شناسهٔ خبر: 23489365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دستور رئیس جمهوری برای پیگیری وضع خدمه نفتکش ایرانی

صاحب‌خبر -
 

سرویس حوادث: رئیس‌جمهوری در جلسه ای، آخرین وضع کارکنان نفتکش ایرانی را که در آبهای چین طعمه حریق شده است، بررسی و دستور لازم را برای به کارگیری همه توان ملی و منطقه‌ای برای تسریع در تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضع کارکنان این نفتکش صادر کرد.‏
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه که با حضور وزیران امور خارجه، نفت و راه و شهرسازی و سایر مسئولان ذیربط برگزار شد، پس از استماع گزارش‌ها، تاکید کرد که مهمترین موضوع در مرحله کنونی تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضع کارکنان این نفتکش و خانواده‌های عزیز آنان است و همزمان نیز باید پیگیری‌های لازم حقوقی برای جبران خسارات وارده، انجام گیرد.
رئیس‌جمهوری در این جلسه پس از گزارش مهندس زنگنه وزیر نفت و دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، از آنها خواست که ضمن ارائه گزارش نهایی و فنی از دلایل حادثه، پیگیری‌های لازم برای رسیدگی به ابعاد مختلف حادثه به ویژه سرنوشت کارکنان کشتی و حانواده‌های این عزیزان را انجام دهند.‏
دکتر روحانی همچنین با اخذ گزارش دکتر ظریف از پیگیری‌های وزارت امور خارجه، دستور داد تا تمامی امکانات دستگاه دیپلماسی برای پشتیبانی سیاسی و حقوقی، تسریع عملیات اطفای حریق، رسیدگی به وضع کارکنان و مذاکرات لازم با کشورهای همجوار ساحلی فعال شود.
نفتکش ایرانی سانچی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی ساعت ۲۰ شانزدهم دی پس از تصادف یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد و عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت ۳۲ خدمه این کشتی همچنان ادامه دارد.‏
‏* احتمال زنده ماندن خدمه‏
کاپیتان محسن بهرامی سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درنشست خبری گفت: احتمال محبوس شدن خدمه در موتورخانه نفتکش وجود دارد که برای دسترسی به آنها باید آتش سریعتر خاموش شود.
وی گفت: ازظهردیروز میزان آتش سوزی کمتر شده و آب دریا از سمت چپ بدنه کشتی در حال ورود به مخازن تعادل(بالاست) است. این اتفاق موجب شده تا انحراف ۲۰ درصدی کشتی به سمت راست کمتر شود و کشتی به تدریج به حال تعادل درآید.‏
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی افزود: صبح دیروز از شرکت‌های نجات دریایی (سالویج) ژاپن برای کمک به نفتکش سانچی کمک خواستیم و بلافاصله تجهیزات اطفا و امداد آنها از نزدیکترین پایگاه به سمت محل حادثه حرکت کرد. علاوه بر این یک فروند کشتی متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تمامی شناورهای متعلق به شرکت ملی نفتکش که به محل سانحه نزدیک بودند، به سرعت به منطقه اعزام شدند و در حال گشت زنی برای یافتن بازماندگان حادثه هستند.‏
وی با اشاره به یافتن پیکر یکی از خدمه کشتی گفت: ملیت جسد یافت شده که به بندر شانگهای چین منتقل شده، مشخص و ایرانی بودن آن محرز شد اما هنوز هویت دقیق و نام وی مشخص نشده است. این جسد لباس ضد حریق به تن دارد که نشان می‌دهد سایر خدمه کشتی آنقدر فرصت داشته‌اند تا لباس ویژه ضد حریق به تن کنند.‏
بهرامی گفت: خاموش کردن آتش نفتکش سانچی به دلیل این که حامل میعانات گازی بوده، زمانبر است زیرا میعانات گازی حتی از بنزین فرارتر هستند. حداقل یک سوم از طول ۲۷۴ متری کشتی مذکور صدمه دیده و درحال سوختن است. این کشتی ۱۲ مخزن محموله اصلی دارد که پیش بینی می‌شود ۳ مخزن آنها همچنان سالم باشد. در اطراف مخازن اصلی ۱۰ مخزن آب تعادل(بالاست) نیز وجود دارد. ‏
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی، این نکته را نیز مورد تأکید قرار داد که این حادثه از نظر فنی یکی از کم نظیرترین سوانح دریایی جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل باید ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد تا علت سانحه مشخص شود.‏
بهرامی افزود: نمایندگان شرکت‌های بیمه گر، بندر شانگهای و تمام سازمان‌هایی که در این سانحه مسئولیتی دارند، با وسواس شدید در حال یافتن علت این حادث هستند و هریک از منظر خود مشغول تهیه گزارش نهایی است.‏
وی گفت: با تماشای تصاویر دریافتی از چین دریافته ایم، شدت برخورد کشتی هنگ کنگی به نفتکش ایران به قدری زیاد بوده که بدنه دوجداره کشتی را از سمت مقابل پاره کرده است.‏
بهرامی به راهکارهای بررسی حادثه گفت: کشتی‌ها دارای ۲ جعبه سیاه هستند که جزئیاتی مانند صحبت‌های اتاق فرماندهی و مسیر را ثبت می‌کند.
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی اظهار داشت: علت این حادثه بررسی شده و ابعاد آن مخفی نخواهد ماند زیرا شرکت‌های بیمه گر بین المللی به دلیل مباحث مالی چند ۱۰ میلیون دلاری خود، جزئیات این مساله را به طور کامل بررسی خواهند کرد. با این وجود اکنون نمی‌توان علت حادثه را اعلام کرد.
او اضافه کرد: کشتی سانچی از مجهزترین نفتکش‌ها بود که ۱۰ سال پیش توسط شرکت هیوندای کره جنوبی ساخته شده است. این کشتی حتی برتر از استانداردهای بین المللی که تانکرها را مجاب به استفاده از ۲ رادار می‌کند، دارای ۳ دستگاه رادار است.‏
وی با بیان این که حضور دانشجویان دریایی در نفتکش در دنیا مرسوم است، اضافه کرد: این دانشجویان در حال آموزش بوده‌اند و تیم حاضر در این نفتکش افرادی متخصص بودند. سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی درباره پوشش بیمه‌ای نفتکش گفت: همه ۳۲ سرنشین نفتکش سانچی زیر پوشش بیمه بودند و مشکلی از این بابت وجود ندارد ضمن آنکه بدنه، مسایل زیست محیطی و محموله کشتی نیز بیمه بوده است. وی گفت: ارزش محموله روی این نفتکش حدود ۶۰ میلیون دلار و ارزش نفتکش سانچی با توجه به قدمت ۱۰ ساله آن حدود ۶۰ میلیون دلار برآورد شده است.
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی درباره آلودگی ناشی از این حادثه نیز گفت: به دلیل این که میعانات گازی بسیار فرار است آلودگی و لکه نفتی ایجاد نمی‌کند.‏

نظر شما