ارتباط برقرار کند. اولین پرسشیکه برای هرکس میتواند مطرح شود این است که برای ایجاد این ارتباط، در شرایطی که رسانههای دیگر رقبای سرسختی به شمار میآیند، چه شیوهها و ترفندها و چه نوع ابزارهای بیانی نوینی میتواند خلق و ابداع کند تا هم خطری او را تهدید نکند و هم جایگاهی مناسب برای خود داشته باشد.»
وی در پایان این پیام نوشت: «مهمترین وظیفه تئاتر ایجاد شعف بازیگری در بازیگر، شعف کارگردانی در کارگردان و بالاخره، شعف تماشا کردن در تماشاگر است. این عرصهها فراهم نمیشوند مگر با حضور مدیران آگاه و مدبر.»
جشنواره سی و ششم تئاتر فجر از امشب، 28 دی ماه تا 8 بهمن ماه در سالنهای نمایشی تهران برگزار خواهد شد.
منبع:فارس
∎
مجموعه تئاتر چند روزی است که برای میزبانی جشنواره آماده میشود و فضایی را برای افتتاح نمادین گذر فرهنگ از تئاتر شهر تا تالار وحدت آماده کرده است.
صبح امروز اولین نمایش محیطی «منزل به منزل» کاری از کشور فرانسه در باغ کتاب تهران اجرا شد و در روزهای آتی ادامه خواهد یافت.
عصر امروز نیز سه اجرای محیطی دیگر در محوطه تئاتر شهر و یک اجرا در محوطه خانه هنرمندان و عمارت روبهرو انجام میشود.
زنگ نمایشهای اجرایی جشنواره را نمایش «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی محمودرضا رحیمی ساعت 16 در تالار سایه تئاتر شهر، نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه ساعت 18 در تالار مولوی، نمایش «پسران تاریخ» به کارگردانی اشکان خیل نژاد ساعت 18 و نمایش «نفر دوم» از مهین صدری ساعت 17 در تماشاخانه ایرانشهر، نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» به کارگردانی حبیب الله دانش ساعت 18/30 در تماشاخانه انتظامی و نمایش «ماراساد» به کارگردانی ایمان اسکندری در تالار حافظ خواهند نواخت.
سایر نمایشهای اجرایی در این شب شامل «دو دلقک و نصفی» از جلال تهرانی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر ساعت 19، نمایش «فعل» به کارگردانی محمد رضایی راد ساعت 17 و 20/30 در سالن چارسو ، نمایش «کوررنگی» به کارگردانی سیاوش پاکراه در ساعتهای 16/30 و 19 هستند.
همچنین در تالارهای خصوصی نیز نمایش «شهربازی» ساعت 18 و 20/30 در تماشاخانه آفتاب، نمایش «این یک پیپ نیست» 18 و 21 در تئاتر مستقل، «طرب نامه شهر خیال»19/30 و 21 در سالن ارغنون 1، تمام زنان اجنه شیخ محمود ساعت 21 در سالن شماره دو ارغنون، نمایش «تک بی بی » و «آهسته گویی» در تماشاخانه سه نقطه، «بلافیگارو» و «دور از دسترس اطفال نگهدار شود» در تماشاخانه شانو، نمایش «کاش خوابت رو ندیده بودم» در تماشاخانه فانوس و «یک خواستگاری کم رنگ» در تماشاخانه مشایخی اجرا خواهند داشت.
*علی رفیعی به درخواست مهندسپور برای جشنواره تئاتر فجر پیام نوشت
فرهاد مهندسپور، دبیر سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از علی رفیعی خواسته بود که پیامی برای آغاز این دوره بنویسد.
مهندسپور درباره این خواسته نوشت: بهترین کسان برای این که در جشنواره تئاتر به هنرمندان پیام بدهند، هنرمندان تئاترند که در عمل و ادب و اندیشه، دغدغه فرهنگ و هنر دارند؛ بر همین اساس، امسال از علی رفیعی کارگردان و پژوهشگر تئاتر ایران خواستم به جشنواره پیام بدهند. ایشان بر من منت گذاشتند. افتخاری که به آن خواهیم بالید.
علی رفیعی: تئاتر هنر گفتگوی هنرمند با جامعه است
رفیعی در پاسخ به این درخواست نوشت: «تمام جوامع زنده و پویا در چهارچوب سیاستهای توسعه خود، برای آشنایی و شناخت آثار ارزشمند جهان و شکلهای نوین اجرایی هنرهای نمایشی اهمیت و اعتبار بهسزایی قائلاند. این آثار و شکلهای نوین اجرایی هیچگاه به طبقه و قشر خاصی محدود نمیشوند. مهمترین راز ماندگاری و جاودانه بودن آثار متعلق به اعصار طلایی تئاتر در این است که نه به قشر خاصی محدود میشوند و نه به طبقهای خاص. تئاتری که مکان تقابل و رودررویی افکار و اندیشههای عصر و زمانهاش نباشد، تئاتری که از ارائه و معرفی عصر خود رویگردان باشد و نخواهد یا نتواند بازتاب اندیشههای عصر خود و شیوه زندگی جامعه و فرهنگ خود باشد و ترجیح دهد به سنتها و گذشته رو آورد، بهتر است نام خود را موزه بگذارد.
در دنیایی که سینما، تلویزیون، ماهواره، مجلات و نشریات و اینترنت همه جا را پر کرده است، خواهی نخواهی برای انسانهای امروز نحوه نگاه و بیان تازه به وجود آوردهاست. بنابراین، طبیعی است که تئاتر نیز ناگزیر باشد در برابر همهی این پدیدهها، شکلهای بیانی نوینی را جستجو و کشف کند.
تئاتر نوین امروز جهان ناگزیر است شاهد و شهادتدهنده تضادهای جامعه امروزش باشد. تئاتر قرن بیستم و بیستویکم، با در اختیار گرفتن سبکها و شیوههای اجرائی و زیبائی شناسیهای گوناگون، ناگزیر است گاهی بازتاب مبارزات سیاسی- اجتماعی باشد، گاهی بیانگر اضطرابات بشر در مقابل رویدادها و اتفاقات و گاهی مطرح کننده پرسشهای مردم جامعه. وقتی از تئاتر معاصر حرف می زنیم، الزاماً به آثار مکتوب نمایشنامهنویسان این قرن محدود نمیشود. حتی اگر نمایشنامههای متعلق به اعصار گذشته به صحنه آیند، برخورد، تحلیل و نحوهی اجرای کارگردان و گروه بازیگران از آن آثار باید در جهت ارائه و یا لااقل اشاره به مسائل روز جامعه باشد.
تئاتر هنر گفتگو است، اما نه به مفهوم گفتگوی صحنهای میان بازیگران؛ بلکه گفتگوی هنرمند با جامعهای که در آن زیست میکند. یکی از مهمترین مسائل تئاتر در عصر معاصر، جستجو و خلق شیوههای نوینی است که به یاری آن ها بتواند با واقعیتهای پیرامونش ارتباط برقرار کند. اولین پرسشیکه برای هرکس میتواند مطرح شود این است که برای ایجاد این ارتباط، در شرایطی که رسانههای دیگر رقبای سرسختی به شمار میآیند، چه شیوهها و ترفندها و چه نوع ابزارهای بیانی نوینی میتواند خلق و ابداع کند تا هم خطری او را تهدید نکند و هم جایگاهی مناسب برای خود داشته باشد.»
وی در پایان این پیام نوشت: «مهمترین وظیفه تئاتر ایجاد شعف بازیگری در بازیگر، شعف کارگردانی در کارگردان و بالاخره، شعف تماشا کردن در تماشاگر است. این عرصهها فراهم نمیشوند مگر با حضور مدیران آگاه و مدبر.»
جشنواره سی و ششم تئاتر فجر از امشب، 28 دی ماه تا 8 بهمن ماه در سالنهای نمایشی تهران برگزار خواهد شد.
منبع:فارس
نظر شما