شناسهٔ خبر: 23516075 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشکيل کميته مشترک بحران با چيني ها

مديرعامل شرکت ملي نفتکش ايران گفت: کميته بحران مشترک ايران و چين در بندر شانگهاي در زمينه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي تشکيل شده است.

صاحب‌خبر -

تشکيل کميته مشترک بحران با چيني هابه گزارش خبرگزاري صداو سيما ؛ سيروس کيان ارثي در گفتگو با مانا، با اعلام اينکه شناورهاي آتش خوار با تمام توان در محل حادثه حضور يافته اند و در حال اطفاء حريق نفتکش سانچي هستند، تصريح کرد: با چيني ها کميته مشترک بحراني را ايجاد کرده ايم تا عمليات اطفاء حريق وامداد و نجات را به شکل موثرتر و با سرعت بيشتري مديريت کنيم.
وي که براي نظارت بر عمليات امداد و نجات نفتکش سانچي در محل حادثه حضور داشت در رابطه با کميته بحران مشترک ايران و چين خاطر نشان کرد: هم اکنون به همراه من سفير جمهوري اسلامي ايران در کنار متخصصان و دريانوردان کارکشته ايراني در اين کميته مشترک در حال نظارت و کمک به عمليات نجات هستيم.
کيان ارثي اولويت اول کنوني کميته مشترک بحران حادثه نفتکش سانچي را تلاش براي ورود به کشتي و انجام عمليات نجات اعلام کرد و افزود: اميدواريم شرايط به گونه اي رقم بخورد که بتوانيم امروز زمينه براي ورود نيروهاي امدادي به کشتي را فراهم کنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش که قرار بود نيروهاي ويژه ارتش جمهوري اسلامي ايران عمليات نجات را انجام دهند، گفت: در حال دريافت مجوزهاي لازم از طرف چيني براي الحاق نيروهاي متخصص مانند نيروهاي ويژه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به عمليات امداد و نجات هستيم.
مديرعامل شرکت ملي نفتکش ايران در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه آيا در شناوري که اينچنين طعمه حريق شده است، محلي براي استقرار امن خدمه وجود دارد يا خير، تصريح کرد: به صورت طبيعي از کف کشتي به بالا حدود 15 متر در داخل آب قرار مي گيرد بنابراين امن ترين بخش کشتي انتها و در قسمت تحتاني آن است که در آب و به صورت سرد باقي مانده است.
وي ادامه داد: در زمان حادثه خدمه در حال تعويض شيفت و هوشيار بوده اند به همين دليل اميدوار هستيم که از فرصت استفاده کرده و در اين قسمت مستقر شده باشند.
کيان ارثي همچنين گفت: خوشبختانه امروز و تا اين لحظه(مخابره خبر) هيچگونه گزارشي مبني بر انفجار تازه در کشتي نداريم و تلاش ها براي کنترل آتش ادامه دارد.
اين مقام مسئول در ادامه اظهاراتش در پاسخ به پرسش مانا که ارزيابي شما از نوع همکاري طرف چيني چگونه است خاطر نشان کرد: دو کشور ايران و چين يک ارتباط تاريخي دوستانه دارند که تجلي آن را در کميته مشترک رسيدگي به بحران حادثه نفتکش سانچي مي توان مشاهده کرد.
وي با بيان اينکه نگراني هاي افکار عمومي ايرانيان و خانواده هاي دريانوردان مفقود کشتي سانچي به خوبي به طرف چيني منتقل شده و از سوي آنان درک شده است، افزود: از سوي نخست وزير چين و تمامي ارگان ها و سازمان هاي مربوطه به طرف چيني در کميته بحران دستور موکد داده شده که با تمام توان خود در زمينه عمليات امداد و نجات عمل کنند.
مدير عامل شرکت ملي نفتکش ايران همچنين با اشاره به عرق ملي نيروهاي امدادي ايراني و درخواست آنها براي براي کمک به هموطنان حادثه ديده شان در نفتکش سانچي تصريح کرد: وقتي از چيني ها خواستيم که نيروهاي ايراني وارد عمليات امداد شوند گفتند با توجه به وجود نيروهاي زبده چيني نيازي به اين کار نيست ولي وقتي حس ملي ايرانيان براي کمک به هموطنانشان را براي آنها تشريح کرديم پذيرفته اند که نيروهاي ايراني نيز در عمليات امداد و نجات مشارکت کنند.

نظر شما