شناسهٔ خبر: 23532328 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیمان میرزابابایی ,حسن زیاری ,احسان ایازی ,رضوان باباگلی

شناسایی نقاط حادثه خیز و رتبه بندی سطح ایمنی تقاطعات غیر هم سطح شهری با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

هدف اصلی این مطالعه، شناسایی نقاط حادثه خیز و نوع تصادفات غالب وهمچنین میزان وشدت آن ها در تقاطعات غیر هم سطح شهری می باشد.

صاحب‌خبر -

چکیده مقاله:
هدف اصلی این مطالعه، شناسایی نقاط حادثه خیز و نوع تصادفات غالب وهمچنین میزان وشدت آن ها در تقاطعات غیر هم سطح شهری می باشد. ارزیابی تصادفات غالب براساس اطلاعات تصادفات مربوط به 10 تقاطع غیرهمسطح که طی 3سال متمادی در ایالت ویرجینای آمریکا رخ داده صورت گرفته است. رتبه بندی سطح ایمنی تقاطعات غیرهمسطح به کمک روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) براساس نظر کارشناسان ذی¬صلاح و خبره انجام گرفت. در تحلیل نتایج از تحقیقات صورت گرفته در ایالات متحده با استفاده از بانک اطلاعاتی TRIS و بررسی های انجام گرفته در ایران در حوزه ایمنی تقاطعات غیرهمسطح ودرارزیابی اقتصادی هزینه¬های تصادفات خسارتی و جرحی و فوتی، از آمار ارائه شده توسط شورای ایمنی آمریکا استفاده شده است. این نتیجه حاصل شد که درتبادل شبدری سهم عمده ای از تصادفات مربوط به رمپ های ورودی و خروجی ونواحی ضربدری می¬باشد وبیش از 50 درصد تصادفات در تبادلات نیمه شبدری و تک نقطه ای در محل تقاطع دو جاده رخ می دهد. همچنین تصادف جلو به عقب شایع ترین نوع تصادف در تبادلات محسوب می شودودرچهارتبادل تفاوت چشمگیری بین درصد وقوع آن نیست. ضمن اینکه از نظر متخصصین و مهندسین راه، تبادل جهتی بعنوان ایمن ترین تبادل انتخاب شد. دلیل آن را می توان مجزا بودن راه های عبوروسایل نقلیه وعدم وجود نواحی ضربدری و تقاطع بیان کرد.

کلیدواژگان: تقاطع غیر هم¬سطح، تصادفات غالب، تحلیل سلسله مراتبی، نقاط حادثه خیز، ایمنی

نویسندگان:

پیمان میرزابابایی ,حسن زیاری ,احسان ایازی ,رضوان باباگلی

فصلنامه راهور - شماره 30, دوره اول، تابستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما